Page 18 of 22

Posted: Mon Jul 01, 2013 9:53 am
by benny
Beweegt de koppelingshefboom? ( Deze die kapot was op je Murena)

Posted: Mon Jul 01, 2013 9:58 am
by lemans
benny wrote:Beweegt de koppelingshefboom? ( Deze die kapot was op je Murena)
gaat int weekend op de brug om te kunnen bekijken benny

Posted: Tue Jul 02, 2013 7:23 pm
by fjodor 2.2
Hoi Stef,

Met murena ook wel eens gehad vast plakkende koppelings platen. Toen met startmotor in de versnelling starten en koppelingspedaal indrukken kwam hij los.

succes.

Posted: Tue Jul 02, 2013 7:45 pm
by Muddy Bandit
Pas hiermee op, de startermotor bevestiging van alle simca/matra is hier echt niet op berekend... bij het koppelinghuis breekt of scheurt het namelijk nogal snel.

Posted: Sun Jul 21, 2013 8:41 pm
by ALAIN VAN AKEN
Gisteren op weg naar mijn moeder en want kom ik tegen; een heuse Bagheera type 1. Bij nadere inzicht bleek het onze eigen Stef. Hij was een testritje aan het maken om de nodige afstellingen te controleren.
Fantastisch.

Posted: Sun Jul 21, 2013 8:50 pm
by hendrik
En stef, is nu alles in orde met ja bagheera?








grt harry de matra.

Posted: Mon Jul 22, 2013 8:02 am
by oetker
Ja, dat is schrikken als je er zomaar ineens ene in het wild tegenkomt.
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.

Groet Herman

Posted: Mon Jul 22, 2013 8:41 am
by GODFRIED
Ja een bagheera die je kom je niet elke dag tegen.
Alles wat Matra aangaat is bijna van het straatbeeld verdwenen.
Gelukkig zijn er nog wat liefhebbers die met zweet en tranen zo een exemplaar aan het draaien proberen te houden. :wink:

Posted: Mon Jul 22, 2013 9:00 am
by lemans
[quote="oetker"]Ja, dat is schrikken als je er zomaar ineens ene in het wild tegenkomt.
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.


door een klein vijf jaar in een te vochtige garage gestaan te hebben plakte de koppeling door stofroest aan het vliegwiel en enkele rempompen werkten maar half meer ; de ontsteking staat ( niet meer) optimaal en één bougie zit potvast , en ik moet wat zoeken naar de versnellingen ze liggen veel verder uiteen dan bij mijn murena vind ik maar ik voel wel aan dat mits wat fijntuning alles terug ok zal komen , ik reed haar nl 5 j geleden probleemloos van parijs naar huis omdat ik haar in deze "untouched condition" na maanden negotieren toch aan een goede deal kon kopen omdat de maanden verstreken ,het oudere koppel hun villaatje buiten parijs al verkocht was en de datum dat zij naar hun appartementje in hartje parijs gingen steeds maar korter en korter bij kwam , zakte en zakte de prijs en kon ik zaken doen...

Posted: Sat Jul 27, 2013 10:02 am
by GODFRIED
ons club in portugal??????? VOOR DE WEBSITE STEF‏

concurrentie van MatraMania!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Posted: Tue Aug 13, 2013 6:12 pm
by GODFRIED
Een extra opening in het koffer.

Posted: Tue Aug 13, 2013 6:18 pm
by hendrik
Ja zo kan hij wel goed aan de motor hé godfried.








grt harry de matra.

Posted: Tue Aug 13, 2013 8:25 pm
by jo
Zijn dat afgeschenen lichten of zo te koop?

Posted: Tue Sep 17, 2013 5:24 am
by GODFRIED
een vriend van mij is in een club van ... ( ja ja het bestaat)..

van europese autokerkhoffotografen die fotos en locaties uitwisselen ,deze fotos zijn vorige week in frankrijk genomen , waar milieunormen nog niet half zo streng zijn als bij ons ...
STEF
ps den 28 sept zat , halen we mijn bagheeramotor eruit voor totaal revisie


Prachtige foto's. Of deze wagens nog ooit door de prins met het witte paard gekust worden zal wel heel klein zijn. Waarschijnlijk schrootwagens.

Posted: Tue Sep 17, 2013 8:44 am
by hendrik
Het is toch jammer als je ze zo ziet staan hé matramannen dat doet je pijn aan het hart.








grt harry de matra.

Posted: Tue Sep 17, 2013 9:52 am
by GODFRIED
Inderdaad Harry,

Deze zullen vroeg of laat ook onder de pers eindigen. :(

Posted: Tue Oct 01, 2013 5:23 pm
by GODFRIED
"garage -games" of the dangerous kind .....



we zijn er aan begonnen om het "hart" uit mijn bagheera te halen .... fase 1 .. de "kardanassen" losmaken was een gevaarlijk ,tricky spelletje vond ik ... op advies van bart vandercruys ( en verschillende telefoontjes tijdens ons werk naar zijn 24u matra info "helpdesk" ) konden we door de wagen vooraan vast te strappen op de brug en aan de draagarmen de achterste torsiestang genoeg ontlasten om de beide kardanassen eruit te frutselen.... meer dan 3 u werk met 2 man... eind vd week de motor eruit voor totaal revisie



stef ( fotos volgen)


Dag Stef,

Oppassen met een bagheera zo hoog van de grond te zetten. Hij zou wel eens kunnen breken!! :lol:

Succes.

Posted: Wed Oct 09, 2013 6:32 am
by GODFRIED
Vervolg werkzaamheden.

Succes.

Posted: Wed Oct 09, 2013 9:00 pm
by matrafan
En nu maar zorgen dat die de uitstraling krijgt zoals den deze:

Image

Posted: Wed Oct 09, 2013 11:41 pm
by andré
Jos,

Ik breng de mijne in de week 's binnen bij u. Ge moogt hem identiek hetzelfde maken :D ...en 't presseert zelfs niet!
Groetjes
André

Posted: Thu Oct 10, 2013 8:27 am
by hendrik
En als je nog tijd over hebt breng ik de mijne ook hé Jos.







grt harry de matra.

Posted: Thu Oct 10, 2013 12:46 pm
by bassboss
Stef,

Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.

Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:

Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid.
Nadeel is dat de kleine 1294cc iets minder koppel zal hebben, m.a.w. hij zal minder trekkracht hebben in lage toeren maar wel een langere adem.
De 1442cc heeft hier iets minder moeite mee.
Je kan langer doortrekken in de versnellingen en je kan 120km/u rijden tegen een aanvaardbaar motortoerental.

Bart

mooie plek om te sleutelen

Posted: Thu Oct 24, 2013 11:58 pm
by hans
:D type 1 blijft toch wel heel mooi om te zien

Posted: Fri Oct 25, 2013 1:21 pm
by lemans
[quote="bassboss"]Stef,

Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.

Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:

Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid

HEY bart , alain nam de moeite om een half uur met mij te bellen en per telefoon een ander werkend passwoord in te stellen ,waardoor ik terug kan communiceren met mijn matramaam broeders ....dankuwel president ,much appreciated !! ik nam nota van uw diff advies bart en wil graag bij gelegenheid int najaar es samen met u tot bij godfried gaan , om te zien of hij ons beiden kan helpen met die tandwielen??????
STEF

Re: mooie plek om te sleutelen

Posted: Fri Oct 25, 2013 1:24 pm
by lemans
hans wrote::D type 1 blijft toch wel heel mooi om te zien

DANKUWEL HANS ;
ik had op mijn 18 e in 1978 een type 2 ; maar nu ik naast de murena opnieuw kon kiezen , vond ik een 5 tal jaar geleden een type 1 ( configuratie lemans 73-74) ten zuiden van parijs , reed em naar huis ,
en de engine gaat nu in volledige (prof) revisie ,de murenamotor deed ik zelf ; hoop int voorjaar te kunnen rijden

stef

meeting

Posted: Fri Oct 25, 2013 7:22 pm
by hans
:wink: ik had je belevenissen over de aanschaf van deze type 1 met enige jalouzie op het forum gelezen. Misschien een keer afspreken als mijn 2 klaar is hoop volgend jaar zomer weer te kunnen rijden. ga je de motor standaard houden of nog wat kietelen?
grtz hans

Re: meeting

Posted: Sat Oct 26, 2013 12:31 am
by lemans
hans wrote::wink: ik had je belevenissen over de aanschaf van deze type 1 met enige jalouzie op het forum gelezen. Misschien een keer afspreken als mijn 2 klaar is hoop volgend jaar zomer weer te kunnen rijden. ga je de motor standaard houden of nog wat kietelen?
grtz hans
dag hans ,
ik ga de motor "as stock as possible " houden .... in de leuvense regio waar ik vooral rij doen ze me kruipen aan 50 per uur op de ring en aan 30 in de stad , en "als " in op de snelweg naar huis "kan" rijden aan 90 a 100 en niet weeral hoef stil te staan mag ik tevreden zijn ... dus 89 pk volstaat ruimschoots ... bovendien hoef ik in een "plastikke" auto zonder de minder crashsafety , zonder abs , zonder sips en zonder airbag... geen 150 pk .... toen ik een manneke van 20 was ,was ik een "'racer" nu ben ik een 50 plusser en werd een bezadigde "cruiser"............ hopelijk ben ik er tegen de lente mee rond en kan ik er mee op stap
stef

Posted: Sat Oct 26, 2013 6:02 am
by oetker
Weer lekker bezig zo te zien.
Stef, als je er eenmaal weer mee rijd ga je jezelf terug 20 voelen :lol:
Het verschil is dat tegenwoordig de eerste beste diesel je te snel af is bij het stoplicht.
180 pk en een 5 bak kan dat wel verhelpen.
Is de Murena op stal?

Groet Herman

Posted: Sat Oct 26, 2013 6:05 pm
by GODFRIED
ok, stond dubbel

Posted: Sat Oct 26, 2013 6:07 pm
by GODFRIED
Hier te koop!! Met een klein beetje werk!! :lol: :lol: :lol:
voor de website ; 2 type 1 bagheeras voor 1600 euro ...


http://www.goldies-boutique.eu/oldtimer ... /index.php