bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

vooraan zit in principe die polyester afdekplaat die doorloopt tot terhoogte de wielen, de meeste zijn in de loop der jaren ingekort

Image
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit zijn de enige losse platen die achter gebruikt worden ??n links en ??n rechts. Aan de batterij heb je alleen de bak waar deze opstaat en de bak waar het wiel in ligt deze samen zorgen voor bescherming van de batterij.
Aan de voorkant heb je wel platen langs de A-stijlen links en rechts.
Dan zijn er nog platen onder de lichten en deze kunnen een ander model hebben volgens bouwjaar. Post eens een foto van deze platen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer je voor je wielkast zit, zie je recht voor u de steun waarvoor de schokdemper zit. Als ik mij niet vergis, zitten er links en rechts van die steun platen die de motorruimte afdichten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De polyesterplaat onder mijn bagheera is ook ingekort. Ik wist tijdens de restauratie niet dat deze normaal langer moet zijn, op al mijn afbraakwagens geen enkele volledige plaat, zelfs maar ??n kapotte. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Bij mij zitten er 3 platen rond de motor en nog 1 onder de auto allemaal van metaal !!!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb nu eens goed gekeken. Het zijn vier platen langs de motor, 2 links en 2 rechts. De bovenste zijn vastgemaakt met popnagels maar ik heb schroeven gebruikt voor als ik moet werken aan de motor. Ik kan deze platen dan verwijderen. Aan de onderkant vind ik geen ijzerplaat!! :wink:
Attachments
plaat links boven (Small).JPG
plaat links boven (Small).JPG (61.98 KiB) Viewed 7670 times
links onder.JPG
links onder.JPG (51.94 KiB) Viewed 7670 times
plaat rechts boven (Small).JPG
plaat rechts boven (Small).JPG (68.39 KiB) Viewed 7670 times
rechts onder.JPG
rechts onder.JPG (59.37 KiB) Viewed 7670 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bovenstaande foto's maken veel duidelijk, had ze te laat gezien heb toch de foto's van mij maar gepost.

Foto's van de openingen waar de platen volgens mij moeten zitten.

Het links boven op de foto is de schokdemper en rechts de buis van de benzinebak. Deze zit precies in de weg voor de platen.

Image

Image

Voor de onderkant van de wagen heb ik nog twee vlakke polyester platen die zo te zien tegen de chassisbalken vast gemaakt moeten worden.
Dan heb ik nog een kleine metalen plaat die over de verwarmingsbuizen aan de onderkant zitten net waar de buizen aan de motor vertrekken.
Zal morgen proberen hier enkele foto's van te posten.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Foto's van de platen

Image

Die kleine plaat zit over de verwarmingsbuizen, de andere denk ik naast de schokbrekers maar de buis van de bezinebak zit in de weg misschien de plaat een beetje aanpassen

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat de benzinebuis in de weg zit begrijp ik niet goed! Heb je deze anders gemonteerd? Het is van foto 1 de linkse en van foto 2 de rechtse plaat die je nodig hebt om de zijkanten van het motorruim af te sluiten. Deze zijn gemakkelijk na te maken. Ik heb ze met schroeven vast gezet, is dan gemakkelijk te verwijderen als je iets aan de motor moet doen.
De plaat onder de verwarmingsbuizen is bij mij niet aanwezig, waarschijnlijk is de roestduivel hier de oorzaak van.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik denk dat de slangen van de ontluchting in de weg zitten. Op de foto van U zie ik die niet zitten? Misschien aan de achterkant. Ga de plaat een beetje aanpassen ofwel de ontluchtingsslangen verleggen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik geloof dat ik deze ontluchtingslangen niet op mijn bagheera heb, zal eens goed kijken! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zal toch wel een ontluchting opzitten, lijkt me anders een beetje een bom achter je zetel.
Heb na de proefrit van zondag nog ??n en ander hersteld nl.:
fuseekogel links vervangen,
remklauwen voor terug los gehad, cylinders rechts opnieuw vast.
rechtse wiellager zuiver gemaakt en van nieuw vet voorzien.
remschijven vlakken nu toch alles los was
remblokken vervangen.
aandrijfassen nog te vervangen, afspraak gemaakt met Ludo voor onderdelen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

De aansluiting van de ontluchtingslang ligt op mijn bagheera anders. Plaatsen zoals op de foto en je kunt de plaat zo gebruiken, zonder ze aan te passen. :wink:
Attachments
ontluchting van benzinebak 2 (Small).JPG
ontluchting van benzinebak 2 (Small).JPG (71.37 KiB) Viewed 7572 times
ontlucting van benzinebak 1 (Small).JPG
ontlucting van benzinebak 1 (Small).JPG (57.07 KiB) Viewed 7572 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ga daar eens werken van maken, volgens onze goede vriend Ludo zitten die platen er toch redelijk gespannen tussen maar het zal wel lukken we hebben al zoveel dingen opgelost.
Die van ons zou zeggen "dan had ge maar gene bagheera moeten kopen", maar dat is de uitdaging en de motivatie om verder te doen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat de platen er gespannen tussen zitten hoor mij niet ontkennen, ze zijn geplaats om niet meer te verwijderen. Ik heb nieuwe platen gemaakt en deze kan ik wel verwijderen door enkele parkerschroeven los te draaien, altijd gemakkelijk!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag een beetje niet originele stukken rond de wielen geplaatst zodat er geen slijk meer in de dorpels of naast het spatbord kan.

Image

Image

Image
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dat is een zeer goed idee!
Er kan zich inderdaad een pak modder verzamelen op deze plaatsen, bovendien oogt het netjes.
Zo'n plastic wielkuip bestond nog niet op de Bagheera.
Je brengt mij op een goed idee, Matrafan!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

inderdaad een prima idee, van welk merk/model heb je die geleend ?
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Z????????r goed idee! Al dat vuil en water weghouden op de gevoelige plaatsen. Laat ons weten als je nog van die idee?n hebt! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het merk en model van wagen is een beetje moeilijk. Ik werk namelijk in een bedrijf waar ze kunstof auto-onderdelen fabriceren.
Dit zijn afgekeurde onderdelen van een model 2008 en mits wat aanpassingen geplaatst op de bagheera.
Ga dit eveneens proberen aan de achterzijde te plaatsen.
Het zal nu misschien wel een beetje moelijk worden om de aluminium blokken te plaatsen die in de maak zijn, maar er zal wel een oplossing voor zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, nu kunnen we er na raden!! Mercedes, Ford, Opel, Renault, Legier! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Daar moet ge niet naar raden, matrafan is van den Limborg, dus FORD
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Moet maar hoeft niet, ik ben laatst in een bedrijf in Izegem geweest die hetzelfde deden.
Alles lag er naast elkaar : Ford-Volvo-Honda-Toyota-PSA
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Die laatste heeft zowat gelijk, hier ligt zowel Ford als Skoda als Honda als Opel als ????????
Allemaal door elkaar, dus kun je wel blijven gokken.
Het is wel allemaal kunstof en deze waren de meest soepele om mee te werken van een ander model zijn er ook maar die zijn dikker van wand en dat plooide niet zoals ik het wou.
Heb zelf een Rover en daar zit zelf iets gelijkaardigs in dus ?????????????
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Eerste proefrit gedaan na montage van de beschermingsplaten en vervangen van de aandrijfas links.
Tevens kogelgewricht vervangen en wiellagers nagezien en meteen de remschijven laten afdraaien.
Resultaat:
Wiellager links niet goed loopt te stroef, te vervangen.

Remklauwen blokkeerden precies, volledig losgehaald en
Inderdaad twee cylinders opnieuw vast geroest na 0,5 jaar.
Nu ingesmeerd met kopervet????

Remmen nog niet goed: pedaal komt op en neer waarschijnlijk
De rembekrachtiger eens nazien.

Aandrijfas lijkt nu in orde te zijn dankzij onderdelen van den Ludo. Bedankt Ludo.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

graag gedaan ,als ik kan helpen hoor ik het wel.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

Waarschijnlijk nog wat lucht in het remsysteem of ergens een koppeling die vast zit!
Is het de wiellager of de remklauw die het draaien moeilijk maakt? Indien de wiellager defect was zou je dit toch moeten merken tijdens het rijden, dit door het geluid dat de wiellager dan maakt.
Het vastzetten van de voorste remmen is een ziekte bij de bagheera, dit komt door de roest die zich vormt op de eerste 4mm van de cilinder tot waar de rubberen afdichting zit in de remklauw. Ik heb dit probleem ook gehad tot ik een tip kreeg hier op het forum om het cilindervet van FTE te gebruiken. Dit is speciaal gemaakt voor cilinders en zuigers. Ik heb dit vet ruim 3 a 4 jaar geleden gesmeerd op de cilinder en zuiger. ik heb sindsdien geen problemen meer met vastzitten van cilinders ook niet na lange stilstand. Echt een aanrader, dit vet tast de dichtingen en stofkap niet aan. Wat kopervet doet met rubber weet ik niet maar ik weet wel dat ik toen ook vet gebruikt heb en dat ik alle dichtingen opnieuw heb moeten vervangen omdat het vet deze had aangetast.
Maar goed dat Ludo nog veel onderdelen heeft. Laat ons hopen dat ze in goede handen komen en niet verschroot worden als Ludo alles verkoopt. Ze kunnen in de toekomst nog veel geld waard zijn! Ik heb ook al onderdelen van Ludo gekocht en geruild en ben er ook h??l blij mee.
Het is een toffe kerel. Ik zal hem missen als hij Matramania verlaat!!!!!!!! Maar we zullen vrienden blijven. Er is nog hoop dat hij na zijn familiale problemen en zijn gezondheid nog een Matra in huis haalt, we zullen wel zien!!!
Groetjes :wink:
Attachments
rempasta.JPG
rempasta.JPG (25.1 KiB) Viewed 7402 times
rempasta2.JPG
rempasta2.JPG (42.89 KiB) Viewed 7402 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zal eens op zoek gaan naar dit vet.
Maar denk dat er toch nog een ander probleem loos is, nl. van de linker remklauw loopt de olie blijkbaar zeer moelijk terug naar het reservoir.
Krijg ook de remblokken moelijk terug geduwd?????
Zou dit aan de pomp liggen of zit er nog iets tussen ergens?
De cylinders van de klauw gaan zonder aansluiting zeer soepel op en neer.
Verder info welkom.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Heb dit probleem vorig jaar gehad met m'n suzuki SJ413.

Eerst 2x de gehele remklauw uit elkaar gehaald, maar niets te vinden.
Vervolgens de remleiding vanaf de koofdremcylinder losgemaakt en met perslucht doorgeblazen, ook geen resultaat.
Later bleek dus dat de remslang van binnen beschadigd was, een klein stukje deels losgekomen rubber aan de binnenzijde van de remslang bleek als terugslagklep een eigen leven te zijn begonnen.... :evil:
Dus 8 uren zoeken door een rotslangetje van 15 cm. :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het zelfde probleem gehad! Ook ee remslang die gedeeltlijk dicht zat. Dit is een terug koment probleem, sommige remslangen zijn gewoon dicht en gaan open onder de druk van de rempomp waardoor de rem eventjes blijft hangen en niet goed funkcioneerd. Spijtig ik kan de foto van de doorgesneden remslang niet meer vinden. Probeer maar eens lucht door de remslang te blazen, dit lukt zelfs niet!

Oplossing; De remslag vervangen door een andere of nieuwe. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply