banden Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:Dat moet dan vooraan 155/80/13 of 165/75/13 of 175/70/13 of 185/65/13 of 195/65/13
Achteraan185/80/13 of 195/70/13 of 205/70/13.
Effe een paar prijsjes van deze achterbanden opgezocht, voorbanden valt in prijs nogal mee:

Michelin Collection XDX 205/70 R13 91V € 387,50

Michelin Collection XDX 205/70 R13 91V Witte wand, mit 20 mm Weisswand WW € 518,60

Michelin Collection XDX 205/70 R13 91V Witte wand, mit 40 mm Weisswand WW € 555,70

Michelin Collection XAS FF 185 R13 88H € 210,90

Prijzen zijn per band en incl. BTW en verzendkosten in België.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Veel geld voor een band!! :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is heel veel geld voor een band hé.








grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De originele velgen zijn eigenlijk te smal om een 205 te monteren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:De originele velgen zijn eigenlijk te smal om een 205 te monteren.
Een 205 zal het weggedrag niet beter maken denk ik. Ik zou niet te breed gaan.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die waren als optie verkrijgbaar en zien er proportioneel mooier uit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat kan wel zijn. Uit ervaring weet ik dat een bredere band niet altijd fijner rijdt, zeker niet op oudere voertuigen. Maar het oog mag ook iets hebben.
Persoonlijk vind ik een bredere band wel mooi. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ben naar de technische controle geweest. Ik heb een set 15-duimvelgen gekocht omdat het dan veel goedkoper wordt om de Bagheera uit te rusten met banden die toegelaten zijn. Ja, ik weet het, het zal niet origineel zijn, Maar voor de prijs van één band heb ik vier velgen en vier banden. Ik had graag achteraan een 16-duimer gehad om een lagere band te kunnen leggen Maar dat is niet toegelaten. Dus zowel vooraan als achteraan moet de Diameter van de velgen gelijk zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Welke combinatie "velg band" mag nu op een bagheera, keuring dagelijks gebruik?
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je moet gewoon binnen de tolerantie van -2% en +1,5% blijven van de originele banden.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:Je moet gewoon binnen de tolerantie van -2% en +1,5% blijven van de originele banden.
Als ik het goed begrijp speelt de diameter van de velg geen rol.

Als breedte en hoogte van de band maar tussen de -2% en + 1,5% zit.

Mag de hoogte/breedte van de band voor en achter wel verschillen als ik dezelfde maat van velg behoud?

Vindt het alleen jammer dat de originele velgen niet behouden kunnen worden.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je mag de velg zelf Kiezen en er mag een verschil zijn van breedte en hoogte tussen de voor- en achterbanden. Daarom wilde ik weten of de velg vooraan en achteraan mochten verschillen. Ik had liever vooraan een 15-duimer gehad en achteraan een 16-duimer zodat het verschil in hoogte niet zo groot zou geweest zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Heb je dit schriftelijk op papier of is dit voor iedere wagen zo?
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is voor iedere wagen zo.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

GODFRIED wrote:Heb je dit schriftelijk op papier of is dit voor iedere wagen zo?
Voor Bagheera's dan denk ik want de meeste wagens hebben zelfde bandenmaat liggen voor en achter en daar moeten ze even breed zijn.
Ben er met de Berlingo op afgekeurd, 175 vooraan en 195 achteraan, beide binnen die -2% en + 1,5% tolerantie en afgekeurd.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Als vooraan en achteraan dezelfde breedte ligt, dan moet er wanneer je bredere banden legt, de voorste en achterste as dezelfde breedte hebben. Maar dan kan je misschien ook moeten bijbetalen voor Tuning.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ze zullen altijd tuning aanrekenen als ze alu velgen zien vrees ik.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Heb een leuk alternatief gevonden voor de achterbanden op mijn type I.
Tijdens onze trip naar Frankrijk moet ik waarschijnlijk ergens in een put gereden zijn waardoor een dikke blaas ontstaan is op mijn band linksachter.
De autostrades in Frankrijk zijn een beetje zoals het wegennet in gans België...
Ik ben met het reservewiel goed thuisgeraakt, maar ik wou toch eens kijken of er geen alternatief bestond voor de peperdure Michelin XAS banden.

Ik reed tot voor kort met de standaardband 185/70 R13 86T achteraan, en blijkbaar was ik niet de enige op de meeting in Monthlery.
Enkele Bagheera's waren met de fameuze Michelin XAS 185HR13 uitgerust.
Deze band is in feite een buiten standaard 185/80 R13 90S band.
Het leuke van deze bandenmaat is dat de Bagheera lekker hoog staat door de grote bandhoogte waardoor de wigvorm benadrukt wordt.
Vooraan zitten immers de veel lagere 155HR13 banden.
Tijdens mijn zoektocht ben ik op een bestelwagenband NANKANG 185/80 R13C 98Q terechtgekomen dewelke slechts 86€ kost...
Akkoord, ik weet dat een budget-band zoals de NANKANG niet bepaald dezelfde eigenschappen heeft als een topmerk.
Ze hebben immers ook niet zoveel te lijden tijdens de weinige en meestal rustige kilometers met de Bagheera.
Ik heb ze besteld en ze staan momenteel op de Bagheera.
Ik moet zeggen dat ze goed rijden en door de 30mm grotere diameter moet de motor iets minder toeren maken, ik kan dus sneller rijden bij eenzelfde toerental en kan iets langer doortrekken in de versnellingen.
Bovendien rijden ze zachter door de hogere wangen.
De Bagheera ziet er ook een pak "gemener" uit met de hoge kont en lage neus (zie foto).
Aangezien het een bestelwagenband is, is de beladingsindex hoger dan de Michelin XAS hetgeen hopelijk resulteert in een steviger karkas.
Maar met een goedkoop bandje als deze weet je maar nooit...

De piefen van de technische keuring zullen waarschijnlijk niet akkoord gaan met mijn lumineuze vondst, doch, niet getreurd.
Ik heb nog een setje 185/70 R13 86T achterbanden op velg, dezelfde bandenmaat waarmee ik reeds 3 jaar zonder problemen door de keuring ben geraakt.
Dus, gewoon effe wisselen vooraleer de wagen aan te bieden.
Hopelijk wordt het wat met de NANKANG's en mag MICHELIN de +/-300€ kostende XAS in de rekken laten staan.

Wordt vervolgd,

Bart

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Bij het zien van de foto's van Bassboss herinner ik me dat er op zolder nog twee zulke velgen met banden liggen. Is er een Bagheera rijder die ze wil hebben? Er zit nog meer dan voldoende profiel op maar ze zullen onder tussen wel uitgedroogd zijn. Voor de Bagheera liefhebber gratis af te halen in Friesland.nl. Bij geen interesse gaan ze t.z.t. in het oud ijzer.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Image
Fulda 175/70R13 uit 1991. Paar kleine droogte scheurtjes maar nog wel APK waardig. Wie maakt me los?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gooi deze velgen AUB niet bij het oud ijzer. :cry: :x Dat zou zonde zijn.
Had ze graag genoeg gehad maar dat is me iets te ver rijden.
Rij alleen maar rond de kerk!!

Zou je graag de verzendingskosten willen betalen. Maar ja, dan ben je er weer mee aan het sleuren. Ik begrijp het wel indien je hier tegenop ziet.

Vroeg of laat maak je hier iemand blij mee.
Als die andere velg ook in die staat is zal ze wel iemand komen halen.

Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dit zijn velgen van de type 2, te zien aan de ontbrekende kleine cirkel ter hoogte van de wielbouten en de vlakke plastic centerkap.
Deze kunnen perfect gezandstraald worden, poederlak en ze zijn weer als nieuw!
De band daarentegen zou ik maar beter weggooien ;)

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Deze week de banden van de Jazz laten vervangen, zat nog een 3-4mm op maar wel dik verschoten als ik zag hoe verouderd die waren, banden waren 8 jaar oud zoals de auto.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

bassboss wrote: Tijdens mijn zoektocht ben ik op een bestelwagenband NANKANG 185/80 R13C 98Q terechtgekomen dewelke slechts 86€ kost...
Akkoord, ik weet dat een budget-band zoals de NANKANG niet bepaald dezelfde eigenschappen heeft als een topmerk.
Ze hebben immers ook niet zoveel te lijden tijdens de weinige en meestal rustige kilometers met de Bagheera.
Rustig moet je zeker doen met deze banden, Q = max. 160 km/h. En ze zijn keihard (load index 98 ), dus als er spoorvorming in het asfalt is, gaat de auto "zoeken". Eigenlijk zijn ze voor aanhangers bedoeld. Overigens heb je ze al voor 53,10 euro per stuk incl. verzenden:
http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-173397
In de UK heb ik een vintage supplier gevonden die de Bagheera-achterbanden levert voor om en nabij de 90 euro per stuk:
http://www.vintagetyres.com/item/122/18 ... e-wall--tl
de fameuze XAS FF hebben ze ook, maar voor om en nabij de 250 euro per stuk zou ik me ook 3x bedenken :roll:
http://www.vintagetyres.com/item/120/18 ... oad-legal-
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De Nankangs doen het zeker niet slecht.
Heb er een paar autostradekilometers opzitten, op droog wegdek weliswaar, en zelfs bij 140km/u blijft de zaak goed rechtdoor rijden.
De hoge beladingsindex resulteert niet echt in een harder gevoel, de bandendruk is 2.2 bar.
Hoe het er op nat wegdek aan toe gaat, moet ik nog afwachten.
Snelheidsrecords ga ik zeker niet breken met de Bagheera, tenzij ik ooit een Murena 2.2 erin lepel, en op nat wegdek wordt nauwelijks gereden.
De Maxxis 185/80 R13 heb ik ook op één enkele Bagheera zien staan in Monthléry, echter, meestal zijn het de "white wall" versies die je op internet tegenkomt.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik was gisteren bij een bandenboer om de Murena uit te lijnen. Ik sprak hem over het probleem om banden te vinden voor de Bagheera. Onder andere de bandenmaat 205-70-13. Ongelooflijk maar waar, hij kan aan die bandenmaat raken voor een prijs tussen de 50 en 60 euro. Het zou gaan om banden van het merk Cooper als ik mij niet vergis.
Voor contact met die bandencentrale:
http://www.forrez.com/nl/page__1723.aspx
En ik heb geen procent aan de verkoop hoor.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Ik was gisteren bij een bandenboer om de Murena uit te lijnen. Ik sprak hem over het probleem om banden te vinden voor de Bagheera. Onder andere de bandenmaat 205-70-13. Ongelooflijk maar waar, hij kan aan die bandenmaat raken voor een prijs tussen de 50 en 60 euro. Het zou gaan om banden van het merk Cooper als ik mij niet vergis.
Voor contact met die bandencentrale:
http://www.forrez.com/nl/page__1723.aspx
En ik heb geen procent aan de verkoop hoor.
Dat is nog betaalbaar. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is inderdaad niet te geloven.
Als je gaat zoeken naar deze maat komt alleen Michelin collection er uit met een gemiddelde prijs van 500 Euro per band.

De keus in 14" 195 x 60 breed is trouwens weer wat groter aan het worden.
Een paar jaar terug waren er nog maar enkele merken (voornamelijk habbiebami banden) maar je ziet nu Vredestein, Conti, Uniroyal en anderen deze maat ook weer maken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:De keus in 14" 195 x 60 breed is trouwens weer wat groter aan het worden.
Een paar jaar terug waren er nog maar enkele merken (voornamelijk habbiebami banden) maar je ziet nu Vredestein, Conti, Uniroyal en anderen deze maat ook weer maken.
Zelfs de Yokohama Advan A048 race-band is in die maat verkrijgbaar, en die kun je ook in 185 breed krijgen. Maar die band wil je echt alleen op een zomerse trackday gebruiken:

Important Care And Usage Instructions:

The ADVAN A048 was developed using high performance compounds which become brittle at low temperatures, and therefore should not be used in certain conditions. ADVAN A048 tires thus must be stored or used only at temperatures at or above 14°F (-10°C) to maintain performance characteristics and to avoid any damage to the tire or injury to persons or property.

Ik ben toch wel benieuwd of een Matra beter stuurt met dergelijke banden, maar het is een te duur grapje om zomaar even uit te proberen.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:Onder andere de bandenmaat 205-70-13. Ongelooflijk maar waar, hij kan aan die bandenmaat raken voor een prijs tussen de 50 en 60 euro.
Ik kijk soms wel is op een Chinese site.
Talloze Bami merken maken deze banden gewoon in die maat.
Bij aanschaf van 100 stuks soms minder dan $ 15.-

http://www.alibaba.com/showroom/pcr-tir ... 70r13.html

Een voorbeeld daaruit ( 1 van de vele daar)

Image

Hebbie liever Pirelli's?
Die komen net zoals meer goede merken hier ook vandaan.
Prijsverschil $ 5.-
Image

Er hoeft maar 1 bedrijf de behoefte te hebben om een container vol van die dingen te laten komen 8)
Vanaf 100 stuks leveren ze.
Wereldwijde club aankoop zou de problemen oplossen.
Slechts 25 Bagheera's nodig, maar hoe meer banden des te voordeliger worden ze.
Oeps... zijn die er nog wel :wink:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply