werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Gisteren het koelsysteem met nieuwe koelvloeistof gevuld. De motor terug gestart en de ontsteking afgesteld op 6° gezet.
De ontsteking stond volledig mis, het merkteken op het vliegwiel was zelfs niet zichtbaar. Dit wil zeggen dat ze minimaal 10° te vroeg stond maar het zal nog meer geweest zijn. Dat de motor nu heel anders draait is wel duidelijk. Hij draait veel rustiger en start nu ook als ik geen gas geef, op stationair. Ik heb er nog niet mee gereden omdat ik nog enkele dingen wil doen. Tijdens het afstellen zag ik dat er vonken uit de stekker van de verwijderende elektronische ontsteking sprongen, deze is losgemaakt van de module maar elektrisch nog aangesloten. Alles verwijderen of toch nog eens een test doen met mijn elektronische ontsteking!!! Daar ben ik nog niet uit.
Het vervangen van de ketting en tandwielen was wel echt nodig. Waarschijnlijk is dit nodig bij alle Bagheera en Murena's. Toch reed die niet zo slecht maar onrustig. Ik ben nu benieuwd wat dat doet met starten bij warme en koude motor, dat het beter moet zijn "dat kan niet anders" als je ontsteking meer dan 10° mis staat.
Zie de foto van het bovenste dode punt op mijn vliegwiel bij draaiende motor. Het is volledig verdwenen.
Jos, Het zijn door mij gereviseerde schokdempers met een zelf gemaakt Matra-Logo op, overgenomen van Matra-Sport.
De ontsteking stond volledig mis, het merkteken op het vliegwiel was zelfs niet zichtbaar. Dit wil zeggen dat ze minimaal 10° te vroeg stond maar het zal nog meer geweest zijn. Dat de motor nu heel anders draait is wel duidelijk. Hij draait veel rustiger en start nu ook als ik geen gas geef, op stationair. Ik heb er nog niet mee gereden omdat ik nog enkele dingen wil doen. Tijdens het afstellen zag ik dat er vonken uit de stekker van de verwijderende elektronische ontsteking sprongen, deze is losgemaakt van de module maar elektrisch nog aangesloten. Alles verwijderen of toch nog eens een test doen met mijn elektronische ontsteking!!! Daar ben ik nog niet uit.
Het vervangen van de ketting en tandwielen was wel echt nodig. Waarschijnlijk is dit nodig bij alle Bagheera en Murena's. Toch reed die niet zo slecht maar onrustig. Ik ben nu benieuwd wat dat doet met starten bij warme en koude motor, dat het beter moet zijn "dat kan niet anders" als je ontsteking meer dan 10° mis staat.
Zie de foto van het bovenste dode punt op mijn vliegwiel bij draaiende motor. Het is volledig verdwenen.
Jos, Het zijn door mij gereviseerde schokdempers met een zelf gemaakt Matra-Logo op, overgenomen van Matra-Sport.
- Attachments
-
- tweede setje schokbrekers gerestaureerd (Groot).jpg (307.83 KiB) Viewed 3738 times
-
- 20230111_140836 (Groot).jpg (288.76 KiB) Viewed 3740 times
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2169
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik vermoed dat ge het héél goed gaat merken bij het rijden.
Ben eens benieuwd.
"Schokdempers" had ik wel erg in dat ge zelf iets geknutseld had.
Mooi Mooi en niemand zal nog plagiaat kosten vragen.
Ben eens benieuwd.
"Schokdempers" had ik wel erg in dat ge zelf iets geknutseld had.
Mooi Mooi en niemand zal nog plagiaat kosten vragen.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ook mijn alternator riem maar vervangen deze is aan de zijkant aan het afslijten en dus smaller geworden. Duidelijke slijtage sporen aan één kant van de riem. Thans loopt deze mooi recht en heb ik als enige verklaring dat de binnenkant van de alternator poelie geroest is en dit een schurend effect heeft. Maar met zekerheid weet ik het niet. De nieuwe riem maar eens in de gaten houden om te zien wat die doet.
Ik heb de elektronische ontsteking volledig verwijdert. Als ik deze terugplaats wil ik een nieuwe kabelboom maken voor de ontsteking. Verschillende kabels zijn stijf en tonen sporen van barsten, ze zijn hard geworden van de ouderdom. Deze kabelboom komt uit een Murena en zat bij onderdelen die ik indertijd gekocht heb van Cornelis.
Ik heb de elektronische ontsteking volledig verwijdert. Als ik deze terugplaats wil ik een nieuwe kabelboom maken voor de ontsteking. Verschillende kabels zijn stijf en tonen sporen van barsten, ze zijn hard geworden van de ouderdom. Deze kabelboom komt uit een Murena en zat bij onderdelen die ik indertijd gekocht heb van Cornelis.
- Attachments
-
- 20230127_102158 (Groot).jpg (324.76 KiB) Viewed 3694 times
-
- 20230201_102709 (Groot).jpg (309.09 KiB) Viewed 3694 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Alleen een nieuwe distributieketting of nieuwe ketting en tandwielen plaatsen!!!
Ik heb een test gedaan om voor mij uit te maken of het noodzakelijk is om de ketting en tandwielen te vervangen of alleen de ketting.
Ik heb op een oude Bagheera motor die open ligt een nieuwe ketting geplaatst zonder nieuwe tandwielen te plaatsen en kom tot de vaststelling dat dit voor deze motor niet voldoende is. Er blijft nog te veel speling op de ketting. Zie het filmpje.
Herman en Jos hebben een tijdje geleden ook een nieuwe ketting geplaatst en hier was er praktisch geen speling meer op de ketting. Ik heb enkele oude tandwielen met elkaar vergeleken en je ziet duidelijk slijtage sporen van de ketting op het tandwiel. Dit bij één tandwiel meer dan bij het ander. Ik heb hier geen foto van omdat het moeilijk zichtbaar is. Deze slijtage aan het tandwiel is de reden dat er op mijn test motor wel nog speling is op de ketting. Het is inderdaad veel minder dan met de oude ketting maar of het aan te raden is om alleen de ketting te vervangen betwijfel ik. Het is te veel werk om tot de vaststelling te komen dat na enkele duizenden kilometers de nieuwe ketting gerekt is omdat de tandwielen ingelopen zijn. Dit moet iedereen natuurlijk voor zicht uitmaken.
Op de motor van mijn Bagheera heb ik de ketting en de tandwielen vervangen. Het nokkenas tandwiel was zelf moeilijk op de as te krijgen, je moet de ketting spannen om het tandwiel op de as te kunnen drukken. Dit heb ik gedaan door een stukje hout tussen de tandwielen te plaatsen om het nokkenastandwiel zo naar boven te drukken. De ketting zit dan ook echt gespannen op de tandwielen.
Zie filmpjes om te vergelijken.
Ik raad aan van de ketting en de tandwielen te vervangen bij werken aan het distributiegedeelte. Als je graag sleutelt is dat niet echt nodig.
Geplaatst door Herman oude tandwielen en oude ketting
https://www.youtube.com/watch?v=kj0d0XApwK0
Geplaatst door Herman oude tandwielen nieuwe ketting. Dat ziet er goed uit.
https://www.youtube.com/watch?v=butMZ6uxG2Y
Oude tandwielen en oude ketting van mijn gesloopte motor.
https://youtube.com/shorts/okxImwY_15k?feature=share
Oude tandwielen en nieuwe ketting op mijn gesloopte motor en toch nog wat speling!!!
https://youtube.com/shorts/zi-9inEW2jg
De nieuwe tandwielen en ketting op mijn Bagheera.
https://www.youtube.com/shorts/ksAzpg03oMc
Ik heb een test gedaan om voor mij uit te maken of het noodzakelijk is om de ketting en tandwielen te vervangen of alleen de ketting.
Ik heb op een oude Bagheera motor die open ligt een nieuwe ketting geplaatst zonder nieuwe tandwielen te plaatsen en kom tot de vaststelling dat dit voor deze motor niet voldoende is. Er blijft nog te veel speling op de ketting. Zie het filmpje.
Herman en Jos hebben een tijdje geleden ook een nieuwe ketting geplaatst en hier was er praktisch geen speling meer op de ketting. Ik heb enkele oude tandwielen met elkaar vergeleken en je ziet duidelijk slijtage sporen van de ketting op het tandwiel. Dit bij één tandwiel meer dan bij het ander. Ik heb hier geen foto van omdat het moeilijk zichtbaar is. Deze slijtage aan het tandwiel is de reden dat er op mijn test motor wel nog speling is op de ketting. Het is inderdaad veel minder dan met de oude ketting maar of het aan te raden is om alleen de ketting te vervangen betwijfel ik. Het is te veel werk om tot de vaststelling te komen dat na enkele duizenden kilometers de nieuwe ketting gerekt is omdat de tandwielen ingelopen zijn. Dit moet iedereen natuurlijk voor zicht uitmaken.
Op de motor van mijn Bagheera heb ik de ketting en de tandwielen vervangen. Het nokkenas tandwiel was zelf moeilijk op de as te krijgen, je moet de ketting spannen om het tandwiel op de as te kunnen drukken. Dit heb ik gedaan door een stukje hout tussen de tandwielen te plaatsen om het nokkenastandwiel zo naar boven te drukken. De ketting zit dan ook echt gespannen op de tandwielen.
Zie filmpjes om te vergelijken.
Ik raad aan van de ketting en de tandwielen te vervangen bij werken aan het distributiegedeelte. Als je graag sleutelt is dat niet echt nodig.
Geplaatst door Herman oude tandwielen en oude ketting
https://www.youtube.com/watch?v=kj0d0XApwK0
Geplaatst door Herman oude tandwielen nieuwe ketting. Dat ziet er goed uit.
https://www.youtube.com/watch?v=butMZ6uxG2Y
Oude tandwielen en oude ketting van mijn gesloopte motor.
https://youtube.com/shorts/okxImwY_15k?feature=share
Oude tandwielen en nieuwe ketting op mijn gesloopte motor en toch nog wat speling!!!
https://youtube.com/shorts/zi-9inEW2jg
De nieuwe tandwielen en ketting op mijn Bagheera.
https://www.youtube.com/shorts/ksAzpg03oMc
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2169
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Inderdaad een wereld van verschil Godfried.
Maar ik dacht dat ik destijds alleen de ketting vervangen heb (maar ben niet zeker)
Ben benieuwd of je motor nu beter gaat lopen.
Maar ik dacht dat ik destijds alleen de ketting vervangen heb (maar ben niet zeker)
Ben benieuwd of je motor nu beter gaat lopen.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 3880
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Het verschil is duidelijk.
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Inderdaad Jos, ik dacht ook dat je alleen de ketting vervangen hebt net als Herman. Bij gelegenheid toch eens controleren of de speling ondertussen niet verandert is. Je weet nooit wat dat doet een nieuwe ketting op oude tandwielen. Hopelijk blijft het stabiel.
Wel vreemd dat een nieuwe ketting op oude tandwielen niet altijd een slecht resultaat geeft, het maakt wel duidelijk dat er slijtage op de tandwielen komt en dit kan de levensduur van de nieuwe ketting flink inkorten.
Komende week ga ik een testrit maken. Na het plaatsen van de nieuwe ketting en tandwielen stond mijn ontsteking meer dan 10°mis. Met de oude ketting en tandwielen kon ik deze niet goed afstellen. De ontsteking was toen niet constant en schommelde enorm. Op stationair draait de motor nu al veel beter.
Jos is dit van jou motor na het plaatsen van een nieuwe ketting? Dit werd door Herman geplaatst.
https://www.youtube.com/watch?v=YxoMp4Z ... el=Manusje
Deze ketting heb ik gebruikt voor mijn test. Zie de foto
- Attachments
-
- distributieketting (Groot).jpg (221.81 KiB) Viewed 3649 times
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2169
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat is inderdaad een filmpje van mijn motor.
Is waarschijnlijk genomen na het vervangen van de ketting.
Ontstekingspunt reageert direct bij het bewegen van de krukas.
Ik dacht nog een filmpje gemaakt te hebben "voor" het vervangen van de ketting waar de slag met de krukas veel langer was alvorens het ontstekingspunt verandert.
Is waarschijnlijk genomen na het vervangen van de ketting.
Ontstekingspunt reageert direct bij het bewegen van de krukas.
Ik dacht nog een filmpje gemaakt te hebben "voor" het vervangen van de ketting waar de slag met de krukas veel langer was alvorens het ontstekingspunt verandert.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat filmpje wat je gemaakt hebt voor het vervangen van de ketting kan ik niet terug vinden. Het staat volgens mij niet meer op YouTubematrafan wrote: ↑Sun Feb 05, 2023 8:29 pm Dat is inderdaad een filmpje van mijn motor.
Is waarschijnlijk genomen na het vervangen van de ketting.
Ontstekingspunt reageert direct bij het bewegen van de krukas.
Ik dacht nog een filmpje gemaakt te hebben "voor" het vervangen van de ketting waar de slag met de krukas veel langer was alvorens het ontstekingspunt verandert.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Vandaag een test gedaan en de motor van de Bagheera goed warm gereden daarna olie flush toegevoegd en nieuwe minerale Gastrol olie (15W40) met filter geplaatst.
De Motor loopt beter dan voorheen heeft iets meer vermogen en is veel rustiger op stationair.
Toch startte die koud niet goed. De carburators waren volledig droog en ik was vergeten te pompen na het contact op te zetten.
Dit vind ik maar zeer vreemd met mijn elektrische benzinepomp zijn de carburators gevuld na even het contact op te hebben. Als ik dan niet 10x het gaspedaal tot onder duw start die niet vlot. Waarom werkt dat chokesysteem niet dadelijk bij gevulde carburators??? Volgens mij is dit niet normaal!!!
Met een beetje startpilot start die dadelijk!!!
Dus ik heb nog wat werk. Ik ga een andere bobijn plaatsen eens zien wat dat doet.
Omdat ik 10x het gaspedaal tot onder druk heeft die waarschijnlijk ook geen choke nodig want er is dan genoeg benzine in de motor aanwezig om vlot te starten. Het is net of die choke op het moment als ze moet werken dat niet doet!!
De Motor loopt beter dan voorheen heeft iets meer vermogen en is veel rustiger op stationair.
Toch startte die koud niet goed. De carburators waren volledig droog en ik was vergeten te pompen na het contact op te zetten.
Dit vind ik maar zeer vreemd met mijn elektrische benzinepomp zijn de carburators gevuld na even het contact op te hebben. Als ik dan niet 10x het gaspedaal tot onder duw start die niet vlot. Waarom werkt dat chokesysteem niet dadelijk bij gevulde carburators??? Volgens mij is dit niet normaal!!!
Met een beetje startpilot start die dadelijk!!!
Dus ik heb nog wat werk. Ik ga een andere bobijn plaatsen eens zien wat dat doet.
Omdat ik 10x het gaspedaal tot onder druk heeft die waarschijnlijk ook geen choke nodig want er is dan genoeg benzine in de motor aanwezig om vlot te starten. Het is net of die choke op het moment als ze moet werken dat niet doet!!
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2169
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat is inderdaad vreemd Godfried.
Die van mij start ook moeilijk als die lang stil gestaan heeft maar ik heb dan ook geen elektrische pomp.
Wat me wel opgevallen is nadat ik de starter gereviseerd heb gaat het starten wel vlotter.
Motor draait ook een stuk sneller rond bij het starten.
Starten doe ik bijna altijd zonder Choke, zomer en winter.
Als die eenmaal draait trek ik die wel een beetje op zodat het toerental wat hoger ligt.
Die van mij start ook moeilijk als die lang stil gestaan heeft maar ik heb dan ook geen elektrische pomp.
Wat me wel opgevallen is nadat ik de starter gereviseerd heb gaat het starten wel vlotter.
Motor draait ook een stuk sneller rond bij het starten.
Starten doe ik bijna altijd zonder Choke, zomer en winter.
Als die eenmaal draait trek ik die wel een beetje op zodat het toerental wat hoger ligt.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 3880
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Wanneer ik mijn Bagheera start, blijf ik van het gaspedaal, en dat kom altijd goed, zelfs na weken stilstand. Het duurt natuurlijk een tijd om de carburatoren te vullen, maar ik heb nog nooit problemen gehad.
- hendrik
- Posts: 4879
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Die van mij starten alle twee goed als ze koud zijn zelfs zonder choke maar als ze warm zijn duurt het wat langer.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
De choke is gemaakt om een koude motor sneller te laten startte, dus deze niet gebruiken maakt het starten zeker niet beter.matrafan wrote: ↑Tue Feb 07, 2023 8:08 pm Dat is inderdaad vreemd Godfried.
Die van mij start ook moeilijk als die lang stil gestaan heeft maar ik heb dan ook geen elektrische pomp.
Wat me wel opgevallen is nadat ik de starter gereviseerd heb gaat het starten wel vlotter.
Motor draait ook een stuk sneller rond bij het starten.
Starten doe ik bijna altijd zonder Choke, zomer en winter.
Als die eenmaal draait trek ik die wel een beetje op zodat het toerental wat hoger ligt.
Een startmotor die iets sneller draait maakt het starten wel gemakkelijker.
Als ik het gaspedaal 10x indruk voor het starten slaat die meestal bij de eerste startbeurt aan, ook na weken stilstand.
Toch ook mijn choke maar eens controleren en ik heb nog te weinig gereden sinds het plaatsen van mijn nieuwe distributie set.
Dat de motor zich nu anders gedraagt dat kan ik niet ontkennen. Met dit weer krijg je die motor ook niet gemakkelijk warm gereden ongeveer 10km is er nodig.
Benny,
Startte doet die motor wel altijd maar waarom niet onmiddellijk als de carburators zijn gevuld?? Met droge carburators, warm of koud en een beetje startpilot start die dadelijk dus er is gewoon geen benzine op dat moment.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 3880
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Godfried, het is een Matra. Die hebben hun eigen nukken!
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ja, ik weet het wel. Ik heb deze al lang genoeg en ben haar nog niet moe.
Vandaag nog wat veranderingen gedaan. Betere bobijn ( blauwe Bosch), benzinefilter lager geplaatst omdat deze altijd bijna leeg staat.
Toen gestart met alleen choke en hij startte dadelijk en draaide met 2800tr/m Toch eens proberen van dat gaspedaal af te blijven.
- Attachments
-
- verplaatste benzinefilter (Middel).jpg (230.34 KiB) Viewed 3516 times
-
- blauwe Bosch bobijn (Middel).jpg (197.22 KiB) Viewed 3516 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 3880
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Wij hadden thuis vroeger een Citroën GS. Mijn vader kon die altijd na een kwartdraai gestart krijgen. ik heb dat nooit gekund alhoewel ik net hetzelfde deed zoals hij handelde.
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Een goede auto zou zijn eigenaar moeten herkennen en niet zomaar starten bij een vreemde. De meeste vrouwen starten toch ook niet bij een vreemde.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Het gaat er dan toch van komen. Ik heb een relais besteld om mijn benzinepomp te beveiligen. Dat werd tijd.
https://www.autodoc.be/hella/936664
Ik ben ook nog bezig geweest aan het huis van mijn luchtfilter, dit past maar slecht op de carburators, het sluit slecht af. In het huis zitten enkele stalen ringen die moeten zorgen voor een goede sluiting op de carburators, deze zijn krom geworden. Ik heb ze terug recht gemaakt zodat ze hun werk weer kunnen doen. ook enkele nieuwe dichtingen gemaakt de oude zijn veel te groot geworden.
https://www.autodoc.be/hella/936664
Ik ben ook nog bezig geweest aan het huis van mijn luchtfilter, dit past maar slecht op de carburators, het sluit slecht af. In het huis zitten enkele stalen ringen die moeten zorgen voor een goede sluiting op de carburators, deze zijn krom geworden. Ik heb ze terug recht gemaakt zodat ze hun werk weer kunnen doen. ook enkele nieuwe dichtingen gemaakt de oude zijn veel te groot geworden.
- Attachments
-
- 20230206_122521 (Middel).jpg (192.36 KiB) Viewed 3452 times
-
- 20230206_101823 (Middel).jpg (163.49 KiB) Viewed 3452 times
-
- 20230206_093425 (Middel).jpg (194.41 KiB) Viewed 3452 times
-
- relais benzinepomp.jpg (13.66 KiB) Viewed 3454 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Vandaag mijn veiligheidsrelais ontvangen voor de benzinepomp en geïnstalleerd.
Helaas werk dit niet zoals ik verwacht had.
Er is geen spanning naar de benzinepomp tot ik begin met starten. Volgens de beschrijvingen van specialisten op forums zou dit relais bij contact op 10 a 15 seconden de benzinepomp aansturen om de carburator te vullen. NIET DUS.
Dit wil zeggen dat het voordeel van mijn elektrische benzinepomp volledig weg is en dat ik evengoed de mechanische pomp kan terug plaatsen.
Hoe ga ik dit oplossen????
Iemand raad?
De benzinepomp stopt wel bij het uitvallen van de motor.
Maar met de huidige situatie ben ik niet gelukkig, dit gaat zo niet blijven!!!
Helaas werk dit niet zoals ik verwacht had.
Er is geen spanning naar de benzinepomp tot ik begin met starten. Volgens de beschrijvingen van specialisten op forums zou dit relais bij contact op 10 a 15 seconden de benzinepomp aansturen om de carburator te vullen. NIET DUS.
Dit wil zeggen dat het voordeel van mijn elektrische benzinepomp volledig weg is en dat ik evengoed de mechanische pomp kan terug plaatsen.
Hoe ga ik dit oplossen????
Iemand raad?
De benzinepomp stopt wel bij het uitvallen van de motor.
Maar met de huidige situatie ben ik niet gelukkig, dit gaat zo niet blijven!!!
- Attachments
-
- relais benzinepomp 1 (Middel).jpg (150.34 KiB) Viewed 3363 times
-
- relais benzinepomp 2 (Middel).jpg (220.58 KiB) Viewed 3363 times
-
- nog wat onderdelen binnengekregen. (Middel).jpg (265.65 KiB) Viewed 3363 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 284
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat is vervelend Godfried , als je er over leest zie je inderdaad vaak dat de pomp na contact aan een tijdje loopt wat zeker bij carburateurs gewenst is. Bij injectie staat, na pomp aan, het systeem vrijwel gelijk op druk, daar kan het mogelijk anders zijn.
Was toevallig ook naar het zoeken van een relais wat na contact aan even loopt om de vlotterkamer te vullen, goed opletten welke ik aan ga schaffen.
Was toevallig ook naar het zoeken van een relais wat na contact aan even loopt om de vlotterkamer te vullen, goed opletten welke ik aan ga schaffen.
-
- Posts: 3880
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik heb ook geen idee. Heb je een aansluitingsschema?
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Het aangekocht HELLA 4RP 008 189-091 relais heeft deze functie niet en schakelt pas in als je begint met starten.. Het doet wat het moet doen, de benzinepomp uitzetten als de motor niet draait. Maar volgens informatie wat ik op het net heb kunnen vinden, ook op MatraMania zou het bij contact op de benzinepomp enkele seconden aansturen om de carburator te vullen.
Aan het relais is niks mis mee alleen dat de functie carburator vullen ontbreekt.
Om dit op te lossen zal ik een nieuw relais moeten bijplaatsen dat bij contact op 10-30 seconden stroom geeft aan de benzinepomp en dan uitschakelt zodat het veiligheidsrelais het overneemt.
Volgens mij de enige oplossing voor dit op te lossen. Ik sta open voor suggesties.
Met anders woorden "het Hella relais is voor mij niet het juiste relais".
Matra Bagheera S - 1977
- Luis A.
- Posts: 9
- Joined: Wed Dec 08, 2021 3:39 pm
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Hallo Godfried. Dit is wat je nodig hebt. "Fuel Pump Controller".
https://www.revolutionelectronics.com/P ... _Pump.html
Pompt gedurende 3 seconden voor het starten. Stopt de brandstofpomp als de motor stopt.
https://www.revolutionelectronics.com/P ... _Pump.html
Pompt gedurende 3 seconden voor het starten. Stopt de brandstofpomp als de motor stopt.
-
- Posts: 3880
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik weet niet of 3 seconden lang genoeg zal zijn om de carburatoren te vullen voor het starten.
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Drie seconden is voor een Bagheera met dubbele carburator iets te weinig. Ik zie liever 30 seconden. Je kunt wel meerdere keren het contact opzetten om de carburators te vullen.Luis A. wrote: ↑Sat Feb 18, 2023 3:25 pm Hallo Godfried. Dit is wat je nodig hebt. "Fuel Pump Controller".
https://www.revolutionelectronics.com/P ... _Pump.html
Pompt gedurende 3 seconden voor het starten. Stopt de brandstofpomp als de motor stopt.
Bedankt om mee te denken.
Waarschijnlijk ga ik een relais bijplaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik heb onlangs wat printjes gemaakt die 10 seconden spanning geven aan de pomp.
Die werken zeer goed.
Na 10 seconden slaat de pomp af en gaat weer draaien zodra het - bobine signaal aanwezig is op de print.
Aansluiting 4 draden
1 massa
2 + contact of pen 15 op bobine.
3 + pompaansturing (- heeft de pomp van massa)
4 -bobine signaal ( De andere pen op de bobine)
Dus fluitje om aan te sluiten.
De schakeling zit in gegoten in een kastje en zorgt voor een vochtvrij geheel.
Voor verzend kan je er van mij 1 krijgen.
Ik heb deze schakeling al jaren getest in mijn Murena en zorgt voor start in 2 slagen met en half gare accu ook na 6 maanden stilstand.
Herman
Die werken zeer goed.
Na 10 seconden slaat de pomp af en gaat weer draaien zodra het - bobine signaal aanwezig is op de print.
Aansluiting 4 draden
1 massa
2 + contact of pen 15 op bobine.
3 + pompaansturing (- heeft de pomp van massa)
4 -bobine signaal ( De andere pen op de bobine)
Dus fluitje om aan te sluiten.
De schakeling zit in gegoten in een kastje en zorgt voor een vochtvrij geheel.
Voor verzend kan je er van mij 1 krijgen.
Ik heb deze schakeling al jaren getest in mijn Murena en zorgt voor start in 2 slagen met en half gare accu ook na 6 maanden stilstand.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dit was de 3 seconden schema.Die heb ik later aangepast naar10-15 sec.
- Attachments
-
- fuelpmpaanst.jpg (148.62 KiB) Viewed 3331 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dag Herman, Spijtig dat dit iets te laat komt. Ik kan dan niks meer doen met het nieuwe relais dat ik juist heb aangekocht.
Ik heb nu ook een nieuwe kabelboom gemaakt voor dit relais.
Dat het niet werk zoals ik zou willen is wel duidelijk.
Ofwel plaats ik nog een relais erbij ofwel ga ik voor dat relais wat jij gemaakt hebt. Nog even bezinnen.
Ik heb hier nog enkele gloeirelais liggen van mijn vorige dieselauto, Deze zouden hier perfect voor kunnen dienen.
Maar tijdens een test kom ik tot de vaststelling dat deze niet willen werken. Dat er één kapot is dat kan maar meerdere dat geloof ik niet!!
Het relais schakelt maar valt niet terug uit na 15-20 seconden!!!!!
En toch ben ik er bijna van overtuigd dat ik niks mis doen.
Wie kijkt er even mee?
Hier het schema en het type relais.
Ik heb nu ook een nieuwe kabelboom gemaakt voor dit relais.
Dat het niet werk zoals ik zou willen is wel duidelijk.
Ofwel plaats ik nog een relais erbij ofwel ga ik voor dat relais wat jij gemaakt hebt. Nog even bezinnen.
Ik heb hier nog enkele gloeirelais liggen van mijn vorige dieselauto, Deze zouden hier perfect voor kunnen dienen.
Maar tijdens een test kom ik tot de vaststelling dat deze niet willen werken. Dat er één kapot is dat kan maar meerdere dat geloof ik niet!!
Het relais schakelt maar valt niet terug uit na 15-20 seconden!!!!!
En toch ben ik er bijna van overtuigd dat ik niks mis doen.
Wie kijkt er even mee?
Hier het schema en het type relais.
- Attachments
-
- schema gloeirelais Ford orion 1.6D.jpg (1.06 MiB) Viewed 3325 times
-
- 20230219_091805.jpg (353.65 KiB) Viewed 3325 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 284
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Godfried,
Ik ken het relais en de auto verder niet maar zo even meedenken (zie niet het hele relais en schema, kijk maar of het klopt wat ik denk, misschien niet maar geeft soms andere invals hoek.)
Hoe heb je gloeirelais aangesloten?
Op relais te zien schakeld pin 3 en 5 normaal de grote gloeibougie stroom, deze pinnen zullen dan wel zwaar zijn uitgevoerd, (misschien schroefpin? Op foto niet te zien). Neem aan dat je dan pin 3 van relais op de accu spanning hebt en pin 5 naar de brandstof pomp gaat.
Stuurstroom is dan via relais pen 1 en 2. Ik zie niet hele
electrische schema maar zo te zien krijgt dit stroom via contact aan +15. (of is dit alleen spanning bij starten) . Weet ook niet of de stuurstroom richting gevoelig is, dus + op 1 of 2, daar er een stukje electro in het relais zit voor de tijd kunt es omwisselen, kijk van te voren even of er geen interne verbindingen zijn met de pin 3 en 5 voordat je iets uitfikt.
Als ik denk wat zo een relais moet doen, gloeien als motor koud is en niet als motor warm is (neem ik aan) zit er dan intern het relais nog een temperatuur schakeling die meet dat de motor (ruimte) warm is??, Ik zie namelijk op schema geen stroom ingang die via een thermoswitch oid. geschakeld wordt.
Als relais zichzelf uitschakeld als motor warm is doet hij niks aan je warmstart probleem. weet niet of het relais op koude plaats moet zitten.
Edit,
Herman mooi schemaatje, zal es kijken wat ik aan electro componenten heb liggen, meeste wel denk ik. Kijken of ik dat bijelkaar kan solderen. Om de tijd te wijzigen, moet er dan een R of C worden verandert?,. evt. instelbare poti?
Ik ken het relais en de auto verder niet maar zo even meedenken (zie niet het hele relais en schema, kijk maar of het klopt wat ik denk, misschien niet maar geeft soms andere invals hoek.)
Hoe heb je gloeirelais aangesloten?
Op relais te zien schakeld pin 3 en 5 normaal de grote gloeibougie stroom, deze pinnen zullen dan wel zwaar zijn uitgevoerd, (misschien schroefpin? Op foto niet te zien). Neem aan dat je dan pin 3 van relais op de accu spanning hebt en pin 5 naar de brandstof pomp gaat.
Stuurstroom is dan via relais pen 1 en 2. Ik zie niet hele
electrische schema maar zo te zien krijgt dit stroom via contact aan +15. (of is dit alleen spanning bij starten) . Weet ook niet of de stuurstroom richting gevoelig is, dus + op 1 of 2, daar er een stukje electro in het relais zit voor de tijd kunt es omwisselen, kijk van te voren even of er geen interne verbindingen zijn met de pin 3 en 5 voordat je iets uitfikt.
Als ik denk wat zo een relais moet doen, gloeien als motor koud is en niet als motor warm is (neem ik aan) zit er dan intern het relais nog een temperatuur schakeling die meet dat de motor (ruimte) warm is??, Ik zie namelijk op schema geen stroom ingang die via een thermoswitch oid. geschakeld wordt.
Als relais zichzelf uitschakeld als motor warm is doet hij niks aan je warmstart probleem. weet niet of het relais op koude plaats moet zitten.
Edit,
Herman mooi schemaatje, zal es kijken wat ik aan electro componenten heb liggen, meeste wel denk ik. Kijken of ik dat bijelkaar kan solderen. Om de tijd te wijzigen, moet er dan een R of C worden verandert?,. evt. instelbare poti?