zweedse redding

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

zweedse redding

Post by Vollegaaz »

Bagheera X '78
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Ja hallo,

Zeg maar verrijzenis. Bij deze foto's heb ik een vraagje. Ik zie dat hij de balken in het midden van de wagen heropgelast heeft. Mijn vraag is of de keuring in Belgi? zoiets zou goedkeuren. Ik weet dat dergelijke middenbalken niet mogen gerecht worden. Het lijkt mij logisch dat deze dan ook niet mogen gereconstrueerd worden. Heeft iemand hier een antwoord op? Het zou zonde zijn dat iemand al dat werk doet om dan uiteindelijk afgekeurd te worden.

Frank. :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik weet niet hoe de regels in Belgi? zijn.

Maar ik heb wel begrepen dat in Belgi? bijna alles wordt afgekeurd wat afwijkt van de originele type-goedkeuring.
Vanuit het 4x4-wereldje weet ik in ieder geval wel dat een ander (zwaarder) verenpakket of een body-lift al problemen gaat geven.
Dus als je dit soort constructie-reparaties doet zorg dan dat het wel degelijk en niet zichtbaar is. :wink:

Hier in Nederland heb ik er nog nooit geen problemen mee gehad (maar of het hier nu wel of niet mag heb ik ook nooit naar gevraagd...)
Zolang alles er maar degelijk en origineel uitziet geeft het in ieder geval geen problemen voor de APK.

Ik heb 5 jaar geleden bij een Ford Courier van een kennis de verrotte kokerbalken vervangen.
Dit op de meest lompe manier, dus de oude kokerbalken eruit slijpen en vervolgens vervangen voor een dikwandig kokerprofiel van 50x50 over de volle lengte.
De APK-keurmeester keek wel heel verbijsterd, heeft toen maar contact opgenomen met de RDW, maar moest het volgens de APK-regels wel goedkeuren omdat de constructie en het laswerk degelijk was. :lol:
En het couriertje rijdt nog steeds...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Zorg dat ze NIETS zien is het enige zinnige dat ik kan zeggen.
Ik vind de herstelling van die zweed op het rare af, kon volgens mij wel anders gebeuren.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Volgens mij is er hier geen enkel probleem, als hij alle naden glad slijpt en dan het geheel voorziet een laag zwarte anti steenslag, dan rijdt ge met uw ogen dicht door de technische keuring.
Ik heb al andere dingen door de keuring zien geraken, een Rancho waar de gaten dicht gemaakt waren met roofing, ik moet wel zeggen dat diegene die dat gedaan had een artiest was, want hij was er door en ik heb het ook na lang zoeken maar gevonden.
Alain en ik zelf kennen iemand die zeer bedreven was in het herstellen van gaten in het chassis met zelfklevend zilver papier en kreeg de wagens ook steeds door de keuring en zonder geld in het boekje te steken, want daar was hij te gierig voor.
Dus is deze wagen zeker door de keuring te krijgen.
Wat betreft de midden balken, deze mag je vervangen of herstellen, maar de voorste balken in de kreukelzone deze mogen enkel vervangen worden door originele onderdelen, vandaar de opmerking om alle lassen onzichtbaar te maken.

Mvg,

Matra 530 lx
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik heb ooit gaten gedicht met Bison lijm en schuurpapier, de korrel was perfect om steenslag vast te houden. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote:Ik heb ooit gaten gedicht met Bison lijm en schuurpapier, de korrel was perfect om steenslag vast te houden. :lol:
Ik hoop dat je je Rancho beter gaat doen.... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Muddy Bandit wrote:
jo wrote:Ik heb ooit gaten gedicht met Bison lijm en schuurpapier, de korrel was perfect om steenslag vast te houden. :lol:
Ik hoop dat je je Rancho beter gaat doen.... :lol:
vergeet niet: wat je zelf doet, doe je meestal beter.
of onder het motto: hetgeen je zelf verprutst, moet je zelf terug fixen
als je niets doet, kan je natuurlijk ook niks verkeerd doen.. :lol:
Nee was destijds mij hyundai Pony, zo een vierkante coupe bj80;
Eigenlijk een toffe auto om mee te rijden maar in een zotte bui een andere gekocht en deze moest buiten, stak al genoeg geld en tijd in (die roesten nog harder dan een Matra) en de mogelijk opbrengst bij verkoop was zeer laag, moest dus enkel door de TC en dan was het mijn probleem niet meer. :oops:
Ach je bent jong en ...
Een brave Turk zonder rijbewijs heeft hem gekocht, 5 jaar later zag ik hem plots nog een keertje rijden. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb eens lang geleden over die langsbalken inlichten genomen. Op de technische keuring zei men mij dat je over de balken een U-profiel mag zetten maar dan wel vastgezet met bouten en niet gelast. Of dat nu nog het geval is, weet ik niet.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat geloof ik niet, er zijn wel specifieke lasregels voor, niet vol aflassen maar hoe juist weet ik niet.
Je mag er dus inderdaad aan werken volgens de regel van de kunst met juiste stukken.
Je moet de auto aanbieden met enkel een beetje anti roest erop maar geen steenslag of iets dergelijks ; ze moeten kunnen zien wat je heb gedaan.
Vandaar wat ze niet zien....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Net als de andere schrijven zou ik alles goed afwerken zodat ze niets zien, of je moet met originele stukken werken. Het lassen moet volgens een bepaald voorschrift gebeuren. Normaal mag je niet alles aflassen en moet de balken terug om de cm gepuntlast worden. Bij twijfel doe een telefoon naar het keuringsstation en je weet wat je moet doen. In het keuringstation in As hangt er zelfs een formulier op hoe je bepaalde delen moet lassen. Van steen slag houden ze niet, je kunt er veel onder verdoezelen. Ik heb het toch gedaan en ben zonder problemen door de keuring geraakt 13 jaar geleden. Ik had de man wel gezegd dat het chassis volledig verzinkt was en heb hem een plaats met de zink laten zien. Als ze vragen is er aan gelast zeg je best" nee". Dan maken ze het minste probleem ervan, soms moet je liegen. :oops: Ze kunnen h??l moeilijk doen als je gelast hebt en dan met steenslag gewerkt hebt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Had die van mij volledig gelast en voorzien van een nieuwe laag steenslag.
Heb die laten keuren als oldtimer en heb totaal geen problemen gehad op de keuring. Zelf nog geen vraag of er aan de wagen gelast is geweest.
Die keurder is daar gewoon onderdoor gewandeld en blijkbaar was alles naar z'n zin.

Trouwens de oldtimer keuring in Belgie stelt bitter weinig voor nl.:
Documenten
Afstelling hoogte lichten.
Speling op ophanging.
Remmen op de remtestbank.

Daarna 12 ? en buiten.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Mijn wagen heef reeds een opmerking "ernstige herstelling aan het raam carrosserie".
Ik denk dus expres ergens een foutje te plaatsen en dan tegen die mannen te zeggen : a ja dat is hier. :oops: :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had mijn bagheera toen laten keuren als dagelijks voertuig, inderdaad ze zijn dan veel strenger, maar goed ook het moet veilig blijven! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply