na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Snel beterschap!
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Snel beterschap hans, en wat de bagheera betreft die gaat toch niet lopen.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het gaat niet altijd zoals je wil, maar alles valt wel weer op zijn pootjes.

Beterschap. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

:) as donderdag gaan we weer een poging wagen om verder te gaan met de bagheera ,mijn li arm/schouder doet het weer voor 60 procent maar schijnt beter te worden,moet geduld hebben van mijn fysiotherapeut. :evil:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De spierengroep rond de schouders zijn complex.
Als je daar problemen op hebt dan is het vaak een lang proces van genezen.
Maar het gaat al weer beter zo te horen.
Rustig aan weer verder.

succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

Image

hehe het hart is eruit ik deed er 2x zolang over omdat mijn li arm nog erg tegenwerkt maar wat schetst mijn verbazing na aan het eind van de dag een douche genomen te hebben kom ik ineens 1 stuk verder met het armpje :D restaureren is dus therapeutisch. mogen verder met de achterwielophanging.
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Proficiat dat het je gelukt is.

En inderdaad, onze hobby kan heel goed therapeutisch werken.
Maar overbelast de boel nu niet, want dan gaat de hobby tegen je werken en kan het weer een enorme teleurstelling worden...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Hopelijk gaat het nu weer voorspoedig, hou ons vooral op de hoogte. Suc6
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooie werkruimte, maakt het al iets eenvoudiger.
Blijf naar je lichaam luisteren, succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is een fijn werkruimte om aan een matra te sleutelen.





grt harry de matra.
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

update

Post by hans »

:) nog even kleine update,gisteren de benzinetank verwijderd,was moeizaam omdat 1 bout niet meewerkte uiteindelijk heel voorzichtig slijptol want kunststof tank.Ik had grote problemen verwacht met de bouten van de achterwielophanging,maar wat schetst mijn verbazing met hulp van bus kruipolie alle bouten moeiteloos los kunnen draaien,ze zitten er nu los in want de dag ging snel voorbij met allerlei kleine dingen die je tegenkomt.volgende week met wat hulp de spanning van de torsie afhalen en dan kunnen we ws met de staalborstel aan de slag,kijken wat er tevoorschijn komt onder aangekoekte zooi,volgende keer weer wat foto,s grtz hans
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

update

Post by hans »

:) vandaag de complete achterwielophanging verwijderd en dat viel niet tegen alle bouten gingen redelijk makkelijk los,moet wel nieuwe eindlagers scoren want re is zo goed als opgelost,links is iets beter.verder de koelbuizen verwijderd zijn nog als nieuw,25 jaar geleden deze vervangen door koperen zelf gebogen leidingen omdat de orginele al na 4 jaar gaten vertoonden. :cry: zelfs de accubak is nog als nieuw omdat toendertijd dit een preproductie verzinkt was voordat de murena kwam,zo heeft deze bagheera ook een verzinkte parafaan ws de reden dat deze baggie het zo lang vol hield. :lol: volgende keer zit er een balk met zwenkwieltjes onder gelast en gaan we krabben,slijpen tollen etc....en nog meer onderdelen verwijderen,Image
Image
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat begint al aardig op de vorm te lijken waar ik de meeste Bagheera's van ken :lol:
Mooi dat deze op een paar zwakke punten verzinkt is.
Voor zover ik weet waren er alleen geruchten dat er verzinkt materiaal op de laatste Bagheera's zat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat de bevestiging voor de ophanging van de achterwielen nog zo goed is verwonderd me eigenlijk. Ik heb tijdens de restauratie van mijn bagheera daar verschillende nieuwe stukken moeten plaatsen. inderdaad, alle plaatwerk dat ik toen nieuw gekocht heb was ook verzinkt. Gelukkig maar anders was er waarschijnlijk niets meer van overgebleven.

Je bent goed bezig.
Ps, Je weet dat ik die scharnieren nog hier voor je liggen heb? Als je ze nodig hebt hoor ik het wel.
Als je me de verzending betaalt zijn ze voor je. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hans, je bent goed bezig zie ik maar je hebt er ook wel een fijne ruimte voor. Succes er mee.






grt harry de matra.
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

oetker wrote:Dat begint al aardig op de vorm te lijken waar ik de meeste Bagheera's van ken :lol:
Mooi dat deze op een paar zwakke punten verzinkt is.
Voor zover ik weet waren er alleen geruchten dat er verzinkt materiaal op de laatste Bagheera's zat.
in 1984 was deze bagheera al rijp voor de chirurgie,toendertijd parafaan,a stijlen en platen waar de remkoeling doorgaat vervangen door origineel plaatwerk via de dealer gekocht ,dit plaatwerk was voorstudie verzinkt voor de komende murena,destijds waren er 4 complete chassis gedaan en deze lagen in romorantin in de tuin ,was heel veel geld toen,1 is er gekocht via via en gebruikt door een clublid voor opbouw,deze bagheera ziet er dan ook beter als nieuw uit.Vandaag de dag zou je niet hoeven na te denken over die prijs van dat verzinkte chassis maar ja als je alles van tevoren weet :roll:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

update en 1e nieuwe plaatwerk geplaatst

Post by hans »

:D vandaag weer flink bezig geweest,achterruit en zijruiten verwijderd,wat een hels karwei was dat zeg,die kit wilde van geen wijken weten,maar goed,de plaatwerker had de afgelopen periode flink geknipt en geklopt zodat de eerste nieuwe delen al weer op zijn plaats zitten,dit alles wordt gemaakt van electrolytisch verzinkt plaat dus roesten moet effe geen kans meer hebben,verder heel veel steken ,krabben ,borstelen,ik heb geen armen meer over ,(wel weer goede therapie voor die linker schouder van me )maar gelukkig zijn er van de delen die ik schoon maak ook weer delen die kunnen volstaan met een goede beschermlaag,maar nog lange weg te gaan,is er misschien iemand die een versnellingsbak wil reviseren voor me,synchro 2 is matig verder geen problemen,ik heb via marktplaats nog een motorbok gekocht,zodat ik de motor ook even kan cleanen,staat al gelijk weer stuk beter ik weet nog niet wat ik met de motor ga doen,alleen opfrissen of grondig tunen met snelle nokkenas etc..
Image
Image
Image
Image
Image
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

veel deeltjes om te stralen

Post by hans »

:P na vandaag ook grote doos mee met van alles en nog wat om te stralen en te voorzien van nieuwe coating,maakt montage later weer stuk aangenamer,Moet ook op zoek naar handleiding van reviseren van koni schokbrekers iemand suggestie? grtz hans
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Koni's, daar heb je toch levenslang garantie op?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er goed uit. Vakwerk doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

oetker wrote:Koni's, daar heb je toch levenslang garantie op?
was het maar waar :lol:
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Mooi werk :wink:
Bagheera X '78
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Post by hans »

:( vandaag geprobeerd delen te stralen maar het straalpistool bleek kaduuk,na enkele pogingen dit te repareren nieuwe besteld,aangezien de bagheera op een andere locatie staat was het niet de moeite meer om hier aan verder te gaan ,wel vandaag pakket in ontvangst genomen van de TNT de motorbok is binnen,morgen nieuwe dag ,nieuwe vorderingen,
deze doos met klein grut wilde ik eigenlijk aan beginnen vandaag
Image

overigens hoorde ik dat de plaatwerker flink was opgeschoten was bijna zover dat de dorpels al aan de beurt waren,ga morgen gelijk nieuwe plaatjes schieten :)
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, zandstralen is de besste oplossing om het zuiver te krijgen en je ziet dadelijk wat er van overblijft.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat wordt nog een nieuwe matra dat zie ik nu al. Succes er mee hans.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het tempo zit er goed in.
Deze zomer nog rijden?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

update

Post by hans »

:D vandaag aantal delen kunnen stralen,kramp in mijn handen van het knijpen van het straalpistool maar het 1e onderdeel in de primer gespoten,1 schokbreker gaat weer keurig koni rood worden(nog 3 te gaan ),verder nog foto,s gemaakt beelden spreken voor zich,let op het re ophangpunt hier zit het restant van het draagarmrubber,worden uiteraard vernieuwd!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
deze vond ik nog op zolder re astijl binnen en buiten preproductie verzinkt :D
volgende keer weer meer
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het is mooi om te zien dat de roestduivel hier ook stevig aangepakt wordt.
Er gaat een hoop tijd en moeite in zitten, maar het resultaat van dit werk zal ook weer garant staan voor vele jaren rijplezier. 8)


Ow ja, ik weet niet of een Bagheera net zoveel onbereikbare holle ruimte's in het chassis heeft als de Rancho...
Maar mocht dit het geval zijn boor dan even wat extra gaten (waardoor straks de inwendige roestpreventie plaats kan vinden) voordat je het chassis laat behandelen.
Ik heb hiervoor na de opbouw nog weer aardig moeten boren in m'n vers gespoten chassis, je wordt er niet vrolijk van als je er dan pas achter komt dat inwendige roestpreventie fabrieksaf eigenlijk bijna onmogelijk is.
:wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De bagheera is niet anders dan de rancho, te veel holle ruimtes die je niet goed meer kunt behandelen.
Inderdaad zeer belangrijk dat je nu al aan de roestduivel denkt. Nu kun je openingen op elkaar aanpassen zodat ze goed behandeld kunnen worden.
Bij de restauratie van mijn bagheera ben ik stukken in de holle ruimtes tegen gekomen waar er nooit enige bescherming tegen roest geweest is.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mooi las/plaatwerk, hier is duidelijk een vakman aan het werk. Die reserve A-stijl is ook een zeldzaam onderdeel. Komt weer helemaal goed met je Bagheera, en het tempo zit er aardig in, aardige ruimte ook die je ter beschikking hebt. Hopelijk blijft het kostenplaatje binnen de perken.
Bagheera X '78
Post Reply