Dashboard type I

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Dashboard type I

Post by bassboss »

Is het normaal dat de tuimelschakelaars op het type I dashboard (ruitewissers,achterruitverwarming,lichten,enz.) niet verlicht zijn,m.a.w. in het donker zie je niet welke schakelaar je moet indrukken?
De verlichting van de wijzerplaten daarentegen brand ALTIJD van zodra je het contact opzet,dus ook wanneer de lichten NIET branden.Is dit normaal voor een Bagheera?
Mijn toerenteller geeft niet het juiste toerental aan (veel te laag).Wat zou de oorzaak kunnen zijn?Ik heb nog niet bestudeerd hoe zo'n toerenteller wordt aangedreven.
De temperatuurmeter beweegt niet of nauwelijks,ook niet na een rit van 25 km.Oliedrukmeter is wel ok.
Hoe betrouwbaar is de niveaumeter van de brandstoftank?Deze is blijkbaar zeer gevoelig aan het klotsen van de brandstof en gaat op en neer als je bv.een bocht neemt waardoor het rode waarschuwingslampje wel al eens durft op te lichten.Al iemand uitgeprobeerd hoe ver je nog geraakt eens het rode lampje blijft branden? :lol:

Bart
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi, het is pas vanaf de serie 7 ( modellenjaar 1977 ) dat de schakelaars verlicht zijn. Wanneer je temperatuurmeter amper uitwijkt, bestaat de mogelijkheid dat je thermostaat in het blok blijft openstaan. Dat kun je weten, door te ondervinden of je interieurverwarming voldoende warmte afgeeft of niet. Bij mijn weten heeft die meer dan genoeg warmte af. Je sensor die de warmte meet kan eveneens kapot zijn of een slecht contact. De rest weet ik niet, daar het te lang geleden is dat ik nog met een Bagheera gereden heb. Benny
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Benny,

Het interieur is bijna NIET warm te krijgen,eerder een beetje lauwe lucht zelfs na een rit van een half uur!
Dan zou de motortemperatuur toch sneller moeten stijgen (en dus ook de temperatuurmeter) doordat er geen of onvoldoende warmte wordt afgevoerd via de interieurverwarming?

Bart
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Net wat Benny wil zeggen, als de thermostaat open blijft zal de motor niet op bedrijfstemperatuur komen en zal de verwarming ook lauw blijven.
De schakelaars zijn inderdaad niet verlicht en de dashbordverlichting brandt inderdaad altijd mee.
De toerenteller kan een fout bij de verdeler hebben welke u waarneemt op het dashbord.
Bij een minder dan de helft gevulde tank durft inderdaad de benzinemeter wat op en meer te gaan. Met het lichtje aan kan je gerust nog tss 35 ? 50 kilometer doen.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De toerenteller werkt via een aftakking op de alternator. De preciese oorzaak van een verkeerde uitslag kan ik niet zeggen. Benny.
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

slechte massa ?
als het via de alternator is zal dit waarschijnlijk via een W aansluiting gaan. Ik zal eens proberen rond te hoeren wat het prob kan zijn.

greets robin
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,
wat ik hierna schrijf, kan ook volledig verkeerd zijn. De impulsen die naar de toerenteller gestuurd worden komen waarschijnlijk van de 3-fasige gelijkrichter. Wanneer een van de diodes de geest geeft, heb je een impuls te weinig en krijg je een verminderde uitwijking van de toerenteller. Dus controleer eens je alternator. Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ok!Lijkt me een goed idee.De wagen wordt binnenkort toch grondig in orde gezet en het is goed op voorhand vanalles te weten te komen.Dan weet ik waar ik moet zoeken en verloopt alles een beetje vlotter (hoop ik :roll: )
Nog een vraagje:hoeveel standen heeft de schuifregelaar van de kachelventilator?Bij mijn Bagheera is het alles of niks...
Ook is er onderaan een plastieken klep die je kan opentrekken.Is dit een soort voetverwarming?
Ik heb tevens ook een foto gezien van een Bagheera met opengeklapte doch gedoofde lichten.Is dit mogelijk?Niet dat er wakker van lig,maar het viel me op.Bij mij klappen de lichten in als je de tuimelschakelaar afzet of indien je de linkse stuurhendel in de bovenste stand zet met de tuimelschakelaar in de 'AAN'-stand.

Bart
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

beste bart een schuifregelaar is niet meer dan een weerstand bei een type twee is dat een regelbare trapgewijs naargelang je hem schuift het ventilatertje kan draaien je kan ook perfekt gestuurd worden met een schakeling van weerstanden kan zelf in elkaar gestoken worden met een 2 of drie standen schakelaar de lichten kan je schakelen dat ze open gaan en toch niet branden je kan veel veranderen als je wil dat is een kwesti van wat je wil wijziggen natuurlijk als je dat graag hebt zal ik je graag meer info geven de klep die je open trekt is een voet verwarming :D groetjes ronny
Post Reply