Koelsysteem type I

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Koelsysteem type I

Post by bassboss »

Hello everybody,

Zou iemand mij tips kunnen geven omtrent het ontluchten van het koelsysteem van de type I ? Zijn er bepaalde voorkeuren voor merken en soorten koelvloeistof? Hoe reinig je het systeem, wat vertelt het niveau in de 'bokaal', waar moet ik op letten, enz... Alle ervaring, tips en weetjes over koeling zijn dus welkom!

Bassboss
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Koelsysteem bagheera 1

Post by GODFRIED »

Hallo bassbos,
Spijtig dat je geen werkplaatshandboek hebt, daar staat een massa aan informatie in. Ook hoe je het koelsysteem moet ontluchten en bijvullen.
Dit werkplaatshandboek is te koop voor enkele euro's(ongeveer 25) bij matramania.De informatie die ik je nu geef heb ik ook uit het werkplaatshandboek gehaald.ONLUCHTEN:Het koelsysteem wordt ontlucht en bijgevuld in het motorcompartiment via de vulpijp.Als het systeem leeg is voor je begint draai dan de dop van het expantietankje los naast het reservewiel.Op het expantietankje staan twee merktekens een minimum en een maximum.De vloeistof moet bij koude motor tussen min en max liggen.Bijvullen van het systeem mag alleen via het expantietankje als het systeem eerst onlucht is.Maak een trechter die past op de vulpijp bij de motor en sluit deze aan.Zet de verwarmingskraan geheel open(verwarming in de auto op max). Laat de motor stationair draaien. Vul de trechter met een mengeling water en anti-vries(totaal 10,5 liter waarvan 4,7liter anti-vries beschermt tot -25)De dop van het expantietankje draai je vast als het vloeistofniveau aan het max merkteken staat. Blijven bijvullen tot er geen luchtbellen meer uit trechter komen en de motor laten draaien tot de elektrische ventilator aanslaat.verwijder de trechter en draai de dop op de vulpijp.Zet de motor stil en laat afkoelen.Controleer bij koude motor de vloeistofniveau in het expantietankje.Moet tussen mim en max staan anders bijvullen via expantietankje.Het niveau in het expantietankje mag niet lager komen dan de slang in het tankje anders moet je terug ontluchten dus regelmatig controleren en bijvullen indien nodig.KOELVLOEISTOF:Er bestaan verschillende koelvloeistoffen, vraag dit aan de verkoper van de koelvloeistof.REINIGEN VAN SYSTEEM:In de handel verkoopt men verschillende produkten om het systeem te reinigen.Van het merk wyns's "radiator flus" is zo een produkt verwijderd roest,olieresten,ketelsteen.Lees de gebruiksaanwijzing.
Groetjes Godfried.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt voor de tips,Godfried.
Ik heb een frans werkplaatshandboek uit de jaren '80,echter er staat niets bijzonder over het koelsysteem in vermeld. Is het ook niet zo dat tijdens het ontluchten de auto achteraan moet opgekrikt worden om zodoende de lucht langs het hoogst gelegen punt (de vuldop) te laten ontsnappen?(kan de auto ook op helling zetten,natuurlijk).

Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hallo bassbos,
Als je de procedure volgt die ik je heb gegeven is het niet nodig om de auto hoger te zetten of op te krikken.Als het gelukt is moet je de werkwijze voor het onluchten kunnen openen .Zie bijvoeging!Sorry voor de kwaliteit . Het moet beter kunnen .Ik zal het later nogmaals proberen.
Groetjes Godfried.WIE WEET HOE IK EEN TEKST DUIDELIJK KAN DOORSTUREN?(of ligt het aan de scanner?)
Attachments
matra koelsysteem 3.jpg
matra koelsysteem 3.jpg (80.74 KiB) Viewed 8945 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hallo terug met Godfried,
Er is iets mis gelopen.Ik probeer nogmaals.(Moet nog veel leren)
Zie bijvoeging.Godfried.
Attachments
matra koelsysteem 1.jpg
matra koelsysteem 1.jpg (73.25 KiB) Viewed 8933 times
matra koelsysteem 2.jpg
matra koelsysteem 2.jpg (63.8 KiB) Viewed 8933 times
matra koelsysteem 3.jpg
matra koelsysteem 3.jpg (80.74 KiB) Viewed 8933 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Prima hoor,Godfried!De bijlage is perfekt leesbaar!En ik ben verder geholpen.Ik zal me ook eens zo'n nederlandstalig werkplaatshandboek moeten aanschaffen.Alvast bedankt!
Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Best Bart,
Met snel te zijn ben ik ??n belangrijke bladzijde vergeten.
Zie bijlage.Ik heb mijn bagheera al verschillende keren ontlucht.Je hebt er een beetje tijd voor nodig maar ik heb geen problemen ondervonden.
Groetjes Godfried. Indien je nog vragen hebt laat het maar weten.
Attachments
matra koelsysteem 4.jpg
matra koelsysteem 4.jpg (73 KiB) Viewed 8915 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Perfekt!Nu nog hopen dat dit pokdalig winterweer snel voorbij is en het wat warmer wordt. Niks is minder prettig dan in een ijskoude ruimte met een ijskoud stuk gereedschap aan een ijskoude auto te moeten sleutelen. :x

Bart
Attachments
bart2.jpg
bart2.jpg (171.56 KiB) Viewed 8912 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hallo Bart,Met dat weer is het zeker geen pretje om aan een auto te sleutelen of je moet een verwarmde garage hebben.
Je hebt een prachtige bagheera en dan nog wel het type 1.
Deze zijn volledig van het straatbeeld verdwenen.Hoeveel zouden er nog rijdend zijn in Belgi??Heb je deze bagheera al lang? Zeker veel werk aan geweest? Heb zelf een type 2 maar ik vind type 1 zeker zo mooi.Nooit verkopen is de bootschap.Ben je lid van matramania?Het is een fijne club en zeker ook gemakkelijk als je onderdelen moet hebben.
Groetjes Godfried.(mijn bagheera zie je bij foto's clubleden)
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Godfried,
Dank voor je compliment.Ik heb deze Bagheera in november 2004 in Parijs gevonden en is in zeer gezonde en nagenoeg originele staat.Gelukkig is de auto door de jaren heen steeds goed in de gaten gehouden en werd door de vorige eigenaar nog bijna dagelijks gebruikt.Vloerplaat en deurdorpels zijn in de jaren '80 reeds vervangen en het interieur is nog heel netjes.Een deel van heel mijn Bagheera-historie kan je lezen op dit forum onder "Gezocht:Bagheera type I" van bassboss.Echter ben ik maar laat met Matramania in contact gekomen en heb me ook lid gemaakt.Ik was al een paar jaar op zoek naar een gezonde type I of alleszins nog eentje waar iets van te maken viel.Ik wist dat ze bijna uitgestorven zijn en daarom MOEST ik koste wat kost er een hebben.Ik ben dan ook zinnens mijn type I grondig te ontmantelen en in nieuwstaat te brengen desondanks de reeds goede staat.Het is de bedoeling de auto te omringen met de beste zorgen en hopelijk kan ik mijn kleinkinderen nog laten zien hoe mooi en uniek de Matra's in opa's tijd waren...Ik ben dan ook zeer gelukkig dat er terug ??n gered is en toevallig in mijn garage staat!Ik hou je op de hoogte als ik deze zomer met de werken begin.Jullie goede raad zal steeds welkom zijn!
Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hallo Bart,
Ik heb op het forum eens gezocht naar je bagheera historie en inderdaad je bent er een hele tijd mee bezig geweest, zeker geen bevlieging.Ik heb om de zelfde reden indertijd een bagheera gekocht.Je ziet ze niet meer of toch zeer zelden.En het model en de constuctie zijn buitengewoon.De motor achterin de drie zetels,opklapbare koplampen, prachig h?. In mijn kinderjaren had onze huisdokter zo een bagheera die ik regelmatig heb staan te bewonderen.Ik had toen nooit durven te denken dat ik zelf ooit zo een wagen in mijn bezit zou krijgen.Wat heb je nu aan een volkswagen kever , een porsche,een ford mustang,een MG enz,Op iedere hoek van de straat kom je ze tegen alweer een ............Je schrijft dat je de bagheera volledig gaat ontmantelen.Zoals je weet is het grootste probleem de roestgevoeligheid.De beste roestbehandeling is de methoden die matra zelf heeft toegepast op de murena en de modellen erna.Namelijk het warm galvaniseren maar dat dat niet zo eenvoudig is hoef ik je natuurlijk niet te zeggen.Maar je zegt ook dat je de bagheera niet gaat gebruiken in de winter en tijdens slechte periodes dan is een goede roest behandeling waarschijnlijk voldoende .Dat is een beslissing die jij alleen moet nemen.Ik heb mijn bagheera laten galvaniseren maar dat is al enkele jaren geleden (6)de prijzen zouden verdubbeld zijn.Dat maakt het alleen maar moeilijker.Ik wens je veel sleutel plezier
en heel veel geduld.
Groetjes Godfried.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

OPBOUW MATRA

Post by ronnyluxor »

HOY JONGENS IK VIND HET TOF ALS MATRA MENSEN ER ZO OVER DENKEN WIL JE EEN MATRA BAGHEERA VOOR EEN HELE POOS HOUDEN BEN JE RECHTSTREEKS VERPLICHT DIT TE DOEN MET HART EN NIEREN EN MOET HIJ KOMPLEET UIT ELKAAR DAN WEET JE PAS DAT HIJ NOCH EEN HELE POOS ZAL RONDRIJDEN EN KUNNEN JE KINDEREN ER NOCH WAT VAN OPSTEKEN EN LATER MISSCHIEN OOK ME RONDRIJDEN :D :D :D :D :D TOY TOY BART VOOR DE MOET HET ZAL JE LONEN RONNY
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Re: OPBOUW MATRA

Post by ronnyluxor »

ronnyluxor wrote:HOY JONGENS IK VIND HET TOF ALS MATRA MENSEN ER ZO OVER DENKEN WIL JE EEN MATRA BAGHEERA VOOR EEN HELE POOS HOUDEN BEN JE RECHTSTREEKS VERPLICHT DIT TE DOEN MET HART EN NIEREN EN MOET HIJ KOMPLEET UIT ELKAAR DAN WEET JE PAS DAT HIJ NOCH EEN HELE POOS ZAL RONDRIJDEN EN KUNNEN JE KINDEREN ER NOCH WAT VAN OPSTEKEN EN LATER MISSCHIEN OOK ME RONDRIJDEN :D :D :D :D :D TOY TOY BART VOOR DE MOET HET ZAL JE LONEN RONNY
EN AAN GODFRIED EEN DIKKE PROFICIAT VOOR DE MOEITE VOOR OPZOEKEN EN HELPEN
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Jij ook bedankt,Ronny.Trouwens,ik heb de foto's van jouw beide type 2 gezien,hier op de site. De gele begint al aardig wat vorm te krijgen zie ik. Ik zal nog eens moeten komen kijken!
Godfried,jouw chassis moet nu wel zijn gewicht in goud waard zijn sinds het gegalvaniseerd is. Je zult er wel gerust in zijn dat roest geen kans meer maakt. Ik vrees uit financieel oogpunt dat ik het mijne op de klassieke manier zal behandelen maar dan wel zeer grondig. Een eerste schouwing wijst erop dat er geen laswerken zullen nodig zijn en ik hoop de holle ruimten doeltreffend te kunnen bereiken. Ik zal het moeten afwachten tot de auto ontmanteld is. Ik ben intussen ??n en al oor voor tips over te gebruiken produkten voor anti-roest want er zijn er wel een pak...En ze beweren allemaal het beste produkt te hebben. Hoofdzaak is die wagen zo lang mogelijk te conserveren en gelet op het feit dat ik er niet direct mee van plan ben in de sneeuw en op met zout bestrooide wegen te gaan rijden zal het nog wel meevallen met die bescherming.
In de winter staat hij waarschijnlijk onder het afdekzeil in de garage en af en toe eens goed afstomen na een zomerse regenrit zal ook wel geen kwaad kunnen. Misschien voer voor een nieuw topic want we wijken nogal af...

Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoi matravrienden,
ER rijden een massa oltimers rond en die zijn ook niet gegalvaniseerd.Hiermee wil ik zeggen dat je je geen zorgen moet maken als je het chassis en de holle ruimtes goed behandeld. Ik heb nog een oldtimer, een opel gtj.Deze heb ik 19 jaar geleden gerestaureerd en heb tot nu toe nog geen roest aan het chassis kunnen vinden. Tijdens de restauratie heb ik de bodem een met een gasbrander zuiver gemaakt.Alle roestplekken met een roestomvormer behandeld,en de bodem dan in een grondverf gezet.Als laatste de bodem volledig met steenslag bespoten,en niet gekeken naar een liter.Mijn gtj was 13 jaar toen ik hem kocht en ja hij had plaatselijk de zelfde ziekte dan onze bagheera's.Het chassis van de gt werd ook in frankrijk gemaakt uit de zelfde roestgevoelige plaat.De hoofdbalken van het chassis heb ik laten vollopen met teer na de openingen in de balken te hebben gedicht met stoppen.Om de teer in de balken te doen had ik gaten geboord in de bodemplaat en na het vullen de gaten toegespoten met een pasta.Na enkele weken heb ik de stoppen uit de balken verwijderd en de teer opgevangen.Daarna heb ik de chassisbalken toegespoten met montageschuim ,dit om de teer te doen stoppen met druppelen.Alle roestbehandelingen die je doet in holle ruimtes moeten gedaan worden met een produkt dat zeker niet hard wordt.Mijn bagheera had een antieroestbehandeling gehad toen hij nog nieuw was.Met het losboren van bepaalde onderdelen kreeg ik die behandeling te zien in de holle ruimtes.Ten eerste hadden ze er te weinig ingespoten en ten tweede was de roestbehandeling steenhard geworden met als resultaat roest!!!!!en nog eens roest!!!!.Dit moet je zeker zien te verkomen.Mijn gedacht voor de holle ruimtes blijft teer.Mijn bagheera die gegalvaniseerd werd heb ik ook met grondverf(speciaal voor op zink) en met steenslag behandeld.Voor de holle ruimtes heb ik een wax gebruikt omdat hij toch gegalvaniseerd is.GROETJES GODFRIED;
Attachments
gt_voor_185.jpg
gt_voor_185.jpg (134.6 KiB) Viewed 7465 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Godfried,

Dit is de raad die ik wil krijgen, gedetailleerd en met duidelijke uitleg over het waarom van de zaak! Ik heb jouw reply alvast afgedrukt en in mijn "projectmap" gestoken. Ik denk dat dit een goede en doeltreffende methode is om alles te beschermen zonder te moeten galvaniseren weliswaar. Zeker het bestuderen waard!

Bart

p.s.: mooie GT !!!
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

HEY BART EN GODFRIED INDERDAAT WAT GODFRIED VERTELD IS INDERDAAT ZEKER WAAR ALS JE HET CHASSIS ZEER GRONDIG PROPER MAAKT EN AALE RUST WEGDOET EN PRIMER EN COATEN EN EEN WAX IN HOLLE RUIMTES ZO IS HIJ NOOIT BEHANDELD GEWEEST EN ZAL JE ER NOCH HEEL VEEL JAREN ME RIJDEN DAAROM MOET HIJ NIET GEGALVANISEERD WORDEN JE MAG ZEKER DE ROEST GEEN TWEEDE KANS GEVEN ALS JE HET DOET PAK HET GRONDIG AAN RONNY
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

beste matravrienden,
Die foto van mijn GT heb ik wat te groot doorgestuurd.Alles gaat nu niet meer het schrem,spijtig.Ik heb de webmaster een e-mail gestuurd om dit recht te zetten. Dat probleem hebben jullie toch ook?Of is dat nu alleen bij mij zo?Ik moet toegeven dat de opel gt microbe me verlaten heeft maar ik ben er zeker van dat dit niet gebeurd met mijn bagheera.Met mijn bagheera heb ik altijd liever gereden.Deze wagen blijft bij me tot in het einde der tijden,en hopelijk is dat nog heel lang.Nu als ik wat energie over heb ben ik onderdelen van mijn afbraak bagheera's aan het behandelen want ik ben tot de vaststelling gekomen als ik de onderdelen zo laat liggen kan ik ze na enkele jaren wegwerpen.Ze liggen reeds verschillende jaren op zolder,maar roesten dat ze doen "niet te geloven".Ik heb alvast een goede tip van onze voorzitter Alain gekregen tijdens de nieuwjaarsreceptie.Hij zei" dompel alle kleine onderdelen in de olie "en dat ben ik dan ook aan het doen.Natuurlijk eerst demonteren en rubbers afzonderlijk bewaren.Ik zeg daar op een gegeven moment als ik de energie er voor heb.JA ik ben wat met mijn gezondheid aan het sukkelen,en ben al tien maanden werkonbekwaam.Ze hebben bij mij de ziekte cvs vastgesteld.ik kan jullie verzekeren dat het niet gemakkelijk is dit te aanvaarden.Praten is een stukje van het verwerkingsproces ,daarom moet ik het even kwijt.Ik wens jullie natuurlijk een hele Goede gezondheid toe en heel veel matra plezier.Tot wederhoren.
Groetjes Godfried.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

beste godfried ik vind het zeer erg dit te moeten horen en zullen je ook proberen te steunen en te beantwoorden op alle vragen die we weten uit ervaring maar zeker de moet niet opgeven ik weet zal niet makkelijk zijn groeten matra bagheera friek ronnyluxor en we zien elkaar zeker noch
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Ronny,
Bedankt voor de steunende woorden.Ik ben geen snelle opgever, het zal wel lukken.Wie weet treffen we ons ergens op een meeting van matramania.Tot wederhoren.
Groetjes Godfried;
Post Reply