bagheera 2

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi, Bart en Godfried,
welke Bagheera's komen te koop? Degenen die er zo erg aan toe zijn dat de eigenaar er geen doen meer aan ziet. Dan heb je de geschiften die beter willen weten en zo'n Matra kopen. ( Ik ben er ??n van ). MAAR!!!!!! Eens je aan zo'n auto begonnen bent, wordt je gebeten door een microbe. Het is iets speciaal. Je wil per se de auto opnieuw rijvaardig maken. Kost wat kost, maar hij zal weer rijden. Je laat jezelf niet kennen. Op de momenten dat je het moeilijk hebt bijt je op je tanden en zet toch door. Je wil je gelijk bewijzen. En dan komt de dag dat je met je Bagheera je eerste rit maakt. Gelukkig als geen ander en fier omdat je hebt doorgezet. Blij omdat je hebt doorgezet en al de mensen die je gevraagd hebben: Is hij om voor te crossen? Is hij uitgebrand, Wordt hij afgebroken? hun ongelijk hebt aangetoond. Want was er iemand die vroeg: Zal deze auto weer op de weg komen? Of : Moet jij dat weer goed krijgen? Zo zie je dat een Bagheera iets speciaal is. Niet alleen voor degenen die hem zien rijden maar nog meer voor zij die hem weer rijvaardig gemaakt hebben. En dat is het wat de Bagheera-eigenaars zo een gemeenschappelijk gevoel heeft. Een van : Wij zijn doorzetters, mannen met karakter en wij weten wat anderen ervoor over hebben gehad. Groeten van een door een Bagheera-microbe gebeten persoon ( Pas op want het is besmettelijk) Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik denk dat met deze bewoordingen exact is uitgelegd waarom iemand aan een bepaald model klassieker begint te werken.
Zoals ik eerder al vertelde begon het bagheera-virus bij me zo'n 30 jaar terug toen mn pa met een grote folder thuiskwam waarin een gele type 1 in al z'n pracht werd voorgesteld. Deze folder heb ik nog steeds. Het is dus geen bevlieging maar wel degelijk een diepgeworteld verlangen om ooit zelf eigenaar te kunnen zijn van zo'n auto, en zo geschiedde.
Dat ik om dit te bereiken heel wat financiele inspanningen en vooral grote en kleine tegenslagen zal moeten trotseren weet ik maar ik weet ook 200% zeker dat het me zal lukken om een nagenoeg nieuwe type 1 op poten te zetten dewelke als "erfstuk" in de familie zal blijven. Ik zal al dood moeten zijn eer de wagen verkocht wordt...Ik heb dus keuzes moeten maken om koste wat kost mijn droom te verwezenlijken (wie moet dat niet?) en heb voorlopig vaarwel gezegd aan vele andere plannen. Maar, ik ben er danook van overtuigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik ben er ook nog niet achtergekomen waarom nu net zo'n Bagheera me zo fascineert maar dat doet er niet toe. Het gevoel is er en ik koester het ten volle! Voor mij is het 'de max'!
Misschien zouden we in het clubblad een column kunnen inlassen waarin onze clubleden hun 'drive' om met Matra bezig te zijn eens voluit kunnen beschrijven. Bv.'lid van de maand' of 'waarom doen ze het?', 'peroonlijk profiel'.

Bart
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik geloof, zoals Benny vertelt, dat de motivatie wel zeer groot moet zijn om met een Bagheera te willen beginnen indien je hem terug 100% in orde wilt. Het hangt er van af wat de achterliggende gedachte is en daar zijn soms wel verschillen te merken. Zo heb je de 'purist' die de wagen aanbidt en in al zn glorie wil herstellen en bewaren. Door zijn sportieve uiterlijk spreekt de bagheera ook degenen aan, niet voor het merk 'matra' op zich of voor de authenticiteit maar eerder om technisch zwaar te modifieren (andere motor,rolkooi,enz.) voor sportieve doeleinden, weliswaar tot in de puntjes uitgerust. Daarnaast heb je er (vooral begin jaren '80) die zo'n Bagheera vooral gebruiken als spotgoedkope sportkar om hem met wat kunst en vliegwerk op te lappen, te herspuiten en vervolgens op te rijden.
De Bagheera heeft door zijn uiterlijk de meest uiteenlopende soort eigenaars weten te hebben, dit in tegenstelling tot de meer anoniem uitziende wagens.

Bart
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste matra vrienden,
De meeste matra's zien er nog heel goed, uit bij de aankoop.Die wat ik heb aangekocht was niet anders.Zie de prachtige foto.Daar kun je niet aan weerstaan.Maar als je zo iets uitkleed dan sta je meestal voor verrassingen.Maak je ook mee met bepaalde vrouwen.Soms geloof je het niet. Tot je met de neus op de feiten gedrukt wordt.Hoe gek ben je dan om toch door te zetten?Bart en Benny hebben het al zo mooi beschreven.Het moet een heel gevaarlijke microbe zijn ,en zeker besmettelijk. Uit de buurt blijven is de boodschap.Maar dat luk niet altijd.Zie mijn foto's, daar zijn geen woorden meer bij nodig.Medicatie hebben ze er nog altijd niet tegen gevonden.Hoelang blijf de ziekte duren?Onvoorspelbaar zegt de geneeskunde.Daar sta je dan.Gewoon mee verder leven,en genieten als er licht in de tunnel begint te schijnen.(Als de roest verdwenen is)Dan kun je beginnen met de opbouw.En begint het tot je door te dringen dat je prachtig werk hebt gedaan .De voldoening doet al vlug de moeilijke periode vergeten. wat een mooie bagheera.Wie zou dat nog willen verkopen.Het is een stuk van je leven geworden.Een goede bagheera is niet te koop.Of de eigenaar moet het einde nabij zijn.Volhouden jongens,na regen komt zonneschijn.Dat is al eeuwen zo.Heel veel geduld en veel sleutel plezier aan alle matra frieken.
Groetjes Godfried. :lol: :lol: :lol:
Attachments
Galvanisatie 2.jpg
Galvanisatie 2.jpg (149.02 KiB) Viewed 4455 times
carrosserie 1.jpg
carrosserie 1.jpg (107.35 KiB) Viewed 4455 times
aankoop 1.jpg
aankoop 1.jpg (116.39 KiB) Viewed 4455 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad. Het is de bedoeling dat zo'n auto een deel van je leven gaat bepalen. Het is met niets te vergelijken, het is gewoon zo. Zo wil ik met mn Bagheera naar Itali? reizen, wil ik mn leren handschoenen aantrekken om ermee naar de prachtige zuidkust van Engeland te rijden, ik zou er heel graag eens mee op het circuit van Le Mans rijden (rustig aan, welteverstaan), naar het Eiffelgebergte rijden om er in de zomer langs de Moezel witte wijn te gaan kopen en te proeven...en nog zovele andere trips en reizen om te herinneren.
Deze gedachte stimuleert me enorm om door te gaan, net alsof iemand ervan droomt om zelf een zeilschip te bouwen om de ze?en mee te bevaren. De gedachte om ergens met ernstige motorpech moeten stil te staan doet me huiveren en maakt de droom stuk. Dus zegt iets in me dat dit mij nooit mag overkomen. Men kan zich geen betere motivatie indenken.
Wordt vervolgd.

Bart
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Oef ,een geluk.
Ik dacht dat ik de enige was ...
ik kan mijn vrouwtje melden dat er nog mensen in de wereld zijn die aan deze ziekte lijden...laat het ons "matranitis "noemen.

frank
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Goed nieuws voor je vrouwtje, Frank. Ik moet je echter iets bekennen en dit verklaart alles misschien. Ik ben namelijk niet getrouwd... :lol:
Misschien duurt dit niet lang meer als ik met een prachtige Bagheera de baan op kan! Kwestie van wat indruk te maken en misschien vinden wel TWEE dames hun plaats in de knusse dubbele zetel naast me... 8)
(zou beter het stuur naar het midden verplaatsen)
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

DE MEESTE DROMEN ZIJN BEDROG......
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Als je met die prachtige sportcar aan het rijden bent gaat dat ongetrouwd zijn vlug tot het verleden behoren.Begin alvast maar na te denken hou je toekomstige vrouw er uit moet zien.Je zal wel met enkele beperkingen moeten rekening houden en zeker als je met twee gaat beginnen. Ze zullen volslank moeten zijn,anders heb je zelf geen plaats meer achter het stuur. Dan ze mogen niet te groot zijn ofwel moet je het dak open doen.Zorg dat ze zeker besmet wordt met het matranitisviris.Anders gaat de liefde niet lang duren.Pasop! Liefde is blind,ze zou je misschien overtuigen om je Bagheera weg te doen.Om met een vierkantige Mercedes te gaan rijden.Veel geluk in de liefde en heel veel vriendschap met je Bagheera.Bart met de juiste verzekering heb je geen zorgen indien er zich toch een probleem zou voordoen met je Bagheera.Laat je vezekeren bij het BFOV.Ik heb deze vermelding al ergens op de site gemaakt. :) :) :) Groetjes Godfried.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt voor de tips! Wat dat trouwen betreft, ik heb momenteel niet te te klagen over mn vriendin want ze hoort me al 5 jaar zeggen: "Ik wil een Bagheera!" Ze is dus al heel wat gewoon en lijkt het nog een leuke kar te vinden. Op dit gebied heb ik mijn huiswerk goed gemaakt en ben safe. Ze weet dat er anders grote narigheid op komst is indien ik mijn Bagheera niet zou vinden. Enkel vreest ze dat de tegenliggers over ons heen zouden rijden, getuige de lage zitpositie... :lol:

:wink:
Post Reply