Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Jul 01, 2013 9:53 am

Beweegt de koppelingshefboom? ( Deze die kapot was op je Murena)

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Mon Jul 01, 2013 9:58 am

benny wrote:Beweegt de koppelingshefboom? ( Deze die kapot was op je Murena)


gaat int weekend op de brug om te kunnen bekijken benny

User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 » Tue Jul 02, 2013 7:23 pm

Hoi Stef,

Met murena ook wel eens gehad vast plakkende koppelings platen. Toen met startmotor in de versnelling starten en koppelingspedaal indrukken kwam hij los.

succes.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1573
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Tue Jul 02, 2013 7:45 pm

Pas hiermee op, de startermotor bevestiging van alle simca/matra is hier echt niet op berekend... bij het koppelinghuis breekt of scheurt het namelijk nogal snel.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3577
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sun Jul 21, 2013 8:41 pm

Gisteren op weg naar mijn moeder en want kom ik tegen; een heuse Bagheera type 1. Bij nadere inzicht bleek het onze eigen Stef. Hij was een testritje aan het maken om de nodige afstellingen te controleren.
Fantastisch.
Attachments
bagheera stef.JPG
bagheera stef.JPG (258.25 KiB) Viewed 5295 times
bagheera stef2.JPG
bagheera stef2.JPG (388.43 KiB) Viewed 5295 times
bagheera stef3.JPG
bagheera stef3.JPG (221.98 KiB) Viewed 5295 times

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sun Jul 21, 2013 8:50 pm

En stef, is nu alles in orde met ja bagheera?








grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7525
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jul 22, 2013 8:02 am

Ja, dat is schrikken als je er zomaar ineens ene in het wild tegenkomt.
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Jul 22, 2013 8:41 am

Ja een bagheera die je kom je niet elke dag tegen.
Alles wat Matra aangaat is bijna van het straatbeeld verdwenen.
Gelukkig zijn er nog wat liefhebbers die met zweet en tranen zo een exemplaar aan het draaien proberen te houden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Mon Jul 22, 2013 9:00 am

[quote="oetker"]Ja, dat is schrikken als je er zomaar ineens ene in het wild tegenkomt.
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.


door een klein vijf jaar in een te vochtige garage gestaan te hebben plakte de koppeling door stofroest aan het vliegwiel en enkele rempompen werkten maar half meer ; de ontsteking staat ( niet meer) optimaal en één bougie zit potvast , en ik moet wat zoeken naar de versnellingen ze liggen veel verder uiteen dan bij mijn murena vind ik maar ik voel wel aan dat mits wat fijntuning alles terug ok zal komen , ik reed haar nl 5 j geleden probleemloos van parijs naar huis omdat ik haar in deze "untouched condition" na maanden negotieren toch aan een goede deal kon kopen omdat de maanden verstreken ,het oudere koppel hun villaatje buiten parijs al verkocht was en de datum dat zij naar hun appartementje in hartje parijs gingen steeds maar korter en korter bij kwam , zakte en zakte de prijs en kon ik zaken doen...

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Jul 27, 2013 10:02 am

ons club in portugal??????? VOOR DE WEBSITE STEF‏

concurrentie van MatraMania!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
Attachments
ons club in portugal VOOR DE WEBSITE STEF‏ 2.jpg
ons club in portugal VOOR DE WEBSITE STEF‏ 2.jpg (21.66 KiB) Viewed 5239 times
ons club in portugal VOOR DE WEBSITE STEF‏.jpg
ons club in portugal VOOR DE WEBSITE STEF‏.jpg (36.65 KiB) Viewed 5239 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Aug 13, 2013 6:12 pm

Een extra opening in het koffer.
Attachments
extra motorgat [800x600 test tekening 2].JPG
extra motorgat [800x600 test tekening 2].JPG (152.92 KiB) Viewed 5207 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Aug 13, 2013 6:18 pm

Ja zo kan hij wel goed aan de motor hé godfried.








grt harry de matra.

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Tue Aug 13, 2013 8:25 pm

Zijn dat afgeschenen lichten of zo te koop?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Sep 17, 2013 5:24 am

een vriend van mij is in een club van ... ( ja ja het bestaat)..

van europese autokerkhoffotografen die fotos en locaties uitwisselen ,deze fotos zijn vorige week in frankrijk genomen , waar milieunormen nog niet half zo streng zijn als bij ons ...
STEF
ps den 28 sept zat , halen we mijn bagheeramotor eruit voor totaal revisie


Prachtige foto's. Of deze wagens nog ooit door de prins met het witte paard gekust worden zal wel heel klein zijn. Waarschijnlijk schrootwagens.
Attachments
DSC03303 [800x600 test tekening 2].JPG
DSC03303 [800x600 test tekening 2].JPG (158.35 KiB) Viewed 5151 times
DSC03305 [800x600 test tekening 2].JPG
DSC03305 [800x600 test tekening 2].JPG (141.4 KiB) Viewed 5151 times
DSC03259 [800x600 test tekening 2].JPG
DSC03259 [800x600 test tekening 2].JPG (152.54 KiB) Viewed 5151 times
DSC00975 [800x600 test tekening 2].jpg
DSC00975 [800x600 test tekening 2].jpg (146.86 KiB) Viewed 5151 times
DSC00982 [800x600 test tekening 2].jpg
DSC00982 [800x600 test tekening 2].jpg (149.01 KiB) Viewed 5151 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Sep 17, 2013 8:44 am

Het is toch jammer als je ze zo ziet staan hé matramannen dat doet je pijn aan het hart.








grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Sep 17, 2013 9:52 am

Inderdaad Harry,

Deze zullen vroeg of laat ook onder de pers eindigen. :(
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Oct 01, 2013 5:23 pm

"garage -games" of the dangerous kind .....



we zijn er aan begonnen om het "hart" uit mijn bagheera te halen .... fase 1 .. de "kardanassen" losmaken was een gevaarlijk ,tricky spelletje vond ik ... op advies van bart vandercruys ( en verschillende telefoontjes tijdens ons werk naar zijn 24u matra info "helpdesk" ) konden we door de wagen vooraan vast te strappen op de brug en aan de draagarmen de achterste torsiestang genoeg ontlasten om de beide kardanassen eruit te frutselen.... meer dan 3 u werk met 2 man... eind vd week de motor eruit voor totaal revisie



stef ( fotos volgen)


Dag Stef,

Oppassen met een bagheera zo hoog van de grond te zetten. Hij zou wel eens kunnen breken!! :lol:

Succes.
Attachments
Bagh Stef 5 [800x600 test tekening 2].jpg
Bagh Stef 5 [800x600 test tekening 2].jpg (84.07 KiB) Viewed 5145 times
Bagh Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg
Bagh Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg (82.86 KiB) Viewed 5145 times
Bagh Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg
Bagh Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (67.33 KiB) Viewed 5145 times
Bagh Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg
Bagh Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (108.13 KiB) Viewed 5145 times
bagh Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg
bagh Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (119.95 KiB) Viewed 5145 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Oct 09, 2013 6:32 am

Vervolg werkzaamheden.

Succes.
Attachments
Stef 9 [800x600 test tekening 2].jpg
Stef 9 [800x600 test tekening 2].jpg (107.93 KiB) Viewed 5109 times
Stef 8 [800x600 test tekening 2].jpg
Stef 8 [800x600 test tekening 2].jpg (66.51 KiB) Viewed 5109 times
Stef 7 [800x600 test tekening 2].jpg
Stef 7 [800x600 test tekening 2].jpg (110.25 KiB) Viewed 5109 times
Stef 6 [800x600 test tekening 2].jpg
Stef 6 [800x600 test tekening 2].jpg (108.28 KiB) Viewed 5109 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matrafan
Posts: 1698
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Wed Oct 09, 2013 9:00 pm

En nu maar zorgen dat die de uitstraling krijgt zoals den deze:

Image

User avatar
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré » Wed Oct 09, 2013 11:41 pm

Jos,

Ik breng de mijne in de week 's binnen bij u. Ge moogt hem identiek hetzelfde maken :D ...en 't presseert zelfs niet!
Groetjes
André

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Thu Oct 10, 2013 8:27 am

En als je nog tijd over hebt breng ik de mijne ook hé Jos.







grt harry de matra.

User avatar
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss » Thu Oct 10, 2013 12:46 pm

Stef,

Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.

Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:

Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid.
Nadeel is dat de kleine 1294cc iets minder koppel zal hebben, m.a.w. hij zal minder trekkracht hebben in lage toeren maar wel een langere adem.
De 1442cc heeft hier iets minder moeite mee.
Je kan langer doortrekken in de versnellingen en je kan 120km/u rijden tegen een aanvaardbaar motortoerental.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974

User avatar
hans
Posts: 135
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

mooie plek om te sleutelen

Post by hans » Thu Oct 24, 2013 11:58 pm

:D type 1 blijft toch wel heel mooi om te zien
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Fri Oct 25, 2013 1:21 pm

[quote="bassboss"]Stef,

Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.

Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:

Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid

HEY bart , alain nam de moeite om een half uur met mij te bellen en per telefoon een ander werkend passwoord in te stellen ,waardoor ik terug kan communiceren met mijn matramaam broeders ....dankuwel president ,much appreciated !! ik nam nota van uw diff advies bart en wil graag bij gelegenheid int najaar es samen met u tot bij godfried gaan , om te zien of hij ons beiden kan helpen met die tandwielen??????
STEF

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: mooie plek om te sleutelen

Post by lemans » Fri Oct 25, 2013 1:24 pm

hans wrote::D type 1 blijft toch wel heel mooi om te zien



DANKUWEL HANS ;
ik had op mijn 18 e in 1978 een type 2 ; maar nu ik naast de murena opnieuw kon kiezen , vond ik een 5 tal jaar geleden een type 1 ( configuratie lemans 73-74) ten zuiden van parijs , reed em naar huis ,
en de engine gaat nu in volledige (prof) revisie ,de murenamotor deed ik zelf ; hoop int voorjaar te kunnen rijden

stef

User avatar
hans
Posts: 135
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

meeting

Post by hans » Fri Oct 25, 2013 7:22 pm

:wink: ik had je belevenissen over de aanschaf van deze type 1 met enige jalouzie op het forum gelezen. Misschien een keer afspreken als mijn 2 klaar is hoop volgend jaar zomer weer te kunnen rijden. ga je de motor standaard houden of nog wat kietelen?
grtz hans
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: meeting

Post by lemans » Sat Oct 26, 2013 12:31 am

hans wrote::wink: ik had je belevenissen over de aanschaf van deze type 1 met enige jalouzie op het forum gelezen. Misschien een keer afspreken als mijn 2 klaar is hoop volgend jaar zomer weer te kunnen rijden. ga je de motor standaard houden of nog wat kietelen?
grtz hans


dag hans ,
ik ga de motor "as stock as possible " houden .... in de leuvense regio waar ik vooral rij doen ze me kruipen aan 50 per uur op de ring en aan 30 in de stad , en "als " in op de snelweg naar huis "kan" rijden aan 90 a 100 en niet weeral hoef stil te staan mag ik tevreden zijn ... dus 89 pk volstaat ruimschoots ... bovendien hoef ik in een "plastikke" auto zonder de minder crashsafety , zonder abs , zonder sips en zonder airbag... geen 150 pk .... toen ik een manneke van 20 was ,was ik een "'racer" nu ben ik een 50 plusser en werd een bezadigde "cruiser"............ hopelijk ben ik er tegen de lente mee rond en kan ik er mee op stap
stef

User avatar
oetker
Posts: 7525
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Oct 26, 2013 6:02 am

Weer lekker bezig zo te zien.
Stef, als je er eenmaal weer mee rijd ga je jezelf terug 20 voelen :lol:
Het verschil is dat tegenwoordig de eerste beste diesel je te snel af is bij het stoplicht.
180 pk en een 5 bak kan dat wel verhelpen.
Is de Murena op stal?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Oct 26, 2013 6:05 pm

ok, stond dubbel
Last edited by GODFRIED on Sat Oct 26, 2013 6:09 pm, edited 2 times in total.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8511
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Oct 26, 2013 6:07 pm

Hier te koop!! Met een klein beetje werk!! :lol: :lol: :lol:
voor de website ; 2 type 1 bagheeras voor 1600 euro ...


http://www.goldies-boutique.eu/oldtimer ... /index.php
Attachments
bagheera te koop Stef [800x600 test tekening 2].JPG
bagheera te koop Stef [800x600 test tekening 2].JPG (133.93 KiB) Viewed 5004 times
Matra Bagheera S - 1977

Post Reply