Page 1 of 1

Koud puntlassen :-)

Posted: Sun Apr 26, 2009 6:31 pm
by Vollegaaz
Deze vond ik toch te mooi, nieuwe techniek van koud puntlassen getest op een bagheera chassis op het franse forum... Image

http://www.bagheera-cafe.com/viewtopic. ... 6&start=15

Posted: Sun Apr 26, 2009 11:17 pm
by Muddy Bandit
Da's pas lapwerk...schande voor de Matra-rijder. :evil:

Je zult zo'n auto maar duur kopen als zijnde "geheel gerestaureerd", heb je letterlijk en figuurlijk "de kat in de zak" gekocht.

De eigenaar denkt blijkbaar nog dat hij bezig is met een oude Landrover...

Posted: Mon Apr 27, 2009 9:39 am
by henk wouterse
ik kan het niet lezen maar foto's zeggen genoeg, ik kan dus ook lassen wel koud natuurlijk, ik vraag me af hoe hij dat op dragende delen gaat doen.

Posted: Mon Apr 27, 2009 9:43 am
by Vollegaaz
Te gek voor woorden, hij is er bovendien vast van overtuigd dat deze werkwijze goed is. Hij kan wel uitpakken door te zeggen dat er nog nooit aan de wagen gelast werd :lol:

maar idd, je zal het maar kopen...

Posted: Mon Apr 27, 2009 10:18 am
by oetker
Kan waarschijnlijk ook niet lassen.
Zo zou ik het ook doen, althans met het polyester.\ :)
Bij schepen doen ze het ook, alleen dan heet het klinknagels.
Heb het in de 60er jaren wel meer zo gezien.
Toen was er nog geen APK keuring.
Denk dat je daar tegenwoordig niet meer mee weg komt.

Posted: Mon Apr 27, 2009 2:42 pm
by benny
Prutser eerste klasse noem ik zo'n persoon. Hij zou er beter met zijn fikken afblijven, en iemand de plaat laten lassen. Zo'n stukje lassen kan niet veel kosten.

Posted: Mon Apr 27, 2009 6:49 pm
by matra530lx
In Frankrijk kan het wel, je mag de auto zelfs aanbieden met gaten in de vloer.
Het enigste wat in takt moet zijn, de chassisbalken, langs en dwarsbalken, voor de rest steekt het niet zo nauw.
Ik zou het niet weten, maar heb ooit een Rancho in een Franse garage gezien en deze stond daar om in orde te zetten voor de technische keuring en kon eigenlijk los door de rubbermat en de bodem de grond zien, dus vroeg ik wat meer uitleg aan de garagist en kreeg bovenstaand als uitleg.
Ik was daar op verlof en dacht dat wil ik toch wel eens zien, drie dagen later kreeg ik de controle kaart te zien met wat op en aanmerkingen, maar de wagen was goed bevonden voor de dienst.
Dus als je ooit een wagen in Frankrijk koopt is het opletten geblazen.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Mon Apr 27, 2009 9:21 pm
by matrafan
Bras bras bras noem ik zo iets.

Dat gaat misschien een jaartje m?? en dan valt de rommel er terug af.

En als ie er voor de keuring voldoende rotzooi overknoeit zullen ze het in eerste instantie nog niet zien.

Knoeier eerste klas.

Posted: Fri Oct 09, 2009 9:41 am
by GODFRIED
Dit wordt hier ook toegepast. Mijn eerst Nissan 100nx die mijn zoon en ik gekocht hebben die was ook zo gemaakt. De test met de magneet zei dat er overal plaatwerk aanwezig was. Dat dit plaatwerk met parkerschroeven was vastgezet kon ik niet zien door de dikke laag bodembeschermer. Verschillende dagen laswerk hebben volgden toen om de Nissan in een staat te krijgen zoals we die gaar hadden.
Ik heb er nog foto's van maar durf deze niet te plaatsen, schandalig en zo zonder enige opmerking gekeurd afgeleverd.
Nu koop ik een auto met veel bodembeschermer op niet meer, meestal kom je dan bedrogen uit.

Toch heeft hij er een mooie bagheera van gemaakt., nu nog verkopen voor 10000?!!!!!!! :wink:

Posted: Sat Oct 10, 2009 11:00 pm
by jo
Dit werd inderdaad hier ook gedaan. :oops:
Ja bij mijn eerste wagen een kever, stuk in de bodem zo hersteld, elk jaar voor de controle moest ik het bijwerken....
Tja jong en onbezonnen.

Posted: Sun Oct 11, 2009 12:01 am
by Muddy Bandit
M'n ??rste auto was een Toyota Tercel uit 1980, zo'n model met kofferbak.
Helaas was de kofferbak door de vorige eigenaar gekroepoekt.... 2 jaren jong en total-loss dus.
Ik heb dat wrak toen gekocht voor een paar honderd guldens, en heb een complete achterkant met as van een andere Tercel van de sloop erbij gehaald.
Vervolgens met een 3-dubbele rij pompnagels in 10 cm overlap (over de bodem en beide C-stijlen) die achterkant aan de voorzijde geklonken en afgepleisterd met kilo's plamuur. :oops:

Heb er vervolgens nog 2 jaar met veel plezier mee kunnen rijden, maar toen werd de APK hier in Nederland ingevoerd.
Snel weer verkocht voor de kostprijs (de koper wist van de schade, zo eerlijk ben ik nog wel), maar een jaar later zag ik hem terug op de sloop....definitief APK-afgekeurd.

Ach ja, jong en onbezonnen....maar al doende leert men. :lol:

Posted: Sun Oct 11, 2009 11:25 am
by GODFRIED
Ja, de tijd van kiekendraad en het opvullen met plamuur is voorbij. :wink:

Posted: Sun Oct 11, 2009 6:25 pm
by jo
Zo kocht mijn broer zijn eerste wagen van een oude man, altijd binnen gestaan etc..
Toen werd het winter en kreeg de onderkant en de wielranden plots een donkerdere kleur.
Bij aankoop wees er niets op kiekendraad en plamuur, maar het was wel zo en de brave oude man zijn zoon bleek een gehaaide sjageraar in auto's.
Of die tijden echt voorbij zijn, mijn Rancho hangt aan elkaar met siliconen. :-?

Posted: Mon Oct 12, 2009 10:56 am
by GODFRIED
Nee, die tijden zijn niet voorbij er is te veel geld te verdienen met het opmaken van auto?s. Ze maken er van twee ??n, dat daar veel aan gecamoufleerd wordt daar mag je zeker van zijn. :wink: