Wat doen na 10 jaar stilte

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Wat doen na 10 jaar stilte

Post by matrascal »

:wink:
Ik heb net een Matra Bagheera X (type II) gekocht die 10 jaar niet gereden heeft
Hij is en ziet er uitstekend uit wat moet ik chronologisch doen om de motor niet te kwetsen bij de eerste omwenteling.

Ik dank al op voorhand voor jullie hulp

Pascal
Vanmaele
- Matrascal -
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Sorry,
mijn mail adres is pascal.vanmaele@pandora.be.
en NIET ...@bbdo.be
- Matrascal -
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Persoonlijk zou ik eerst alle vloeistoffen aflaten en vernieuwen (koelvloeistof, olie,...) en daarna de motor mbv een sleutel op krukaspoelie langzaam een beetje verdraaien tot de zuigers enkele keren heen en weer geweest zijn. Dan kan er gestart worden zonder de motor te laten aanslaan en daarna als alles goed gegaan is de motor effectief laten draaien. Zorg bij de bovenstaande stappen altijd voor voldoende tijd om de olie overal zijn smerende werking te laten doen.
Draait de motor correct dan kan het koelsysteem ontlucht worden evenals de remmen en koppeling. Voor er op de weg gegaan wordt de correcte werking van remmen en koppeling controleren. Misschien plakt de koppeling door de ijzerdeeltjes in de schijf of blijven de remmen hangen. Hou ons op de hoogte.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Volledig akkoord met Alain, doch ik heb nog het volgende gehoord. Haal de bougie's eruit en laat een kleine hoeveelheid olie in de cilinder lopen. Laat dat een paar dagen inwerken om de sigmenten los te weken en de olie tussen de cilinderwanden en de cilinders te laten sijpelen. Dan pas met de hand de motor ronddraaien. Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt volledig Benny, dit is nog beter
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

En, wat is het resultaat?
Is er al iets bewogen, of is het stil geworden rond de motor?

Ik heb juist een verhaal opgevangen waar de motor nadien behoorlijk ging roken daar bij het losmaken van de motor de cilinderwanden gekrast waren. Het is dan uiteindelijk uitgedraaid op een volledige revisie.
Hopelijk heb jij meer geluk!
Laat eens iets horen.

Paul
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer een motor zeer lang niet gedraaid heeft, verdwijnt overal de beschermende oliefilm. Het gevolg daarvan is dat er roest ontstaat in de motor. Dus ook in de cilinders. Daardoor kan het zijn dat wanneer men een motor probeert opnieuw aan de praat te krijgen, er reeds ernstige corrosie is aan de cilinderwanden en misschien ook de sigmenten. Het gevolg daarvan is dat bij werking van de motor in die inkepingen zich olie opstapeld en zo mee verbrand want de oliefilm is te dik en er is eveneens minder compressie. Je weet dus nooit in welke staat de motor is wanneer hij lange tijd niet gedraaid heeft. Zelfs de motor openen en volledig reinigen is geen oplossing want de schade aan de cilinderwanden is onomkeerbeer. Dat wil niet zeggen dat iedere motor die lange tijd niet gedraaid heeft een slechte motor is. Je moet dus een beetje geluk hebben dat de vorige eigenaar de auto in een relatief droge plaats heeft gestald en dat hij de motor geregeld met de hand heeft rondgedraaid.
Benny
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

ik was nog het volgende vergeten. De rubberen dichtingen op de klepstelen kunnen ook verstorven zijn wegens gebrek aan olie. Het gevolg daarvan is dat de motor door de onderdruk in de inlaatcollector olie aanzuigt via de kleppen en er zo een teveel aan olie in de cilinder komen. Het resultaat is een blauwe rookpluim. Eens de motor in de toeren jagen en hem dan weer tot op traagloop (ralentie) en opnieuw gas geven en je ziet de rook achteraan eruit vliegen kan op dat euvel wijzen. Is het echter witte rook die uit de uitlaat komt wijst dat op een gebarsten koppakking. Je kan dat merken aan het verbruik van koelwater.
Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

En Pascal hoe ver staat het???
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

En Pascale hoe zit het nu?

Hoe vergaat het jouw Matra?
Laat eens iets weten!

Paul
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Sorry voor niet te antwoorden

Post by matrascal »

Eerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie antwoorden/tips and trics!!!

Wel...Ik heb er drie weken aan moeten sleutelen vooraleer dat hij een teken van leven gaf...

Maar hij is herrezen van uit een diepe slaap...hij is van 1980 de laatste ??n van de 366. Zijn laatste technische controle was in 1983 (dus 23 jaar stil).

Wat heb ik allemaal gedaan...
1) Nieuwe bougies kruipolie erin hij draaide wel maar wou niet starten.
2) De 2 dubbele carburator volledig uit elkaar en proper gemaakt (nieuwe pakking erop).
3) Naftpompje proper gemaakt (en die was echt vies)

en nog niet willen starten dus, aan de naftbak begonnen er ligt meer dan 1cm smeurie (caramel-achtig) heb de vlotter en pijp uit gehaald proper gemaakt en wat hoger later drinken ... en daar ging hij...alsof er niets aan de hand was...(ik heb eerlijk die nacht goed geslapen en een fantastische week gehad)

Maar nu is ik ben op zoek naar onderdelen ...
Het is toch bijna St.-Niklaas...

1) een vlotter voor in het naftbak -> het geheel.
2) een uitlaat pijp (niet de collector)
3) 1 x velg met band voor reservewiel (heb er 1 bijaankoop van de wagen van Peugeot maar weet niet of dat hij past ?)
4) 4 bougies met de juiste termische graad (ik ken ze niet)
5) 1 x cirkelvormige sierstuk van een velg (centraal) liefst in het zwart
6) een toerenteller

Ik heb ook een Murena staan die ik dagelijks gebruik heb je daarvoor...

1) starter (begin te verslijten)
2) ontkoppelingsplaten met de packaging

Zo...ik ben rond...
Is er een Sint of een Piet die me dat geluk kan schenken?

Nogmaals bedankt voor de reacties ... en sorry voor mijn afwezigheid.

Pascal Vanmaele

0476 / 444 595
Post Reply