Olielek aan oliedruksensor!!!!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Olielek aan oliedruksensor!!!!

Post by GODFRIED » Wed Mar 18, 2009 10:30 am

Ik heb een olielek vastgesteld aan de oliedruksensor. Eerst dacht ik dat de olie tussen de koperdichtingen uitkwam maar nee hij komt onder het plastieken afdekkapje. Dit kapje afgenomen en dan zie je twee gaatjes, ik denk dat het verluchtingsgaatjes zijn!! Ik heb de volledige sensor vervangen door een andere en het blijft olie lekken!!
Wie weet hoe ik dit kan oplossen, misschien maar zoeken naar een nieuw exemplaar?
Attachments
oliedrukcontact (Small).JPG
oliedrukcontact (Small).JPG (65.25 KiB) Viewed 5054 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Mar 19, 2009 6:18 pm

Niemand ervaring met deze oliedruksensor!!
Waarom lekt die olie door die kleine gaatjes???? :(
Matra Bagheera S - 1977

Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Post by Spyros » Thu Mar 19, 2009 6:37 pm

Geen verassing. Die olie sensor zijn niet veel vast.
Ik heb dat probleem nog voorgehad. Niewe sensor ... en soms de olie druk zal daarna niet goed zijn

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Mar 19, 2009 8:30 pm

De oliedrukmeter werkt perfect op het dashboard. Volgens mij werkt het als een ventiel om de lucht eruit te laten. De oliedruk is bij rijden 8kg en op stationair 5kg. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7606
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Mar 23, 2009 11:43 pm

Probeer hier toch even mee te denken.
Heb even een tekening opgezocht, en dat maakt het iets duidelijker voor me.
Image
Als ik het goed begrijp, werkt dus de oliedrukmeter met een slangetje, en niet electrisch.
Dan kan het lek alleen maar in het oliedrukcontact zitten.
Dat heb je vervangen zeg je, maar dan moet de vervanger ook lek zijn..
Bij mij heeft deze geen gaatjes, en zit rechtstreeks op het carter.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Apr 07, 2009 6:49 pm

De oliedrukmeter werk wel degelijk elektrisch. Dat ventiel of wat het ook is op je foto daar zit bij de bagheera geen kabel op wel op dat potje op de tekening. Ik denk dat er ook gaatjes zitten onder die plastieken deksel op jou onderdeel!! Deze deksel is misschien niet te verwijderen??

Zoals met zoveel hebben ze er een mix van gemaakt bij matra, is het nu nuttig of niet? Ik zou die gaatjes anders dicht kunnen maken!! Waarschijnlijk moet er lucht uit ontsnappen omdat je anders een foutieve meting krijgt op het dasboard, daar lucht samendrukbaar is!!
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7606
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Apr 07, 2009 9:04 pm

Nee Godfried, dat dekseltje is niet te verwijderen.
Zit bij mij wel een andere schroefaansluiting op.
Denk dat het oliedrukcontact gewoon gebruikt is om geen nieuwe bout te hoeven ontwerpen waar de boel mee vastzit of zo, want als ik het zo zie zit er gewoon een doorlaat op naar het drukpotje waar gemeten word.
Kan toch niets anders verzinnen dan dat het contact gewoon lek is.
Die gaatjes kan je mijn inziens wel dicht maken, er wordt daat toch niets gemeten als er geen draadje aan zit.
Onthoud echte dat er de volle oliedruk op kan komen als die geheel doorslaat.
Ik zou hem gewoon nogmaals vernieuwen, want mijn inziens is deze ook lek.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7606
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Apr 07, 2009 9:21 pm

Nog een tekening van de motor.
Image

Hierop kan je zien dat als er alleen een lampje gestuurd hoeft te worden er een gewoon oliecontact op de plek van het potje zit.
Zou dat ding gewoon als bout gebruiken.
Contactdeel er af zagen, gaatje op de kop dicht lassen (desnoods met een eurocent), en klaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3976
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Apr 07, 2009 10:16 pm

Ja herman,bij mij is dat ook met een bout maar in die bout zitten wel
gaatjes voor de olie. Maar normaal heeft godfried die bout wel liggen van
een afbraak.En anders afzagen en toe lassen.





grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Apr 08, 2009 9:52 am

Ik zal eens kijken wat ik bij mij afbraak wagens heb gevonden!!
Harry, zitten er bij jou ook gaatjes in die bout waar alles mee vastzit op de motor???? :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Apr 22, 2009 7:11 am

Ik ben noodgedwongen bezig om de gaatjes te dichten op het ventiel, zie niet in wat funktie deze hebben. Waarschijnlijk zijn ze om de lucht te laten ontsnappen. Zou het invloed hebben om mijn oliedrukmeter? We zullen wel zien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7606
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Wed Apr 22, 2009 7:41 am

In theorie moet het geen probleem zijn (druk is overal gelijk), of er moet een keerklepje in zitten, en het contact wordt niet gebruikt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matrafan
Posts: 1707
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Wed Apr 22, 2009 9:20 pm

Zo op die foto te zien is dit herzelfde als er in de bagheera (1980) zit.

Had er ook eentje met een ongebruikt contact die lekte.

Vervangen door eentje met een vaste bout (van een donormotor) i.p.v. het contact.

Zie nergens ontluchtingsgaatjes en heeft geen invloed op de oliedrukmeter.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Apr 23, 2009 7:00 am

Ik heb ondertussen een vaste bout kunnen bemachtigen bij Rudy.
Nu nog plaatsen en dat olie lek is verledentijd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7606
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Apr 24, 2009 9:52 am

Ook weer opgelost.
Weer een probleem minder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8555
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu May 21, 2009 6:01 pm

Het olielek is inderdaad verleden tijd. Oef.... :wink:
Matra Bagheera S - 1977

Post Reply