Page 1 of 22

Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

Posted: Sat Nov 14, 2009 9:18 pm
by bassboss
Vandaag mocht ik een bezoekje brengen aan Stef, alias Le Mans, lid van onze club.
Ik leerde Stef kennen op de laatste Matramania-rondrit te Lier.
Stef is de symphatieke man uit Rotselaar met de goudkleurige Murena.

Tijdens de koffie vertelde hij me dat hij ook een Bagheera type I bezit en ik merkte al gauw dat hij meer dan belangstelling vertoonde voor de Bagheera.
De manier waarop hij erover sprak, deed me al gauw vermoeden dat ook deze man door het ergste soort "Bagheeritis Typitis Eenis" besmet was en ik bood hem dan ook onmiddellijk psychologische bijstand.
Ik dacht bij mezelf, tja, goed dat hij ook een type 1 heeft, maar veel zal het wel niet voorstellen.
De meeste type I kennen we onderhand wel, ze staan nog uit gewoonte overeind en hij leek me niet te kunnen overtuigen dat zijn wagen best nog in orde was.
Vergeef me, Stef, maar na een paar jaar "Bagheera-autopsie" wordt je doodnuchter en mogen de wolf en de zeven geitjes thuisblijven.
Toch kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en de mails volgden elkaar op hetgeen vandaag resulteerde in een rit van Ternat naar de andere kant van Vlaams-Brabant nl. naar het in de bossen gelegen Rotselaar.
Daar aangekomen wachtte Stef me ongeduldig op, we reden met de Murena naar de garage waar de Bagheera stond.
Een verse batterij meegenomen en wij onderweg.
Aangekomen deed Stef de poort open en onder het afdekzeil merkte ik duidelijk het silhouet van een Bagheera.
Het zeil weggenomen en er kwam inderdaad een type I tevoorschijn.
Ik zag dadelijk dat de wagen 99% origineel was en perfect in de lak stond.
Maar zo zijn er zovelen, mijn sceptiscisme nam alleen maar toe, vergeef me Stef ;)
Dan maar de deuren opengedaan en ik bemerkte een nagenoeg perfect bewaard en origineel interieur.
De zetels en dashboard zijn nagenoeg perfect alsook het vloertapijt.
De mousse bekleding in oranje-geel stond bekend om zijn zeer matige kwaliteit, echter, hier zag alles er gaaf en ongeschonden uit.
Dit nodigde alleszins uit naar een nader onderzoek.
De wagen dan maar buiten geduwd onder een late herfstzon en ik dook dan maar op de knie?n om op zoek te gaan naar het bruine "edelmetaal" dat ze enkel in Romorantin gebruikten, echter, het enige wat ik kan zien en voelen was een bikkelharde puntgave onderkant!!!!!
Niks van weggerotte dorpels en bruine suiker die de in de neusgaten vloog als je inademde....
De kofferklep dan maar open, de batterijbak en reservewielhouder 100% intact, onder de voorruit alles ok.
Dan maar naar achter, de motor draaide ondertussen als een zonnetje, de bodemplaat van de koffer vertoonde wel sporen van ernstig verval maar dat is het minste...

Om een lang verhaal kort te maken, de volgende foto's maken duidelijk dat we hier van een geschenk van de goden mogen spreken.
Stef heeft een Bagheera uit 1974 op de kop kunnen tikken die nog echt "dans son jus" is.
Wel is de wagen zeer goed bijgehouden en heeft weinig of niet geleden van vocht en nattigheid.
Hier volgen een paar plaatjes van de prachtige wagen:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Van zodra de papiermolen in orde is (dedouanering + gelijkvormigheid) zal de wagen een grondige check-up krijgen.
Ik wil Stef nogmaals gelukwensen met een wagen die mijn stoutste verwachtingen overtroffen heeft.
Terug bij hem thuisgekomen hebben we nog uren in Matra-boeken gebladerd en foto's bekeken.
De "Matra-vibes", zoals Stef dit zo typerend omschrijft, waren duidelijk aanwezig!
De koffie en de broodjes waren heerlijk.
Welbedankt voor de warme ontvangst en hopelijk kunnen we deze franse schone weldra op de vlaamse wegen tegenkomen!

Bart :wink:

Posted: Sat Nov 14, 2009 9:49 pm
by Vollegaaz
Dat ziet er idd nog een prachtig exemplaar uit !

Posted: Sat Nov 14, 2009 10:16 pm
by fjodor 2.2
Dat het nog bestaat :o :o :o :o

Posted: Sat Nov 14, 2009 10:53 pm
by matrafan
Je moet er maar juist bij uitkomen.

Dit bewijst dat ze er nog zijn alhoewel zeer dun gezaaid.

De bagheera beleeft precies een heropflakkering.

Veel succes met de wagen en tot op ??n of andere meeting waar we dit juweeltje mogen bewonderen.

Posted: Sat Nov 14, 2009 10:55 pm
by Muddy Bandit
:o

Dus wonderen bestaan toch nog.
Deze ziet er zeker heel mooi uit.
Alleen jammer van die stickerverzameling op de voorruit, die verpest het wel een beetje. :wink:

Posted: Sat Nov 14, 2009 10:57 pm
by hendrik
Dat is nog een prachtig bagheera 1. En de zetels en de bekleding ziet er ook zeer mooi uit.




grt harry de matra.

Posted: Sat Nov 14, 2009 11:56 pm
by oetker
Zoooo, ziet er super uit.
Deze moet je met een lichtje zoeken in deze staat.
Moet haast wel van een liefhebber geweest zijn die de nodige zorg gegeven heeft.
Mooi man.

Posted: Sun Nov 15, 2009 10:22 am
by Urbain
Prachtig Stef,

Bijna ongelooflijk dat je zoiets nog op de kop kunt tikken...

Posted: Sun Nov 15, 2009 11:05 am
by benny
De naald in de hooiberg is toch nog te vinden.

Posted: Sun Nov 15, 2009 11:37 am
by GODFRIED
Ja, Ik was op de hoogte dat Stef een bagheera 1 in zijn bezit had maar ik had al in gedachte die ga je nooit meer op de weg zien. Wetend hoe de bagheera's er uit zien zou deze niet anders kunnen zijn.
Dus met grote ogen van verrassing heb ik deze foto's enkele keren bekeken. Ik heb vastgesteld dat het onmogelijke toch nog voorvalt.
Stef, besef je wel hoeveel geluk je hebt om zo een mooi exemplaar in je bezit te mogen hebben? Jong wat zijn die zeldzaam. Het kan niet anders deze bagheera is al jaren met veel liefde omringt. De kans dat je zo een exemplaar tegen komt is kleiner dan 1%.
Wat een prachtige wagen met wat extra aandacht en verzorging gaat deze weer 20 jaar mee.
Stef vertel eens wat meer over deze wagen, hoe lang is deze in je bezit? Hoe ben je er aan gekomen? Is deze te koop?( :oops: )

Om te watertanden. Prachtige een nog zeer goede bagheera 1. Spijtig dat ze zo zeldzaam zijn.
Zeer veel geluk en succes met deze mooie bagheera. :wink:

Re: Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

Posted: Sun Nov 15, 2009 12:04 pm
by jurgen M
bassboss wrote:

Van zodra de papiermolen in orde is (dedouanering + gelijkvormigheid) zal de wagen een grondige check-up krijgen.
hopelijk kunnen we deze franse schone weldra op de vlaamse wegen tegenkomen!

Bart :wink:
alleen bij gegarandeerd droog weer :D :P

Posted: Sun Nov 15, 2009 12:17 pm
by ALAIN VAN AKEN
Inderdaad prachtig, met veel liefde behandelen om van jarenlang rijplezier te genieten.

Posted: Sun Nov 15, 2009 4:12 pm
by jo
8) die moeten we inderdaad eens in het echt zien. :lol:
Dat de papiermolen snel mag draaien.

Deze krijgt toch een gewone plaat?

Posted: Sun Nov 15, 2009 5:16 pm
by Geert
Prachtige Bagheera Stef.
De opmars van het type 1 is begonnen. :wink:

Posted: Thu Nov 19, 2009 9:34 pm
by hans
:D :D :D :D :D :D zo die is mooi

Posted: Sun Nov 22, 2009 5:55 pm
by GODFRIED
Dat onze Stef ook een mooie murena heeft bewijzen de foto's. :wink:

Posted: Mon Nov 23, 2009 8:48 pm
by lemans
Urbain wrote:Prachtig Stef,

Bijna ongelooflijk dat je zoiets nog op de kop kunt tikken...
korte historiek van de "buy" .......
toen ik vorig jaar op flanders collection car op de stand van een franse
boekhandelaar in matra literatuur aant bladeren was..... vroeg hij me...
matra owner???? waarop ik zei ; ja..murena driver .....maar wat ik ?cht
al een aantal jaren zoek is een bagheera 1 in "configuration LeMans 73-74"
...... in de configuratie hoe de" pr?sentation de presse" aan de wereld werd
gedaan door 50 bagheera te presenteren op het circuit van Le Mans ...
de dag ?n jaar dat Matra dan ook nog de 24 u won !!!!!
alleen die ...die uitvoering zoek ik ;.... en plots ....."taraaaa" haalt de handelaar een slechte zwart wit fotokopie onder zijn laptop vandaan...
hier dan is dit wat je zoekt .... een vriend heeft al een tijd zijn bagheera
te koop ten zuiden van Parijs , hij verhuist op zijn oude dag naar hartje
Parijs en de sportwagen staat in zijn chauffagekelder en moet nu wel ?cht
weg ........ op 2 sec zag ik dat we hier met deze configuratie te maken hadden..... na nog 2 weken mailen , telefoneren en negotieren ;....kocht
ik gewoon "blind" .... op internet;..... 100% emotioneel en 0 % rationeel..
maar enkele weken later reed ik de bagheera LeMans probleemloos
van Parijs naar regio Leuven.... rustig langs de snelweg...no problem at all
na al die jaren .....en affaires met alfa romeos , audi cabrio"s enz...
vond ik mijn "oud lief" terug van mijn 18 e verjaardag.... ik kon haar nu
terug innig omhelzen ..... wel nu als midlife 50 er met maturiteit .........

stef de wit

Posted: Fri Apr 23, 2010 8:02 pm
by GODFRIED
Deze liefde kan niet meer stuk. :wink:

Posted: Mon Nov 29, 2010 11:19 am
by Vollegaaz
even deze topic vanonder het stof halen, hoe zit het met deze knappe verschijning ?

Posted: Mon Nov 29, 2010 11:33 am
by lemans
Vollegaaz wrote:even deze topic vanonder het stof halen, hoe zit het met deze knappe verschijning ?

wel ... met de vervanging van de motor in de murena ben ik nu rond
met de fijnregeling en was vorige week nog een ganse dag in Leerdam Nederland bij carjoy , om mee de weber carbu volledig te demonteren
, een andere jointkit te steken ( acceleratiepompmembraan was gescheurd) en af te regelen , tegelijk ook een andere raammotor mee
gestoken en een reportage gemaakt van 3 530 models aldaar voor
de matramania website , dus met de murena had ik het afgelopen
seizoen mijn handen vol met een engine rebuild en wat akkefietjes


de bagheera 1 ; wel om de 14 dagen trek ik bij mijn ma de garage
es open , kruip er es in en snuif de muffe lucht es op , en dan terug onder
zeil , ik kocht tem in driving condition en kwam ermee van parijs gereden , het duurde een jaar vooraleer ik de import ..;rond had
en een nieuw chassisplaatje ..het is nu geen matra meer maar een peugeot...... deze zomer heb ik veeeeeeeel gecruised met bart
en hoop mijn baggy ooit in dat lighthingyellow op mijn oprit staan te hebben.... maar voorlopig ben ik al heeeeeeel tevreden dat ik op
dit exemplaar mijn hand kon leggen , ondertussen staat er in mijn
tuin tussen de bosjes ook nog een type één leeg wrak , (geen motor)
dat ik voor een prikje kocht voort glas en de body ..
dus , at the moment is de bag. in "freezed" position maar zal zeker
binnenkort rondcruisen met stef als driver

stef

Posted: Mon Nov 29, 2010 11:59 am
by oetker
Het gegalvaniseerde 530 chassis van Cor is daar in opbouw en bijna klaar.
Is een nieuwe geworden, en daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Maar oh zo mooi.

Posted: Mon Nov 29, 2010 12:53 pm
by lemans
oetker wrote:Het gegalvaniseerde 530 chassis van Cor is daar in opbouw en bijna klaar.
Is een nieuwe geworden, en daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Maar oh zo mooi.

dat kan niet anders , als je de kwaliteit en intensiteit van het werk ziet..
er is ook een donor bodyframe gebruikt..het oude ligt buiten op de parking...de brandnetels groeien erdoor.. maakte artistieke pix ,
naart schijnt zit er een identieke motor in dan in een ford capri???
klasse werk , ook veel chromed parts ;werk van robin en laszlo

Posted: Mon Nov 29, 2010 6:28 pm
by GODFRIED
!!!acceleratiepompmembraan was gescheurd!!

Als dit membraam gescheurd is zul je het weten. De motor gaat een eigen leven leiden en luistert niet goed meer naar het gaspendaal.
nu zal de motor wel als een klokje lopen!!
Die bagheera 1 restaureren daar ga je nog even mee bezig zijn, maar o zo mooi als hij af is.
Spijtig geen foto's van de opbouw van de M530 bij Carjoy.

Wat een passie. :wink:

Posted: Mon Nov 29, 2010 7:48 pm
by oetker
Ze waren hem aan het opbouwen een paar weken terug toen ik er even was.
Had helaas geen foto toestel bij me.

Ik heb nog gereden met de Murena van Stef met de laatste meeting bij George.
De wagen deed echt vervelend, en had een combinatie van problemen op de ontsteking en carburateur.
Mooi dat het nu opgelost is.

Posted: Mon Nov 29, 2010 10:47 pm
by lemans
[quote="GODFRIED"]!!!acceleratiepompmembraan was gescheurd!!

Als dit membraam gescheurd is zul je het weten. De motor gaat een eigen leven leiden en luistert niet goed meer naar het gaspendaal.
nu zal de motor wel als een klokje lopen!!
Die bagheera 1 restaureren daar ga je nog even mee bezig zijn, maar o zo mooi als hij af is.
Spijtig geen foto's van de opbouw van de M530 bij Carjoy.


de fotos van de 530 zijn genomen en zullen je binnen een weekje
bereiken samen met een korte tekst om te publiceren op de website
godfried

stef

Posted: Wed Dec 01, 2010 3:57 am
by GODFRIED
Laat maar komen. :wink:

Posted: Mon Jan 10, 2011 11:41 pm
by oetker
Van de Bagheera van Stef is ook een filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=6cbHeZJL ... re=related

Posted: Tue Jan 11, 2011 4:49 am
by GODFRIED
Deze bagheera ziet er nog zeer mooi uit. Zo vindt je ze niet veel meer.

Posted: Tue Jan 11, 2011 8:39 am
by lemans
oetker wrote:Van de Bagheera van Stef is ook een filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=6cbHeZJL ... re=related
ik kreeg het filmpje van henny veenendaal doorgemaild een tijdje terug,
het is inderdaad mijn baggy één ... je ziet de toen nog ;..fiere eigenaar
zelfs effe filmen in de reflectie van de ruit .. toen ik onlangs de foto
van een tweetal jaar geleden herbekeek enkele minuten nét voor ik
ging vertrekken van de parijse agglomeratie naar belgie;..zie je mijnheer met licht neergeslagen hoofd en zijn handen in mekaar gestrengeld ..
ontroerd afscheid nemen van zijn speeltje ....madam die ook net op de foto staat en die een kwartier ervoor een dik stapeltje 100 euro
biljetten van mij natelde ...staat erop met gekruiste armen en een blik
van "eindelijk is die miserie hier uit mijn huis geraakt" .....deze foto
spreekt boekdelen ....en is eigenlijk aandoenlijk om te zien , ik zal hem
trachten via godfried te posten , zo genieten jullie ook es mee
van dit speciaal , raar prentje

stef lemans

Posted: Tue Jan 11, 2011 8:56 am
by hendrik
Ja stef, dat is nog eens een mooie bagheera 1 .




grt harry de matra.