Page 2 of 3

Posted: Tue Jun 17, 2008 5:38 pm
by benny
Eerst leven in de brouwerij brengen. Plezierig, wanneer je hem voor het eerst zult horen draaien. Je hart gaat er sneller van slaan. Maar indien de dwarsbuis voor de achterwielen ergens doorgeroest is, zuigt de motor valse lucht, en draait hij niet goed. Dus niet te vlug ontgoochelt zijn. Het is een begin.
Niet gaan bestaat niet, moelijk gaan wel.

Posted: Tue Jun 17, 2008 7:32 pm
by tim
da versta ik niet?
hoe kan die motor in godsnaam valse lucht zuigen door een dwarsbalk? :-?

Posted: Tue Jun 17, 2008 7:47 pm
by Vollegaaz
Welkom in de wondere wereld van de bagheera, die dwarsbalk dient als onderdrukvat voor de het komplampmechanisme, indien doorgeroest ligt je vacium eigenlijk bloot. Je merkt het ook wel aan het uiklappen van de lichten, als dat moeizaam gebeurt kan dat een aanwijzing zijn, ook nadat de motor gedraait heeft moet je de komplampen nog 2-3 maal vlot kunnen uitklappen. Ik heb er ooit een gezien met dat fenomeen, de motor reageert slecht, blijft in toeren hangen enz... de verkoper in kwestie wimpelde dat ook van de hand als "tja, hij moet is afgeregeld worden, de lampen klapten pas op na veel gas geven enz...het komt wel vaker voor alhoewel ik er maar eentje met duidelijke symptomen tegenkwam.

niet dat het uniek is zulle...
een vriend van me heeft een corvette, en die werkt eigenlijk via hetzelfde principe.

Posted: Tue Jun 17, 2008 8:37 pm
by tim
vreemd :)

ohja ik blijf erbij dat dit leuke jaren zullen worden, ik zal me kunnen bezighouden :)

Posted: Tue Jun 17, 2008 8:51 pm
by bassboss
En of!
Dit maakt de Bagheera zo leuk!
Het is een wagen die zo apart is en zijn tijd (te) ver vooruit was toen hij op de markt kwam.
Om maar een paar zaken te noemen die in de jaren '70 op zijn minst opmerkelijk waren voor een seriewagen:

-vier schijfremmen
-ophanging met torsieveren
-inklapbare koplampen via vacuumsysteem van de motor
-glazen achterklep zonder metalen frame
-achterklep te openen van in de wagen
-carosserie in kunststof
-stuur met platte kant
-drie zetels op een rij
-rheostaat voor dashboardverlichting
-kaartleeslamp
-radio-cassettespeler
-oprolbare veiligheidsgordels

Posted: Tue Jun 17, 2008 9:01 pm
by tim
die vorige matra had geen gordels (die groene) :D
zitten er gordels in een matra al ?

Posted: Sun Jun 22, 2008 1:44 pm
by tim
hij staat binnen :)

1) hij draait
2) lichten gaan mooi open

dus das al goed
voor de rest:
-alternator laad niet
-ruitenwissers werken precies niet :p

Posted: Tue Jun 24, 2008 11:00 am
by GODFRIED
Het niet opladen van de alternator is waarscijnlijk de fout van de spanningregelaar. De twee draden die erop zitten losmaken en met elkaar verbinden, starten en je weet het, kijk naar de laadmeter.

De motor van de ruitenwisser is zelden stuk, waarschijnlijk komt er geen stroom tot bij de motor! :wink:

Posted: Tue Jun 24, 2008 12:39 pm
by tim
alternator is toch niet kapot. hij blijft draaien zonder batterij...

Posted: Tue Jun 24, 2008 8:25 pm
by GODFRIED
Maar laad hij de batterij???? Anders een proberen wat ik beschreven heb. Je moet niet bang zijn, je maakt er niets mee kapot. In de Matra garage doen ze dat ook om het laadsysteem sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. :wink:

Posted: Thu Jul 10, 2008 6:36 pm
by GODFRIED
Timmmm, heb je de bagheera nog!!!!!! :wink:

Posted: Tue Jul 22, 2008 3:49 pm
by tim
ja hoor ik heb hem zeker nog :)

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:33 am
by tim
hoi! hier ben ik weer, ja inderdaad ben lang stil geweest maar het waren dan ook lastige tijden (examen in de hogeschool :( )

ik heb woensdag gedaan met de examens, dus ik ben van plan om donderdag in de garage op te ruimen en de matra terug van onder het stof te halen: ik begin er eens aan!
na lang overleg met mijn vader zijn we tot de beslissing gekomen dat we wachten van de matra helemaal van 0 te restaureren tot ik gedaan ben met studeren! dus zijn we nu van plan om hem 'op te lappen' voor de oldtimerkeuring.
-> we proberen gewoon en als het lukt dan hebben we geluk en zijn we daar al vanaf :p

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:34 am
by tim
oja vergeten te zeggen, ik zal me ook inschrijven in de club! en zou graag het werkplaatshandboek op cd bestellen als dit nog te verkrijgen is...

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:41 am
by tim
wat moet er zeker al gedaan worden:

-rechterdeurpanneel afdoen en kijken waarom de deur niet meer open wil
-linker deurpanneel hetzelfde (ging vroeger een beetje, nu niet meer) +klink is weg en slot is weg
- 1 spiegel tekort.
- 1 spoiler vanvoor onder de neus is er jammergenoeg niet meer bij.

dit is nu het eerste die nog in me op komt... tis al lang geleden dat ik nog eens naar de auto gekeken heb...

DUS: als iemand deze stukken voor een talbot bagheera van '80 liggen heeft of nog meerdere stukken hiervan?

groetjes tim

Posted: Sat Jan 17, 2009 11:45 am
by GODFRIED
Dag Tim, fijn weer iets van je te horen. Ik, we hadden al gedacht dat je het had opgegeven. Een bagheera is een uitdaging maar is het zeker waard, je zult met een exclusieve auto rijden waar je veel bekijk mee hebt. Dan spreek ik nog niet van het speciale rijeigenschappen die een bagheera bezit. Ik ben er zeker van als je doorzet!! Dat je daar geen spijt van gaat krijgen.

Dat je clublid wil worden wil toch wel zeggen dat je het meent. Voor 25? ben je een jaar lid en zullen we zeker bijstaan om te slagen in je doel.

Waarom gaan de deuren niet meer open!!!
Dit was voorheen wel het geval volgens wat ik uit je schrijven kan opmaken.
Kijk eens waar ze spannen, niet met brute kracht openbreken. Misschien zitten de scharnieren vast. Ik hoop niet dat het chassis is doorgezakt.

Onderdelen!!

De spiegel zal geen probleem zijn, deze werden ook op andere merken gebruikt. Welke zoek je?? Heb je het bevestigingsstuk waar de spiegel op moet nog op de deur zitten??
Een slot te weinig in de deur is geen probleem ,ik kan een ander slot passend maken op je sleutel.
Waarschijnlijk bedoel de volledige spoiler onder de voorbumper???
Deze zijn meestal kapot gereden, in de club zijn er die deze nog liggen hebben en zullen wel reageren na het lezen van je oproep!!
Een werkplaatshandboek op CD is geen probleem.
Plaats je gevraagde onderdelen ook op forum onder zoekertjes.

Succes :wink:

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:14 pm
by tim
de bestuurders deur zit zeker niet vast hoor, je kan ze bewegen maar blijft in het slot zitten, ik denk met een beetje afregelen dat het wel lukt.
de andere deur is het mechanisme los gekomen denk ik, want je voelt geen weestand op de klink....

de auto is denkik in goeie staat, nergens roest te zien, maar er is wel een laag opgespoten vanonder, zo'n anti-roest laag (zwart)
ik ben van plan om binnen een jaar of 4 de wagen te restauren dan, en nu gewoon tegen de zomer keuren en soms eens toerke doen!

Posted: Sat Jan 17, 2009 1:01 pm
by tim
zouden dit dezelfde klinken zijn als van de rancho, en de talbot samba? of van een andere wagen... mvg tim

Posted: Sun Jan 18, 2009 9:39 am
by matrafan
Deurklinken zijn dezelfde als deze van de simca 1100 rancho en samba en ik dacht zelf van al de daarop volgende talbots zoals solara en tagora.

Waren allemaal dezelfde uitvoering alhoewel die van de bagheera zwart gespoten waren.

Indien ge ze niet vindt zou je eens kunnen informeren via de Simca club in Nederland, die hebben een redelijk grote onderdelen stock.

Posted: Mon Jan 19, 2009 7:41 pm
by jurgen M
Ijzerhandel Thomas uit Zottegem is 1O maand geleden mijn solara komen halen, misschien, als je heel veel geluk hebt, staat ie er nog.
Even bellen kost weinig

Posted: Tue Jan 20, 2009 1:16 pm
by tim
was dit eigenlijk al vergeten, men broer heeft 2 filmpjes gemaakt als we de matra net gehaald hadden.

filmpje 1: eerste start na 5 jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=8AA9-r-SJM4

filmpje 2: de lichten eens demonstreren:

http://www.youtube.com/watch?v=wAbeClYO ... re=channel

opmerkingen of reacties zeer welkom! :)

groeten tim

Posted: Tue Jan 20, 2009 4:30 pm
by hendrik
Ja tim,dat ziet er nog goed uit zo te zien.En hij draait nog lekken zo te horen.Dat word nog wat doe maar lekker verder dat komt goed met die
matra. Veel succes er mee.



grt hendrik.

Posted: Tue Jan 20, 2009 9:19 pm
by tim
kheb nog wat foto's gevonden van de bagheera :)

Posted: Tue Jan 20, 2009 9:20 pm
by tim
volgende

Posted: Tue Jan 20, 2009 9:21 pm
by tim
laatste

Posted: Wed Jan 21, 2009 5:30 am
by tim
ps: de rode audi op de achtergrond is mijn dagelijkse wagen :)

Posted: Wed Jan 21, 2009 9:55 am
by GODFRIED
Die bagheera ziet er nog mooi uit, maak haar nu technisch goed in orde en je hebt een prachtige wagen. :wink

Posted: Wed Jan 21, 2009 10:17 am
by oetker
Als ik al die Bagheera's zo voorbij zie schuiven op het forum dan jeukt het een beetje om er ook 1 te hebben.
Misschien als de Muena een keer klaar is :roll:
Dat zal er dan 1 moeten worden die plaatwerk technisch in orde is, want als ik iets niet goed kan is het lassen en plaatwerken.
Voorlopig blijft dat toekomstmuziek.

Posted: Wed Jan 21, 2009 5:42 pm
by GODFRIED
Dat is nu eigen aan mens, hij kan maar niet genoeg hebben. Ik heb nu een murena en een bagheera, eigenlijk is het te zot. Ik heb al tegen mijn vrouw gezegd " als ik nog eens een oldtimer wil aankopen zeg dan nee......". Mijn twee zonen komen af en toe eens kijken in de garage en zien zich al met de murena rijden. Jong een bagheera!! Daar moet je heel gek voor zijn, geloof me maar. Die kerels zijn niet meer te redden!! :lol:

Posted: Wed Jan 21, 2009 6:16 pm
by bassboss
oetker wrote:Als ik al die Bagheera's zo voorbij zie schuiven op het forum dan jeukt het een beetje om er ook 1 te hebben.
Misschien als de Muena een keer klaar is :roll:
Dat zal er dan 1 moeten worden die plaatwerk technisch in orde is, want als ik iets niet goed kan is het lassen en plaatwerken.
Voorlopig blijft dat toekomstmuziek.
Ik wens je veel succes om een Bagheera te vinden waarvan het plaatwerk nog intact is...
Tenzij je een gerestaureerde koopt.
Wat de plannen voor een tweede oldtimer betreft, zit ikzelf ook al stiekem plannen te koesteren.
Als de Bagheera af is, zou ik graag een Mercedes W116 op de kop willen tikken.
Je kent ze nog, de grote S-klasse uit de jaren '70 met de "dubbele" verchroomde bumpers.
Voorlopig zullen het wel plannen blijven, maar een mens moet nu ??nmaal vooruit kunnen kijken, he.... :lol: