Page 1 of 1

belangerijke eisen aan de bagheera

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:36 am
by tim
ik zou graag eens weten wat ik best controleer en vervang zodat hij toch wel 'veilig' op de baan kan, ik wil geen ongelukken.
met jullie kennis van dit model moet ik dat wel teweten komen h

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:45 am
by Muddy Bandit
Ik denk dat je tenminste de keuringseisen als minimale basis moet nemen....
Maar in ieder geval dus de banden, remmen (en remsysteem), stuurinrichting en brandstofleidingen.
Verder de toestand van de wiellagers, aandrijfassen en alle sapjes rondom en in de motor.

Hier in Nederland zeggen we gewoon: Even voor de APK, dan krijg je vanzelf een lijstje met alle gebreken die je moet oplossen... :wink:

Posted: Sat Jan 17, 2009 9:52 am
by benny
Wat Muddy Bandit hier schrijft is inderdaad een goede basis om te beginnen. Ik schrijf wel basis, omdat er ??n groot zwak punt van de Bagheera maar gedeeltelijk gecontroleerd wordt, en dat is de dragende structuur. Wanneer je de polyesterdelen van de wagen zult afnemen, dan pas weet je hoe je Bagheera er echt aan toe is. Controleer dus zeer goed de wielkasten voor en achter ( ook van in de koffer) de kofferbodem, de vloerplaat voor de zetels, de dragende rail van de bestuurderszetel, de plaat onderaan de voorruit, die onder de polyesterneus zit, en zeer belangrijk: de deurstaander waarop de deuren scharnieren. Vooral waar de A-stijl van de voorruit in de staander gaat. Juist dat onderdeel beslist over de sterkte van je wagen. Wanneer dat in slechte staat is, zakt de wagen door zijn eigen gewicht door. Het gevolg daarvan is dat de deuren klemmen, en bij een eventuele aanrijding vooraan, stuikt de wagen als een slappe vod in elkaar.

Posted: Sat Jan 17, 2009 10:16 am
by tim
heb ik vanmorgen eens heel vlug bekeken voor ik aan het studeren begon, en dat ziet er over het algemeen nog goed uit.

ik denk eigenlijk wel dat de wagen in redelijke staat is hoor, daar hij in november 2002 ingeschreven is voor dagelijks vervoer...
als hij toen nog door de keuring raakte...

Posted: Sun Jan 18, 2009 9:29 am
by matrafan
Als ze reeds zolang stilstaat zou ik zeker de benzineleidingen vervangen (brandgevaar), kost bijna niets en ben je toch een beetje zekerder.

Ook de rubberen remleidingen zou ik zeker goed nazien daar die ook al eens durven te scheuren.

Als de rest van het carrosserie er volgens je schrijven goed uitziet dan heb je een mooie bagheera aan gekocht.

Veel rijgenot

Posted: Sun Jan 18, 2009 11:13 am
by GODFRIED
Het zou me verwonderen al je geen plakkende remmen heb!! Blijven de remmen hangen? Het beste zou je de remzuigers zuiver maken en insmeren met cilindervet van FTE. Als ze niet vastzitten kun je dit uitstellen!!
Succes :wink:

Posted: Sun Jan 18, 2009 1:19 pm
by jurgen M
matrafan wrote:Als ze reeds zolang stilstaat zou ik zeker de benzineleidingen vervangen (brandgevaar), kost bijna niets en ben je toch een beetje zekerder.

Ook de rubberen remleidingen zou ik zeker goed nazien daar die ook al eens durven te scheuren.

Als de rest van het carrosserie er volgens je schrijven goed uitziet dan heb je een mooie bagheera aan gekocht.

Veel rijgenot
Een brandje door de benzineleiding kost aardig wat geld om terug in orde te brengen... Kan ik van meespreken. :-?

Posted: Sun Jan 18, 2009 2:51 pm
by tim
en is er iemand die zo'n setje leidingen tekoop heeft?

Posted: Sun Jan 18, 2009 4:55 pm
by benny
Dat is gewoon te koop in de autoshop aan de lopende meter.

Posted: Sun Jan 18, 2009 5:16 pm
by tim
ah ok