Page 24 of 35

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Apr 08, 2018 7:12 pm
by ALAIN VAN AKEN
Prijs is meer dan correct en het randje is makkelijk zwart te maken. Zeker geen foute aankoop.

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Apr 09, 2018 4:03 am
by oetker
Nee dat is zeker een koopje te noemen.
Voor de Murena gelden deze glaasjes hele andere prijzen :(

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Apr 09, 2018 7:29 am
by ALAIN VAN AKEN
Voor de Murena zoek ik al lang naar een nieuw links. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Apr 09, 2018 8:15 am
by GODFRIED
Dat mag je een koopje noemen. ik zou die ook gekocht hebben.Die verkoper heeft misschien een volle palet. :lol:

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Apr 09, 2018 8:53 am
by hendrik
Ook al heb je ze niet nodig dan zou ik ze ook gekocht hebben voor zo een prijs.





grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Apr 09, 2018 7:17 pm
by matrafan
GODFRIED wrote:Dat mag je een koopje noemen. ik zou die ook gekocht hebben.Die verkoper heeft misschien een volle palet. :lol:
Ik denk toch niet dat hij er nog had.

Stonden namelijk onder één van z'n tafels in een doos samen met nog andere glazen.

Puur toeval dat mijn oog erop viel, beetje geluk mag er af en toe ook bij zijn.

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Apr 09, 2018 7:45 pm
by hendrik
Ja je moet ook wat geluk hebben hé Jos dat kom je niet iedere dag tegen.




grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Apr 10, 2018 7:25 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
GODFRIED wrote:Dat mag je een koopje noemen. ik zou die ook gekocht hebben.Die verkoper heeft misschien een volle palet. :lol:
Ik denk toch niet dat hij er nog had.

Stonden namelijk onder één van z'n tafels in een doos samen met nog andere glazen.

Puur toeval dat mijn oog erop viel, beetje geluk mag er af en toe ook bij zijn.
Hij sleepte die onderdelen al jaren met zicht mee en deed niet meer de moeite om ze op de tafel te zetten.Eindelijk weg heeft die gedacht.
Ik denk dat hier ook zeer weinig vraag naar is.Meestal zijn de glazen in bruikbare staat.Natuurlijk zijn nieuwe veel mooier en feller van kleur. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Aug 13, 2018 10:55 pm
by matrafan
Gisteren weer hardhandig kennis gemaakt met de belgische verkeersdrempels:

Image

na herstelling toch maar een beetje de buis verstevigd:

Image

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 7:56 am
by GODFRIED
Ik laat me ook regelmatig vangen door deze verkeersdrempels. De polyester plaat voor onder de snuit staat vol krassen en stukjes polyester zijn verdwenen. Er zijn hier verkeersdrempels die je niet sneller dan 15 km/uur kan nemen.
Maar je hebt dat weer mooi opgelost. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 8:03 am
by oetker
Ik denk dat je de achterzijde toch een keer een beetje moet verhogen want hij ligt toch wel wat laag.

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 8:52 am
by GODFRIED
oetker wrote:Ik denk dat je de achterzijde toch een keer een beetje moet verhogen want hij ligt toch wel wat laag.
Vanachter heb ik nog niks geraakt. Het is steeds de voorkant. Ligt je bagheera dan zo laag achter? Lager gelegd?

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 9:36 am
by hendrik
Met de Murena is dat niet anders ook opletten.



grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 11:14 am
by ALAIN VAN AKEN
How low can you go :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 9:18 pm
by matrafan
Ze ligt inderdaad laag aan de achterzijde.

Ik heb vorig jaar de stelbouten losgekregen en deze zijn reeds tot op z'n hoogste bijgesteld.

Nu zou ik de vering moeten losmaken en dan één stand verzetten.

Dit is wel een gigantisch werk en dan moet alle bouten van de achteras ook nog losgaan.

Misschien een winterwerkje????

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Aug 14, 2018 9:40 pm
by hendrik
Bij de Murena is dat veel beter gemaakt hé Jos.




grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 7:10 am
by oetker
Ik ken de situatie bij de Bagheera niet zo maar zou je niet ergens een paar rubber stootblokken kunnen monteren?

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 7:42 am
by GODFRIED
matrafan wrote:Ze ligt inderdaad laag aan de achterzijde.

Ik heb vorig jaar de stelbouten losgekregen en deze zijn reeds tot op z'n hoogste bijgesteld.

Nu zou ik de vering moeten losmaken en dan één stand verzetten.

Dit is wel een gigantisch werk en dan moet alle bouten van de achteras ook nog losgaan.

Misschien een winterwerkje????
Het je die stelbouten op de aluminium wielarmen kunnen indraaien om alles hoger te zetten? Dat zou me sterk verwonderen omdat alle wielarmen muurvast zitten in hun bussen. Dat is dan ook de reden dat de wielarmen met geweld omlaag gedrukt moeten worden bij verwijderen van de steekassen en sommige hiervoor een krik gebruiken. Dat die assen van de wielarmen vast zitten heb ik ook ondervonden bij het restaureren van enkele wielarmen.Zonder deze warm maken krijg je ze er zelfs met 30 ton druk er niet uit geperst.

De hoogte regeling aan de voorzijde gaat dan weer vlotjes. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 10:04 am
by benny
Ik heb de stelbouten op de achterarmen losgekregen door eerst enkele malen WD40 erop te spuiten en dan te verwarmen.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 12:37 pm
by GODFRIED
benny wrote:Ik heb de stelbouten op de achterarmen losgekregen door eerst enkele malen WD40 erop te spuiten en dan te verwarmen.
Ja, de stelbouten loskrijgen dat luk wel maar dan kun je de hoogte nog niet regelen! Indien je dan toch de bout naar boven draait om het chassis hoger te zetten zal de silentblock getorst worden omdat de as vast zit in zijn bussen. Dit kan dodelijk worden voor de silentblock. De volledige veerkracht van de silentblock is dan verdwenen waardoor hij kan scheuren en los kan komen te zitten. :o :(

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 5:09 pm
by hendrik
Ja die zitten goed vast hé. Heb toen bij die van mij ook gevloekt.



grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 8:52 pm
by matrafan
Ik heb destijds de stelbouten na weken behandelen met veel kruipolie los gekregen.

Ben niet zeker maar dacht dat ik de wagen ruim 2 cm hoger gekregen heb.

Ik heb dat hier ergens eens in een topic vermeld maar kan het niet direct terugvinden.

Graag had ik ze nog een beetje hoger maar zoals ik hierboven aanhaalde dien ik dan de hele achteras los te halen.

Zal dan zeker een winterproject worden.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Aug 15, 2018 10:07 pm
by hendrik
Ja daar ben je een paar dagen mee stil hé Jos, en dan maar vloeken.




grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Aug 16, 2018 8:17 am
by GODFRIED
matrafan wrote:Ik heb destijds de stelbouten na weken behandelen met veel kruipolie los gekregen.

Ben niet zeker maar dacht dat ik de wagen ruim 2 cm hoger gekregen heb.

Ik heb dat hier ergens eens in een topic vermeld maar kan het niet direct terugvinden.

Graag had ik ze nog een beetje hoger maar zoals ik hierboven aanhaalde dien ik dan de hele achteras los te halen.

Zal dan zeker een winterproject worden.
Ja de enige manier om deze achter hoger te zetten zal moeten gebeuren via de stelbouten of hoe Herman zegt met een blok rubber of ijzer ertussen. Maar hoe je het ook doet als de wielarm vastzit in zijn bussen ben je de silentblocks aan het torsen in hun bus. Misschien dat ze het kunnen verdragen!! Maar het kan ook zijn dat ze gaan scheuren en dan door de tijd heen speling krijgen en vervangen moeten worden. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Aug 16, 2018 10:32 pm
by matrafan
Ik ga dit toch eens bezien om zoals Herman aanhaalt ergens een silentblok of iets dergelijks te plaatsen.

Vrees alleen een beetje dat dit het comfort van rijden niet ten goede gaat komen.

Waarschijnlijk gaat het een harde vering tot gevolg hebben daar het chassis op de silentblok(ken) ligt.

Toch het bestuderen waard, laat wel iets horen als we er mee verder gaan.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Aug 17, 2018 4:55 am
by oetker
matrafan wrote:Ik ga dit toch eens bezien om zoals Herman aanhaalt ergens een silentblok of iets dergelijks te plaatsen.

Vrees alleen een beetje dat dit het comfort van rijden niet ten goede gaat komen.

Waarschijnlijk gaat het een harde vering tot gevolg hebben daar het chassis op de silentblok(ken) ligt.

Toch het bestuderen waard, laat wel iets horen als we er mee verder gaan.
Aan de voorkant zitten toch ook van die vangrubbers?
Denk dat die aan het eind van de veerweg moeten komen zodat die net iets eerde ingrijpt dan de uitlaat.
Op de normale weg zou je er dan niets van merken.
Het is natuurlijk makkelijk praten dit te doen maar als er een mogelijkheid te verzinnen is zo iets toe te passen, kan het een oplossing zijn.

Groet Herman

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Aug 17, 2018 8:37 am
by GODFRIED
oetker wrote:
matrafan wrote:Ik ga dit toch eens bezien om zoals Herman aanhaalt ergens een silentblok of iets dergelijks te plaatsen.

Vrees alleen een beetje dat dit het comfort van rijden niet ten goede gaat komen.

Waarschijnlijk gaat het een harde vering tot gevolg hebben daar het chassis op de silentblok(ken) ligt.

Toch het bestuderen waard, laat wel iets horen als we er mee verder gaan.
Aan de voorkant zitten toch ook van die vangrubbers?
Denk dat die aan het eind van de veerweg moeten komen zodat die net iets eerde ingrijpt dan de uitlaat.
Op de normale weg zou je er dan niets van merken.
Het is natuurlijk makkelijk praten dit te doen maar als er een mogelijkheid te verzinnen is zo iets toe te passen, kan het een oplossing zijn.

Groet Herman
De enige goede oplossing is de as van de wielarmen los maken zodat ze terug in de bussen kan bewegen maar dit is een enorme karwei die vol verrassing kan zitten.
Wat testen doen kan nooit kwaad en misschien brengt het de oplossing. Succes. :wink:

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Aug 18, 2018 7:47 am
by ALAIN VAN AKEN
Dat is idd de enige goede oplossing, daarna kan je alles op de gewenste hoogte zetten.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Aug 18, 2018 10:17 am
by benny
Het regelen van de hoogte heeft geen invloed op de hardheid van de vering. Die zijn onafhankelijk van elkaar.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Aug 18, 2018 3:30 pm
by GODFRIED
benny wrote:Het regelen van de hoogte heeft geen invloed op de hardheid van de vering. Die zijn onafhankelijk van elkaar.
Als je een rubberen blok tussen de vering en het chassis steek en de wagen hierdoor minder diep door zijn vering kan gaan heeft dit wel degelijk een werking op de vering en zal de vering harder worden omdat die uitgeschakeld wordt bij diep door veren.
Maar inderdaad de hoogte regeling heeft geen invloed op de vering als je deze gebruikt zoals het moet. :wink: