bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9853
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier heb ik ook slechte ervaring mee. Heb zelfs een buis op de kogel moeten lassen om deze los te krijgen met veel brute kracht.
Zelfs warm stoken bracht niet veel verbetering.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Onderstaande afgelopen week gemonteerd:

Image

Nieuw rooster in laten plaatsen bij EVKO Houthalen.
Onkosten 145,60€

Temperatuur tot nog toe volledig onder controle.
Foto genomen na een ritje van 185 km bij temperaturen van 26°C (thermostaat nog niet gemonteerd):

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is niet te duur hé jos. Nu is het wel een nieuwe radiator.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9853
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ziet er als nieuw uit. Daar kun je niet voor klossen. Geen pretje om een bagheera radiator meerdere keren uit te bouwen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De reserve radiator ligt gereed om dezelfde behandeling te krijgen.

Heb nog een derde liggen met kunststof-randen.

Deze is niet meer te redden blijkbaar, hier kunnen ze het net niet van vervangen.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat wist ik niet dat ze ook met kunstof-randen waren wel jammer dat ze die niet meer kunnen maken hé jos.







grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Dat wist ik niet dat ze ook met kunstof-randen waren wel jammer dat ze die niet meer kunnen maken hé jos.

grt harry de matra.
Heb altijd gedacht dat dit dezelfde was als van de eerste Murena's?
M'n bagheera is namelijk van 1980, eentje van de laatste bagheera's.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Van de murena heb ik er ook nog 4 of vijf van liggen daar ga ik er ook van verkopen heb toch maar ene murena meer en daar heb ik een nieuwe in zitten.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

matrafan wrote:
Heb altijd gedacht dat dit dezelfde was als van de eerste Murena's?
M'n bagheera is namelijk van 1980, eentje van de laatste bagheera's.
Zijn heel andere bestelnummers en past ook niet volgens mij.
Zijn ze niet gelijk aan Simca 1100?

Bij de Murena's zijn ze in plastic zijkanten, en voor de S in koper.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3846
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De radiator van een Bagheera heeft een extra aansluiting voor de interieurverwarming.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik weet dat ze niet passen daarom ga ik er ook wat weg doen van de murena
ik heb toch maar ene meer.Ik heb voor de bagheera ook ene liggen dat is ook genoeg.







grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:
matrafan wrote:
Heb altijd gedacht dat dit dezelfde was als van de eerste Murena's?
M'n bagheera is namelijk van 1980, eentje van de laatste bagheera's.
Zijn heel andere bestelnummers en past ook niet volgens mij.
Zijn ze niet gelijk aan Simca 1100?

Bij de Murena's zijn ze in plastic zijkanten, en voor de S in koper.

Groet Herman
Voor de Simca 1100 lijkt me sterk gezien deze allen ouder zijn als de laatste bagheera's.
Denk zelfs dat er geen 1100 meer gemaakt is met het embleem van Talbot?
Zou dan eerder denken dan de Talbot 1307/1308 of de kleinere Talbot Samba's.
Heb destijds ook gezocht bij de 1980 modellen van Peugeot/Citroen maar kon hier ook niets vergelijkbaar vinden.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tec-doc zegt dat ze hetzelfde zijn.
afbeelding is 1100 radiateur.
Lijstje e auto's waar die op past.
Attachments
1100bagrad.jpg
1100bagrad.jpg (71.03 KiB) Viewed 7285 times
Radafb.jpg
Radafb.jpg (70.81 KiB) Viewed 7285 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die van een murena zijn ook groter dan van een bagheera herman dat is gek hé.waarom hebben ze niet de zelfde gebruikt dat zou fijn zijn.








grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

hendrik wrote:Die van een murena zijn ook groter dan van een bagheera herman dat is gek hé.waarom hebben ze niet de zelfde gebruikt dat zou fijn zijn.

grt harry de matra.
Ik denk dat die meer koeling nodig hebben Harry.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat zou ook kunnen herman,maar ik weet het niet.









grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote:
Voor de Simca 1100 lijkt me sterk gezien deze allen ouder zijn als de laatste bagheera's.
Denk zelfs dat er geen 1100 meer gemaakt is met het embleem van Talbot?
Simca 1100 is nog gemaakt tot 1984, maar het merendeel in de fourgonnette uitvoering.
De Horizon was de opvolger van de gewone 1100, maar deze had geen besteluitvoering.
Vandaar dat de 1100 serie nog een tijdje is doorgebouwd (en Matra had deze onderstellen immers ook nog nodig voor de Rancho :lol: )
Er zijn dus wel 1100's te vinden met het Talbot-embleem. :wink:

In de Rancho's zit trouwens ook dezelfde radiator als in de 1100.

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Alweer slimmer geworden, m'n kennis op gebied van Simca/Talbot is blijkbaar toch niet zo goed.

Is nu eenmaal ook al enkele jaren geleden.

Maar jammer genoeg is voor geen van deze modellen nog een radiator nieuw te vinden.

We zullen de koperen radiatoren moeten soigneren daar de kunststof modellen zoals aangehaald niet te renoveren zijn.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat zijn de zelfde als de bagheera muddy.








grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad zeldzaam geworden maar maakt de keuze wel wat breder.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

matrafan wrote:Heb altijd gedacht dat dit dezelfde was als van de eerste Murena's?
M'n bagheera is namelijk van 1980, eentje van de laatste bagheera's.
De radiateur in de Murena is die van de Citroën Visa/C15 (benzinemodel) met een extra beugel om ze vast te kunnen zetten. Hier een plaatje van zo'n radiateur:

Image
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Van die heb ik er genoeg liggen brinkie. ik wou graag een nieuwe voor mijn bagheera hebben. Ik heb nu wel één tweedehands van bagheera liggen dat is wel beter dan geen hé maar als ik een nieuwe moet tegen komen koop ik toch een nieuwe als de prijs goed is .







grt harry de matra.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

hendrik wrote:Van die heb ik er genoeg liggen brinkie. ik wou graag een nieuwe voor mijn bagheera hebben. Ik heb nu wel één tweedehands van bagheera liggen dat is wel beter dan geen hé maar als ik een nieuwe moet tegen komen koop ik toch een nieuwe als de prijs goed is
Ook voor de Murena worden ze schaars, origineel zijn ze buiten Simon/Carjoy om onvindbaar en ook de Visa-radiateurs zijn inmiddels quasi onvindbaar. De mijne heb ik "new old stock" gekocht van iemand die bij Citroën werkt. De Visa is tot 1988 gebouwd, de C15-benzinemodellen nog een paar jaartjes langer, totaal ruim boven de miljoen exemplaren en toch niks meer te vinden nu we 20 jaar verder zijn. Dus die Murena-radiateurs van jou gaan, mits in goede staat, nog wel een nieuwe eigenaar vinden :wink:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja brinkie, ze eten geen brood hé laat ze maar liggen en het zijn nieuwe dus daar krijg ik altijd mijn geld voor terug.



Jos, ik moet jou ook wat vragen heb jij een carburator van een murena op je bagheera zitten ik dacht het wel hé zo ja hoe rijd dat?


Ik wil dat ook gaan doen maar ik moet dan wel weten of dat nog goed rijd.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het is één dubbele carburator, denk van een Simca 1308.

Rijd fantastisch, makkelijk af te stellen en het verbruik ligt een pak lager als met de twee dubbele carburators.

Qua vermogen heeft dit ook niet zoveel effect, de trekkracht als ik door het Eifelgebergte zoef is er niet veel minder door.

Als ik tijd heb zal ik morgen enkele foto's posten of anders in het weekend.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja als je wilt Jos, mag je een foto op het forum zetten.
Dan ga ik dat ook doen ik heb vijf carburators liggen van murena daar zal wel een goede bij zijn het is gelijk je zegt het is veel gemakkelijker voor af te stellen.






grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

matrafan wrote:Het is één dubbele carburator, denk van een Simca 1308.

.
Of van een Rancho
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos heb je al een foto gemaakt?







grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Misschien niet heel duidelijk Harry, zit nu eenmaal gemonteerd in een bagheera.

Zoals ge kunt zien heb ik de choke-kabel en steun voor gaskabel compleet gelaten.

Indien het niet had moeten lukken kon alles terug origineel gemaakt worden.

Had het carburator nummer willen noteren maar kan geen nummer vinden.

Image

Image

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is mooi gedaan Jos, nummer moet ik niet hebben ik zet er toch ene van de murena er op.Bedank voor de foto hé.






grt harry de matra.
Post Reply