Verbruik

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Verbruik

Post by bassboss »

Wat zou een type I met 1294cc motor normaal mogen verbruiken bij een "normale" rijstijl?
Ik heb de indruk dat mijn exemplaar graag een flinke slok lust (ZEKER boven de 15l/100km...)alhoewel ik dit nog niet echt heb kunnen uitproberen (heb nog maar ??n tank leeggereden,de auto is nog niet ingeschreven).
De dubbele Webers heb ik qua rijk mengsel teruggedraaid tot het minimum want de motor liep op een zeer rijk mengsel.Misschien zitten de originele sproeiers er niet meer in.De luchtfilter is splinternieuw.
Is het echt wel nodig om 2 dubbele Webers te hebben?Ik ga de auto heus niet meer gebruiken om op Le Mans te gaan racen (was 30 jaar geleden het geval voor de bagh's...).Is het mogelijk om ze te vervangen door ??n enkele carburator?Iemand goede raad en ervaring?
Misschien moet ik eens compressie meten en komt het verbruik door vermogensverlies langs de kleppen en -of zuigerveren.
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Hi Bart,

13l is wel veel...nu die dubbele verwijderen is wel spijtig vind ik...mijn doel is om de wagen zo origineel mogelijk te laten.
Wat je wel kan doen indien het verbruik echt een probleem is, is eventjes contact opnemen met Carjoy in NL, en vragen of dat hij daar geen gas op kan steken. Je verliest wel je reserve wiel. Ik weet dat hij het zeker doet op Murena's.

Groetjes
Ik ga van de namiddag bij Ronny langs
Pascal
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo, ik heb reeds een bagheera gehad en die verbruikte tussen de 6,2 liter en 7,2 liter per 100 km. Het hangt af van de juiste syncronizatie van de carburatoren. Onderdrukmeters om de carburatoren te syncroniseren kun je kopen bij hein gericke in Duitsland of via internet. Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een Bagheera die zoveel verbruikt moet echt wel slecht afgesteld zijn of er zitten sproeiers van een onkruidspuit in :D
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tja.Wat ik wel weet is dat de wagen regelmatig bij Delcourt (Parijs) in onderhoud geweest is getuige de fakturen die ik meegekregen heb.
Uiteraard kan er intussen aan geprutst zijn.
De motor draait nochthans zeer rustig en start dadelijk,zelfs na een paar dagen stilstand in een kille garage.Ook het optrekken gebeurt soepel.
Zal eens vacuummeters aansluiten en voor alle zekerheid de compressie op de 4 cylinders eens meten.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Er kunnen nog andere oorzaken zijn, die het verbruik de hoogte injagen. Is de vooronsteking goed? Ik bedoel daarmee of de onderdrukklok op de rotorkop nog luchtdicht is. Wanneer die niet goed werkt, verloopt de voorontsteking buiten de voorziene curve, niet tegenstaande de voorontsteking bij traagloop ( ralentie ) correct is afgeregeld. Gebruik je de juiste bogie's? Een verkeerde vlam kan een slechte ontbranding van het mengsel geven. Wanneer er een cilinderkop van een 1300 op een 1400 staat, heb je maar 6bar compressie, en moet je meer gas geven voor hetzelfde resultaat. Je ziet dat er verschillende factoren zijn die je verbruik kunnen be?nvloeden. Er zullen er nog wel meer zijn, maar dit zijn de eerste die bij mij opkomen. Veel succes. Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zal ik ook eens controleren.Kan natuurlijk ook zijn dat ik de auto nog moet leren aanvoelen en dat het verbruik na verloop van tijd wat verbetert.Geen reden tot paniek,dus.Vermits ik toch zinnens ben de auto kompleet te restaureren zal de motor niet aan mijn aandacht ontsnappen en wordt alles grondig gedemonteerd,schoongemaakt en nagekeken.Maar nu weet ik tenminste dat een bagheera een normaal verbruik heeft en ik geen bijkomende lening moet aangaan om te gaan tanken...
Wat ik wel nog zoek is een NEDERLANDSTALIG werkplaatshandboek.
Heb wel een franstalig liggen(revue technique) waarmee ik mijn plan wel kan trekken maar sommige uitleg en termen zijn nu eenmaal beter in je eigen taal te begrijpen.
Heeft iemand een kopie voor me of kan ik via de club aan een exemplaar geraken?

Bart
Post Reply