Page 21 of 35

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Nov 18, 2015 9:09 pm
by matrafan
Ik heb ze ondertussen ook al een tijdje gewisseld Harry.

Ben er ook heel tevreden over, zelfs het verbruik ligt een stuk lager.

Qua rijden vind ik zit er weinig verschil in maar het afstellen is tien keer makkelijker.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Nov 18, 2015 10:02 pm
by hendrik
Ik heb het gedaan Jos omdat het gemakkelijker is om ze aftestellen is en ook het verbruik natuurlijk is ook fijn mee genomen hé.
Ik heb die webers van de bagheera op kapaza te koop gezet maar hoeveel kan ik er voor vragen compleet met de luchtfilter?






grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Nov 19, 2015 9:14 pm
by matrafan
Ik heb een tijdje terug via het forum een carburator van een murena overgenomen voor 50€.

Was wel maar één dubbele weber en geen vier zoals gij ze verkoopt.

Anderzijds het is maar wat de gek ervoor geeft.

Veel succes met de verkoop.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Nov 20, 2015 8:19 am
by hendrik
Ik heb ze al zien staan in duitsland voor 240 € zonder de luchtfilter. Ik probeer er een 100 € voor te krijgen compleet met de luchtfilter en anders blijven ze maar liggen hé.






grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Nov 20, 2015 10:51 am
by GODFRIED
€100 is niet teveel. Ik heb ooit een stel gekocht voor €100 zonder inlaatspruitstuk. Dus alleen de carburators. Werden me toen verkocht voor nieuwe maar bij nader inzicht helaas niet nieuw. Waarschijnlijk ultrasoon gereinigd.Heb ze hier nog liggen, nooit geplaatst omdat mijn carburators het nog goed doen.

Dat de bagheera een zuiper is kun je niet zeggen. Rij toch iets van een 700km met één tank, waarvan een stuk op de autostrade. Mijn zoon zijn Opel Astra TT verbruikt meer dan de bagheera. Tegen de 10L per 100km

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Nov 20, 2015 3:20 pm
by hendrik
Ja 100€ moet ik er toch voor krijgen hé godfried.







grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Jul 06, 2016 12:00 am
by matrafan
Afgelopen zondag hadden we weer de hoofdprijs.

Stevige Ardennen rit van zo'n 350 km over de waalse binnen wegen.

Met als gevolg enkele malen hard het tarmac gekust met de onderzijde van de bagheera.

Hierdoor was weer (voor de 4X :evil: ) een herstelling nodig van het onderstaande.

Ik had het jammer genoeg reeds hersteld alvorens de camera binnen handbereik was.

Was gelukkig niet helemaal afgebroken zodat we toch heelhuids thuis geraakt zijn. :D

Image

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Jul 06, 2016 8:38 am
by hendrik
Dan heb je gelukt gehad Jos anders kon je ze laten staan langs de weg hé.





grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Jul 06, 2016 9:12 am
by benny
Al eens gecontroleerd of je wagen niet te laag hangt achteraan?

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Jul 06, 2016 10:34 pm
by matrafan
benny wrote:Al eens gecontroleerd of je wagen niet te laag hangt achteraan?
Ze hangt inderdaad nogal laag achteraan en zeker als we er met z'n twee in zitten.

Probleem is echter dat ik de regelingen niet meer versteld krijg.

Ik heb reeds meerdere producten geprobeerd maar der wil geen beweging inkomen.

Ik heb nog wel een andere achteras liggen, misschien deze eens uit de kast halen.

Zal waarschijnlijk toch een "winterwerkje" worden.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 07, 2016 5:23 am
by oetker
Anders maar een wieltje onder monteren om de klappen op te vangen :lol:

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 07, 2016 2:56 pm
by benny
De auto opkrikken. Met een gasbrandertje de regelbout voor de hoogte heet stoken. Dan eens met een zware hamer op de bout kloppen en dan met een inbussleutel en eventueel een verlengstuk loswrikken. Daarna kan je telkens je heet stookt de inbusbout verdraaien. Het is bij mij zo gelukt.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 07, 2016 9:03 pm
by matrafan
benny wrote:De auto opkrikken. Met een gasbrandertje de regelbout voor de hoogte heet stoken. Dan eens met een zware hamer op de bout kloppen en dan met een inbussleutel en eventueel een verlengstuk loswrikken. Daarna kan je telkens je heet stookt de inbusbout verdraaien. Het is bij mij zo gelukt.


Heb ik destijds zo uitgevoerd Benny (zelf met een zware acetyleen brander).

Aan één zijde de stelbout +/- 1cm kunnen verdraaien, andere kant geen beweging in te krijgen.

Ik vermoed dat de draadgangen in de aluminium een beetje teveel vervormd zijn (gecrepéérd).

Ik zal deze winter de reserve as eens aanspreken en anders zoals Herman aanhaalt een wieltje eronder (klapt de motor misschien wel tegen het dak???).

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 07, 2016 10:05 pm
by Urbain
oetker wrote:Anders maar een wieltje onder monteren om de klappen op te vangen :lol:
Ik vrees een beetje dat dit een probleem zou kunnen zijn voor de motorophanging. Als de motor omhoog gedrukt wordt zouden die wel eens uit elkaar kunnen gaan. Ik denk niet dat die veel trek aankunnen.

Re: bagheera matrafan

Posted: Thu Jul 07, 2016 10:21 pm
by hendrik
Jos je moet je een Murena kopen dan heb je dat probleem niet. ik heb ook nog twee van die armen te koop L+R van de bagheera ze staan op kapaza te koop kijk maar in een zeer goede staat.



grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Fri Jul 08, 2016 7:15 pm
by Matramartin
Die schakelstang was bij mij pas ook afgebroken. Gelukkig heb ik een reserve auto staan :).
Kan niet zien wat je er nu aan gerepareerd heb, was de las losgebroken?

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Jul 09, 2016 12:19 am
by matrafan
Matramartin wrote:Die schakelstang was bij mij pas ook afgebroken. Gelukkig heb ik een reserve auto staan :).
Kan niet zien wat je er nu aan gerepareerd heb, was de las losgebroken?
Martin, aan de bovenkant was de las afgebroken en beide bevestigingen waren stevig om geplooid.

Effe het lasapparaat erbij en de mokerhamer en de boel was in een mum van tijd gerepareerd.

Re: bagheera matrafan

Posted: Wed Jul 13, 2016 5:24 am
by GODFRIED
De regelbouten in de aluminiumarmen is volgens mij het grootste probleem niet. De bussen op de as waar de armen moeten scharnieren zitten meestal muurvast geroest. Ik heb er indertijd enkele uit elkaar gehaald om een goed stel te maken. Wat een werk. Dat viel niet mee. Je kunt die armen zo draaien op de as. Uitgebouwd althans. Zonder druk van de torsieveer.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Nov 05, 2016 10:04 pm
by matrafan
Afgelopen week de matra in orde gemaakt voor het komende sezoen (na haar winterslaapje).

Op alle vier wielen de remschijven vernieuwd.

Tevens nieuwe dichtingen aangebracht in de remklauwen.

Alsook de remblokken werden allemaal vernieuwd.

De wiellagers ook maar meteen van een nieuw laagje vet voorzien.

Image

Image

De remleidingen die ik van je overnam Herman pasten na de nodige aanpassingen:
rechts het origineel/ links die van Herman/ midden na het uitboren.

Image

De andere zijde was ook een grotere buiten diameter, draad diameter voldeed wel.

Image

Na een testritje van een 250 km is alles goed bevonden.
Vervolgens nog een grondige poetsbeurt en nu gaat ze in winterslaap.

Image

Re: bagheera matrafan

Posted: Sat Nov 05, 2016 11:31 pm
by hendrik
Nu ziet ze er weer mooi uit hé jos.



grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 06, 2016 3:27 am
by oetker
Mooi om te weten dat deze remslangen passend te maken zijn.
Ze zijn van een Opel Corsa/Vauxhall Nova en voor weinig geld te vinden.
Als het goed is pasten de draad diameters maar moest je de banjo's uitboren.
Zelf kwam ik er niet meer aan toe omdat het allemaal al vernieuwd was bij beide Murena's.
Zal mijn setje ook is te voorschijn trekken voor de typenummers.

De rem revisie ziet er top uit en je bent al vroeg klaar voor de zomer 8)
Groet herman

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 06, 2016 8:03 am
by Murenanimal
Hallo goede morgen, Herman,
en ben jij al verder genezen en klaar voor de zomer?
Guido

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 06, 2016 9:19 am
by oetker
Genezing duurt wat langer dan gedacht maar moet nog uit testen hoe het lopen gaat.
Er is weer hartslag in de voet en dat is positief.
Het was opereren of invalide worden :o
De scootmobiel stond al klaar, (was overgebleven uit de boedel van schoonpa).
Dan zou ik de Matra's op moeten ruimen en dat is eigenlijk het laatste wat ik wil.
Het ziet er echter nu wat positiever uit.
We revalideren rustig verder en dan kijken wanneer de volgende operatie kan worden uitgevoerd.
Hoop er dit jaar wel mee klaar te komen en een beter jaar voor komend jaar te hebben.

Groet Herman

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 06, 2016 6:45 pm
by matrafan
oetker wrote: Als het goed is pasten de draad diameters maar moest je de banjo's uitboren.

Groet herman
Ik heb maar één van de twee moeten uitboren, waren nl. twee verschillende???

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 06, 2016 6:57 pm
by oetker
Dan zal ik hier ook wel 2 verschillende nog hebben.
Er zijn 2 modellen.
Voor 1984 en later.
Nu nog even uitvissen welke we precies moeten hebben.
Zodra ik een beetje mobiel ben zal ik er is verder induiken.
Vooral de prijs is interessant.
Minder als €10 per stuk voor de Vauxhall op Ebay UK

Re: bagheera matrafan

Posted: Sun Nov 06, 2016 8:29 pm
by matrafan
oetker wrote:Dan zal ik hier ook wel 2 verschillende nog hebben.
Er zijn 2 modellen.
Voor 1984 en later.
Nu nog even uitvissen welke we precies moeten hebben.
Zodra ik een beetje mobiel ben zal ik er is verder induiken.
Vooral de prijs is interessant.
Minder als €10 per stuk voor de Vauxhall op Ebay UK
Voor de Bagheera zijn het die met de holle boring (ik heb deze met de bolle coon uitgeboord).
Of deze van Murena idem zijn weet ik niet.
Voor de prijs moeten we het zeker niet laten.
De voorste van de Bagheera zijn wel niet dezelfde (Murena???)

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Nov 07, 2016 4:01 am
by oetker
matrafan wrote:
oetker wrote:Voor de Bagheera zijn het die met de holle boring (ik heb deze met de bolle coon uitgeboord).
Of deze van Murena idem zijn weet ik niet.
Voor de prijs moeten we het zeker niet laten.
De voorste van de Bagheera zijn wel niet dezelfde (Murena???)
De voorste remdelen bij Bagheera zijn heel anders dan bij de Murena.
Zou niet durven zeggen of ze passen maar heb hier voor de Murena al verschillende passende slangen gevonden.
Talbot solara en met kleine aanpassing ook Samba.
Image
Image

Peugeot 205 mooi afgeschermd schroef je bij de Murena er ook zo aan de voorzijde op, en als je banjo's hebt ook aan de achterzijde.
Heb die losse banjo's echter nooit kunnen vinden alhoewel ze bestaan.
Er ligt er 1 op tafel.
Image

Denk dat er nog wel meer passend te vinden zal zijn.
Groet Herman

Re: bagheera matrafan

Posted: Mon Nov 07, 2016 8:49 pm
by matrafan
Ik heb de voorste remleidingen nog niet direct nodig, deze zijn vernieuwd bij m'n restauratie 5 jaar geleden.

Die je daar op de tafel hebt liggen zien er wel zo uit al deze van de bagheera.

De lengte speelt ook nog ergens een rol, ik weet niet of bagheera en murena dezelfde maat hebben?

Zal bij gelegenheid wel eens rondneuzen om een enkele voorste leidingen te sprokkelen.

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Nov 08, 2016 5:40 pm
by hendrik
Ik heb op de bagheera van mij en murena de zelfde op zitten Jos ook de lengte.





grt harry de matra.

Re: bagheera matrafan

Posted: Tue Nov 08, 2016 8:35 pm
by matrafan
hendrik wrote:Ik heb op de bagheera van mij en murena de zelfde op zitten Jos ook de lengte.
grt harry de matra.
Bedankt Harry hoeven we geen onderscheid te maken bij het zoeken..