bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Urbain, de onderdelen van de motor(gebruikte); : nokkenas; krukas; 4 cylinders; cylinderkop; carterpan; distributiedeksel zijn volgens verkoper allemaal afkomstig van 1600 cc Murena motor.

Als ik in de loop van de week nog eens tijd heb zal ik alles van de murena op één foto zetten.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Onderstaande onderdelen mogen allen weg.

Indien iemand iets kan gebruiken laat maar weten (alles kan meegebracht worden naar de meeting van Paul)

Image

Onderdelen motor mag je voor mijn part allemaal hebben Urbain, uitgezonderd de cilinderkop.

Image

Ook de starter die ik van Herman heb overgenomen mag terug weg (lange uitvoering), bij het pakket zaten 2 ruilstarters.

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bobine en moduul zijn niet voor Murena.
Bobine is met hulpweerstand dus voor verdeler met contactpunten.
Vermoedelijk moduul voor 1307/1500 of zo.
Paste de gereviseerde starter niet?
Hij is volgens boekje voor Bagheera.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Bobine en moduul zijn niet voor Murena.
Bobine is met hulpweerstand dus voor verdeler met contactpunten.
Vermoedelijk moduul voor 1307/1500 of zo.
Paste de gereviseerde starter niet?
Hij is volgens boekje voor Bagheera.

Herman
Indien iemand interesse heeft voor de bobine of moduul laat maar horen (passen ook niet op de bagheera).

Starter past waarschijnlijk wel Herman maar is een lange uitvoering (zie foto).
Om deze te plaatsen moet je het verdeelstuk van de koeling demonteren.
Met de korte startmotoren hoeft dit niet.
Daar er bij het onderdelenpakket 2 korte zitten zal ik hopelijk die van jou nooit nodig hebben.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gisteren rondritje gemaakt door ons mooie zuiden van Limburg.

Staat daar opeens uit het niets een man op straat te zwaaien.

Was in de omgeving van Gingelom dus wie anders dan Geert kan dit zijn.

Vraag is alleen: "hoe kon hij weten dat wij daar op die moment zouden passeren"?

Jammer dat er een onweer dreigde (waar we nog een groot deel van mochten genieten) en het al redelijk laat was anders hadden wij wat meer tijd kunnen uittrekken.

We weten nu waar het is, volgende keer komen we misschien iets langer langs.

Nog bedankt voor de tip omtrent de omleiding, klopte precies géén omleiding gehad.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Twee zondagen op rij vanuit hartje Lanaken vertrokken.

Jammer genoeg onze Lanaakse Matraciens niet gezien???

Wel eentje gesproken die twee M530's heeft (naam is me ontglipt).

Waar zit onze Harry en Godfried ???
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, ik was er ook maar jij kent geen kleine matra mensen hé. Ik heb er een mooi filmpje van gemaakt toe je vertrok met de rit en je ziet mij niet eens staan. Ik zat bijna onder je matra.






grt harry de matra
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Twee zondagen op rij vanuit hartje Lanaken vertrokken.

Jammer genoeg onze Lanaakse Matraciens niet gezien???

Wel eentje gesproken die twee M530's heeft (naam is me ontglipt).

Waar zit onze Harry en Godfried ???
Ja ja, woon nog steeds in Lanaken. Mijn bagheera heeft dit jaar nog maar zéér weinig zonlicht gezien. :evil: Heb hem alleen gebruikt voor de nieuwjaarsreceptie.
Heb er geen energie meer voor. Dat zal wel weer goed komen!!! Ben mijn bagheera nog niet moe, maar wat doe je als je tegen autorijden opziet en er niet meer van kunt genieten?
Heb een elektrische fiets die ik iets meer gebruik maar ook véél te weinig.
Je wordt ouder papa!!! :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
====
Heb een elektrische fiets die ik iets meer gebruik maar ook véél te weinig


Toch wel van het juiste merk hé.

http://www.matrabike.nl/

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Jos, ik was er ook maar jij kent geen kleine matra mensen hé. Ik heb er een mooi filmpje van gemaakt toe je vertrok met de rit en je ziet mij niet eens staan. Ik zat bijna onder je matra.
grt harry de matra
Ik neem bij deze mijn woorden terug Harry.

Had je helemaal niet gezien, was ook zo druk aan het vertrekpunt.

Hopelijk zien we ons een volgende keer wel.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Ja ja, woon nog steeds in Lanaken. Mijn bagheera heeft dit jaar nog maar zéér weinig zonlicht gezien. :evil: Heb hem alleen gebruikt voor de nieuwjaarsreceptie.
Heb er geen energie meer voor. Dat zal wel weer goed komen!!! Ben mijn bagheera nog niet moe, maar wat doe je als je tegen autorijden opziet en er niet meer van kunt genieten?
Heb een elektrische fiets die ik iets meer gebruik maar ook véél te weinig.
Je wordt ouder papa!!! :cry:
Dat is niet zo goed nieuws Godfried.

Je moet de bagheera laten rijden en jezelf zo min mogelijk moe maken.

Veel sterke gewenst en hopelijk kan je meerijden met de rondrit van Pete eind september.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is niet zo erg Jos volgend jaar rij ik ook met de bagheera mee als alles goed met me gaat dan zijn we met twee hé. Ik heb de bagheera bijna klaar hier en daar nog wat kleine dingen te doen. Ik heb er een nieuwe kop op gezet en nu damp ze niet meer.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Quote
====
Heb een elektrische fiets die ik iets meer gebruik maar ook véél te weinig


Toch wel van het juiste merk hé.

http://www.matrabike.nl/

Groet Herman
Het heeft iets weg van Matra"" Sparta" Is een fiets van de eerste generatie. Geeft 50% trapondersteuning. Moet dus zelf nog iets inspanning leveren.
Hierdoor hoop ik mijn energiepeil iets op te bouwen.

Jos, Korte rondritten liggen me wel. Kom misschien tot daar, moet daarom niet meerijden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, jij hebt toch een carburateur van een murena op je bagheera gezet hé kan je daar wat foto's op het forum zetten als je wilt ik wil dat ook graag gaan doen. Ik heb problemen met die carburateurs van de bagheera er zit speling op de asjes en krijg ze niet goed aan het draaien en daarom wil ik er ene van een murena op gaan zetten.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Jos, jij hebt toch een carburateur van een murena op je bagheera gezet hé kan je daar wat foto's op het forum zetten als je wilt ik wil dat ook graag gaan doen. Ik heb problemen met die carburateurs van de bagheera er zit speling op de asjes en krijg ze niet goed aan het draaien en daarom wil ik er ene van een murena op gaan zetten.

grt harry de matra.
Heb het momenteel een beetje druk Harry.

Zal proberen tegen het einde van de week enkele meer duidelijke foto's te plaatsen.

Image

Image

Zoals ge kunt zien Harry heb ik de chokekabel nog niet afgeknipt.

Ook de beugel van de dubbele carburator heb ik opnieuw gebruikt.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik wou eens zien hoe je dat met die water leidingen hebt gedaan jos.

Maar ik moet een andere motor in de bagheera gaan steken. Weet je nog die tik wat je in de motor hoorde dat is nu veel erger geworden wat het is weet ik niet jij vond dat toen ook al niet hé.




grt harry de matra
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Ik wou eens zien hoe je dat met die water leidingen hebt gedaan jos.

Maar ik moet een andere motor in de bagheera gaan steken. Weet je nog die tik wat je in de motor hoorde dat is nu veel erger geworden wat het is weet ik niet jij vond dat toen ook al niet hé.
grt harry de matra
Zal als ik tijd heb eens een foto maken van de koeling Harry.

Kwam eigenlijk allemaal goed uit, niks speciaal moeten aanpassen.

Wat die tik betreft heb ik inderdaad destijds niets speciaals gevonden.

Heb je nog een motor liggen?

Heb hier anders nog de motor liggen van David, toentertijd voor weinig geld gekocht.

Staat van de motor onbekend, indien ge geïnteresseerd zijt laat maar iets horen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik wou weten hoe je dat met de vuldop hebt gedaan.
Ja ik heb nog een motor liggen ook de staat onbekend.
Maar die motor van jou hou die nog maar eens vast als je wilt. Ik laat het je nog wel weten wat ik ga doen heb je daar soms een foto van .




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Ik wou weten hoe je dat met de vuldop hebt gedaan.
Ja ik heb nog een motor liggen ook de staat onbekend.
Maar die motor van jou hou die nog maar eens vast als je wilt. Ik laat het je nog wel weten wat ik ga doen heb je daar soms een foto van .
grt harry de matra.
Zal proberen morgen de foto's te plaatsen Harry.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok Jos, je ziet maar hé.








grt harry de matra
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het spijt me Harry maar kom net pas thuis (bouwwerken zoon).

Geen tijd meer gehad voor het maken van foto's.

Zal voor morgen of maandag zijn.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je ziet maar jos dat steek niet op 1 dag hé.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Harry de verwachte foto's.

Hoop dat je wat wijzer van wordt.

Image

Andere wateraansluiting zit onder de carburators, moeilijk te zien op de foto's.

Image

Foto van motor David. (Indien interesse laat maar iets weten, wordt voorlopig niet weg gedaan, is geen haast bij)

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, die foto's zijn goed daar kan ik goed op zien hoe je dat met de vul stop hebt gedaan dat moest ik weten bedankt hé. En die motor dat zien we nog wel.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Beetje vrije tijd gehad en een mooi kadertje geplaatst rond de afbeelding van Pete:

Image

Zal bijgeplaatst worden in het matra-hoekje.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Moooooooi hé jos.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag een dagje wezen shoppen op de beurs in Rosmalen.

Zelfs nog bekend volk tegengekomen nl. Pete Speed.

Image

Kilometerteller kabel dient nog wel een beetje aangepast te worden.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Vandaag versnellingsbak gedemonteerd.

Reden:

Terugschakelen van derde naar tweede onmogelijk op hogere toeren, ook bij snel opschakelen van één naar twee wil die ook wel eens moeilijk doen.

Op foto enkel een glimmend vlak op de syncro-ring te zien, tandwielen vertonen geen schade.

Vraag is waar wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Image

Ik nog wel enkele syncro-ringen liggen, deze hebben geen beschadigingen.

Image

Speelt de diameter/breedte van deze ringen ook een rol, zijn nochtans van alle ringen hetzelfde?
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

Het is een geweten dat de synchro's van de tweede versnelling het zwakke punt zijn van de 4-bak.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

Ondertussen bak terug in mekaar staan met reserve onderdelen.

Morgen monteren en testen.

Ben benieuwd ??????
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Post Reply