Page 3 of 3

Posted: Sat Jan 30, 2010 2:04 pm
by jurgen M
Neen, zorgt er alleen voor dat wanneer de batterijspanning daalt, de alternator een spanning van 13,7V levert, wanneer de batterijspanning hoog genoeg is, zorgt de regelaar ervoor dat de alternator niet levert.

Posted: Sat Jan 30, 2010 2:05 pm
by GODFRIED
De spanningsregelaar heeft geen andere functie.
Ik heb hier nog een goede spanningsregelaar liggen, is te koop samen met de alternator voor 30€. Ik laat je zien dat ze alle twee werken door ze aan te sluiten en laten de draaien op een boormachiene.
Interesse dan hoor ik het wel. :wink:

Posted: Sat Jan 30, 2010 2:19 pm
by GEN3
Hallo :D Godfried!

Hoe kan je het eigenlijk uittesten of die nog te maken valt?
Indien die niet meer te maken valt, je had gezegd dat de alternator wel nog goed was, dus dan zou ik eventueel één reserve hebben wat altijd handig is :-).

Als ik het getest heb en is inderdaad stuk, kan je die regelaar dan eventueel voor mij vervangen als ik de 'nieuwe' bij u koop? Dan rijd ik wel even langs met de bagheera als dat voor jou zou passen.
K'ga in de loop van de week toch sowieso naar Zutendaal voor nieuwe bougiekabels.

Groetjes,

Gendrey

Posted: Sat Jan 30, 2010 4:03 pm
by hendrik
Gen3,laat het mij weten als je naar godfried gaat dan kom ik ook als ik tijd heb dan kunnen we nog wat over de matra lullen.




grt harry de matra.

Posted: Sat Jan 30, 2010 4:21 pm
by GEN3
Zal ik doen! (Als Godfried het goed vindt natuurlijk:-) ).

Nu euhm, k'ga toch nog moeten kijken wanneer ik langs kan gaan voor de bougiekabels.
K'werk van zaterdag tem maandag. Dus dan heb ik wel weer vrij.

Groetjes,

Gendrey

Posted: Sat Jan 30, 2010 4:36 pm
by hendrik
Bij autocomfort in zutendaal is het op zaterdag tot 3 uur open.



grt harry de matra.

.

Posted: Sat Jan 30, 2010 4:49 pm
by GEN3
Daar ga ik waarschijnlijk dinsdag dan even binnenspringen.
Heeft die een ruime parking?

Re: .

Posted: Sat Jan 30, 2010 7:13 pm
by jo
GEN3 wrote:Daar ga ik waarschijnlijk dinsdag dan even binnenspringen.
Heeft die een ruime parking?
Binnenspringen, ruime parking....
Denk dat de landdingsbaan te kort is :lol:
Image

Posted: Sat Jan 30, 2010 7:24 pm
by GEN3
Gewoon een kwestie dat er niemand krassen kan maken :lol:

Landingsbaan is nog niet zo ver gezocht toch:p? AVIATION:p

Posted: Sat Jan 30, 2010 7:32 pm
by jo
:lol:

Posted: Sat Jan 30, 2010 7:42 pm
by hendrik
Als ik zo een ruime parking had dan zou ik nog meer matras hebben staan ruimte genoeg.



ger harry de matra.

Posted: Sun Jan 31, 2010 9:35 am
by GODFRIED
GEN3 wrote:Hallo :D Godfried!

Hoe kan je het eigenlijk uittesten of die nog te maken valt?
Indien die niet meer te maken valt, je had gezegd dat de alternator wel nog goed was, dus dan zou ik eventueel één reserve hebben wat altijd handig is :-).

Als ik het getest heb en is inderdaad stuk, kan je die regelaar dan eventueel voor mij vervangen als ik de 'nieuwe' bij u koop? Dan rijd ik wel even langs met de bagheera als dat voor jou zou passen.
K'ga in de loop van de week toch sowieso naar Zutendaal voor nieuwe bougiekabels.

Harry de Matra, Je bent welkom.

Groetjes,

Gendrey
Als het een spanningsregelaar is die open te doen is kun je de contacten zuiver maken, misschien dat het probleem dan al opgelost is. Als het een elektronische is kun je er niets aan doen deze zijn dicht gegoten met een kunststof en zeker niet te herstellen. Dit zijn wel de beste omdat er geen vocht in kan.

Voor alle duidelijkheid die regelaar en alternator wat ik liggen heb zijn niet nieuw, kan ook niet voor 30€. Ze doen wel nog wat ze moeten doen en dat is je batterij laden en volhouden. Die spanningregelaar is zo geplaatst (5 min), dat doe ik wel. Wegens mijn energie gebrek doe ik dit normaal niet. Alleen in noodgevallen. Dus ik maak nu een uitzondering.
Als je zeker wil zijn dat het nog jaren meegaat dan moet je voor nieuw gaan.


Dinsdag voormiddag is voor mij ok. Ongeveer 10:00 is goed.
Doe me een bevestiging of je komt. :wink:

Posted: Sun Jan 31, 2010 9:42 am
by Vollegaaz
Steek daar direkt zo'n elektronische in, voor de centen moet je't niet laten en je bent meteen gerust.

Posted: Sun Jan 31, 2010 9:58 am
by GODFRIED
Hier een foto van de elektronishe.

Posted: Sun Jan 31, 2010 7:29 pm
by GEN3
Voor mij is het belangrijkste dat het terug werkt.
Jij hebt enkel de gewone (niet-elektrische), toch Godfried?
Het belangrijkste is dat de batterij terug oplaad en vol blijft natuurlijk.
Daarna ga ik sowieso via een rode sleutel werken op de minpool.

10 uur 's ochtends is voor mij prima.
Dan heb ik enkel je adres nog nodig Godfried! (PM?)

Posted: Sun Jan 31, 2010 9:10 pm
by GODFRIED
Hier een foto van de spanningsregelaar en de alternator. De spanningsregelaar is een van de laatste wat ze gebruikt hebben of al een vervanger!! Aangesloten op de alternator levert hij 13,7V op mijn boormachine. :wink:

Posted: Sun Jan 31, 2010 10:05 pm
by GEN3
Voor mij is het prima!
Dan kom ik dinsdagochtend langs om 10.00 uur. Enkel nog je adresgegevens, eventueel GSM of telefoonnr mocht ik de weg niet vinden :oops:

In de andere post zei je iets van het handschoenkastje?

Groetjes en alvast (weer) bedankt!

Gendrey

Posted: Wed Feb 03, 2010 12:01 am
by GODFRIED
Het laadsysteem is terug ok. De spanningsregelaar is niet defect maar had slecht contact. Er zit een elektronische spanningsregelaar op. De kabels op de alternator zijn door geknipt op de kabelboom en met een lusterklem verlengt. Zeer slecht gedaan, contact niet contact enz. Zelfs geen plakband om de klemmen gedaan. De schoenen op de kabels zaten los. Ik heb ze wat gespannen, één kabel is bijna door, zit nog met enkele draadjes vast. Alle contactpunten (massa) op het chassis zijn fel geoxideerd en moeten zuiver gemaakt worden.

De motor heeft te weinig vermogen, carburatie en ontsteking moet op punt gezet worden en zuiver gemaakt worden, er moet nog veel gebeuren.

Gendrey heeft belooft om de bagheera stap voor stap io te maken.
Eerst de schrik overwinnen om beginnen te sleutelen, maar dat zal wel lukken met de hulp van het forum.

Posted: Wed Feb 03, 2010 9:09 am
by hendrik
Godfried,dat heb je alweer fijn opgelost ik vond het wel jammer dat ik geen tijd had om naar jou te komen.Gendrey moet ook wel eens leren sleutelen dat is toch fijn.




grt harry de matra.

Posted: Wed Feb 03, 2010 10:09 am
by Vollegaaz
dat is net het leuke aan matra, je hoeft je gereedschap nooit ver op te bergen :lol:

Posted: Wed Feb 03, 2010 5:29 pm
by GEN3
hendrik wrote:Godfried,dat heb je alweer fijn opgelost ik vond het wel jammer dat ik geen tijd had om naar jou te komen.Gendrey moet ook wel eens leren sleutelen dat is toch fijn.




grt harry de matra.
Daar zijn we stilletjes aan mee aan het beginnen. Vandaag het voorcompartiment beginnen schoon te maken...

Posted: Wed Feb 03, 2010 5:30 pm
by GEN3
GODFRIED wrote:Het laadsysteem is terug ok. De spanningsregelaar is niet defect maar had slecht contact. Er zit een elektronische spanningsregelaar op. De kabels op de alternator zijn door geknipt op de kabelboom en met een lusterklem verlengt. Zeer slecht gedaan, contact niet contact enz. Zelfs geen plakband om de klemmen gedaan. De schoenen op de kabels zaten los. Ik heb ze wat gespannen, één kabel is bijna door, zit nog met enkele draadjes vast. Alle contactpunten (massa) op het chassis zijn fel geoxideerd en moeten zuiver gemaakt worden.

De motor heeft te weinig vermogen, carburatie en ontsteking moet op punt gezet worden en zuiver gemaakt worden, er moet nog veel gebeuren.

Gendrey heeft belooft om de bagheera stap voor stap io te maken.
Eerst de schrik overwinnen om beginnen te sleutelen, maar dat zal wel lukken met de hulp van het forum.
Nog eens superbedankt!

Posted: Wed Feb 03, 2010 10:54 pm
by hendrik
Ja aan die voorcompartiment heb je veel werk aan. Maat dat is ook het fijne er aan.


grt harry de matra.

Posted: Thu Feb 04, 2010 10:09 am
by GODFRIED
Veel succes met het klussen aan je bagheera. :wink:

Posted: Thu Feb 04, 2010 2:08 pm
by hendrik
Ja succes er mee je zal er werk genoeg aan hebben maar dat is dan ook een fijne hobby.




grt harry de matra.