Page 1 of 1

verbruik?

Posted: Mon Nov 28, 2005 9:53 pm
by ypres
enig ideeen omtrent het verbruik van een rancho?
en benzine? 95 ? 98 ? loodvervanger?

Posted: Tue Nov 29, 2005 12:22 pm
by ALAIN VAN AKEN
Zowel 95 als 98 kan, zelfs zonder loodvervanger met een voorkeur voor 98.
Over het gemiddeld verbruik denk ik dat Luc Knockaert hierover een correcter cijfer kan geven dan ik.
Luc??????????????????????????

Posted: Tue Nov 29, 2005 10:25 pm
by GODFRIED
Alain, je schrijft zonder loodvervanger! De motor is toch de zelfde als de Bagheera.Dit is de eerste keer dat iemand zegt dat er geen loodvervanger bij moet.Ben je daar zeker van?Ik doe er altijd loodvervanger bij.Dit is een vraag die jaren geleden ook gesteld werd, maar waar nooit met zekerheid een antwoord opgekomen is.Ken je nog Bagheerarijders die zonder loodvervanger rijden?
Groetjes. :wink:

Posted: Wed Nov 30, 2005 1:49 pm
by ALAIN VAN AKEN
Klopt Godfried.
ZONDER LOODVERVANGER / LOODVRIJ voor de Rancho, Bagheera en Murena. De cilinderkop en kleppen zijn hierop voorzien. Wel raad ik aan van 98 octaangehalte te gebruiken.

Posted: Wed Nov 30, 2005 6:44 pm
by GODFRIED
Ik ga het eens testen.Momenteel tank ik 95, met 98 rijdt hij misschien nog beter!Bedankt voor de tip.
Groetjes :wink:

Posted: Wed Nov 30, 2005 6:52 pm
by ypres
voor zover ik al gelezen heb zou de bagheera motor met loodvarvanger best draaien, maar zouden de latere rancho's toch een ander type gekregen hebben om zodoende beter in de markt te liggen wat betreft verkoop door motoren aan te bieden die op loodvrij 95 en 98 reden.

dus bagheera mischien op loodvrij (afhankeleijk van motor) maar rancho moet zeker op loodvrij kunnen rijden :lol:

Posted: Thu Dec 01, 2005 2:44 pm
by ALAIN VAN AKEN
Loodvrij voor ALLE types Bagheera / Rancho / Murena

Posted: Thu Dec 01, 2005 4:01 pm
by GODFRIED
Alain zo als je ziet, het is niet altijd gemakkelijk om mensen te overtuigen.Die twijfels van wat is nu het beste voor mijn motor blijven lang bestaan.Voor de prijs van de loodvervanger moeten we het niet laten. Maar wat niet nodig is!Is niet nodig.Ik ga er voor.
Groetjes. :wink:

Posted: Fri Dec 02, 2005 12:54 am
by Knockaert Luc
Hallo,

Voor alle duidelijkheid, ALLE Simca motoren (en je mag het draaien en keren zoals je wilt, wie met een Bagheera, Rancho of Murena rijdt heeft er ??n, al zijn er die dit liever niet horen) zijn reeds van in begin jaren '70, ik denk '72 of '73 (zou het terug eens moeten opzoeken), voorzien om te rijden op benzine ZONDER lood. Het enige dat er baat bij heeft om loodvervanger toe te voegen is de kassa van de producent van het product, dus volstrekt overbodig! Wel, zoals reeds aangehaald werd door Alain, 98 tanken.

Ikzelf rij al jaren met verschillende Rancho's zonder lood en heb nog nooit problemen gehad.

Verder hebben ALLE Rancho's van de eerste tot de laatste dezelfde motor, evenwel met uitzondering van de Grand Raid versie, die er een had met verlaagde compressieverhouding. Op verzoek kon die ook ingebouwd worden in de andere versies.

Wat het verbruik betreft van een Rancho, zoals steed gaat dit samen met de rijstijl van de bestuurder.
Wie zijn wagen, en zijn 'porte-monnaie' een beetje spaart komt aan een gemiddeld verbruik van 7 ? 7,5L.
Deze cijfers zijn gebaseerd op bijna een kwart eeuw 'Rancho-rijden', zodoende denk ik ze dus toch met enige zekerheid te mogen meegeven.

Zo, Karel, niets houd je nog tegen om te starten met de restauratie.
Groetjes.

Posted: Fri Dec 02, 2005 5:06 am
by GODFRIED
Luc,bedankt voor de informatie.Je bent klaar en duidelijk.
Groetjes. :wink:

Posted: Fri Dec 02, 2005 7:29 am
by ypres
inderdaad godfried
klaar en duidelijke taal van luc

desondanks de vele vermeldingen
dat klepstelen en zittingen bij matra
niet geschikt zijn voor "unleaded"
geloof ik ook dat er ongelode dus 98 in kan

bedankt voor de info

(nu nog m'n vader overtuigen dat hij 98 kan tanken) :wink:

karel

Posted: Fri Dec 02, 2005 12:40 pm
by ALAIN VAN AKEN
Luc bedankt voor de reactie, ik dacht al waar blijft hij.
Karel gaan voor die Rancho.

Posted: Fri Dec 02, 2005 11:49 pm
by Knockaert Luc
Ik ben dan misschien wel klaar en duidelijk, toch zit ik evenwel ook nog met een probleem dien aangaande.

We keren even +/- 25 jaar terug in de tijd, er was nog geen sprake van ongelode benzine, en je had aan de pomp 'super' en 'normale' benzine.

De vraag is nu: door wat vervang je best de 'normale' benzine van vroeger?
Immers, een Rancho mocht enkel op Super rijden (nu 98) ,de Grand Raid versie (enkel ?) op Normale.

Indien iemand daar duidelijkheid in kan brengen, graag. Ik zou dit graag weten tegen dat ik straks (lees: over een paar jaar) mijn Grand Raid in gebruik neem.

Alvast bedankt.

Posted: Sat Dec 03, 2005 10:25 am
by GODFRIED
Dag Luc.
Het verschil tussen super en normale benzine was alleen het octaangehalte.Super met een octaangehalte van 98 en normale met een octaangehalte van 95.Alleen het lood werd uit de benzine verwijderd.
groetjes. :wink:

Posted: Sat Dec 03, 2005 10:44 am
by ALAIN VAN AKEN
Klopt volledig Godfried.
Het octaangehalte heeft niks te maken met de kleppen of klepzitting maar met de (zelf)ontbranding en compressie met daaraan gekoppeld het eventueel pingelen (zelfontbranden zonder vonk) van de motor.

Posted: Sat Dec 03, 2005 11:04 am
by benny
Tank dus gewoon de benzine met de voorgeschreven oktaangehalte. Als het gaat met 95 is 98 tanken weggesmeten geld.
Benny.

Posted: Sat Dec 03, 2005 2:09 pm
by Knockaert Luc
Als ik het goed begrijp zou een Grand Raid zonder problemen moeten kunnen rijden met 95.

Zullen we onthouden voor later. Alvast bedankt!