Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

1 maand?
Ervaring leert dat dit gewoon een half jaar kan worden.
Het is nu eenmaal een Matra.
A car full of suprises :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:1 maand?
Ervaring leert dat dit gewoon een half jaar kan worden.
Het is nu eenmaal een Matra.
A car full of suprises :roll:

you've got a point herman; maar de motor geraakte toch al uitgebouwd , gereviseerd , terug ingebouwd én draaiende op één jaar tijd... nu alleen nog wat afregelings en tuningshit ........... before we can "hit the road" , komt wel goed ... want " traaaaaag vooruitgaan is oooook vooruitgaan " he
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Stef, wat is er met je nu met je murena staat die nu stop?



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooie bagheera om te restaureren!!!
Attachments
oude bagheera stef (Custom).jpg
oude bagheera stef (Custom).jpg (147.62 KiB) Viewed 12855 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

GODFRIED wrote:Mooie bagheera om te restaureren!!!
Volgens mij staat die al erg lang buiten.
Zal wel onderdelen drager worden voor de nette.

Loopt die al goed Stef?

groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jammer hé als je dat zo ziet staan.






grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:
GODFRIED wrote:Mooie bagheera om te restaureren!!!
Volgens mij staat die al erg lang buiten.
Zal wel onderdelen drager worden voor de nette.

Loopt die al goed Stef?

groet Herman

foto genomen vorige week in noord italie herman , op een autokerkhof , de matra's waren blijkbaar veeeeel verkocht ooit in italie , de matraclub van italie kwamen we met matramania in 2009 tegen in romorantin toen het 40 jaar formule één viering was en 2 jaar geleden ook op het komcircuit op monthlery paris sud samen met bart , de president van de italiaanse matraclub werkt als monteur op de ferrarilijn in modena, no joke ,hij toonde ons fier .. zijn entrancecode card
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

voor de website
Stef De Wit 9/11/2014

mijn bagheera ; stand van zaken , gereviseerde motor en boite ingebouwd , net regelbare koppelings(ontvanger)pomp gestoken ( danku bart) , koppeling pakt nog iets teveel , net iets terug geschroefd, volgende week testrit met Z platen ........ ( staat momenteel droog geparkeerd in de etalage .. van mijn op de hoek garage die gelukkig ook een takeldienst heeft........ )
Attachments
bagheera in etallage [800x600 test tekening 2].jpg
bagheera in etallage [800x600 test tekening 2].jpg (48.21 KiB) Viewed 12807 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Staat fraai in showroom :) maar daar hoort die niet.
Gaat daar overwinteren?
Het duurt toch altijd langer als gedacht dat sleutelen.
Ik merk dat nog geregeld met de rat.
Planning is niet te maken.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Staat fraai in showroom :) maar daar hoort die niet.
Gaat daar overwinteren?
Het duurt toch altijd langer als gedacht dat sleutelen.
Ik merk dat nog geregeld met de rat.
Planning is niet te maken.

Herman

het is vooral ook een "psychologische oefening" herman ...
gisteren wou ik een proefrit gaan maken eindelijk met garageplaten ,vorige week startte én draaide ie nog prima , nu een uuuuuuur moeten prutsen met startpiloot , zien of bougies vonken en eruit , dan fuelpumpaanzuig los en nazien of er fuel komt , hand op venturis voor aanzuigen enz ge kent dat wel , uiteindelijk tochhh terug aan de praat , heeeeeeeel raar , want ging tevoren perfect .. koppelingpomp terug gedraaid kwa uitslag en toch nog vooruitbollen bij ontkoppelen , effe terug geparkeerd , had al téveel tijd opgeprutst en moest terug naar labo , begin al te overwegen om laszlo hem te doen ophalen ???
ik weet niet goed meer welke beslissingen te pakken .. momenteel
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de ontsteking 12 V krijgt dan werkt die zeker.
Deze Delco en moduul en bobine heeft enkele maanden op de rat gezeten.
De delco was een nieuwe dus akls je een vonk ziet dan moet dat goed werken.

Als de wagen een tijdje staat dan zakt de benzine terug.
Als de pomp iets zwak is dan krijgt die de benzine bijna niet naar de carbs.
Dan moet je misschien te lang starten.
Is de 12 Volt achterin wel goed 12 volt.
Er kunnen van voren af nog wel is wat verliezen optreden zeker als de startmotor alles vraagt.
Dan komt er net iets te weinig op de ontsteking/Bobine.
Kan zelfs een zwakke accu zijn.

Dat met die koppeling is vaag.
Pakt die soms lucht op iedere keer.
Heb ik ook gehad.
Zit er ergens een heel klein lekje.
Komt soms door de afsluitrubbers op de pompen.
Dan zie je iets nattigheid op de moeren bij de slang.
Ook kan er de verkeerde pomp voor op staan.
je hebt ze in 19/20.64, en 22mm
Hoe groter de diamter hoe meer olie naar achter hoe meer uitslag.

Edit
Heb gezien dat de kleinste pomp goed moet zijn.
Dat is mooi want dan kan je naar groter.
Heb hier nog een 22mm pomp liggen om te proberen.
Die komt iets schuinte staan.
Image


Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Als de ontsteking 12 V krijgt dan werkt die zeker.
Deze Delco en moduul en bobine heeft enkele maanden op de rat gezeten.
De delco was een nieuwe dus akls je een vonk ziet dan moet dat goed werken.

Als de wagen een tijdje staat dan zakt de benzine terug.
Als de pomp iets zwak is dan krijgt die de benzine bijna niet naar de carbs.
Dan moet je misschien te lang starten.
Is de 12 Volt achterin wel goed 12 volt.
Er kunnen van voren af nog wel is wat verliezen optreden zeker als de startmotor alles vraagt.
Dan komt er net iets te weinig op de ontsteking/Bobine.
Kan zelfs een zwakke accu zijn.

Dat met die koppeling is vaag.
Pakt die soms lucht op iedere keer.
Heb ik ook gehad.
Zit er ergens een heel klein lekje.
Komt soms door de afsluitrubbers op de pompen.
Dan zie je iets nattigheid op de moeren bij de slang.
Ook kan er de verkeerde pomp voor op staan.
je hebt ze in 19/20.64, en 22mm
Hoe groter de diamter hoe meer olie naar achter hoe meer uitslag.


staat een nieuwe zender én nieuwe regelbare ontvangerpomp op de koppeling herman , ik begin wat aan de competentie van de garage te twijfelen en denk dat ik gespecialiseerde hulp van matraspecialisten ga moeten zoeken ( als hij dat wil doen) want ik begin wat uigeblust te geraken over de situatie in deze garage ... de 5 jaar dat ik er met de murena kwam en samen kon aan werken met kamiel was ok , maar nu zoontje de zaak overnam, het gebouw kocht , snel 2 kindjes maakte én nu ook nog een verbouwing startte vant complex heb ik het gevoel dat ik er "no longer wanted" ben .....



Herman
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je niet zelf alles doet weet je ook niet waar het fout zit.
Kunnen misschien wel verkeerde platen inzitten of druklager.
Je hebt namelijk 2 maten heb ik gezien 19 en 20 cm diameter.
wat doet dat verder met de ontkoppeling?
Het hydrauliek is verder gelijk aan de murena.
Je zegt dat de wagen kruipt met ingetrapte koppeling..
Doet die dat ook als die warm is?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik lees ergens dat je een regelbare koppelingspomp aan de motorkant geplaatst hebt.

Ik zou deze eens volledig terug regelen zodat de arm van de koppeling los komt.

Dan zou de koppelingsplaat volledig los moeten zijn, is dit niet dan kan het zijn dat de koppelingsplaat verkeerd geplaatst is (zelf ooit meegemaakt).

Het start probleem zit waarschijnlijk bij hetgeen Herman aanhaalt: benzine in carburators verdampt na langere tijd stilstaan waardoor ge langer moet starten en de batterij in zeer goede staat moet zijn.

Ik heb hetzelfde voor bij lange stilstand en gebruik hiervoor een druppellader zodat de batterij volledig geladen blijft.

Een goede oplossing zou zijn een elektrische benzinepomp alhoewel ik dit zelf ook niet heb, nog lekker origineel mechanische pomp.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Als je niet zelf alles doet weet je ook niet waar het fout zit.
Kunnen misschien wel verkeerde platen inzitten of druklager.
Je hebt namelijk 2 maten heb ik gezien 19 en 20 cm diameter.
wat doet dat verder met de ontkoppeling?
Het hydrauliek is verder gelijk aan de murena.
Je zegt dat de wagen kruipt met ingetrapte koppeling..
Doet die dat ook als die warm is?
ik bestelde bij simon de juiste koppelingsplaat , ik stuurde de oude mee ,om zeker te zijn , ik vroeg nadien bart de dikte op te meten van zijn plaat en die klopt met mijn plaat ... zonde dat ik nog 10 j hier op mijn labo moet werken , mijn murenamotor die ik zelf step by step , maar deze gaf ik nu es uit in outsourcing aan een professional ... maar je ziet .. daarom niet direct beter hé ?? we geraken er wel "langzaam en moelijk gaat ook" ... alleen ff flink zijn
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin »

Als hij lang heeft stil gestaan wil het nog wel een helpen om een extra slangetje vanuit bv een sherrycan met benzine naar de carbs aan te sluiten , hoeft ie niet zo lang te pompen. Als ie eenmaal gelopen heeft is het probleem over....mits je er geregeld gebruik van maakt natuurlijk.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

Matramartin wrote:Als hij lang heeft stil gestaan wil het nog wel een helpen om een extra slangetje vanuit bv een sherrycan met benzine naar de carbs aan te sluiten , hoeft ie niet zo lang te pompen. Als ie eenmaal gelopen heeft is het probleem over....mits je er geregeld gebruik van maakt natuurlijk.
we maakten de slang ts de carbus en pomp los en bij demareren pompte hij genoeg op hoor
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Misschien overwegen om een elektrische benzinepomp te zetten!
Heb ik ook op mijn bagheera staan. Na maanden stilstand, contact op, 15x pompen en starten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat gaat prima, zit ook op mijn 2.2.
Na 3 maanden accu aan 3 slagen rond en hij loopt.
Als de rat 5 dagen stil staat (mech pomp), heeft die ook wel een aantal pogingen nodig.
Zal die voor betrouwbaarheid binnenkort ook is vervangen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Ja dat gaat prima, zit ook op mijn 2.2.
Na 3 maanden accu aan 3 slagen rond en hij loopt.
Als de rat 5 dagen stil staat (mech pomp), heeft die ook wel een aantal pogingen nodig.
Zal die voor betrouwbaarheid binnenkort ook is vervangen.

Herman
tja , misschien nog een optie , maar ik denk als ik aant rije geraak
en ik dagelijks rij dat het ding dan wel werkt , ik stak bovendien ook een nieuwe mech fuelpump , dus het membraan is nieuw
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Wat ik meestal ook doe Stef is starten "zonder" choke.

Ik weet niet of ge de choke optrekt maar bij mij start die meestal zonder choke met het gaspedaal volledig onder.

Als ik met choke start krijgt de motor teveel benzine en verzuipt zichzelf.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Na een poos stilstaan verdampt de benzine uit de vlotterkamers.
Ik heb een klein gaatje geboord in het plastic luchtfilterhuis waarin ik een parkerschroef gedraaid heb.
Voor het starten neem ik de schroef eruit en spuit wat remmenreiniger door het gaatje op het luchtfilter.
Daarna schroefje er opnieuw in en starten maar.
Starten met koude motor gebeurt bij mij ALTIJD met choke volledig open en zonder het gaspedaal aan te raken.
Lukt altijd en eens hij begint te lopen, duw ik de choke dadelijk halfweg.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Remmenreiniger is een paardemiddel en erg schraal.
Zeker als alle olie na een tijdje staan is terug gelopen kan het zuigers en veren beschadigen.
Het verwijderd namelijk vet en olie.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze heb ik al een tijdje op test.
loopt goed en 6mm aansluiting.
Made in Japan.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-12V-Heavy ... 9916&rt=nc
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Foto's van Stef.

eerste testrit met overhauled engine , deze ochtend , geniet ook van het prachtige belgische najaarsweer‏
Attachments
garage z plaat taped op haar rug [800x600 test tekening 2].jpg
garage z plaat taped op haar rug [800x600 test tekening 2].jpg (74.56 KiB) Viewed 12618 times
testrit Stef [800x600 test tekening 2].jpg
testrit Stef [800x600 test tekening 2].jpg (83.24 KiB) Viewed 12618 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hij leeft!!
Is niet het geschikste weer maar kan me voorstellen dat je jezelf even wil uitleven.
Mooi man.
Alle problemen opgelost?

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prachtig!!!!!!!!
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er zéér goed uit :D :D.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja zeer mooi maar het weer niet hé.







grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Hij leeft!!
Is niet het geschikste weer maar kan me voorstellen dat je jezelf even wil uitleven.
Mooi man.
Alle problemen opgelost?

we staken eerst een blokje onder het koppelingspedaal om de koppelingsuitslag te beperken als test herman , dan de uitslag positief en negatief opgemeten van de koppelingsontvangerpomp , dan nog een stevig stuk ingedraaid op de regelbare pompas ,en dan op de brug ben ik in de auto gekropen en langzaam voor en achteruitgereden ( 3 meter hoog)... en dan onderaaan toer per toer ingedraaid tot het ding niet meer kraakte bij schakelen ,dan testrit in the wild gedaan , maar nu moet ie nog wat juister bijgeflitst worden met de stroboscooplamp, de kleppen geregeld en de carburatie wat fijngetuned worden , rijdt heeeeeel smooth , niks of niks , tikt , rammelt , sleept , klopt of schuurt eraan , maar ik voe wel dat ie in 4e versnelling hooguit 90 peruur gaat en blijkbaar veeeel te rijk zompig staat , maar dat is the next step
Post Reply