werkzaamheden tijdens de winterperiode

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED » Sat Jun 08, 2019 2:44 pm

Die metalen doppen zijn die voor extra bescherming tegen de warmte? Of hebben die een ander doel?

Ik wil er dus kopen zonder weerstand of zo weinig mogelijk. :o :o :o :o
Ik ben er ook nog niet rechte of 90° doppen even testen wat het beste is.
Matra Bagheera S - 1977

oetker

Post by oetker » Sat Jun 08, 2019 10:39 pm

Extra bescherming voor warmte en het zijn 5 kohm doppen. dan kan je voor koperen binnenader kabels gaan.
De koolstof kan niet veel hebben vind ik en gaan vaak bij de dop stuk.
Het wordt bij een midmotor daar heter dan gemiddeld.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

GODFRIED

Post by GODFRIED » Sun Jun 09, 2019 8:08 am

oetker wrote:
Sat Jun 08, 2019 10:39 pm
Extra bescherming voor warmte en het zijn 5 kohm doppen. dan kan je voor koperen binnenader kabels gaan.
De koolstof kan niet veel hebben vind ik en gaan vaak bij de dop stuk.
Het wordt bij een midmotor daar heter dan gemiddeld.
Die doppen wil ik niet gebruiken. De bescherming dat zou wel mogen. Ik vind 5 kohm te veel. Zeker als je ziet dat de oude originele bougiekabels maar ergens rond de 0.5 kohm zitten. Deze zijn gemaakt met een stalen gedraaide kern. Zie de foto :o
Verwonderlijk dat die met een zo lage weerstand hebben kunnen maken. :o :o
Attachments
20190604_095050 [800x600 test tekening 2].jpg
20190604_095050 [800x600 test tekening 2].jpg (40.41 KiB) Viewed 152 times
Matra Bagheera S - 1977

talbotmatra

Post by talbotmatra » Sun Jun 09, 2019 1:06 pm

Waarom is 5KOhm teveel?

Dit is een berekent systeem. 5KOhm is de gemiddelde waarde van de bougiekabels op zowel mijn Talbot en mijn Murena. Ook mijn nieuwe sets Bougiecords hebben deze waarden.

Ik snap niet wat je probeert te bereiken met hele lage weerstanden, het enige wat hierdoor kan gebeuren is dat in het geval van kortsluiting de bobine verwoest en eventueel een piekspanning creeert op het boordnet, met veel elektrische schade tot gevolg.

Het gaat niets opleveren om lage weerstanden te gaan gebruiken. Ik zou dit laten voor wat het is.
Murena 1.6S

Se battre oui, mais ne pas oublier après de bien manger et bien boire

GODFRIED

Post by GODFRIED » Mon Jun 10, 2019 7:21 am

talbotmatra wrote:
Sun Jun 09, 2019 1:06 pm
Waarom is 5KOhm teveel?

Dit is een berekent systeem. 5KOhm is de gemiddelde waarde van de bougiekabels op zowel mijn Talbot en mijn Murena. Ook mijn nieuwe sets Bougiecords hebben deze waarden.

Ik snap niet wat je probeert te bereiken met hele lage weerstanden, het enige wat hierdoor kan gebeuren is dat in het geval van kortsluiting de bobine verwoest en eventueel een piekspanning creeert op het boordnet, met veel elektrische schade tot gevolg.

Het gaat niets opleveren om lage weerstanden te gaan gebruiken. Ik zou dit laten voor wat het is.
Misschien heb je gelijk!! Ik baseer me op de oude originele bougiekabels. Ik sta daar van te kijken wat een lage weerstand deze hebben rond de 0.4kohm. Ik heb nooit geweten dat deze zo laag waren. Tussen de oude bougiekabels zit geen weerstand, alleen de weerstand van de kabel en de aansluitingen. De bougiekabels die meer dan 20 jaar op mijn bagheera hebben gezeten hebben een weerstand van tussen de 13 en de 28 kohm. Zelfs dit noemt men nog normaal.
Nu heb ik gebruikte Beru bougiekabels op mijn Bagheera zitten. Sinds een week. Deze hebben een weerstand van tussen de 3.5 en de 4.5 kohm. Deze doen het perfect.

Ik wil een nieuw setje maken of kopen en ik zou graag de juiste beslissing nemen daarom dat ik raad vraag aan jullie. :roll: Maar zoals je kunt zien verschillen de meningen nogal. :o
Persoonlijk denk ik ook dat het allemaal niet veel uitmaakt en dat het niet aankomt op wat ohm meer of minder. Ik wil natuurlijk ook niet dat ik hierdoor problemen krijg met de ontsteking of de bobijn.

Of de bobijn bij kortsluiting van één bougie zou verbranden betwijfel ik. De stroom kan steeds weg alleen gemakkelijker.
Ik ben blij dat jullie hierop reageren zodat ik de goede beslissing kan nemen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

GODFRIED

Post by GODFRIED » Mon Jun 10, 2019 11:52 am

Vandaag eens enkele bougies gemeten die ik liggen heb.
Blijkbaar heb ik bougies in mijn bagheera zitten met een inbouwde weerstand. Ze meten 6 kohm.
Ook enkele champion bougies gemeten. Meetwaarde, NY9C; 176 ohm NY7C; 20 ohm
Ook een Marchal bougie gemeten bijna 0 ohm

Waarschijnlijk heb ik de verkeerde bougies in mijn bagheera zitten en dit gecombineerd met een hoge weerstand van de bougiekabels zou dit wel eens problemen kunnen geven. :o Enkele testen doen!!
Attachments
20190610_094712 [800x600 test tekening 2].jpg
20190610_094712 [800x600 test tekening 2].jpg (55.24 KiB) Viewed 120 times
Matra Bagheera S - 1977

oetker

Post by oetker » Mon Jun 10, 2019 11:58 am

6 kohm zijn radio ontstoorde bougies.
In principe niets mis mee.
Kabels van 176 ohm of 20 ohm lijken mij niet goed.
Dat zou 0 moeten zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny

Post by benny » Mon Jun 10, 2019 12:30 pm

Is het een bobine voor ontstoorde kabels of niet? Want dat maakt een groot verschil voor de stroom die opgewekt wordt. De spanning blijft altijd gelijk maar de stroom is afhankelijk van de weerstand en ik denk hoe meer stroom hoe groter de vlam.

GODFRIED

Post by GODFRIED » Mon Jun 10, 2019 4:14 pm

oetker wrote:
Mon Jun 10, 2019 11:58 am
6 kohm zijn radio ontstoorde bougies.
In principe niets mis mee.
Kabels van 176 ohm of 20 ohm lijken mij niet goed.
Dat zou 0 moeten zijn.
Die verschillende meetwaarde is van een ander merk type bougies niet van de bougiekabels. Dus je mag ontstoorde kabels gebruiken, ontstoorde doppen en ontstoorde bougies. Ik zou zeggen één van de drie is voldoende. :o

Volgens mij is het een originele oude Bagheera bobijn die nu geplaatst is. Of deze ontstoorde kabels moet hebben weet ik niet?? Als ik de oude bougiekabels meet ( 400 ohm) dan zou ik zeggen niet ontstoord ook niet in de dop, dus met lagere weerstand.:o

Oei Godfried!! Het begint saai te worden. Je blijft maar zagen over die bougiekabels. :oops: :lol:
Matra Bagheera S - 1977

Post Reply