plaatsen van een derde stoplicht!!!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

plaatsen van een derde stoplicht!!!

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,

Niet het nodig is maar ik heb een derde stoplicht geplaatst op mijn bagheera. Om het uiterlijke van het Bagheera concept niet te veranderen heb ik het een beetje verstopt. Als men rond de bagheera loopt valt het stoplicht niet in het oog, maar bij het stoppen geeft het extra aandacht. Door de lamellen op de achterruit heb ik het omlaag geplaatst. Wat vinden jullie ervan? positief of negatief........... :wink:
Attachments
in het donker (Small).JPG
in het donker (Small).JPG (25 KiB) Viewed 4181 times
derde stoplicht (Small).JPG
derde stoplicht (Small).JPG (57.9 KiB) Viewed 4181 times
zonder stoplichten (Small).JPG
zonder stoplichten (Small).JPG (55.84 KiB) Viewed 4181 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Op de foto te zien geven je gewone remlichten licht genoeg, maar het derde remlicht zal zeker de veiligheid vergroten, ik heb zelf trouwens ook al overwogen om een derde remlicht in te bouwen boven de nummerplaat, maar misschien is jouw ombouw toch beter..
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het derde remlicht is goed te zien. Maar is het wel reglementair opgesteld. Ik kan mij voorstellen dat de opstelling van het derde remlicht aan bepaalde voorschriften moet voldoen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Voorschrift, vermeld niets over de plaats

Derde stoplicht
Sinds 1 januari 1998 zijn voertuigen met Europese typegoedkeuring van de categorie M1 verplicht uitgerust met drie stoplichten. Voor de andere voertuigen wordt naast de twee verplichte stoplichten een derde stoplicht toegelaten.
Bij de voertuigen van voor 1 januari 1998 wordt een onderscheid gemaakt tussen het derde stoplicht met oorspronkelijke montage en deze die achteraf gemonteerd werden. De originele stoplichten worden altijd aanvaard. De stoplichten die achteraf werden geplaatst moeten goedgekeurd worden overeenkomstig Reglement 7 van de ECE (Gen?ve). Ze dragen een S3 of E markering.

Indien het stoplicht niet correct gemonteerd is of niet werkt, zal een code 2 worden toegekend.

CODE 2 (wilt zeggen)
De staat van een onderdeel of een aantal technische gebreken zijn als zodanig dat het voertuig voorlopig in het verkeer mag blijven. Toch moet het voertuig zo snel mogelijk in orde worden gebracht en binnen de gestelde periode van 15 dagen opnieuw ter keuring worden voorgereden. Bovenaan het keuringsbewijs staat vermeld ?Herstelling of regularisatie met herkeuring?.

Dus, best vooraf even informeren bij aanschaf of bij de controle instelling.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

kan er niets van vinden wel dat het minstens 35 cm hoog moet geplaatst worden http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=bijl6
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor mij is het de bedoeling op nog beter op te vallen in het verkeer vooral bij het stoppen natuurlijk. Als oldtimer wordt daar geen probleem van gemaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Dat opzet is geslaagd.
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Ik dacht dat de bedoeling van een derde remlicht was : vlugger te kunnen reageren op het remgedrag van je voorliggers. De vereiste hiervoor is dat het remlicht hoog genoeg geplaatst is zodat je het kan zien door de vensters van het achteropkomend verkeer. Zo kan je op de snelweg vlugger zien dat er drie of vier voertuigen voor je geremd wordt. Zo kunnen kop-staart ongevallen vermeden worden. Volgens mij schiet het derde remlicht op Godfrieds' Bagheera volledig zijn doel voorbij.
Ooit heb ik op een wagen een spoiler met ingebouwd derde stoplicht gemonteerd. Op de keuring zei men mij dat die op een minimum hoogte van 80 cm moest gemonteerd zijn. Misschien toch eerst even informeren bij de keuring?

Groetjes,

Frank.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Frank,

Zoals je weet is het niet de bedoeling om het concept van Matra te veranderen, een goed opvallend stoplicht zou dit wel doen. Eerlijk, ik had het hoger willen zetten maar dan zit ik met mijn lamellen en deze zorgen dan voor problemen. Daar de lamellen niet altijd op de venster aanwezig zijn. Ik wil ook eens iets anders! Begrijp je? Ik heb niet gekeken naar de wegcode maar heb wel al iets gelezen dat ze min 35cm van de grond moeten staan en dat staan ze.

Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply