Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Foto van de Nova Cobra kitcar...(zwarte)

Post by Kanchi »

Hey Stef zo een auto heb ik in heeeel lang gelden ook nog gehad. Is maar 107 cm hoog. Ik heb je er nog fotos van gestuurd :) Ook die zie je niet veel meer. Hoe gaat het met de Bagheera, heb je er nou al mee gereden, bijv. naar een bijeenkomst ?
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

mijn "alligatorslats" lamellen matra zusje eveneens op de ingang vipparking.

Bagheera van Jos.

( graag plaatsing op forum aub godfried ,thx stef)



We hadden wel geen MATRAMANIA stand binnen maar de matramania rode bagheera en mijn golden oldie matra murena kregen wél een gratis vip-expo parking vlak aan de ingang van de

oldtimersbeurs te Genk afgelopen zondag ; ik hield het effe in de gaten en wat me opviel is dat er vooral midlife Italianen ... interesses hadden voor onze wagens ; Stef



STEF
Attachments
MATRA s op Genk oldtimerbeurs‏ [800x600 test tekening 2].jpg
MATRA s op Genk oldtimerbeurs‏ [800x600 test tekening 2].jpg (130.46 KiB) Viewed 8681 times
de rode bagheera [800x600 test tekening 2].jpg
de rode bagheera [800x600 test tekening 2].jpg (159 KiB) Viewed 8685 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Nou nou Stef, mijn vrouwtje en mij uitschelden voor midlife Italianen vind ik toch wel heel kras; juist ja, wij beiden staan net de Matra te bewonderen nadat we in Genk op de beurs waren geweest.
Als je goed kijkt , kun je zien dat ik een monsterachtige RVS uitlaatpot voor mijn Delahaye gescoord heb en nog een (groene) tas vol onderdelen. We wilden eerst met de Murena gaan , maar ik hoopte zoveel onderdelen te vinden , dat die niet in de Murena zouden passen en we maar voor de Avantime gekozen hebben.
Heel bijzonder overigens die achterruit louvres ; had ze nog maar 1x op een witte Murena gezien. Jos was er overigens nog niet op dat moment.
Het is altijd een leuke beurs en het lijkt me ook een leuk idee om er volgend jaar een gezamenlijk uitje van maken??
The Pete
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

pete speed wrote:Nou nou Stef, mijn vrouwtje en mij uitschelden voor midlife Italianen vind ik toch wel heel kras; juist ja, wij beiden staan net de Matra te bewonderen nadat we in Genk op de beurs waren geweest.
Als je goed kijkt , kun je zien dat ik een monsterachtige RVS uitlaatpot voor mijn Delahaye gescoord heb en nog een (groene) tas vol onderdelen. We wilden eerst met de Murena gaan , maar ik hoopte zoveel onderdelen te vinden , dat die niet in de Murena zouden passen en we maar voor de Avantime gekozen hebben.
Heel bijzonder overigens die achterruit louvres ; had ze nog maar 1x op een witte Murena gezien. Jos was er overigens nog niet op dat moment.
Het is altijd een leuke beurs en het lijkt me ook een leuk idee om er volgend jaar een gezamenlijk uitje van maken??
Stef, had je Matra zien staan toen we aankwamen maar heb je binnen nergens gezien, is nochtans niet zo groot maar hebben elkaar toch mislopen.

Pete en eega (niet midlife Italianen :) ) heb ik wel vanop een afstand zien lopen, vermoed dat jullie toen net huiswaarts gingen, zag jullie namelijk richting uitgang wandelen.

Was kleine maar toch leuke beurs, heb me weer laten verleiden tot een aankoop van 5 luchthoorns en een origineel matra kaartleeslampje.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

pete speed wrote:Nou nou Stef, mijn vrouwtje en mij uitschelden voor midlife Italianen vind ik toch wel heel kras; juist ja, wij beiden staan net de Matra te bewonderen nadat we in Genk op de beurs waren geweest.
Als je goed kijkt , kun je zien dat ik een monsterachtige RVS uitlaatpot voor mijn Delahaye gescoord heb en nog een (groene) tas vol onderdelen. We wilden eerst met de Murena gaan , maar ik hoopte zoveel onderdelen te vinden , dat die niet in de Murena zouden passen en we maar voor de Avantime gekozen hebben.
Heel bijzonder overigens die achterruit louvres ; had ze nog maar 1x op een witte Murena gezien. Jos was er overigens nog niet op dat moment.
Het is altijd een leuke beurs en het lijkt me ook een leuk idee om er volgend jaar een gezamenlijk uitje van maken??
excuus..... het was het clubje ernaast en ervoor dat er even tevoren zowat "door het sleutelgat" wou kruipen om erin te geraken ... en me er toch wat té maffiosi achtig uitzagen naar mijn smaak ... lol
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

matrafan wrote:
pete speed wrote:Nou nou Stef, mijn vrouwtje en mij uitschelden voor midlife Italianen vind ik toch wel heel kras; juist ja, wij beiden staan net de Matra te bewonderen nadat we in Genk op de beurs waren geweest.
Als je goed kijkt , kun je zien dat ik een monsterachtige RVS uitlaatpot voor mijn Delahaye gescoord heb en nog een (groene) tas vol onderdelen. We wilden eerst met de Murena gaan , maar ik hoopte zoveel onderdelen te vinden , dat die niet in de Murena zouden passen en we maar voor de Avantime gekozen hebben.
Heel bijzonder overigens die achterruit louvres ; had ze nog maar 1x op een witte Murena gezien. Jos was er overigens nog niet op dat moment.
Het is altijd een leuke beurs en het lijkt me ook een leuk idee om er volgend jaar een gezamenlijk uitje van maken??
Stef, had je Matra zien staan toen we aankwamen maar heb je binnen nergens gezien, is nochtans niet zo groot maar hebben elkaar toch mislopen.



En ik heb de alligatorslats van jouw rode bagheera aant betasten.... geweest om te zien hoeveel , waar en welke je verzaagd en met glasmat
aaneenzette, onderaan kon ik het voelen , wel goed gedaan;
stef
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

GODFRIED wrote:dit is het worn out bolgewricht van de onderste draagarm van mijn murena vooraan , die loskwam vorige week bij het oprijden van een borduur. .......... als je goed kijkt zie je dat de BOL kogel op 30 jaar

tijd een EI kogel werd en door teveel speling nog meer ... uitsleet ,

tot hij onder belasting eruit floepte .gelukkig niet aan 130 per uur.;;

STEF

Misschien een veiligheidspunt voor alle murena's en bagheera's. Controleer deze fuseekogels op slijtage, speling!!!!
Woorden zijn overbodig bij het zien van de foto. Dit had dodelijke gevolgen kunnen hebben. :o :( :x
Ben op zoek naar onderste fusee kogels voor mijn murena.
Nou kom ik de TC93 tegen, waarvan wordt gezegt dat die voor de bagheera en murena is.
TC93
De TC93 is dezelfde als de QSJ263S. Maar van de QSJ263S wordt de bagheera, rancho, horizon, 1300 en 1100 genoemd. niet de murena.
QSJ263S
Is het van de bagheera hetzelfde als de murena?
Welke moet ik hebben voor de murena?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het zou me verwonderen indien deze van murena anders zou zijn.
Maar ik weet het niet zeker. Heb er hier liggen voor op mijn bagheera maar nooit vervangen, dus weet zelfs niet of ze passen.

Op het eerste zicht is de ophanging van de bagheera en de murena identiek.

Kijk eens of Simon dezelfde nummer gebruikt voor de bag als voor de mur.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik geloof dat de schoefdraad anders is.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bart,

Murena en Bagheera rotules zijn verschillend. Ik heb ze toevallig beiden in huis. Bij een Murena is de schroefdraad groter in diameter dan die bij een Bagheera. Bij een Murena zit er ook meer schroefdraad op. Het originele nummer van een Murena is 13489200. Dat van een Bagh ken ik niet... (wie zet er ooit eens een Bagheera onderdelenboek online?)
Attachments
Deze is voor een Murena
Deze is voor een Murena
Murena.jpg (127.34 KiB) Viewed 8572 times
Dit is voor een Bagheera
Dit is voor een Bagheera
Bagheera.jpg (114.96 KiB) Viewed 8572 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Dank u wel!
Bagheera is dus anders dan murena.
Zie wel op diverse plekken dat de kogel wordt aangeboden voor zowel bagheera als murena. Zelfs bij classic-car-hartman.

classic-car-hartman

FRAP 615 dus voor de murena. Is gelijk QSJ815(S).
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

QSJ-815S is goed,
Zitten er bij mij op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Blijkbaar een probleem!!

Stef, verduidelijken AUB
Attachments
gebroken remschijf.jpg
gebroken remschijf.jpg (37.84 KiB) Viewed 8505 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Wat is met die schijf gebeurt?






grt harry de matra.
User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam »

Urbain wrote:Bart,

Murena en Bagheera rotules zijn verschillend. Ik heb ze toevallig beiden in huis. Bij een Murena is de schroefdraad groter in diameter dan die bij een Bagheera. Bij een Murena zit er ook meer schroefdraad op. Het originele nummer van een Murena is 13489200. Dat van een Bagh ken ik niet... (wie zet er ooit eens een Bagheera onderdelenboek online?)

Simon heeft een Onderdelen lijst online staan , deze is ook downloadbaar als pdf
http://www.simon-auto.de/matra/deutsch/kat_bag.htm
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is wel handig hé.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is toch gene Matra?
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Citroen of Peugeot denk ik, lijkt verdacht veel op de Berlingo.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

wel apart inderdaad, het doosje dat ik heb staan is dan de juiste (meer geluk dan wijsheid ben ik bang) maar vermeld ook de Bagheera in het lijstje modellen.
Attachments
20130522_110105.jpg
20130522_110105.jpg (287.79 KiB) Viewed 8464 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

GODFRIED wrote:Blijkbaar een probleem!!

Stef, verduidelijken AUB
Foto komt van Stef. Had verwacht dat hij hier een woordje uitleg ging bij plaatsen. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan moet ik die nieuwe van mij ook maar eens nakijken.








grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:wel apart inderdaad, het doosje dat ik heb staan is dan de juiste (meer geluk dan wijsheid ben ik bang) maar vermeld ook de Bagheera in het lijstje modellen.
Zie nr van Herman hier boven, zouden moeten passen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als die van mij niet passen moet ik er voor de bagheera ook maar gaan kopen.








grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

"camiel custom clutch concept"

omdat de ontvangerpomp van de koppeling niet regelbaar is en

er toch wat slijtage dient opgevangen te worden draaide camiel in 10 x 10 staal een regelbare as , 20 mm draad ,met contramoer , die we 8 mm uitschroefden , heb nu een koppeling als boter !!!!weg het gekraak in mijn boite

stef

Dag Stef,

Wel vreemd dat je hier problemen mee hebt. Zou bij de murena niet mogen voorkomen. Zou denken dat er lucht in het systeem zit of de hoofdkoppelingspomp onvoldoende olie geeft.

Bij de meeste bagheera's zit er daarom een hulpkoppelingspomp die regelbaar is ook met schroefdraad en deze kun je ook prefect regelen.
Ze zijn nog te koop maar moeilijker te vinden.
Zal eens kijken voor een foto.
Attachments
asje hulpkoppelingspomp murena bagheera [800x600 test tekening 2].jpg
asje hulpkoppelingspomp murena bagheera [800x600 test tekening 2].jpg (122.62 KiB) Viewed 8388 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die andere kan je toch ook regelbaar maken als je wat handig bent.







grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="GODFRIED"]"camiel custom clutch concept"

omdat de ontvangerpomp van de koppeling niet regelbaar is en

er toch wat slijtage dient opgevangen te worden draaide camiel in 10 x 10 staal een regelbare as , 20 mm draad ,met contramoer , die we 8 mm uitschroefden , heb nu een koppeling als boter !!!!weg het gekraak in mijn boite

stef

dag godfried, zit die regelbare cilinder dan alleen op de bagheeras?? en niet op de murenas??? in elk geval hebben we al 20 x ontlucht ,no joke en alles tussen het pedaal en de koppelingslepel vernieuwd en bleef kraken , tot we nu de as bijna 1 cm verlengden , die foto wil ik graag es zien van het onderdeel waarover je praat ,stef
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ongelooflijk!! Een gebroken vork..
Foto's spreken voor zich!
Attachments
versnerllingsbak schokbreker Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg
versnerllingsbak schokbreker Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg (113.2 KiB) Viewed 8351 times
versnellingsbak Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg
versnellingsbak Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (113.17 KiB) Viewed 8351 times
versnellingsbak Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg
versnellingsbak Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (116.13 KiB) Viewed 8351 times
versnellingsbak schakelvork Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg
versnellingsbak schakelvork Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (105.85 KiB) Viewed 8351 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is niet te geloven hé dat zo een schakelvork breekt dat heb ik nog nooit gezien. En dat met die schokbreker zal die ring wel rot zijn hé.









grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Ongelooflijk!! Een gebroken vork..
Foto's spreken voor zich!
Zware voet?? Te ver uitgeregeld???

Waarschijnlijk metaalmoeheid???

Kan wel meteen alles onder handen genomen worden.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

matrafan wrote:
GODFRIED wrote:Ongelooflijk!! Een gebroken vork..
Foto's spreken voor zich!
Zware voet?? Te ver uitgeregeld???

Waarschijnlijk metaalmoeheid???

Kan wel meteen alles onder handen genomen worden.



vooral een "duur vork" om vervangen te krijgen ,de vork kost niks , maar eer je deraan geraakt stef
Post Reply