Dag Matraliefhebbers,
Niet het nodig is maar ik heb een derde stoplicht geplaatst op mijn bagheera. Om het uiterlijke van het Bagheera concept niet te veranderen heb ik het een beetje verstopt. Als men rond de bagheera loopt valt het stoplicht niet in het oog, maar bij het stoppen geeft het extra aandacht. Door de lamellen op de achterruit heb ik het omlaag geplaatst. Wat vinden jullie ervan? positief of negatief...........
plaatsen van een derde stoplicht!!!
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
plaatsen van een derde stoplicht!!!
- Attachments
-
- in het donker (Small).JPG (25 KiB) Viewed 4181 times
-
- derde stoplicht (Small).JPG (57.9 KiB) Viewed 4181 times
-
- zonder stoplichten (Small).JPG (55.84 KiB) Viewed 4181 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Voorschrift, vermeld niets over de plaats
Derde stoplicht
Sinds 1 januari 1998 zijn voertuigen met Europese typegoedkeuring van de categorie M1 verplicht uitgerust met drie stoplichten. Voor de andere voertuigen wordt naast de twee verplichte stoplichten een derde stoplicht toegelaten.
Bij de voertuigen van voor 1 januari 1998 wordt een onderscheid gemaakt tussen het derde stoplicht met oorspronkelijke montage en deze die achteraf gemonteerd werden. De originele stoplichten worden altijd aanvaard. De stoplichten die achteraf werden geplaatst moeten goedgekeurd worden overeenkomstig Reglement 7 van de ECE (Gen?ve). Ze dragen een S3 of E markering.
Indien het stoplicht niet correct gemonteerd is of niet werkt, zal een code 2 worden toegekend.
CODE 2 (wilt zeggen)
De staat van een onderdeel of een aantal technische gebreken zijn als zodanig dat het voertuig voorlopig in het verkeer mag blijven. Toch moet het voertuig zo snel mogelijk in orde worden gebracht en binnen de gestelde periode van 15 dagen opnieuw ter keuring worden voorgereden. Bovenaan het keuringsbewijs staat vermeld ?Herstelling of regularisatie met herkeuring?.
Dus, best vooraf even informeren bij aanschaf of bij de controle instelling.
Derde stoplicht
Sinds 1 januari 1998 zijn voertuigen met Europese typegoedkeuring van de categorie M1 verplicht uitgerust met drie stoplichten. Voor de andere voertuigen wordt naast de twee verplichte stoplichten een derde stoplicht toegelaten.
Bij de voertuigen van voor 1 januari 1998 wordt een onderscheid gemaakt tussen het derde stoplicht met oorspronkelijke montage en deze die achteraf gemonteerd werden. De originele stoplichten worden altijd aanvaard. De stoplichten die achteraf werden geplaatst moeten goedgekeurd worden overeenkomstig Reglement 7 van de ECE (Gen?ve). Ze dragen een S3 of E markering.
Indien het stoplicht niet correct gemonteerd is of niet werkt, zal een code 2 worden toegekend.
CODE 2 (wilt zeggen)
De staat van een onderdeel of een aantal technische gebreken zijn als zodanig dat het voertuig voorlopig in het verkeer mag blijven. Toch moet het voertuig zo snel mogelijk in orde worden gebracht en binnen de gestelde periode van 15 dagen opnieuw ter keuring worden voorgereden. Bovenaan het keuringsbewijs staat vermeld ?Herstelling of regularisatie met herkeuring?.
Dus, best vooraf even informeren bij aanschaf of bij de controle instelling.
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
kan er niets van vinden wel dat het minstens 35 cm hoog moet geplaatst worden http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=bijl6
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 102
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Ik dacht dat de bedoeling van een derde remlicht was : vlugger te kunnen reageren op het remgedrag van je voorliggers. De vereiste hiervoor is dat het remlicht hoog genoeg geplaatst is zodat je het kan zien door de vensters van het achteropkomend verkeer. Zo kan je op de snelweg vlugger zien dat er drie of vier voertuigen voor je geremd wordt. Zo kunnen kop-staart ongevallen vermeden worden. Volgens mij schiet het derde remlicht op Godfrieds' Bagheera volledig zijn doel voorbij.
Ooit heb ik op een wagen een spoiler met ingebouwd derde stoplicht gemonteerd. Op de keuring zei men mij dat die op een minimum hoogte van 80 cm moest gemonteerd zijn. Misschien toch eerst even informeren bij de keuring?
Groetjes,
Frank.
Ooit heb ik op een wagen een spoiler met ingebouwd derde stoplicht gemonteerd. Op de keuring zei men mij dat die op een minimum hoogte van 80 cm moest gemonteerd zijn. Misschien toch eerst even informeren bij de keuring?
Groetjes,
Frank.
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Frank,
Zoals je weet is het niet de bedoeling om het concept van Matra te veranderen, een goed opvallend stoplicht zou dit wel doen. Eerlijk, ik had het hoger willen zetten maar dan zit ik met mijn lamellen en deze zorgen dan voor problemen. Daar de lamellen niet altijd op de venster aanwezig zijn. Ik wil ook eens iets anders! Begrijp je? Ik heb niet gekeken naar de wegcode maar heb wel al iets gelezen dat ze min 35cm van de grond moeten staan en dat staan ze.
Groetjes
Zoals je weet is het niet de bedoeling om het concept van Matra te veranderen, een goed opvallend stoplicht zou dit wel doen. Eerlijk, ik had het hoger willen zetten maar dan zit ik met mijn lamellen en deze zorgen dan voor problemen. Daar de lamellen niet altijd op de venster aanwezig zijn. Ik wil ook eens iets anders! Begrijp je? Ik heb niet gekeken naar de wegcode maar heb wel al iets gelezen dat ze min 35cm van de grond moeten staan en dat staan ze.
Groetjes
Matra Bagheera S - 1977