bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

Dat de ventilator zoveel draait is zeker niet normaal. Tijdens het rijden heb ik de ventilator nog nooit horen draaien. Alleen in een file of op stationair draaien. Dat de temperatuur rond de 90? blijft is wel normaal bij 95? gaat de ventilator draaien om terug uit te schakelen bij 86?, als deze informatie nog juist is voor een bagheera van 1980 weet ik niet. Dat dit de oorzaak is van de thermostaat betwijfel ik, deze zou eerder door de ouderdom te veel open blijven staan waardoor de motor moeilijk op temperatuur komt. Het dicht maken van de wielkasten heeft dit een invloed op de lucht verplaatsing rond de radiator!! Ik dacht van niet!! Heb je luchtinstroom voor de radiator verandert? Een slechte circulatie van het koelwater kan natuurlijk voor problemen zorgen, Radiator gedeeltelijk verstopt, koelbuizen, lucht in het systeem. Hoe is het waterniveau in het waterreservoir? Het thermocontact kan ook afwijken al denk ik dat dit niet gauw het geval is, het zou eerder het tegenovergestelde aangeven.
Ik denk dat je het moet zoeken bij de circulatie van het koelwater.

Succes, hou ons dop de hoogte. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Kijk eerst eens even of de koelfan wel goed is aangesloten.
Als je per ongeluk de voeding en de massa verwisseld hebt draait die namelijk de verkeerde kant op, en koelt dus weinig meer.

(Heb dit probleempje ook eens gehad, 2 thermostaten later kwam ik er ook pas achter... :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb de wielkasten terug verder open gemaakt en dit scheelde veel dacht ik.

Zondag ritje Ardennen gemaakt (290 km) slechts driemaal aangeslagen, dus ik al blij.

Maandag rondrit in Nederland, bijna gans de rondrit (200 km) ventilator gedraaid.Nochthans loopt de temp. niet hoger op dan 95?.

Het gekke is tijdens het rijden daalt de temp. zeer langzaam, tijdens het stilstaan aan een verkeerslicht of kruispunt zakt die wel als de ventilator draait.

Ga morgen eens controleren of de ventilator niet verkeerd draait.

Misschien toch eens de thermostaat nazien, lucht zit er niet in en koelleidingen verkeerd aangesloten sluit ik ook al bijna uit.

Het niveau van het koelwater blijft op peil en het water zelf heeft een mooie antigel kleur. Dus daar ook niks mis.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gisteren rondrit gedaan in het nederlandse Liempde bij Eindhoven.

Zeer mooi en goed georganiseerd evenement met een 80 km lange rondrit.

Over de 350 ingeschreven oldtimers en klassiekers + nog traktors en bromfietsen (spijtig genoeg maar ??n simca talbot-achtige en dat was ik).

Aanbod van drie verschillende mensen gekregen die nog op te maken begheera's in de garage hebben staan.
Blijkbaar beginnen ze allemaal met goede moed maar zien ze een beetje op tegen het vele (vnl. las-)werk.

Dit wil wel zeggen dat voor ons bagheera liefhebbers er nog voldoende materiaal voorhanden is om te restaureren.

We moeten dus vooralsnog niet wanhopen dat we zonder werk zitten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De temperatuur zou rond de 90? moeten blijven, toch bij mijn bagheera! Controleer alles maar eens goed je zult wel een fout vinden. Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag de thermostaat gedemonteerd.

Vervolgens samen met een andere in een pan water gelegd en langzaam laten opwarmen met een controlerende thermometer in het water.

Eerste gaat open bij een temp. van 86?, degene die bij mij erin zat ging pas open bij een temp. van 95?.

Dus ander thermostaat geplaatst en proefrit gedaan.

Op het eerste zicht alles prima, temperatuur blijft op 89? hangen.

Bij stationair draaien slaat de ventilator aan op 95? en terug af op 88?( duurt toch wel bijna 10 minuten).

Veronderstel dat dit alles normaal is.

Zondag rondrit naar de Ardennen zal dan weten of het probleem opgelost is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed dat je probleem nu is opgelost. De vorige eigenaar heeft een verkeerde thermostaat geplaatst. Ik heb mijn thermostaat moeten vervangen omdat de motor niet op temperatuur kwam, met moeite 80?.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gisteren een z??r mooie rondrit gedaan in de Ardennen.
Gedeeltelijk zelf een h??l goede test voor de vering en ophanging.
Rond Verviers en Eupen liggen hier blijkbaar z??r goede wegen voor.

Probleem koeling:
Ben eigenlijk tevreden nochthans denk ik dat de temp. hoog oploopt.
Ventilator slaat aan bij een temp. van 95?, zakt dan terug tot 89?.
Zakt nochthans z??r langzaam tijdens het rijden, heb de indruk dat bij stationair toerental de temp. sneller daalt.

Begin een beetje aan de juistheid van het meetpunt te denken ofwel de meter in het dashbord.

Denk eraan om eens een externe temperatuurmeter te plaatsen ter controle.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is niet normaal dat je temperatuur zo langzaam zakt. De ventilator draait maar enkele minuten en valt dan uit. Bij het file rijden hoor je hem regelmatig draaien.
Ik denk dat je vermoedens juist zijn, er is iets wat niet io is of afwijkt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag rondrit gedaan en eigenlijk niet zo tevreden over de koeling.

Thermostaat gisteren volledig verwijdert.

Temperatuur loopt langzaam op maar bereikt toch de 90? en als ik een lang traject rijd zelfs 95?.

Ventilator slaat ook aan maar de temp. zakt z??r langzaam.

Denk eraan om de radiator deze week te demonteren en te reinigen alhoewel dit vroeger tijdens de montage ook al gebeurd is.

Verkeerd aansluiten van de koelleidingen sluit ik uit, hier kan bijna niks fout gaan daar wisselen van de slangen bijna onmogelijk is.

Lucht in het radiator kan ik ook moelijk geloven daar deze over de volledige oppervlakte warm wordt en het aantal liters (10) werd gevuld.

Circulatie in de voorraad bokaal lijkt me ook normaal het overtollige wordt in het vat gepompt en daarna terug, het niveau blijft op peil.

Het enige wat dan nog overblijft is verstopte radiator.
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Beste Matrafan,heb je ook al gecontroleerd of de ventilator de juiste richting draait , anders trekt deze de warmte van onder de matra naar voren:wink:
Mvgrt Ronny
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Draairichting van de koelventilator is goed.

Warmte wordt door de radiator gezogen en langs de wielkasten naar buiten geblazen.

Bij stationair draaien zakt de temp. ook normaal.

Loopt enkel op tijdens het rijden.

Toch slaat de ventilator aan als hij boven de 95? komt maar dan zakt de temp. niet onder de 90? zodat de ventilator constant blijft draaien.
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit klinkt mij in de oren als een gedeeltelijk verstopte radiator.
Een aantal buisjes zijn dan verstopt waardoor de koeling en het effect van de fan afneemt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk het zefde. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag de radiator gedemonteerd, zat inderdaad pracktisch dicht met roestdeeltjes en ander smurrie.

Heb alles doorgespoeld, zou nu de radiator nog willen doorspoelen met een "zuur", maar wie weet met wat.

Zou er ook iets bestaan om het hele koelcircuit te reinigen en ontdoen van roest?

Heb bij de revisie destijds ook alles doorgespoeld maar blijkbaar komt het roest terug ondanks gebruik van anti-vries.

Morgen alles terug monteren en testen of het probleem van de baan is, ben bijna zeker dat het euvel opgelost zal zijn.

Zou toch met iets willen doorspoelen om dit probleem definitief op te lossen, wie heeft een voorstel?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou in ieder geval geen zuur gebruiken, de soldeerverbindingen houden hier niet van. :(

Gewoon langdurig spoelen in tegengestelde stroomrichtingen met heet water. (desnoods de radiateur ook nog een paar keer half vullen en goed schudden)

Vergeet het motorblok (en de kachelradiator) niet ook zo'n gelijke behandeling te geven (wel even de thermostaat en waterpomp eruit halen), de meeste rommel komt vaak uit het blok.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De beste oplossing is de radiateur gewoon vervangen.(althans, dat zou ik doen)
Heb hier in het verleden al is mee te maken gehad en ondanks verschillende middelen uit de autohandel gebruikt te hebben, bleef het probleem aanwezig.
Bespaar jezelf een hoop ergernis door dat te doen.
Gelijk even het koelsysteem goed doorspoelen, en vullen met een goede koelvloeistof.
Dat heeft roestwerende eigenschappen, en houd je koelsysteem schoner.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Moet Herman toch gelijk geven: VERVANGEN die radiator.

Vanmiddag terug gemonteerd na veelvuldig spoelen van het hele circuit en de radiator.

Resultaat: Niet veel beter, na een testrit loopt de temp. nog steeds op tot 95? zonder termostaat in het systeem.

Morgen test met een andere radiator, dit is eentje van het oude type nl.
een volledig koperen.

De vorige was van kunstof en veel dunner met meer koelribben.

Na demontage zat weerom roestdeeltjes onder de stop, vermoed dat deze nog steeds uit de radiator komen.

Image

Nieuw model:

Image

Oud model:

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als een gedeelte van de buisjes in de radiator dicht zit mag je het vergeten en is vervangen de beste oplossing. Ik heb tijdens de restauratie een nieuwe radiator op mijn bagheera geplaatst. Alhoewel ik er nog vier heb liggen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4062
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Spoelmiddel helpt niet veel bij de Bagheera omdat de doorstromingskanaaltjes te fijn zijn. Roest en andere vuiligheid verstoppen gans de radiator en vormen een vaste koek. Gewoon vervangen.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag radiator vervangen door het oude exemplaar.

Proefrit gedaan en de temp. kwam niet meer boven de 70?, dus moet ik hier meerdere mensen gelijk geven: vervangen die handel.

Heb desondanks de vervuilde meegenomen naar m'n werk waar we meer met warmtewisselaars werken, heb de radiator aan een reiniginsmiddel gekoppeld.

Resultaat is af te wachten, verwacht hier toch niet heel veel van.

Morgen thermostaat terug plaatsen en nieuwe testrit uitvoeren, hopelijk is dan alles in orde.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Thermostaat terug geplaatst.

Bij proefrit blijft de temp. tussen de 87? en 90? hangen (ventilator slaat niet meer aan) dus ik denk dat dit normaal is en dat hiermee mijn probleem opgelost is.

Zondag rondrit in Maaseik dan zal de ultieme test volgen, water kleurt nog steeds bruin dus volgende week nog enkele malen verversen alvorens antigel toe te voegen.

Heb vervuilde radiator aan een reinigingsmiddel voor warmtewisselaars gehangen en gedurende 2 dagen aan 50? laten circuleren.

Ziet er zeer zuiver uit maar of alle openingen vrij zijn zal bij montage moeten blijken.
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De vervangende radiator zal ook nog wel de nodige oxidatie bevatten.
Het systeem zal nog wel een paar keer gespoeld moeten worden.
De temperatuur lijkt me goed.
80-90 is volgens mij een prima bedrijfs temperatuur.
Bij mijn Murena hangt ie meestal rond de 85, soms iets minder, maar kan bij lang stationair wel is iets over de 90 gaan.
Hangt denk ik een beetje van de thermostaat af en de nauwkeurigheid van de meter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De temperatuur blijft bij mijn bagheera rond de 90? hangen.
Mooi probleem opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4062
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Iets onder de 90? graden is PEEEEEEEEEEEEEEEERFECT.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het ene probleem opgelost en het volgende dient zich al aan.

De benzine-meter begint gekke kuren te krijgen: valt regelmatig terug op nul tijdens het rijden.

Heb de meter losgemaakt, werkt met een sleepcontact dat afgesleten is.

Vervolgens opnieuw gesoldeerd maar het resultaat is toch nog niet echt bevredigend, meter beweegt nl. met de minste beweging van de wagen.

Zijn zulk soort meters nog ergens te verkrijgen of zitten die misschien ook ergens in een ander frans merk?

Indien iemand hier meer info over heeft graag een seintje.

Alvast bedankt.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

ik heb nog een volledig paneel liggen van bagheera.ik hoor het wel.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Ludo,

Ben eigenlijk op zoek naar de meter die in de tank zit, hebt ge deze ook nog liggen?

Stuur anders maar een PM.

Groetjes,

J.B.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal eens kijken wat ik nog liggen heb. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb er ??n gevonden en aangesloten op mijn bagheera werk 100% na opening en contacten zuiver te maken met staalwol.
Er ontbreek wel de benzinefilter onder op de leiding en de massa aansluiting is weggeroest, maar perfect te gebruiken. :wink:
Ik doe je een PM.
Attachments
weerstan benzinebak 1 (Small).JPG
weerstan benzinebak 1 (Small).JPG (74.65 KiB) Viewed 7396 times
bezineaanvoer (Small).JPG
bezineaanvoer (Small).JPG (71.15 KiB) Viewed 7396 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply