gezocht:Bagheera I

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

gezocht:Bagheera I

Post by bassboss »

Hallo,
Na reeds een paar jaar Bagheera-fan te zijn,overweeg ik ernstig om eindelijk de trotse bezitter van een gele type I te worden.De originele folder uit 1974 koester ik al sinds die tijd.Hoog tijd om mn droom eens waar te maken.Alleen,ze lijken allemaal van de aardbol te zijn verdwenen op een paar hoopjes roest na.... :cry:
Alle info is welkom!
Groetjes,
Bart
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello

Ik weet niet of dit is wat je zoekt maar de prijs is zeer laag. de staat is er dan oook naar .
http://cgi.ebay.fr/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 49128&rd=1


greets robin
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

AAAAAARRRRGHHH!
Dit bedoel ik dus met een hoop roest.Hier wordt ik stil van en bezorgt me nachtmerries.Ik hoop of smeek bijna dat er van deze onvolprezen en wondermooie auto nog toonbare exemplaren te vinden zijn.
Het liefst in de gele kleur(alhoewel je bij zulke zeldzame auto's op dat gebied niet te al kieskeurig mag zijn...)
Ik ben er me volkomen van bewust dat de aanschaf van een franse auto uit die periode een pak werk zal vereisen om terug in nieuwstaat te brengen(chassis...).Blijkbaar zullen er ook schijnbaar mooie exemplaren zijn waar de gebreken netjes "verstopt" zijn.Hoe dan ook zal een komplete demontage nodig zijn.Toch bedankt voor je reactie.Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van zo'n Simca 1294cc motor?
Zijn er nog onderdelen te verkrijgen?Ben ik beter af met de iets zwaardere 1400cc motor?Mijn interesse gaat wel uit naar het allereerste model.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Misschien iets voor u, deze wagen is wel niet volledig overeenstemmend met wat je zoekt.
http://www.politecnic.com/vente_baghS.htm
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dit is inderdaad een plaatje!!!Zo zul je ze niet gauw meer tegenkomen!Het enige probleem is dat ik niet direct 6000eur te besteden heb en eerder op zoek ben naar een komplete Bagheera van rond de 2500eur om deze dan zelf in orde te brengen.Uiteraard zal ik op het eind van mijn "project" misschien evenveel geld kwijt zijn maar dan is het meer gespreid en niet te vergeten,het plezier (of gesakker) je kan hebben om zo'n wagen terug in orde te brengen.Ze worden jaar na jaar schaarser en daarom wil ik me er nu al eentje aanschaffen om hem geleidelijk aan te restaureren.Ik ben dus niet gehaast om reeds volgende week met "mijn" Bagheera rond te rijden...Gewoon kwestie van er een te pakken te krijgen.Toch bedankt voor de tip.
Bart
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi, je kan ook doen zoals ik nu bezig ben. Koop een type 2 en een wrak van een type 1 doch compleet. Verander de type 2 in een type 1. Tenzij je de auto origineel wil laten natuurlijk. Groeten Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt voor de tip.Is inderdaad ook een hele mooie.Ik denk echter dat ook deze binnen afzienbare(korte) tijd volledig zal moeten ontmanteld worden om het chassis te behandelen daar deze nog niet gerestaureerd is.Is blijkbaar de ziekte van alle Matra's en er helpt maar weinig tegen...
Ik sta dus voor een dilemma.Koop ik een gerestaureerde,dan weet ik niet of het chassis het terug een tijdje zal uithouden omdat ik de holle ruimtes niet kan controleren en de restauratie wel goed gedaan is.De zaak moet dan toch uit elkaar.
Zonde van de duurdere aankoopprijs,dus.
Rest er mij nog een "restaureerbare" Bagheera te vinden die ikzelf onder handen neem zodat ik tenminste weet wat er aan gedaan wordt.
Uiteraard wordt ik lid zodat ik me kan laten omringen door mensen die ervaring hebben want ik ben op dat gebied nog een leek.Ga er vanuit dat er bij jullie mensen zijn die goed weten hoe je een chassis langdurig kunt beschermen.Ben ook niet van plan de wagen dagelijks te gebruiken maar deze in een goede garage te stockeren en bij goed weer te gebruiken voor een plezierrit.
Ik koop dus een Bagheera puur uit emotie en niet uit "gezond verstand"(dan koopt niemand een Matra,zeker...)
Zijn de type 2 beter op dat gebied?Zijn ze perfect om te bouwen tot type 1?Heb je echt een paar wrakken nodig om een Bagheera rijdende te houden?Je ziet,een pak vragen maar ben dan ook vastbesloten er eentje vast te krijgen voor ze allemaal verdwenen zijn.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dag Bart,
een type 2 vinden die nog te herstellen is is zeker nog te vinden. En een type 2 omzetten naar een type 1 is zoiets als zoek de 10 verschillen. Maar een type 1 vinden in goede staat en dan nog betaalbaar zal al moeilijker zijn. Benny.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Op e-Bay staat een type 2 te koop. Hij staat in Brussel en heeft nog niemand een bod gedaan. Ga eens een kijkje nemen en doe die persoon een bod met hetgeen je zelf zou willen geven mocht het je interesseren. <let wel het is een Franse auto en hoe het dan zit met de papieren weet ik niet. Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Benny,
Die blauwe op ebay heb ik ook gezien en ietsje verder staat een "wrak" van een gele Type I,af te halen in Frankfurt.Heb een pak foto's van de gele gekregen en ik denk dat enkel de zetels,ruiten en de kunststof carosserie nog te gebruiken zijn.Is uit het verkeer genomen in 1984...Motor is stuk en het chassis is bijna verdwenen(hopelijk kan de auto nog opgetakeld worden...)
De carosserie moet terug herspoten worden(heeft zwarte koplampen,een zwart S-luchtrooster en een zwarte streep op de linker flank+zwarte letters op de rechter deur.Is de carosserie makkelijk te demonteren van het chassis(raam-en deurstijlen bv.) en wat kost het ongeveer om deze te laten herspuiten?
Graag uw mening.
Bart
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,
de kunstof panelen kunnen gemakkelijk verwijdert worden. De neus en de deurdorpels hangen vast met treknagels. De panelen van de deuren hangen meestal al half los door de roestduivel en kunnen gemakkelijk eraf genomen worden. Het dak, de koffer en de achterste zijpanelen zijn in ??n stuk. Het dak is vastgekleefd maar bij de type 1 meestal los door de roest. Elders zit de rest hier en daar vast met dichtingskit. De voorste raamstijlen zijn van metaal. Wat mijn type 1 betreft waren de zetels nog zeer goed maar het waren niet de geel-zwarte stoffen doch kunstleder met een schotse ruit in het midden (zoals die franse bagheera doch in veel betere staat) Hoe die type 1 is van interieur is voor mij ook een vraagteken. Herspuiten is niet zo'n dure aangelegenheid. Je hebt maar 3 liter verf nodig voor de volledige auto. Reken daarbij nog de verharder en de verdunner en je weet al hoeveel de lak je kost. De auto moet niet vernist worden. Misschien moet je er nog iets speciaal toevoegen omdat het op kunststof is. En dan nog de prijs van de spuitcabine indien je het niet bij je thuis doet. Kun je de foto's van die Duitse type 1 eens doorsturen? Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Foto's zijn onderweg.Check je mailbox.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Als je kies voor de gele Bagheera uit Duitsland denk ik wel dat je een vrij originele auto hebt (op enkele verkeerd gespoten stukken na).
Voor wat ik kan opmaken uit de foto's lijkt dit alvast, maar hou wel rekening met een boel laswerk. Voor afbraak zou ik deze wagen gezien zijn originele voorkomen niet gebruiken, zo gaan er te veel wagens verloren.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Sat Aug 14, 2004 8:01 pm, edited 1 time in total.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zou inderdaad zonde zijn om er terug ??n verloren te laten gaan.
Voor die prijs zou ik het me misschien kunnen wagen om een bod te doen.
Dan heb ik er tenminste ??n achter de hand en is een ideaal studie-object.
Hoe zit het met de import van zo'n auto naar Belgi??De auto heeft papieren volgens de eigenaar.Zijn er invoerrechten en kan ik de wagen hier probleemloos laten inschrijven?
Had in mn zoektocht naar een Bagheera nooit gedacht dat het restaureren van zo'n op het eerste zicht normale "moderne" wagen bijna even gecompliceerd is dan het restaureren van een auto uit de jaren '30...
Uit de mails die ik uit heel europa tot nu toe ontvangen heb,is ??n ding duidelijk:de overblijvende type I zijn allen serieus aangetast en zijn auto's voor ervaren restaurateurs/lassers.Velen zijn reeds in begin jaren '80 uit het verkeer genomen wegens rot en staan dus al jaren stil (of op de schroothoop) met alle gevolgen vandien qua motor en chassis.Vermits ik allesbehalve een ervaren lasser ben en er blijkbaar geen chassis-onderdelen meer te krijgen zijn ziet het ernaar uit dat ik me enkel tot de perfect behandelde en dus duurdere exemplaren zal moeten richten dewelke ik met mijn eigen middelen en kennis kan onderhouden en bewaren.
Luc
Posts: 16
Joined: Sun Jun 29, 2003 10:29 pm
Location: Boom

nog ??ntje te koop

Post by Luc »

gevonden in Frankrijk via Internet
Vend Bagheera S 1976, carrosserie et moteur tr?s bon ?tat, nombreuses pi?ces, carte grise, finitions ? pr?voir, 2500 euros.
Grenoble, lumix@free.fr
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt voor de tip.Het toeval wil dat deze fransman mijn advertentie gelezen heeft en ik van hem vanmorgen een mail gekregen heb met dit aanbod. :) of hoe klein de wereld kan zijn (van de Bagheera-fanaten zeeeeer klein...)
Ga eens een paar fotootjes vragen want de wagen bevindt zich in Grenoble en is niet bij de deur.
Toch bedankt.Heeft iemand tips over het invoeren van een wagen?Belasting,papieren enz..?
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Op volgende sites staan er Bagheera's te koop:


http://www.webmycar.com/zonecar/webacar ... 24Bagheera

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt.Pffff.Het zit niet mee.De gele Bagheera op ebay is me op de allerlaatste seconde ontglipt en de perfect bewaarde groene,eveneens uit Duitsland was in prijs gedaald,vlug een paar mails erop afgestuurd,echter zonder antwoord,en plots is ook deze van de site verdwenen...(lomperikken) :cry:
Laat dus massaal alle tips komen (geduld is een schone deugd...)
Luc
Posts: 16
Joined: Sun Jun 29, 2003 10:29 pm
Location: Boom

nog eentje

Post by Luc »

Matra van 27-05-1980
Kleur:Groen
Brandstof:benzine
Gewicht:990Kg
Speciale uitvoering met o.a. schuifdak.
Geschorst tot 16-04-2005
Deze auto is 27-05-2005 een echte oldtimer,dus geen wegenbelasting en goedkope verzekering.
Aan deze auto moet nog wel het een en ander gebeuren.
Heeft u interesse het liefst mailen.

kremers.u3zutqcwdk1m9np43t331pd35@zend.nu.
Luc
Posts: 16
Joined: Sun Jun 29, 2003 10:29 pm
Location: Boom

weer eentje

Post by Luc »

€ 750,--
Beschrijving: Type simca matra bagheera. bouwjaar 1978.
motor loopt. goede basis voor een opknapper.
13 jaar stilgestaan in een gesloten stalling.


Datum: 24-07-2004, 21:35
Gezien: 1317 keer bekeken.
cjmseegers.pnd8rz685azyv505w71s24@zend.nu.
Luc
Posts: 16
Joined: Sun Jun 29, 2003 10:29 pm
Location: Boom

kan niet stoppen

Post by Luc »

Bieden vanaf 1000 euro
Beschrijving: De auto is wit met groen int.
bouwj 29-09-1979 dus wegen belas. vrij
Heeft lang stilgestaan maar rijdt nog wel
moet dus aan gewerkt worden.
Tevens heb ik er ook nog heel veel reserve onderdelen bij ,bumpers ramen startmotor carberateur dynamo achterlichten enz enz enz
te veel om op te noemen .
Auto en onderdelen gaan in een koop dus alles of niets ik verkoop geen losse onderdelen.
e_van_soest.rvp4g5rd1upqtqn5fttuf11p3z@zend.nu.
Luc
Posts: 16
Joined: Sun Jun 29, 2003 10:29 pm
Location: Boom

mischien de moeite waard

Post by Luc »

Matra Bagheera Jubilee (04032101)

Deze wagen komt uit 1979 en heeft een 1.5 type 2 motor.

Extra's: momo race stuur, sportvelgen, open dak.
Kleur: racing blauw, binnen velours cr?me.

Auto heeft net een grote beurt gehad. Hierbij zijn de koppen gevlakt en is de motor voorzien van nieuwe pakkingen. Tevens zijn er nieuwe voordeursloten geplaatst.

Hij wordt verkocht wegens tijd en plaatsgebrek!

Prijs: € 2.200,=

Naam: Marco van de Water
Telefoon: +31(0) 6 28 26 52 45
Woonplaats: Utrecht
Provincie/Land: Utrecht/Nederland
E-mail: mvdwater@wanadoo.nl

http://www.matratekoop.nl/Webbestanden/ ... 032101.htm
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Heb de indruk dat de prijzen nogal vari?ren van land tot land.In Frankrijk betaal je al vlug meer dan elders.Blijkbaar is een Bagheera nog steeds gewild bij de fransozen.Wat me wel opvalt is het feit dat er nog maar bitter weinig type I te vinden zijn met uitzondering van de Bagheera S,met 1442cc motor en elektrische ruiten.Van de Type I zijn er nochthans meer gebouwd dan van het Type 2,dat mij persoonlijk minder aanspreekt.Hoeveel Type I zouden er in Belgi? nog geregistreerd zijn?Een 50-tal?Zou iemand me kunnen zeggen of ik nog aan de originele 2-kleurige(geel/zwart) "mousse" zetels zou kunnen geraken?Bij de meeste Type I is het interieur reeds "omgekat" met zetels uit het Type 2.Waarschijnlijk is dit aan de matige kwaliteit van de mousse zetels te wijten.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gevonden op internet:
http://www.adverteergratis.nl/i/p/2/CiD ... AiD/229789
Succes Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Een mooie fran?aise

Post by bassboss »

Wat ooit begon met een folder uit 1974 is nu eindelijk WERKELIJKHEID!
Op mn oprit staat een complete en volledig originele Bagheera type 1 uit 1974 met een chassis dat door de jaren heen steeds in de gaten gehouden is en zodoende stand gehouden heeft.De wagen is afkomstig uit Parijs(zelf opgehaald met plateauwagen) en zou 25 jaar lang in dezelfde familie gebleven zijn.De auto is vergezeld van controle-attesten en is nog steeds in orde volgens de franse normen.Dat wil al iets zeggen naar Bagheera-normen,geloof ik(qua roest,voorts geen kwaad woord over deze franse schone!).De bekleding is nog volledig origineel geel-zwart en nergens gescheurd desondanks de matige kwaliteit van de eerste mousse zetels,enkel de plafondbedekking ontbreekt,maar daar is gauw een mauw aan te passen.Hij rijdt prima (nogal rijk afgesteld) en het schakelen is naar Bagheera-normen soepel te noemen.De zetels zitten gewoon prima.De koplampen klappen uit eens de motor wat luchtdruk heeft opgebouwd,enkel de verstralers heb ik nog niet aan de praat gekregen en de claxon laat het ook afweten maar dat kan geen probleem zijn.De algemene staat mag ronduit goed genoemd worden.
De bedoeling is uiteraard deze auto in stand te houden en behoeft naast een nieuwe frisse (gele) laklaag enkel een grondige controle en opfrissing.
Laswerk is op het eerste zicht niet nodig,de deurdorpels en bodemplaat zijn al vervangen,hoe het er onder de voorruit eruit ziet,weet ik nog niet.Uiteraard zal het chassis veel aandacht krijgen om het te beschermen.
Ik hou jullie op de hoogte!Hij staat intussen lekker binnen en is gered! :wink:
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart
Fantastisch en ....eindelijk
Kan je misschien de gegevens (chassisnummer, eerste ingebruikname,...)
en enkele foto's mailen naar matra.mania@skynet.be.
Alain
Post Reply