Page 1 of 2

aandrijfassen

Posted: Thu Jan 17, 2008 10:23 pm
by matrafan
Hoi,
Zijn er nog ruilaandrijfassen in de handel verkrijgbaar of moeten die volledig vernieuwd worden. Over welke prijzen praten we hier dan.
Zijn er ook nog losse onderdelen van te krijgen zoals een kop apart of de rubbers?
Tevens heb ik een vraag over demonteren en monteren van deze assen.
Is dit normaal dat die zo moelijk gedemonteerd of gemonteerd kunnen worden? Moet men eerst aan de motorzijde losmaken of eerst aan de wielkant. Dit verliep zeer moeilijk omdat we de ophanging niet voldoende naar beneden geduwd kregen ondanks het losmaken van schokdemper en stablistatorstang;
Groetjes,
J.B.

Posted: Thu Jan 17, 2008 11:01 pm
by Vollegaaz
kwam reeds aan bod ergens....

edit Hier Klikken

Posted: Fri Jan 18, 2008 6:10 am
by matrafan
Hoi,
Ik had deze topic reeds gelezen. Aan de linkerkant zie ik da wel zitten dat ge daar eerst aan de motorzijde losmaakt maar de rechterkant lijkt me iets anders. Daar zit de motersteun in de weg.
Het systeem lijkt me ook wel iets maar had daar toch graag wat meer uitleg bij.
Groetjes,
J.B.

Posted: Fri Jan 18, 2008 9:12 am
by matrafan
matrafan wrote:Hoi,
Ik had deze topic reeds gelezen. Aan de linkerkant zie ik da wel zitten dat ge daar eerst aan de motorzijde losmaakt maar de rechterkant lijkt me iets anders. Daar zit de motersteun in de weg.
Het systeem van Godfried lijkt me ook wel iets maar had daar toch graag wat meer uitleg bij. Waarvoor dient die draadstift?
Groetjes,
J.B.

Posted: Fri Jan 18, 2008 9:58 am
by benny
Ik begrijp niet wat de motorsteun hier komt doen? Rechts is toch de kant van de lange as. Dat zou juist de gemakkelijkste kant moeten zijn.

Posted: Fri Jan 18, 2008 10:08 am
by benny
Ik ben ??n detail vergeten bij de beschrijving hoe je een as moet uitnemen.
Je moet de rubberen hoes aan de kant van het differentieel losmaken. De moer op de as tegen de remschijf mag maar een klein beetje losgemaakt zijn. Anders verlies te teveel werkafstand. Nu duw je de arm naar beneden. Met een klein beetje geluk valt hij vanzelf uit de kop aan de kant van het differentieel. Leg wel iets onder de koppen bij het differentieel, zodat die niet vervuilt raken. Op die manier komt er ook geen olie uit je differentieel.

Posted: Fri Jan 18, 2008 11:59 am
by matrafan
Hoi,
Met de rechterkant bedoelde ik de rechtse aandrijfas die zit aan de motorkant door de motorsteun in de defferentieel.
Die andere opmerking dat ge vergeten waart is wel heel interresant om te demonteren, lijkt me veel makelijker. Maar zou het met monteren lukken om de rubber te monteren want die klem moet erover gezet worden. Korte aandrijfas zal dat wel gaan maar met de lange zit misschien weer hetzelfde: de motorsteun.
Groetjes,
J.B.

Posted: Fri Jan 18, 2008 12:14 pm
by benny
Ik heb dit vroeger reeds gedaan en dat gaf geen probleem ook niet om achterna opnieuw de rubber stofhoes en klem op zijn plaats te krijgen.. Probeer toch maar eens de rechtse draagarm naar beneden te duwen. Volgens mij moet dat lukken. Ik kan mij niet meer herinneren dat ik vroeger daarmee problemen had.

Posted: Fri Jan 18, 2008 5:07 pm
by matrafan
Hoi,
Ik heb de aandrijfassen weg gedaan voor herstelling. Zou eerst een prijs doormailen. Ben eens benieuwd wat dat gaat kosten. Is hier eventueel via jullie aan te geraken of kan ik beter ergens anders proberen.
De rechterkant maakte geweldig veel lawaai aan de zijde van het wiel.
Zal vervangen moeten worden of hersteld
Groetjes,
J.B.

Posted: Fri Jan 18, 2008 5:30 pm
by benny
Blijkbaar heb je de steekas eruit gekregen? Heb je de kop binnenin gecontroleerd op sleet? Het kan ook het lager geweest zijn dat je hoorde.
Nieuw kosten ze in Duitsland ? 272.51 per stuk. Je kan er ook kopen voor ? 165,41. Dit is dan waarschijnlijk gebruikt maar vernieuwd en omruil. Maar dat ben ik niet zeker.

Posted: Fri Jan 18, 2008 5:48 pm
by matrafan
Als ik de speling controleer zit daar eigenlijk niet zoveel op niet aan de wielkant ook niet aan de motorkant. Heb het wiellager losgehaald nu dat toch alles los is. Aan het lager is ook geen slijtage te zien volledig uitgewassen ga dat dan terug monteren maar het geluid was toch precies echt van de aan drijfas. Bij het loslaten van de gas een trillend geluid en precies een dreunen.
Groetjes
J.B.

Posted: Fri Jan 18, 2008 6:33 pm
by benny
Verandert het trillen volgens de snelheid dat je vertraagt of volgens de toeren van de motor.

Posted: Fri Jan 18, 2008 10:50 pm
by matrafan
Bij constante snelheid valt het geluid praktisch weg, als ge dan gas bijgeeft dan hoort ge het heel goed. Het loopt niet syncroon met het toerental van de motor, want in de derde versnelling is het lawaai het ergste dus ik heb een vermoeden dat het bij een bepaalde snelheid de aandrijfas begint te slingeren als ge optrekt. Nochtans zit er weinig speling op de koppen maar hoeveel mag erop zitten als er al speling op mag zitten?

Posted: Fri Jan 18, 2008 11:24 pm
by benny
Moeilijke situatie. Indien je uw steekassen vernieuwt en het probleem bestaat nog, dan heb je veel geld uitgegeven voor niets.

Posted: Fri Jan 18, 2008 11:52 pm
by matrafan
Denk dat ik volgende week de aandrijfassen na het opnieuw zuivermaken van de wiellagers terug ga monteren. Zou het helpen als ik hier eerst nieuw vet in de koppen doe? En wat voor vet wordt hiervoor gebruikt? Iemand een idee?

Posted: Sat Jan 19, 2008 5:11 pm
by jo
Dat vet is heel belangrijk, normaalis bij een nieuwe stofhoes het vet bijgeleverd.
MoS2 vet als het er niet bij is geleverd.
Maar minstens zo belangrijk is de juiste hoeveelheid, meestal 90gram maar daarvoor zullen de manuals moeten geraadpleegd worden, doe je teveel vet kan je trillingen krijgen.

ps. ik heb een Ligarex set liggen, (om die metalen bandjes op de rubber hoes te trekken), kan ook wel een link zetten waar je die online kan kopen

Posted: Sat Jan 19, 2008 6:14 pm
by matrafan
Jo, de ligarex set is geen probleem, kan ik meteen aangeraken maar de gegevens over de vet inhoud dat staat niet in de werkplaatsboek van de bagheera dacht ik. Waar zouden we zo nog iets kunnen vinden? Ga nu effe op zoek naar het soort vet MoS2.
Groetjes,
J.B.

Posted: Sat Jan 19, 2008 11:58 pm
by matrafan
Was daarnet aan het lezen op een andere topic van Vollegaaz en zie daar in een bericht van Bassboss een melding over aandrijfassen, nl.
dat de lagers niet tegeover elkaar mogen staan. Hij praat van 52.2? tegenover elkaar maar weet het niet zeker. Zou hier graag wat meer info over hebben. Alvast bedankt.
Groetjes,
J.B.

Posted: Fri Jan 25, 2008 11:10 pm
by matrafan
Heb vandaag aandrijfassen volledig zuiver gemaakt en van nieuw vet voorzien, wat blijkt nu het probleem heeft zich van rechts naar links verplaatst. De aandrijfas trilt alleen bij optrekken in 2de en 3de versnelling, als snelheid wortdt aangehouden geen lawaai. Zou dit iets te maken kunnen hebben met de positie van de motor. Ga morgen of maandag de achterkant eens omhoog zetten en dan eens laten draaien. Misschien ook iets meer vet in de koppeling doen, nochtans in alle vier de gewrichten dezelfde hoeveelheid gedaan nl. 90gr.
Versnellingsbak ook terug geplaatst maar direct na proefrit terug kunnen demonteren, olielek. Een te dikke O-ring gebruikt. Schakelen ging blijkbaar iets beter. Alleen nog even de stand van de versnellingspook afstellen.[/b]

Posted: Sat Jan 26, 2008 8:35 am
by benny
Doe eens een proefrit met iemand in de koffer. Die kan misschien horen of in het beste geval zien waar het probleem zich bevindt.

Posted: Sat Jan 26, 2008 10:17 am
by bassboss
matrafan wrote:Was daarnet aan het lezen op een andere topic van Vollegaaz en zie daar in een bericht van Bassboss een melding over aandrijfassen, nl.
dat de lagers niet tegeover elkaar mogen staan. Hij praat van 52.2? tegenover elkaar maar weet het niet zeker. Zou hier graag wat meer info over hebben. Alvast bedankt.
Groetjes,
J.B.
Hallo Matrafan,

Allereerst wil ik je van harte proficiat wensen met de restauratie van je prachtige wagen.

Wat nu de aandrijfassen betreft, ik heb de mijne ook uit elkaar moeten halen om nieuwe stofmanchetten te kunnen monteren.
Ik heb in het werkplaatshandboek gelezen dat de stervormige lagerstukken moeten verdraaid staan t.o.v. mekaar.
Ik denk dat hierdoor vermeden wordt dat de dode punten van de beide kniegewrichten tesamen vallen waardoor de kniegewrichten niet kunnen plooien en de as niet kan rondgedraaid worden.
Het werkplaatshandboek schrijft voor dat ze minstens 52.5? t.o.v. elkaar moeten verdraaid worden.

Wat nu de trillingen betreft, het zijn waarschijnlijk aandrijfreacties bij grotere belasting.
Eens je op snelheid bent vermindert het of als je de koppeling indrukt.
Kan zijn dat er op ??n van beide "slag" zit, probeer inderdaad de wagen op te krikken, draai aan het betreffende wiel en kijk of de cardanas niet op en neer gaat.
De motorpositie kan normaal gezien niet veranderd zijn.
De ophanging van de motor kan meestal maar op ??n manier gebeuren.
Bovendien zouden de cardanassen een minimale positieverandering van de motor moeten kunnen opvangen.
Ik heb wel al gehoord van oudere motorophangbeugels die inderdaad konden verschuiven omdat het rubber versleten was.

Hou ons op de hoogte!

Bart

Posted: Sat Jan 26, 2008 10:27 am
by Vollegaaz
Toch toevallig de wielen niet van kant verwisseld ? Bij mij kwamen de trillingen wel degelijk van slecht gebalanceerde wielen.

Posted: Sat Jan 26, 2008 10:37 am
by bassboss
Inderdaad, we zijn soms geneigd om het nogal ver te gaan zoeken...

Posted: Sat Feb 02, 2008 10:10 pm
by matrafan
Heb verleden week de korte aandrijfas terug losgemaakt (als ge weet hoe het moet stelt dat inderdaad niet veel voor) en de kruis-koppeling aan de motorzijde verzet ten opzichte van de wielkant. Het is inderdaad iets beter maar niet volledig opgelost.

Ga volgende week nog eens los maken en dan proberen de juiste verhouding in te stellen nl. 58.8?.

Ga eveneens het wiellager nog eens nazien, kwestie van zeker spelen.

Verder verloop volgt.

Posted: Mon Feb 04, 2008 10:32 pm
by matrafan
Vandaag aandrijfas op 57? gezet (heb dit per ongeluk ook al op andere topic geplaatst) en na proefrit blijkt dit veel beter te zijn dus die afstelling is blijkbaar toch heel belangrijk.
Ga nog eens een langere proefrit maken want in de bochten dacht ik ze toch nog te horen. Misschien toch nog vervangen.
En anders wordt dit hoofdstuk afgesloten.
Bedankt voor de hulp.

Posted: Sat May 16, 2009 1:28 pm
by Vollegaaz
Ik heb gisteren de linker cardan eruit gehaald, ik had in snelle rechter bochten last van schommelen aan de linkerkant alsook bij het doortrekken in 3de. Het demonteren ging vrij vlot, zeker wanneer je het rubber aan de differentieel kant losmaakt valt de cardan er vlot uit. Bij nazicht bleek er veel te weinig vet in te zitten, en eigenlijk was het vet niet echt vet, veel te vloeibaar, het liep er zo uit ? Heb alles mooi gereingd, zeer weinig of geen speling te bemerken, terug het nodige nieuw vet erin gedaan...maar dan, alleen krijg ik de cardan er niet in hoor :o , toch niet simpel, straks een chinese vrijwilliger erbij halen, en nogmaals proberen.

Posted: Sat May 16, 2009 1:42 pm
by bassboss
Om de cardan te monteren, duw je best de wielarm met een potkrik naar beneden.
LET OP ! Om de vermijden dat de krik losschiet (en jij de wielarm+krik tegen het lijf geslingerd krijgt met zeer nare gevolgen...) zorg je best dat de krik zeer goed gepositioneerd wordt.
Ik ben van plan een metalen steun te maken waarin de krik niet kan wegglijden, de kracht om de wielarm naar onder te duwen is zeer groot!

Eens de wielarm voldoende naar beneden is geduwd, zal je cardan kunnen monteren, maar zie wel dat je de gewrichten niet te ver plooit om het scheuren van de stofmanchetten te vermijden.
Zie vooral eerst dat de cardan goed diep in het differentieelhuis steekt en steek hem vervolgens in de wielnaaf.
Dan de potkrik LANGZAAM opendraaien om de wielarm naar boven te laten veren en klaar is kees!

Posted: Sat May 16, 2009 3:17 pm
by Vollegaaz
t'is gelukt, met 2 man weliswaar, lange buis en dan voldoende naar beneden drukken lukt het vrij makkelijk, maar alleen is het niet te doen volgens mij, tenzij dan met een krik o.d.

Posted: Mon May 25, 2009 10:32 pm
by Vollegaaz
Heren,

Ik heb laatst dus de linkercardan gedemonteerd en gecheckt, ik heb daar echt niks kunnen aan vaststellen, tenzij dan dat het vet nogal lopend was, verder geen of noemenswaardige speling.
Toch blijf ik wat last hebben van schommelen, in de snellere rechtse bochten (bv afritten aan 90-100km/u) lijkt het alsof het linker achterwiel/arm schommelt. Zou ik alsnog de cardan vervangen of heeft er iemand nog suggesties ?

Posted: Mon May 25, 2009 10:40 pm
by Urbain
Het klinkt misschien idioot, maar hebben uw banden de juiste spanning?
Ik heb ook al van die eigenaardige dingen voorgehad tot ik ontdekte dat ??n van mijn banden 100gr te weinig druk had... na wat bijpompen was alles in orde...