bougiekabels

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

bougiekabels

Post by raf »

Hallo,

Kan er mij iemand vertellen waar ik nog nieuwe bougiekabels kan kopen voor mijn bagheera 1.3 1973 en X 1.5 van 1979? Als ik hier in de omtrek (lommel) een autozaak binnen loop met een onderdeel van matra in mijn hand zie ik soms het personeel met de handen in de lucht zwaaiend weglopen...
of weet iemand vervangnummers?Ook, flexibele remleidingen is een probleem.

Alvast bedankt,

Raf
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

re

Post by erwin »

kijk eens bij www.ebay.de onder de zoeker MATRA daar vindt je bijna alles, of bij SIMON in duitsland, is bij aachen net over de grens , ff googlen onder simon matra, veel succes
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Raf,

Heb indertijd bougiekabels gehaald bij Autocenter Mattie in Peer, heeft ook een zaak in Lommel in de Stationstraat.

Tevens heb ik onlangs nog remflexibels voor m'n bagheera daar besteld.

Prijs was evenveel als die ze in de clubstock aangeven.

Denk als ge in Lommel bij Timmermans langsgaat dat deze U ook kunnen voorthelpen.

En anders als Erwin aangeeft.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag raf,die bougiekabels en die remflexbels kan je nog goed krijgen in de autoschop dat is geen probleem.


grt harry de matra.
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Post by raf »

Zowel bij Timmermans als in de stationstraat waren ze niet te krijgen vertelde ze mij, Ik zal eens in peer gaan kijken.Ik heb bij mattie in de stationstraat wel flexibels gekocht, maar later bleek dat de draad net iets anders was.Het probleem is vaak dat matra niet meer in de computer staat, en dan moet je gaan vergelijken met bv een horizon of solara enz, en daar hebben veel bedrijven geen tijd (of goesting) voor.Misschien rij ik wel naar simon , ik heb nog een behoorlijke verlanglijst van onderdelen.Maar morgen eerst naar peer.Alvast bedankt
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bougiekabels een probleem zijn, voor m'n Rancho was het nog geen 10 minuten werk.
De locale onderdelentoko hier (Brezam) heeft er honderden op voorraad in het magazijn...ze gaan gewoon met de oude kabels de rekken langs en vergelijken als de computer even geen uitkomst biedt.

Toen de artikelnummers van de gevonden kabels ingevoerd waren bleek Matra daar trouwens ook nog in de computer vermeld.
De Matra hoort in hun computer dus bij Chrysler France, net zoals Simca, Talbot, Sunbeam enzovoort. :roll:
Tsja, dat moet je ook maar net even weten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Weet niet of dat nog zo is, maar vroegah kocht je de kabels gewoon op de rol.
Je schroeft er dan zelf de doppen en zo.
De kabel moet een bepaalde weerstand hebben voor ontstoring.
Staat ergens in de manual.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Weet niet of dat nog zo is, maar vroegah kocht je de kabels gewoon op de rol.
Da's die "old skool" tijd Herman, tegenwoordig is het "plug and play". :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De lengte van de bougiekabels opgeven en het soort bougie ( klein-groot)en ze kunnen je helpen maar moeten het willen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Raf als ge naar Peer rijdt zeg maar tegen Erwin of z'n verkoper dat Jos er verleden week nog twee remflexibels voor een matra gehaald heeft, vindt ie dat misschien makkelijk terug.

Dacht dat de meest shops de bougiekabels in een rek met verschillende lengtes in stock hebben.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Post by raf »

Ja het probleem is dat de meeste zaken niet veel op stock meer willen hebben, alles met de computer doen enz, 5 a 10 jaar geleden had ik meestal nooit problemen om aan onderdelen te komen, maar nu viel het me ineens op dat er steeds minder te krijgen is, wel goed om te horen dat er nog zaken zijn waar je nog wel aan onderdelen kan komen, Kga zaterdag morgen naar peer; oh ja ik kwam laatst op een site waar ze inox uitlaten hadden voor Bagheera, heeft daar iemand al ervaring mee?

Grtz


Raf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik heb een inox uitlaat op mijn Murena, van skytune als ik me niet bedrieg, maakt iets meer lawaai dan de originele dat wel :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een inox uitlaat is voor het leven maar wat is de prijs? Voor 130? heb je een nieuw stalen uitlaat en deze gaat toch ook 10 jaar mee!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Voor 130€ heb je een nieuw stalen uitlaat en deze gaat toch ook 10 jaar mee!!
==============================================

Inderdaad, maar dan zonder dat sportieve geluidje :wink:
Last edited by oetker on Thu Jun 25, 2009 12:51 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Een inox uitlaat is voor het leven maar wat is de prijs? Voor 130? heb je een nieuw stalen uitlaat en deze gaat toch ook 10 jaar mee!! :wink:
ik betaalde denk ik ?380
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is een mooie prijs voor Inox.
Laat is een foto daarvan zien Jurgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Dat is een mooie prijs voor Inox.
Laat is een foto daarvan zien Jurgen.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ht=uitlaat
Attachments
IMG_2430.JPG
IMG_2430.JPG (129.23 KiB) Viewed 14212 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Juist, jammer dat de foto's in dat topic niet meer werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

enkele close up foto's ? ik zoek nog eens tussen mijn back ups naar de fot's toen de uitlaat pas gemonteerd was
Attachments
IMG_2462.JPG
IMG_2462.JPG (123 KiB) Viewed 14191 times
IMG_2463.JPG
IMG_2463.JPG (138.88 KiB) Viewed 14191 times
IMG_2465.JPG
IMG_2465.JPG (108.2 KiB) Viewed 14191 times
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Post by raf »

ah zo te zien is er al wat meer over inox uitlaten gesproken...(da komt er van als je er een tijdje uit bent geweest :oops: )Ik denk dat ik onder mijn bagheera 's ze gaan vervangen, onder mijn X heb ik al 2 nieuwe gehad (inderdaad prijs zo rond de 130 dacht ik) maar ze zijn allebij beginnen te rammelen, het plaatwerk binnenin, wat niet gelast maar gekneld is of geflenst (hoe zeg je dat?) kwam na een jaartje los.Ik heb er dan 1 opgeslepen en alles vastgepunt... Ik denk (hoop) dat die inox beter zijn, mag ook wel voor die prijs.Maar eerst de bougiekabels en de remmen, maar dat komt wel goed n.a.v. bovenstaande tips
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hoe gaat het bij Matra (op langere duur) met de combinatie inox tegen het gietijzeren uitlaatspruitstuk?

Ik zit hier zelf namelijk ook over te denken voor m'n Rancho, maar gezien de ervaringen die ik heb met Suzuki ben ik eigenlijk ook een beetje huiverig om dit te doen...vooral in combinatie met LPG.
Bij Suzuki staat deze combinatie eigenlijk al garant voor gescheurde uitlaatspruitstukken, en zet je er dan een inox header op verbrand je de kleppen... :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het schijnt dat je door RVS minder warmteafvoer hebt.
Mijn uitlaat doet het nog, maar denk dat het ook aflopend is.
De 2.2 heeft toch al problemen genoeg met de warmteafvoer.
Zal maar is op zoek gaan naar een partij oude verwarmingbuis met bochten.
Dan maken we zelf maar een pasta sportuitlaat.
het moto is dan, weinig demping en veel herrie.
Dat geeft namelijk het gevoel dat je harder gaat 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Dan maken we zelf maar een pasta sportuitlaat.
het moto is dan, weinig demping en veel herrie.
Die knetterpijpen zijn vaak gewoon klankkasten zonder absorptiemateriaal erin, hebben enkel een hoog "sjonnie"-gehalte en niks met sport en vermogenwinst uit te staan...

Een goede sportuitlaat hoeft absoluut geen herrie te maken.
Het is gewoon een kwestie van een goede absorptiedemper gebruiken, zo weinig mogelijk bochten en buis van de juiste diameter.
In combinatie met een goede header (alle buizen dus even lang) is er dan best wel wat vermogen te winnen.

Ik heb echter alleen problemen gehad met inox tegen het gietijzer of rechtstreeks aan het blok.
M'n Suzuki heeft nu een gewoon metalen header die met een flexibele koppeling overgaat in een inox uitlaat, alles van eigen fabrikaat.

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het spruitstuk wil ik zo laten.
Heb nog een reserve ook dus moet nog even kunnen.
De 2.2 heeft een alluminium kop.
Weet niet wat het effect met rvs zal zijn.
Achter onder de Murena is het al warm genoeg.
In de koffer kun je op een lange rit wel een magnetronmaaltijd klaar stomen.
Moet ik nog is over brainstormen met mezelf.
Voorlopig doet ie het nog goed hoop ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply