Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Terwijl het vliegwiel eraf is, kan je het laten verlichten. Het is de eerste keer dat ik een gebroken vork zie.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

lemans wrote:
matrafan wrote:
GODFRIED wrote:Ongelooflijk!! Een gebroken vork..
Foto's spreken voor zich!
Zware voet?? Te ver uitgeregeld???

Waarschijnlijk metaalmoeheid???

Kan wel meteen alles onder handen genomen worden.



vooral een "duur vork" om vervangen te krijgen ,de vork kost niks , maar eer je deraan geraakt stef

Ja, kost wat geld, maar nu je alles vervangt weet je wel dat het goed zal zijn en weer jaren meekan.
Dit had je niet in Frankrijk willen meemaken!!
Succes met de herstelling

Vermoedelijk is deze vork het al lang aan het begeven. Dit verklaart ook het schakel probleem.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Heb zoiets wel vaker gezien, zowel krom als gescheurd.
Oorzaak zit meestal in een druklager wat niet meer soepel over de price-as glijdt, en de koppelinghydrauliek drukt wel door.

Zie dit echter meer bij terreinwagens die veel in de diepe bagger spelen...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Heb zoiets wel vaker gezien, zowel krom als gescheurd.
Oorzaak zit meestal in een druklager wat niet meer soepel over de price-as glijdt, en de koppelinghydrauliek drukt wel door.

Zie dit echter meer bij terreinwagens die veel in de diepe bagger spelen...
Nee, kan ik niet zeggen" heb dit nog nooit gezien". :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Murena....... Roest!!
Attachments
schokbreker Stef 5 [800x600 test tekening 2].jpg
schokbreker Stef 5 [800x600 test tekening 2].jpg (146.55 KiB) Viewed 7844 times
schokbreker Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg
schokbreker Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg (101.99 KiB) Viewed 7844 times
Schokbreker Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg
Schokbreker Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (96.05 KiB) Viewed 7844 times
schokbreker stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg
schokbreker stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (75.56 KiB) Viewed 7844 times
schokbreker Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg
schokbreker Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (102.64 KiB) Viewed 7844 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

benny wrote:Terwijl het vliegwiel eraf is, kan je het laten verlichten. Het is de eerste keer dat ik een gebroken vork zie.
is dat een vorm van opdrijven dan ??? er wat massa afdraaien??
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zat het plastic wat op de kogel komt wel gemonteerd?
Als dat niet het geval is komen de krachten niet verdeeld en breekt het vermoedelijk.
Ook is de slag dan groter.
Image

Wat de roest aangaat heb ik dit ook al is meegemaakt.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1349

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Zat het plastic wat op de kogel komt wel gemonteerd?
Als dat niet het geval is komen de krachten niet verdeeld en breekt het vermoedelijk.
Ook is de slag dan groter.
Image

Wat de roest aangaat heb ik dit ook al is meegemaakt.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1349


nyllon zat er nog op maar klikspulletjes waren uitgerekt...
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="lemans"][quote="oetker"]Zat het plastic wat op de kogel komt wel gemonteerd?
Als dat niet het geval is komen de krachten niet verdeeld en breekt het vermoedelijk.
Ook is de slag dan groter.


bij de montage van de nieuwe vork heb ik een nieuwe nylon zitting gestoken in de vork , alleen was ze van zwarte nylon ;in elk geval ben ik probleeemloos heen en weer parijs geraakt en the time of my life gehad op het circuit van Linas; maar vrees dat ik iets "te diep" gegaan ben met het beestje , want we vermoeden , enkele slecht sluitende , ingebrande kleppen, wegens 2x 10 kg compressie op 2 cilinders en maar 2 x 4 kg op de twee anderen... ik denk dat ik me effe ga focussen op mijn bagheera ..
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Stef.
bij de montage van de nieuwe vork heb ik een nieuwe nylon zitting gestoken in de vork.
=======================================================

Zijn die verkrijgbaar dan ?

Als er zoveel verschil in copmpressie is zal de motor uit elkaar moeten.
Was die niet pas gedaan?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Quote Stef.
bij de montage van de nieuwe vork heb ik een nieuwe nylon zitting gestoken in de vork.
=======================================================

Zijn die verkrijgbaar dan ?

Als er zoveel verschil in copmpressie is zal de motor uit elkaar moeten.
Was die niet pas gedaan?

idd herman , ik liet 3 j geleden de kop vlakken , én de kleppen afpersen en roderen op dichting...en iedereen rijdt toch met een murena zonder bronzen klepzittingen en met gewone oct 98 zonder loodvervanger niet??
en wegens "workload" van motordemontage ...geef ik nu effe voorrang aan mijn "grijze panther ..die al 4 j slaapt in her junglegarage" ...
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze blokken lopen ook zonder problemen 200.000 km op gas, dus misschien een ander probleem (zuigerveren of zo).

Die Nylon bus op de vork?????
Waar heb je die vandaan Stef?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Deze blokken lopen ook zonder problemen 200.000 km op gas, dus misschien een ander probleem (zuigerveren of zo).

Die Nylon bus op de vork?????
Waar heb je die vandaan Stef?

Groet Herman

de nylon bus kwam mee met de vorkkit van simon herman,
op de murena monteerde ik ook splinternieuwe zuigerveren én olieschraapveren....... mocht ik op pensioen zijn zou ik er het blok gaan uithalen en zoeken , maar deze tandartsslaaf moet momenteel ( gelukkig misschien en toch weer niet.. ) draaien als hél op zijn labootje omdat mensen een stuk van hun vakantietijd en vakantiegeld... aant opmaken zijn aan lang uitgesteld kroon en brugwerk te laten prepareren en maken
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Vertel mij wat, kom net van de specialist vandaan, weer 209€ mogen aftikken.
Begin augustus 2 nieuwe kronen zullen ook weer goeds zijn voor 1000€
Hebben we daarna nog een complete stifttand te laten plaatsen, +1700€
Maar het zal wel te verdienen zijn, volgende week een weekje buitenland werken (Hamburg), dat tikt goed aan, hopelijk kan ik er zo nog een paar meepikken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

jo wrote:Vertel mij wat, kom net van de specialist vandaan, weer 209€ mogen aftikken.
Begin augustus 2 nieuwe kronen zullen ook weer goeds zijn voor 1000€
Hebben we daarna nog een complete stifttand te laten plaatsen, +1700€
Maar het zal wel te verdienen zijn, volgende week een weekje buitenland werken (Hamburg), dat tikt goed aan, hopelijk kan ik er zo nog een paar meepikken.

vraag dan es de factuur te mogen zien van het tandtechnisch labo...
als men je dat durft tonen.... wij zijn de "sub-contractors" die dan nog het geluk hebben die opdrachten te hebben , want de helft wordt tegenwoordig verstuurd naar thailand , korea of china aan nog es eenderde van de prijs ...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

the "unveil " of my bagheera panther after 4 years of "jungle"

Inderdaad, zo te zien al enkele jaren niet meer open geweest.
Attachments
Bagheera Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg
Bagheera Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (146.43 KiB) Viewed 7779 times
bagheera Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg
bagheera Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (147.62 KiB) Viewed 7779 times
Bagheera Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg
Bagheera Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (171.89 KiB) Viewed 7779 times
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

lemans wrote:
jo wrote:Vertel mij wat, kom net van de specialist vandaan, weer 209€ mogen aftikken.
Begin augustus 2 nieuwe kronen zullen ook weer goeds zijn voor 1000€
Hebben we daarna nog een complete stifttand te laten plaatsen, +1700€
Maar het zal wel te verdienen zijn, volgende week een weekje buitenland werken (Hamburg), dat tikt goed aan, hopelijk kan ik er zo nog een paar meepikken.

vraag dan es de factuur te mogen zien van het tandtechnisch labo...
als men je dat durft tonen.... wij zijn de "sub-contractors" die dan nog het geluk hebben die opdrachten te hebben , want de helft wordt tegenwoordig verstuurd naar thailand , korea of china aan nog es eenderde van de prijs ...
http://www.kuraraydental.nl/ Estenia 1
Zie dat die inderdaad wereldwijd zitten, ook China.
Weet wel dat hij de tandkroon op 1 dag heeft.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Stef heeft een bagheera één ik dacht een twee.









grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

hendrik wrote:Stef heeft een bagheera één ik dacht een twee.


hey harry ,
neen een 5 tal jaar geleden heb ik gezocht als gék , ben er naar verschillende type ééns gaan zien vol met kartonnen dozen met
de stukken losgemaakt in de cabine tot ik uiteindelijk eentje kocht in zuid parijs ... en haar nu probeer uit haar winterslaap te wekken
het is een bagheera phase 1 uit het alléreerste bouwjaar 1973
in de configuratie zoals ze in de zomer 1973 op het circuit van le mans met 50 opt circuit en 500 op de parking geprestenteerd werden aan de wereldpers........... :P









grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En stef, heb je daar nog veel werk aan?

Ze ziet er zo op de foto nog goed uit.




grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="hendrik"]En stef, heb je daar nog veel werk aan?

Ze ziet er zo op de foto nog goed uit.



4 j geleden van parijs gewoon naar mijn ma gereden en sleutel eruit ...
gisteren een oerwoud gesloopt , de rotte benzine met vacuumpomp eruit getrokken , bougies eruit , wd 40 erin , dan in 3 de es voorzichtig verduwd , es een batterij aangelegd , bougies op culass gelegd , maar vonken niet .. we moeten de bobijn es doormeten of misschien iets in de delco , kan maar een prul zijn

stef
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

We horen het wel hé stef, succes er mee.En wat is dat met je murena?






grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

hendrik wrote:We horen het wel hé stef, succes er mee.En wat is dat met je murena?

2 cilinders 10 kg compressie ,andere 2 maar 4 kg ???
vermoed ingebrande ,slechtsluitende kleppen ... snap het niet 3 j geleden ,culass gevlakt en kleppen afgeperst op dichting





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is niet zo goed hé kan je ze weer open doen. Ma ja dat is ook matra hé we zijn het gewoon.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

godfried , kan je aub een item voor mij posten op het forum aub???

probleem " plakkend koppelingsplaat tegen vliegwiel"
ben mijn bagheera 1 aant wekken uit haar winterslaap,
de motor loopt terug na opschuren van de wolframcontacten ts de visplatinés , maar door meer dan 4 jaar in een té vochtige garage gestaan te hebben  plakt de koppelingsplaat met stuif roes aant vliegwiel waarschijnlijk en geraak ik niet in versnelling
bart stelde me al voor in 3 de te zetten en licht heen en weer te duwen in de hoop dat de plaat los geraakt , en kamiel wou es lichtjes met een hefboom aan de koppelingsvork manipuleren... wat ik liefst "niettttt" meer wil sinds de doorgebroken vork op mijn murena, zijn er nog alternatieve haalbare tips van matramanen om dit op een eenvoudige manier los te maken??
STEF  

Dag Stef,

In versnelling schakelen, koppeling indrukken en dan auto vooruit of achteruit bewegen. Indien dan niet loskomt is er meer aan de hand dan een plakkende plaat.
Succes,
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Waarom koppeling indrukken?
Zou ze niet indrukken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="GODFRIED"]godfried , kan je aub een item voor mij posten op het forum aub???

probleem " plakkend koppelingsplaat tegen vliegwiel"
ben mijn bagheera 1 aant wekken uit haar winterslaap,
de motor loopt terug na opschuren van de wolframcontacten ts de visplatinés , maar door meer dan 4 jaar in een té vochtige garage gestaan te hebben  plakt de koppelingsplaat met stuif roes aant vliegwiel waarschijnlijk en geraak ik niet in versnelling
bart stelde me al voor in 3 de te zetten en licht heen en weer te duwen in de hoop dat de plaat los geraakt , en kamiel wou es lichtjes met een hefboom aan de koppelingsvork manipuleren... wat ik liefst "niettttt" meer wil sinds de doorgebroken vork op mijn murena, zijn er nog alternatieve haalbare tips van matramanen om dit op een eenvoudige manier los te maken??
STEF 


godfried is er niet meer kans dat ze losschiet als ik idd de koppeling net "niet " indruk dan gaat het vliegwiel rondwillen en zich misschien loswrikken vd plakkende koppelingsplaat????????
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote:Waarom koppeling indrukken?
Zou ze niet indrukken.
De plaat moet los komen van het vliegwiel, en dat lukt je niet zonder een ingedrukte koppeling. :wink:



Als het met dat wiegen trouwens niet lukt kun je evt. ook een tijdje spanning op de aandrijflijn zetten.
Dat is verder hetzelfde recept maar dan met de aangedreven as op een helling (oprijbokken o.i.d.): in 2e of 3e versnelling, koppeling ingedrukt vastzetten met een stok tussen het pedaal en stuur en een dagje afwachten.
Let er echter wel op dat de auto nergens tegenaan kan rollen als de plaat opeens loskomt...

Mocht dat ook niet lukken de handrem erop, bougies eruit (heb je geen compressie meer), startermotor demonteren en dan met een bandenlichter de starterkrans rondwrikken... maar ga in ieder geval niet proberen om de startermotor dit werk te laten doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

lemans wrote:[quote="GODFRIED


godfried is er niet meer kans dat ze losschiet als ik idd de koppeling net "niet " indruk dan gaat het vliegwiel rondwillen en zich misschien loswrikken vd plakkende koppelingsplaat????????
Als je de koppeling indrukt lost de drukgroep en komt alle kracht op het plakken van de plaat als deze in versnelling staat. Hierdoor moet ze lossen. Kan me echt niet voorstellen dat ze dan niet lost. Lost ze toch niet dan heb je volgens mij een ander probleem.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply