na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1589
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by Muddy Bandit » Fri Mar 29, 2019 8:32 pm

ALAIN VAN AKEN wrote:
Fri Mar 29, 2019 7:37 am

Rancho systeem is anders, met de veer lijkt het me ladingsgelinkt.
Klopt.
De Rancho heeft inderdaad een lastafhankelijke remdrukregelaar, deze is met de veer en beugel verbonden aan de stabilisatiestang.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Sun Apr 14, 2019 11:36 am

hansie wrote:
Wed Mar 27, 2019 5:55 pm
ruitenwisser motor achter ik ben op de helft zeg maar :-? ,vandaag pakketje van simon matra binnen met deze IMG-0034.jpg
er maar vanuit gegaan dat de oude niet echt meer zou werken en deze was ineens beschikbaar ,dus wie er een zoekt 8)
Hans, wat kost zo een remkrachtverdeler? :wink:
Matra Bagheera S - 1977

hansie
Posts: 69
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie » Sun Apr 14, 2019 8:55 pm

godfried was 180 euro inclusief vzk 8)

User avatar
hendrik
Posts: 4049
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hendrik » Sun Apr 14, 2019 11:39 pm

Ja die zijn nogal duur hé.


grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Mon Apr 15, 2019 7:57 am

hansie wrote:
Sun Apr 14, 2019 8:55 pm
godfried was 180 euro inclusief vzk 8)
Ja, dat is behoorlijk wat geld. Maar veiligheid is van levensbelang. :wink:
Volgens mij ook nergens anders meer te vinden. Toch niet op E bay.
Matra Bagheera S - 1977

hansie
Posts: 69
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie » Mon Nov 25, 2019 11:39 pm

vandaag weer eens tijd voor de baggie gehad ,massa reparatie kabelboom motorruimte na vergane massakabel motor/chassis.
isomotbag1.jpeg
isomotbag1.jpeg (1.28 MiB) Viewed 2033 times
Ik was bang dat ik de hele boom open moest maken maken maar 20 cm voordat de massakabel in het chassis verdween had ik weer gezonde niet gesmolten isolatie en de rest van de draden waren ongeschonden :D .
tothiermassa.JPG
tothiermassa.JPG (1.28 MiB) Viewed 2033 times
Echter toen ik nieuw stuk wilde plaatsen middels solderen en krimpkous bleek mijn soldeer op te zijn :oops: ,maar wel blij dat ik nu dit eenvoudig en goed kan repareren. Was wel wat krapjes zitten daar in de motorruimte .
clausfobie.JPG
clausfobie.JPG (809.53 KiB) Viewed 2031 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Tue Nov 26, 2019 7:20 am

Ik heb meerdere bagheera's afgebroken en enkele kabelbomen volledig gedemonteerd. Ik ben zeer weinig slechte stukjes kabel tegen gekomen.
Wel veel slechte stekkers en contacten ook enkele slechte kabels door laswerkzaamheden. Het is belangrijk om alles eens goed te controleren en voor de perfectionisten onder ons die kunnen alles vervangen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7666
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by oetker » Thu Nov 28, 2019 3:26 pm

De draden lopen meestal kris-kras door de Motorruimte.
Daar liggen ze vaak langs zeer warme delen.
De draden worden dan harder en breken soms.
Ik heb de draadbomen in mijn motorruimtes allebei vervangen om die reden.
Ik neem aan de de bagheera daar dezelfde problemen kent als de Murena.

groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

hansie
Posts: 69
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie » Tue Jan 21, 2020 6:02 pm

vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Thu Jan 23, 2020 7:36 am

hansie wrote:
Tue Jan 21, 2020 6:02 pm
vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
Die schotten kun je niet verkeerd zetten, wijst zich zelf uit. Waarschijnlijk heb je tijdens de laswerken aan het chassis iets een andere maat gegeven.
Misschien het schot dat niet past een beetje aanpassen. Ik heb indertijd die grote schotten opnieuw gemaakt omdat deze meestal in zeer slechte staat zijn.

Om welke remslang achter gaat het, er zijn twee verschillende lengtes die gebruikt werden op de bagheera. Op de laatste bagheera's die van de Murena. Ja, deze worden steeds zeldzamer. Tijdens mijn restauratie meer dan 25 jaar geleden waren ze al moeilijk te vinden. Ik heb ze toen laten bijmaken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Thu Jan 23, 2020 7:38 am

GODFRIED wrote:
Thu Jan 23, 2020 7:36 am
hansie wrote:
Tue Jan 21, 2020 6:02 pm
vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
Die schotten kun je niet verkeerd zetten, wijst zich zelf uit. Waarschijnlijk heb je tijdens de laswerken aan het chassis iets een andere maat gegeven.
Misschien het schot dat niet past een beetje aanpassen. Ik heb indertijd die grote schotten opnieuw gemaakt omdat deze meestal in zeer slechte staat zijn.

Om welke remslang achter gaat het, er zijn twee verschillende lengtes die gebruikt werden op de bagheera. Op de laatste bagheera's die van de Murena. Ja, deze worden steeds zeldzamer. Tijdens mijn restauratie meer dan 25 jaar geleden waren ze al moeilijk te vinden. Ik heb ze toen laten bijmaken. :wink: Ondertussen heb ik er nog enkele kunnen bijkopen maar ook deze zijn nu stock 0 en niet meer leverbaar.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7666
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by oetker » Thu Jan 23, 2020 12:59 pm

Remslangen van een Opel Corsa passen.
Zijn 31 cm lang.
Deze zijn van de Vauxhal uitvoering. GBH501
Ja natuurlijk in de UK goedkoper maar ze kosten weinig.
Misschien gewoon bij de onderdelenshop te vinden.
Sommige uitvoeringen moet je het middengat iets uitboren.
Volgen mij heeft Matrafan (Jos ze ook gezet).
Attachments
Corsa remslangen.jpg
Corsa remslangen.jpg (204.11 KiB) Viewed 1608 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Thu Jan 23, 2020 3:42 pm

Opletten !! Ik denk dat ze te kort zijn toch op mijn Bagheera. :o Meten is weten. :o Jos heeft een van de laatste bagheera's met een murena dashboard.
Bij de Bagheera zijn achter twee type's van remslangen gebruikt. Deze zijn onderling niet te verwisselen. Ja, het kan maar je mag dan je bagheera niet meer opkrikken of de wielarm hangt aan de remslang. Ik spreek uit ervaring!!!

Remslang Bagheera;
De totale lengte voor de voorste is 375 mm binnendraad is 3/8 en de buitendraad is M10x1
De totale lengte voor de achterste is 355 mm binnendraad is 3/8 en de buitendraad is ook 3/8
Voor de zekerheid het draadtype eerst nog eens controleren.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matrafan
Posts: 1761
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by matrafan » Thu Jan 23, 2020 7:01 pm

Dit is het verschil. Middelste is uitgeboord. Links origineel Rechts Opel slang.

Bovenste foto slang gemonteerd

IMG_9106.JPG
IMG_9106.JPG (902.08 KiB) Viewed 1593 times
.
IMG_9103.JPG
IMG_9103.JPG (749.45 KiB) Viewed 1593 times
IMG_9100.JPG
IMG_9100.JPG (770.81 KiB) Viewed 1593 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
oetker
Posts: 7666
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by oetker » Thu Jan 23, 2020 7:54 pm

De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matrafan
Posts: 1761
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by matrafan » Thu Jan 23, 2020 8:55 pm

oetker wrote:
Thu Jan 23, 2020 7:54 pm
De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
Bij mijn bagheera pasten ze perfect na het uitboren.

Maar zoals Godfried aanhaalt, mijn bagheera is van 1980 één van de laatsten.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Fri Jan 24, 2020 8:02 am

matrafan wrote:
Thu Jan 23, 2020 8:55 pm
oetker wrote:
Thu Jan 23, 2020 7:54 pm
De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
Bij mijn bagheera pasten ze perfect na het uitboren.

Maar zoals Godfried aanhaalt, mijn bagheera is van 1980 één van de laatsten.
Deze remslangen passen alleen op de laatst gebouwde bagheera's.
De andere Bagheera's hebben een draadaansluiting van 3/8 en de remslangen zijn totaal 355 mm lang.Indien je kortere zet bij die oudere bagheera's hangt de wielarm aan de remslang bij het opkrikken. Het bevestigingspunt staat bij deze oudere bagheera's iets hoger dan de laatste die gebouwd werden. Ik heb het zelf ervaren en heb ooit opgestuurde remslangen van de clubstock moeten terug nemen om deze reden. Dus opletten en meten voor je bestelt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

hansie
Posts: 69
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie » Sun Feb 02, 2020 10:12 pm

mannen bedankt voor de info ,ik had nog schijven achter nodig dus simon bezocht en voila :D kunnen we verder met de leidingen leggen.
overigens de plaat die ik niet kon thuisbrengen,bagheera cafe bracht uitkomst ,dus weer een deel uit de weg 8)
Attachments
IMG_2195.jpg
IMG_2195.jpg (1.79 MiB) Viewed 1513 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Mon Feb 03, 2020 5:30 pm

Hans zijn dat de juiste remslangen. Van welke jaar is je bagheera?
Matra Bagheera S - 1977

hansie
Posts: 69
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie » Mon Feb 03, 2020 11:55 pm

yep godfried 1979 is bouwjaar

User avatar
GODFRIED
Posts: 8628
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED » Tue Feb 04, 2020 8:36 am

hansie wrote:
Mon Feb 03, 2020 11:55 pm
yep godfried 1979 is bouwjaar
Deze heeft dan al de Murena remslangen. Deze passen niet op mijn Bagheera van 1977. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hans
Posts: 136
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hans » Thu Apr 02, 2020 6:21 pm

1 gedaan nog 3 te gaan :-)
Attachments
IMG_2915.jpg
IMG_2915.jpg (1.37 MiB) Viewed 1152 times
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)

User avatar
matrafan
Posts: 1761
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by matrafan » Thu Apr 02, 2020 7:17 pm

Mooi Mooi Mooi :roll: :roll: :roll:
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
hendrik
Posts: 4049
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hendrik » Thu Apr 02, 2020 9:08 pm

Ja dat ziet er alweer heel mooi uit.




grt harry de matra.

Post Reply