probleem met de remleidingen

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
wim
Posts: 36
Joined: Mon Feb 25, 2008 9:02 pm

probleem met de remleidingen

Post by wim »

LS,

Ik heb sinds enkele weken weer (lees wel, weer.... ca 25 jaar geleden heb ik er ook een gehad en na al die tijd wilde ik er gewoon graag weer een hebben) een Matra Bagheera. Hij heeft ca 13 jaar stil gestaan. Liep heel snel weer en naast wat roestproblemen aan de kofferbak en de raamstijlen, lijkt alles wel oke. De auto heeft stil gestaan zonder remklauw. Deze heb ik gemonteerd en eerlijk gezegd ook eenvoudig nieuwe blokken gevonden. Ik krijg echter geen druk op de leidingen en denk dat ik iets fout doe. Het reservoir zit vol met olie en op de aansluitingen van de hoofdremcilinder heb ik ook keurig druk. Uit geen van de leidingen echter komt olie en ook voel ik handmatig gewoon nergens druk... wat doe ik fout, maar moet ik zoeken? Hoor graag! Wim.
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Hoi Wim

Welkom op dit forum en met een BAGHEERA nog wel.
Wat het probleem met de remmen betreft,denk ik dat door de lange stilstand van de MATRA de hoofdremcilinder kapot is,of de flexible remslangen naar de remklauwen vergaan zijn en dichtzitten,verder ben ik wel eens benieuwd welk type Bagheera je hebt.(plaats eens wat foto"s)
Mvgrt Ronny :wink:
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Wim,

Had hetzelfde probleem zie elders op een topic.
Probleem zit hem inderdaad in de rubberen leiding naar de remklauw teminste als ge na de hoofdremcylinder druk hebt.
Deze leidingen verduren en zetten zich aan de binnenzijde dicht. Open maken helpt ook maar even, vervangen is de enige oplossing.
Heb ze nog nieuw kunnen bestellen bij een gewone autohandel wel de oude meenemen om de juiste koppelingen te hebben.

Zet er verder maar eens wat foto's op zodat we eens kunnen zien wat ge aangeschaft hebt.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Welkom op dit forum!

Nog een Bagheera erbij, dit kan enkel toegejuicht worden!
Je zal er veel plezier aan beleven.
Ik sluit me aan bij de collega's, plaats zo snel mogelijk een paar foto's van de wagen!
Hopelijk heeft het chassis van je wagen niet teveel geleden. Een Bagheera met een "gezond" chassis is ongeveer hetzelfde als het groot lot winnen op de loterij...

Groetjes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zoek een deksel dat op je remreservoirtje past. Boor daar een gaatje in en zet er druk op door middel van luchtdruk. Zet de ontluchtingsnippel open en wacht tot er olie uitkomt. Begin wel met de achterste remmen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Welkom Wim, alweer een Bagheera fanaat erbij.
Wat betreft je remmen kan ik me aansluiten bij mijn collega's hierboven.
wim
Posts: 36
Joined: Mon Feb 25, 2008 9:02 pm

Super!!

Post by wim »

Waw heren, wat een reactie?s. Ik heb inmiddels de boel uitgebouwd en denk dat de druk die de remcilinder maakt inderdaad wat weinig druk heeft. Los daarvan zal ik de ?drukproef? doen!

Dank! Ik zal foto?s maken. De auto lijkt redelijk goed behouden. Probleem is wel de rechterdeurstijl, deze is echt door. Mogelijk dat ik de auto wil leegbouwen het frame wil laten behandelen. Hebben jullie adressen voor zoiets? Tips zijn welkom!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Wim,

Welkom op het forum van Matramania en misschien later als clublid! Het probleem met je remmen! Eerst controleren of de hoofdremcilinder niet blijft hangen, je druk hem in en hij blijft dan ingedrukt, dan is het zover. Dit zal waarschijnlijk wel het geval zijn bij zo een lange stilstand zonder olie. Uitbouwen en opendoen, misschien is hij nog te redden!. Als de hoofdremcilinder werkt dan moet je zoals Benny zegt druk op het oliereservoir zetten. Let op! Geen 10kg maar 2kg anders maak je stukken. Zie de beschrijving voor het ontluchten.
Tot wederhoren. :wink:
Attachments
werkwijze om het remsysteem te ontluchten. (Large).jpg
werkwijze om het remsysteem te ontluchten. (Large).jpg (63.15 KiB) Viewed 6859 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Welkom Wim, en hoera, weeral een bagheera erbij, we zijn serieus in de minderheid !
Succes met de restauratie en hou je vooral niet in om foto's te plaatsen, daar zijn we hier gek van :lol:
Bagheera X '78
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zelfs zonder druk en lang genoeg wachten dient er olie uit de ontuchtingsnippel te komen.
Je zal dus echt wel met een stop zitten.
Oppassen met het rempedaal te manipuleren als het ding al zo lang stil staat, dus heel erg voorzichtig en niet helemaal indrukken is mij als raad meegegeven.
wim
Posts: 36
Joined: Mon Feb 25, 2008 9:02 pm

Post by wim »

Matramannen, dank! Ik ben de afgelopen week wat heel erg druk geweest. Niet op Forum en dus ook niet aan de Matra. Ben wel bang dat er toch nog meer werk in gaat zitten dan ik dacht.... maar ach, dat is het leven van een Matrabezitter vrees ik....
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Niet te vlug opgeven je krijgt er een unieke wagen voor in de plaats. Werk er alleen aan als je er zin in hebt het moet een ontspanning blijven.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

wim wrote:... Ben wel bang dat er toch nog meer werk in gaat zitten dan ik dacht.... maar ach, dat is het leven van een Matrabezitter vrees ik....

Ach ja, waarom zul je het ook beter hebben als wij? :oops: :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
wim
Posts: 36
Joined: Mon Feb 25, 2008 9:02 pm

Post by wim »

De tip van de remleidingen klopte. Ik heb de leidingen getracht door te blazen en moet inderdaad tot de conclusie komen dat de rubberen slangen dicht zitten....

Wordt vervangen dus!

Tips hebben werkelijk geholpen. Ik had zeker niet verwacht dat dergelijke slangen dicht konden "groeien"...

Leuk dit forum!

Twijfel wel of ik niet beter er ook een matra bij zal kopen waarvan het chassis al gelast en behandeld is. Ik kocht eerlijk gezegd om weer het "vroeger matra"gevoel te hebben en niet direct om dit exemplaar volleig te strippen. Is ook leuk, maar dan wellicht naast een ander type waar ook direct al mee te rijden valt.

Wat denken jullie?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Wim,

Als je een goede bagheera zoekt bekijk deze foto's eens. De bagheera is perfect gelast en de motor en de remmen zijn gerestaureerd. Hier is 4 jaar werk aan geweest. Nog lakken en wat afwerking.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... c&start=30
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply