Page 1 of 1

verschillen in Rancho

Posted: Thu Jun 21, 2007 11:29 pm
by jo
ik heb nu 2 Rancho's en zie toch een hoop verschillen
de 83'er heeft bruin getint glas, velours zetels, tapijt op de bodem, een bakje over de pook, afdekplaat over de achteruitenwisser, gele verstralers, alu velgen, tellerunit met toerenteller en volt meter
de 79'er heeft wit glas, stoffen zetels, rubber op de bodem, geen bakje, geen afdekplaat op de ruitewissermotor, witte verstralers, wel een klein lipje aan de zijramen om ze te kunnen sliten bij hoge snelheid, stalen velgen

wat hoort eigenlijk bij welk model?

Posted: Fri Jun 22, 2007 7:31 am
by Vollegaaz
da's net zoals bij de bagheera's, tussen elk jaartal zitten steeds wat verschillen me dunkt.

Posted: Fri Jun 22, 2007 11:51 am
by Paul
:D 't Is duidelijk Matra. :D

Posted: Fri Jun 22, 2007 5:13 pm
by jo
aha dat is duidelijk :lol:

het kan me eigenlijk niet schelen of die nu origineel naar bouwjaar is maar wel leuk om te weten wat er zoal bestaat

de zetels bvb. vervang ik toch zeker door schuivers ipv. kantelaars voor de achterinstap te verbeteren, denk ZX of AX zetels, beide hebben toch geen goede zetels meer

Posted: Sat Jun 23, 2007 12:39 pm
by GODFRIED
Het was de kunst om de wagen aan het verkopen te houden en daarom werden steeds veranderingen uitgevoerd. Zoals je waarschijnlijk weet zijn er verschillende types van rancho's op de mark gebracht. Wie weet hoeveel?????? :wink:

Posted: Sun Jun 24, 2007 11:50 am
by benny
De auto's werden gemonteerd met de onderdelen die ze naast zich vonden. De ene keer was het dit de andere keer dat. Je vindt dit ook terug bij de Bagheera. De ene S heeft iets van een X terwijl de andere dat niet heeft. Het is een Franse wagen, en in die tijd stak het allemaal niet zo nauw.

Posted: Mon Jun 25, 2007 1:17 am
by Knockaert Luc
Jo, ik kan je melden dat je twee Rancho's hebt die nog in bijna originele staat verkeren.
Die uit ?83 is een 'X', en had dus steeds getinte ruiten, velours zetels, tapijt, toerenteller en voltmeter, alu velgen en daarenboven metaalglanslak. Het bakje over de pook is iets dat er achteraf op geplaast werd en is niet origine.
Afdekplaat boven ruitenwissermotor achter is er, denk ik, pas in '81 op gekomen.
Als het een Belgische wagen is, zijn er normaal witte verstralers op.
Ofwel zijn die gele mistlichten, of indien toch verstralers zullen de originele (SIEM) ooit eens vervangen zijn door andere.

Die uit '79 is een 'Version Base', een gewone versie dus, of indien er slechts 2 zitplaatsen zijn, een 'AS' (Affaires-Soci?t?)- de X had iets meer luxe. Vandaar de witte ruiten (was wel optie), de rubber vloerbedekking en de afdekplaat boven RW motor bestond nog niet.
De lipjes aan de zijramen hebben er in principe steed opgezeten, doch breken, door roestvorming, nogal eens af of werden evt. verwijderd bij evt herspuiten???

Stoffen zetels kwamen, behalve bij de speciale versie 'Grand Raid', in Belgi? niet voor. Op de 'Version Base' was het eerst volledig 'skai' (ofte 'zwijneleer'), later werd het 'skai' met het middenstuk in ruitjesstof.

Wanneer het volledig stoffen zetels betreft, zal het waarschijnlijk een Franse wagen zijn.
Zoals je ziet is alles nog redelijk origineel en juist.

Posted: Mon Jun 25, 2007 1:42 am
by Knockaert Luc
Wat het aantal versies van de Rancho betreft kunnen we het zo stellen:
er zijn 5 types Rancho met dan enkele speciale versies ervan.
De 'basisvorm' is echter gedurende de ganse productie gelijkgebleven.
Je had de;
- AS (niet in Belgi?)
- Base
- X
- Grand Raid
- D?couvrable, soms ook Grand Air genoemd, al is dit niet de offici?le naam.

Speciale versies waren:
'Loisirs', met ondermeer de 'Jaenneau' versie, verm. enkel in FR, 'Davos', verm. enkel in D en dan de Midnight, speciale versie van de X, blijkbaar slechts 100 ex. enkel in FR.

Vermoedelijk is dit vrij volledig en heb ik niets over het hoofd gezien.

Posted: Mon Jun 25, 2007 2:13 am
by jo
de gele lichten zitten in een andere behuizing als de witte Siem lichten op de 79" dus inderdaad mogelijk veranderd
de 79" heb ik in Frankrijk gehaald maar ik denk dat die uit Duitsland komt aangezien de Duitse D achteraan nog te bespeuren valt in de lak (sticker was reeds verwijdert), ook geeft het typeplaatje van de trekhaak daar alles in het Duits aan, verder wat Duitse munten gevonden in de wagen
de wagen heeft 4 stalen velgen

of mijn 83" een echte X was weet ik niet, de laatste eigenaar die ermee gereden heeft had drie Ranco's, 2 voor onderdelen en 1 om te rijden, deze dus
mogelijk heeft hij de luxe dingen overgebouwd

ik kan er dus gerust een X op plaatsen :D

Posted: Mon Jun 25, 2007 12:28 pm
by GODFRIED
Dag Luc,

Fijn iets te horen van je.

Bedankt voor de lijst met de gemaakte modellen. Ik heb de rancho altijd een mooie wagen gevonden maar ik heb niet energie genoeg voor meerdere wagens :wink:

Posted: Mon Jun 25, 2007 8:14 pm
by jurgen M
Jammer dat het moeilijk is om er een betaalbare te vinden met weinig (las)werk,...

Posted: Tue Jun 26, 2007 11:02 am
by GODFRIED
Ja, als je een rancho koopt moet je rekenen op een totale restauratie. Dan weet je wel wat je hebt en hij zal je niet vlug in de steek laten. Dan zullen er geen roestplekken achterblijven waar hij gestaan heeft. :wink:

Posted: Wed Jun 27, 2007 6:11 pm
by jo
jurgen M wrote:Jammer dat het moeilijk is om er een betaalbare te vinden met weinig (las)werk,...
hierstaan er drie http://www.cible-auto.com/occasions-matra/1.html :lol:

Posted: Wed Jun 27, 2007 9:32 pm
by ypres
dag luc :D