bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Remleiding gedemonteerd tot aan T-stuk van verdeling links-rechts, daar zat een stukje rubber in dat dienst deed als terugslagklep.

Probleem met remmen opgelost door oude remschijven te monteren, conclusie afgedraaide schijven zijn niet evenwijdig, gevolg: retour draaier.

Wiellagers terug ontdaan van vet en voorzien van een dikker lagervet, loopt als een tie................t.

Drie van de vier banden vervangen door banden van donorwagen, waren niet meer rond na opwarming. Waarschijnlijk toch binnenin verduurd. Dit veroorzaakte een zeer onaangenaam rijgevoel en veel hobbelen en schudden. Nu nog effen laten omleggen op de originele velgen en weer een probleem minder.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heeft iemand een id?? welke beschermingsplaten aan de onderzijde van de wagen origineel zitten.
Ik heb er ??n vooraan aan de bumper vastzitten, dan heb ik er nog ??n die midden onder de wagen zit.
Ik heb nog een kleine plaat midden onder de wagen, ter hoogte van de verwarmingsbuizen.
Zit er midden onder de wagen ook nog een plaat. Heb nog ??n polyester plaat van ongeveer een meter op een meter liggen maar heb zo de indruk dat hier een stuk vanaf is.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb denk ik alles goed zitten zo.

Image

Image

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

De meeste bagheera liefhebbers durven van deze kant geen foto te plaatsen!! Maar ik moet toegeven dat de onderkant er goed uitziet. Je hebt prachtig werk geleverd.

De platen zitten goed, maar vanachter zit normaal een kleine plaat aan de verwarmingbuizen, deze heb ik ook niet terug geplaatst. Ik zal eens kijken of ik een foto vind. Meestal zijn deze platen weggeroest, en bij mij was dat niet anders. De plaat zat er nog op maar dat was alles en ik vond het niet nodig om een nieuwe te maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

kan men daarmee zo naar de keuring ?
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die platen zijn origineel door Matra geplaatst en daar hebben ze op de kering geen opmerking over te maken.
Als je de steenslag bedoelt daar kunnen ze wel moeilijk over doen. Ze gaan je vragen "is er gelast aan het chassis" Zeg dan NEE en ze doen er niet moeilijk over, of " ik heb deze wagen zo gekocht". Als je zegt dat er aan gelast is kan het zijn dat je de steenslag moet verwijderen. Dus wees op je hoede. Soms moet men liegen! Ik heb het ook meegemaakt met ??n van mijn vorige wagens (Opel GT) Met mijn bagheera heb ik gezegd? niet aan gelast?, resultaat geen probleem. Geen enkele opmerking. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb die plaat bij de verwarmingsbuizen erop gezet, zal morgen een foto ervan op topic zetten.
Zie eigenlijk niet goed in wat voor nut die plaat moet hebben, zit dus totaal niet over de verwarmingsbuizen of eender wat.
Indien iemand wel weet waarvoor deze plaat daar zit graag een tip.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed voor de bescherming van de waterslangen!!! Ik weet zelfs niet juist meer waar ze zit! :oops:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hier de beloofde foto's, misschien dat iemand er dan wijzer uit wordt welk de reden is dat die plaat daar geplaatst is.

Image

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

Deze plaat heb ik er niet onder zitten. Heb ik ze wel!!! Ik ken ze wel.
Waarschijnlijk als bescherming voor de waterslangen of tegen opslag van voorwerpen die anders in de buurt komen van de alternator en het draaiende gedeelte!!
Wie weet het met zekerheid??????????

PS: Prachtig werk, ziet er heel goed uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik dacht ook dat het een plaat is om de alternator tegen opspattend water en vuil te beschermen. Mijn type 1 heeft ze ook alleszins niet, maar het brengt me wel op een goed idee, net zoals de kunststof wielkuipen vooraan!
Prachtige Bagheera, trouwens, Matrafan! Nog ??n die goed gered is!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Het ziet er allemaal tiptop uit Matrafan :D . Hoop dat ik volgend jaar ook zulke foto's op dit forum kan laten zien.Je hebt in ieder geval pracht werk gelevert en zie echt uit naar een meeting om je BAGHEERA eens van dichtbij te bewonderen :wink:
Mvgr Ronny
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heeft iemand enig idee wat voor soort lak gebruikt wordt om de zwarte rand rondom de achterramen te spuiten.
Zou de ramen achter de deuren willen voorzien van een bredere rand omwille van schuurstrepen.
Heb proef gedaan met gewoon spuitbus satijn zwarte lak op de binnenkantvan het raam, het resultaat ziet er zeer goed uit aan de buitenzijde(blinkt).
Ook na uitharding van de lak is deze niet zo makkelijk te verwijderen.
Zou dit ook op termijn zo blijven of heeft iemand hier een andere ervaring mee?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb er totaal geen ervaring mee wat gespoten verf op een ruit doet. Ik weet wel dat het soms moeilijk is om het te verwijderen.
Volgens mij bestaan er speciale verven of primers hiervoor!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zwarte primer voor ruiten is gewoon te koop in autospeciaalzaak.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dit is het resultaat met de zwarte verf:

Image

Het ziet er in het echt beter uit als op de foto.
Ik vind het nog niet zo slecht.

Heb in de voorruit langs de zijkanten luchtinslag in het raam.
Was aan het denken van hetzelfde te doen maar dan aan de buitenkant van het raam, maar moet dit nog eerst eens testen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Aan de buitenkant raad ik af om dit te doen. Ik denk dat je zoals het nu is het beste resultaat hebt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit ziet er mooi afgewerkt uit, mooier dan origineel. Laat ons hopen dat de verf niet loskomt door de zon!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb het voorste raam aan de binnenzijde laten doen en nu is de luchtinsluiting pas goed zichtbaar.
Vandaar dat ik het aan de buitenzijde zou willen proberen, denk hierbij aan een blinkend zwarte lak met eventueel een vernislaag erover.

En het verbranden in de zon zal ik toch moeten afwachten,
heb nochthans autolak gebruikt wel uit een spuitbus maar dat zal wel oke zal zijn.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik had verleden week hier een maat die ook luchtbellen begon te krijgen, ik vertelde hem ook om blinkende lak langs buiten toe te passen.
de ruit kan je toch niet repareren, maar dat wil niet zeggen dat het lelijk moet blijven.
Ik zou aanraden, Motip Rally Black blinkend, zorg dat de wagen warm staat en de spuitbus ook, ontvetten met aceton.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben benieuwd hoe het afloopt!! Hou ons op de hoogte. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb het volgende hier nog liggen. Indien iemand hier iets mee kan doen even een seintje.

Image

Image

Image

Heb hier maar ??n armsteun bij en het stof van het open dak is doorgeknipt.
De rest moet enkel gereinigd worden is niet beschadigd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeker niet weggooien, vroeg of laat kan iemand dit gebruiken. De clipsen voor de sluiting van de zonnekleppen eruit halen, deze durven nogal eens af te breken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb ergens gelezen dat bassboss iets groen nodig had (indien dit de goede kleur is).
Maar ik kan niet meer vinden in welke topic.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

k'geloof dat Bassboss een geel/zwart interieur heeft
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hij heeft ergens iets geschreven dat ie iets groen moest hebben.

Hij zal dit vroeg of laat wel eens lezen en als hij het dan nodig heeft weet hij waar te zijn.

Wordt toch de eerste tijd nog niet weggegooid.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Matrafan,

Ik zoek een groene dakhemel zoals op de foto.
Ik vrees dat je me niet zal kunnen helpen...

Groetjes,

Bart

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Denk niet dat ik U met dit kan helpen.

Heb nog wel een volledige uitrusting van een type II in het grijs liggen maar deze kan nog wel eens van pas komen.

Groetjes,
J.B.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag eerste rondrit meegereden, nl. Eurigiorit van de Maaseikeroldtimerclub Maaseik.

Ongeveer 27O km gebold en ik moet zeggen goed verlopen.

All??n de motortemperatuur constant tussen 90? en 95? .

Ook de koelventilator heeft bijna contant gedraaid(na inbouwen van controlelamp). Zelf op een recht stuk van meerdere kilometers bleef de temp. hoog en de ventilator draaien.

Heb een vermoeden dat de oorzaak gezocht moet worden bij de radiator:
denk dat de warme lucht niet snel genoeg weg kan, heb nl. die wielkasten ingebouwd.

Morgen eens nazien of dit er iets mee te maken heeft.

Motor loopt goed alleen als ie door warm is moet ie eerst effe happen en dan trekt hij pas door.
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Beste Matrafan,

Je kan misschien ook eerst eens proberen met gewoon een andere thermostaat te plaatsen. Soms durven die dingen - zelfs nieuw zijnde- een beetje afwijken, waardoor zij wel perfect open en toe gaan maar dan wel op hogere of soms op lagere temperatuur dan voorzien.
Eenvoudig weg even vervangen, die dingen zijn niet zo kostelijk, en je kan -als dit geen verbetering geeft- daarna nog altijd verder zoeken.

Groetjes.
Andr
Post Reply