Page 1 of 3

Rancho-X

Posted: Wed Jul 18, 2007 7:27 pm
by jo
omdat ik toch een keertje een topic moet maken voor mijn Rancho, bij deze dus

de () echte werken zijn pas voor het late najaar-winter gepland maar zo af en toe jeukt het al wel
vandaag de sloop Rancho aan het kuisen geweest .....
als ik hem kocht zaten er een stuk of 20 grote spinnen in, je zag de motor haast niet van de webben, ook binnenin beetje goor
heb toen direct bus Riem leeggespoten dus die beestjes waren al een tijdje naar hun hemel
nu de motorruimte met de hogedruk gedaan en ook de zetels die ik eerst demonteerde
dan beetje gestofzuigd incluis halve chassisbalken die mee in de slang verdwenen en stukken bodem :lol: :-?

en toch heeft hij plekken die nog heel goed lijken, zoals het schutbord dat nog redelijk strak is (in vergelijking met de X), de batterij steun die geen zware roest heeft

hier en daar al wat roestomvormer op gespoten om de boel niet verder te laten rotten

eerst de boel flink laten drogen en dan probeer ik de motor aan de praat te krijgen

alvast wat foto's
dit is de X die een tweede jeugd krijgt
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0013-2.jpg
en dit de sloper uit la douce france
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0012-2.jpg
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0014-4.jpg
sloop Rancho motor gereinigd
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0001-8.jpg
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0002-5.jpg
schutbord en subframe
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0003-5.jpg
binnenin nog goede rubber matten http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0004-8.jpg
en de zetels
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pa ... 0006-4.jpg

alles zal nogwel veranderen maar heb momenteel het idee om de kas terug origineel te maken maar met extra's zoals stoelen met gordelspanners, een airco, meer luxe zoals CV en elektrische ruiten
verder ga ik bekijken of het mogelijk is om een duo LPG tank onder de wagen te hangen, momenteel staat hij al op LPG maar de tank ligt dwars achter de zetels waardoor die mooie grote koffer naar de maan is

Posted: Thu Jul 26, 2007 9:56 am
by GODFRIED
Dag Jo,

Als ik de foto's bekijk heb ik de indruk dat er niet veel werk aan is!! Maar we weten beter, de buitenkant is het probleem niet.
Je hebt nog al plannen met deze rancho. Dat gaat een luxe car worden met alles erop en eraan.
Hou ons zeker op de hoogte. We weten graag waarmee je bezig bent en foto?s! Die maken ons zo gelukkig, vooral dat stevige plaatwerk. :oops:
Het zal een prachtig eindresultaat worden. :wink:

Posted: Thu Jul 26, 2007 1:17 pm
by jo
zeker weten dat er wel meer aan zal zijn dan dat hij er nu uit ziet, maar hij gaat toch tot de laatste vijs uit elkaar dus kunnen we dat allemaal aanpakken :lol:
ja luxe zonder het concept echt te verkrachten
als ik goed gelezen heb is er airco te krijgen geweest maar die zat dan in het dak verwerkt (was ergens ...op het web)
degelijke gordels zijn in elke auto aan te raden maar als ik er met gordelspanners neem zitten ze ook netjes weggewerkt, in de deurstijl en achteraan wil ik het rolsysteem inwerken, zal steviger vast zitten dan origineel :P
CV en elektrische ruiten dat is echt luxe en omdat ik er toch de gezinsauto voor kleine en grote ritten van ga maken... (denk dat ht een even leuke wagen als de Beringo gaat zijn, misschien wel meer comfort qua rijeigenschappen

gisteren trouwens de X zijn blok afgespoten, sloeg daarna aan maar wou niet netjes lopen, ik had dus echt de hogedruk overal opgezet en het was aardig nat
even de delco open gelegd en 10 minuten laten drogen in de wind, daarna draidehij alsof er niets gebeurt was (moet je eens met een andere wagen proberen)
denk dat het technisch wel goed zit met de gebruikte techniek

Posted: Sun Jul 29, 2007 12:29 pm
by ALAIN VAN AKEN
Jo,

Ik kijk alvast uit naar je restauratieverhaal en wens je veel doorzetting en plezier.
Trouwens een airco was inderdaad te verkrijgen en werd op het voorste stuk van het dak gemonteerd. Een goede beschrijving kan je zien in het onderdelenboek pagina V34.

Posted: Mon Jul 30, 2007 10:10 am
by GODFRIED
Met dat vooruitzicht en die werkzaamheden die je gaat doen ga je er h??l veel plezier aan beleven. Dat er een airco was te verkrijgen op de rancho heb ik nooit geweten. Een hele uitdaging maar je gaat er iets moois en unieks voor in de plaats krijgen. :wink:

Posted: Mon Sep 10, 2007 4:24 pm
by Vollegaaz
beetje inspiratie : http://marancho.fr.tc/

Posted: Mon Sep 10, 2007 6:26 pm
by jo
Vollegaaz wrote:beetje inspiratie : http://marancho.fr.tc/
onder andere door deze heb ik me al een beeld kunnen vormen van hoe de mijne er aan toe kan zijn (veronderstellend dat ze zowat allemaal op de zelfde plaatsen het zwaarste roesten)

ik heb hem dus al bekeken en hij staat tussen de favorieten, maar toch zeker bedankt :wink:

Posted: Mon Sep 10, 2007 6:36 pm
by ALAIN VAN AKEN
Link staat trouwens ook op onze links pagina http://www.matramania.be/links.html

Posted: Mon Sep 17, 2007 8:36 am
by GODFRIED
Zeer interessante link met veel duidelijke foto's. Mooi werk werd er al geleverd. Dat kan niet beter! Daar krijg je toch kriebels van. :wink:

Posted: Thu Jan 10, 2008 9:01 pm
by Maes Jules
Simca Matra Rancho

http://www.oldtimersweb.be/

Posted: Fri Jan 11, 2008 10:46 am
by GODFRIED
Ik vind de rancho een gezinswagen met veel plaats en deze mis ik wel bij mijn bagheera. De rancho heeft me altijd aangesproken maar er moeten keuzes gemaakt worden in het leven. :wink:

Posted: Fri Jan 11, 2008 5:18 pm
by jo
Ja ik moest me 2 weken geleden inhouden, stond een redelijk rijklare Rancho te koop samen met een op te maken Bagheera type1 voor 1500 euro.
Dan kon ik sneller met een Rancho rijden en had ik ineens een Bagheera. :D
Maar ik ben niet alleen hier, 4 auto's op den hof vond Patsy niet zo een goed idee.

Posted: Fri Jan 11, 2008 5:42 pm
by Vollegaaz
loll, k'heb hier ook zo'n exemplaar wonen, toen ik gisteren vertelde dat ik een bagheera had bijgekocht kreeg ze alle kleuren, gelukkig voor haar ging het om een miniatuur exemplaar :lol:

Posted: Sun Jan 13, 2008 11:37 am
by GODFRIED
Die vrouwen kunnen maar niet begrijpen waarom wij zo gek zijn op deze auto's! Is het wel normaal met zo een mooi aanbod dat wij voor die roestbakken kiezen? :wink:

Posted: Sun Jan 13, 2008 2:14 pm
by Maes Jules
GODFRIED wrote:Is het wel normaal met zo een mooi aanbod dat wij voor die roestbakken kiezen? :wink:
Godfried,wat bedoeld u juist met mooi aanbod, vrouwen of wagens ? :lol:

Groeten

Posted: Sun Jan 13, 2008 6:07 pm
by jo
Ha ha, tja.... :lol:

Vandaag de discutie nog wat verder uitgediept want nustaan ze aan 1350.

Krijg je argumenten, ...., die ik allemaal kon weerleggen :lol: :lol:
Moeilijke tijden zeker omdat het om een X gaat.

Posted: Sun Jan 13, 2008 9:26 pm
by matra530lx
Jo,

Ik weet niet of je buiten auto's nog andere hobbys hebt, maar een mogelijkheid om uw vrouw te overtuigen om de Rancho + Bagheera te mogen kopen is de volgende: "wat is het beste ne vent die alle dagen zat thuis komt of ene die altijd in de garage zit".
Ik denk dat de meeste vrouwen voor de tweede mogelijkheid gaan. :lol:

Mvg,

Jean

Posted: Sun Jan 13, 2008 10:01 pm
by jo
Ja dat begrijpt ze wel, alleen snapt ze niet dat iemand meer dan 500? geeft voor zo een oude auto.
Ik zou zo een XM break mogen kopen als hij maar airco heeft, kan dus ook eentje van 18 jaar zijn.
een Espace van 84 zou ook nog lukken omdat er wat luxe aan zit.
Maar geen Rancho meer. :(

Kijk ik heb nu een Berlingo die de eerste 30000km geen kosten te verwachten heeft, alles is zowat gebeurt.
Ik heb hem nu 2 jaar en kan er nog altijd alle kosten uithalen bij verkoop. (gekocht met alles kapot om zegge maar alles zelf gerepareerd).
Ik heb geen daily driver nodig, daar heb ik de Movano van het werk hier voor de deur voor staan.
Als ik hier de deur open doe zie ik zo 8 Berlingo-Partners staan.

Dus ben ik aan het kijken naar iets meer dan eentje van 12 in een dozijn.
De Rancho is geen slechte keus omdat ik genoeg stukken heb om hem rijdend te houden.
Waarom nog een andere bijkopen?
De X die ik nu heb heeft nog veel teveel werk eer ik ermee kan rijden.

Ik zal eens rap proberen om die moto dat hier staat te verkopen s? dan heb ik een argument meer. :lol:

Posted: Mon Jan 14, 2008 5:26 am
by GODFRIED
Als ik eerlijk moet zijn bedoelde ik de wagens maar ik kan je geen ongelijk geven van vrouwen is er ook een mooi aanbod. Gelukkig zijn onze gekste jaren voorbij en weten we wat we willen,"kijken mag maar aankomen!". :lol:

Groetjes, Godfried

Jo, wat is dat met die 8 berlingo-partners? Het Sinterklaas geschenk daar heb ik al veel plezier aan gehad. Ik gebruik het zelfs op de slaapkamer. :lol:

Posted: Mon Jan 14, 2008 6:26 pm
by jo
GODFRIED wrote:Als ik eerlijk moet zijn bedoelde ik de wagens maar ik kan je geen ongelijk geven van vrouwen is er ook een mooi aanbod. Gelukkig zijn onze gekste jaren voorbij en weten we wat we willen,"kijken mag maar aankomen!". :lol:

Groetjes, Godfried

Jo, wat is dat met die 8 berlingo-partners? Het Sinterklaas geschenk daar heb ik al veel plezier aan gehad. Ik gebruik het zelfs op de slaapkamer. :lol:
Die vrouwen, niet omdat je op dieet bent dat je niet naar de menu mag kijken. :lol:
Sinds ik met deze Berlingo rij heeft het halve dorp ook een Berlingo of Partner, de aanwezigheid van beide merken hier speelt wel een grote rol denk ik, ook het feit van vele jonge gezinnen.

Op de slaapkamer? Image Image

Posted: Mon Jan 14, 2008 7:45 pm
by Marcel
Godfried verklaar nader,graag wat foto,s

Posted: Mon Jan 14, 2008 8:28 pm
by Maes Jules
Marcel wrote:Godfried verklaar nader,graag wat foto,s
Van vrouwen of wagens ?????????????? :roll:

Posted: Mon Jan 14, 2008 9:02 pm
by jo
Maes Jules wrote:
Marcel wrote:Godfried verklaar nader,graag wat foto,s
Van vrouwen of wagens ?????????????? :roll:
Nee nee die slaapkamer foto's :lol:

Posted: Mon Jan 14, 2008 10:36 pm
by Frank
Niet afdwalen h??! 'k Denk dat die zetels van die Rancho anders ook goed plat kunnen. Hahaha! :oops: :oops: :oops: :oops:

Posted: Mon Jan 14, 2008 11:16 pm
by jo
Frank wrote:Niet afdwalen h??! 'k Denk dat die zetels van die Rancho anders ook goed plat kunnen. Hahaha! :oops: :oops: :oops: :oops:
achterin volledig in de vloer, 2 Meter 10 laadvloer dan :lol:

Posted: Tue Jan 15, 2008 2:17 am
by Muddy Bandit
Frank wrote:Niet afdwalen h??! 'k Denk dat die zetels van die Rancho anders ook goed plat kunnen. Hahaha! :oops: :oops: :oops: :oops:
Een Rancho heeft toch al de mogelijkheid om een fabrieksorigineel 2-persoons bed incl. matras uit te schuiven.... :lol:
Waarom dan moeilijk doen met zetels? :-?

Image

Image

(zou eerder gordijntjes in de rancho maken :oops: )

Posted: Wed Jan 16, 2008 5:34 am
by GODFRIED
Toch maar een rancho kopen!! Als dagelijkse wagen kan hij nog h??l goed mee. Wat een ruimte. Daar nog een gasinstallatie in en km maken. Heerlijk!! :wink:

Posted: Wed Jan 16, 2008 6:19 pm
by jo
Dat kan ik afraden om er een gastank in te leggen, bij mij moet ze er ook onder komen te hangen :lol:

Posted: Wed Jan 16, 2008 9:59 pm
by Muddy Bandit
jo wrote:Dat kan ik afraden om er een gastank in te leggen, bij mij moet ze er ook onder komen te hangen :lol:
Ook mijn plan, op de plaats van het reservewiel.
Maar eerst de Grand Raid weer gezond maken.....

Posted: Wed Jan 16, 2008 10:32 pm
by jo
Bij mij ligt er nu een 60 liter tank in de koffer en die ligt lelijk in de weg.
Mijn reservewiel moet ook op het dak zoals bij de jouwe.