Page 6 of 6

Posted: Sun May 11, 2014 10:20 am
by rubain
die pur isolatie zou ook best wel nog eens kunnen... :roll:
ik kwam dit tegen op het net, wat denk je muddy zou dit passend zijn?
http://www.ebay.fr/itm/Correcteur-de-freinage-Bendix-Talbot-Horizon-6-7cv-02-78-/130978667685?hash=item1e7eefdca5&pt=JG_FR_Auto_Pi%C3%A8ces#ht_675wt_904
Alvast bedankt, weeral :roll: , om het eens te bekijken!

Posted: Sun May 11, 2014 11:18 am
by oetker
rubain wrote:Hoi allemaal!
Bedankt voor de reacties! Qua roest lijkt het inderdaad nog mee te vallen, als we dat tenminste vergelijken met die van Muddy... :roll:
De achteras is zowel op bevestigingspunten als op het chassis nog goed intact, dus normaal geen ingrijpende werken daar. Alleen is de remkrachtverdeler aan vervanging toe vrees ik, iemand een idee of deze gelijk is als die van een horizon? Ziet er mij nagenoeg identiek uit en valt nog nieuw te bestellen :D


Deze is altijd goed want is universeel instelbaar.
Zet je gewoon in serie mer de remleiding naar achteren.

http://www.ebay.co.uk/itm/CPP-DISC-BRAK ... 4d0841c696

of deze (zonder merk en gratis versturen is een koopje)
http://www.ebay.co.uk/itm/ADJUSTABLE-BR ... 35d3544d94

Posted: Sun May 11, 2014 9:40 pm
by Muddy Bandit
Die zijn wel instelbaar Herman, maar niet lastafhankelijk geregeld. :wink:


Maar de regelaar van een Horizon is exact gelijk aan die van de Rancho.
Het kan alleen zijn dat de veer een andere lengte heeft (heb ik niet gecontroleerd), maar dat is simpel over te zetten.

De regelaar wordt ingesteld door de stand van de stabilisatiestang, dus als je de as nog geheel uit elkaar gaat halen voor een opfrisbeurt merk dan eerst even hoe die beugel precies op de stabilisatiestang heeft gezeten... scheelt je straks een hoop werk op de remmentestbank.
Ow ja, aan het uiteinde van die veer zit ook nog een klein metalen plaatje waarmee de veer aan de stabilisatiestang bevestigd zit... RAAK DIE NIET KWIJT!!!

En let bij een totale demontage van de as er ook even op dat de torsiestaven aan de juiste kant blijven, links en rechts zijn niet uitwisselbaar i.v.m. de voorspanning.

Succes, en als je nog vragen hebt dan meld je je maar. :wink:

Posted: Sun May 11, 2014 10:16 pm
by rubain
jeetje zeg, muddy jij bent gewoon zoveel beter dan een werkplaatshandboek! Niet normaal! :lol: Hartstikke bedankt voor de tips, het bespaart me weer een hoop kopzorgen en heeft me weer een boost om verder te gaan, bedankt man! Morgen wordt, als het weer wat mee zit, een slijpdagje, of mocht het toch tegen zitten, wordt het de achteras :wink:

Posted: Sun May 11, 2014 10:28 pm
by oetker
Muddy Bandit wrote:Die zijn wel instelbaar Herman, maar niet lastafhankelijk geregeld. :wink:


Nee dat klopt maar dat is de standaard op de Murena/Bagheera ook niet.
Als de originele niet te vinden was geweest kan het een goede goedkope optie zijn.
Neem aan dat je de Rancho niet meer als vrachtwagen in gaat zetten en dan kan je de zaak op een zodanig vast punt zetten dat die achter nooit blokkeert want dat is eigenlijk wat je wil.

Herman

Posted: Sun May 11, 2014 11:56 pm
by jo
Ziet er echt nog goed uit. :o

Posted: Mon May 12, 2014 1:30 pm
by Matramartin
Beste mensen, ik moet het ff kwijt. Ik verbaas me over de kennis die door sommigen van jullie wordt ten toon gespreid. Complimenten, wat een boeiend en leerzaam forum hebben jullie er met zijn allen van gemaakt.

Posted: Mon May 12, 2014 10:11 pm
by Muddy Bandit
rubain wrote:jeetje zeg, muddy jij bent gewoon zoveel beter dan een werkplaatshandboek! Niet normaal! :lol:


Normaal ben ik nog nooit geweest... :oops:
Maar als je jou Rancho eenmaal geheel klaar hebt bezit je dezelfde kennis... de praktijk is de beste leermeester.

Ik vind het gewoon leuk om te zien dat er meerdere mensen zijn die het aan durven om een Rancho op een zeer grondige manier te restaureren, en als ik daarbij iemand kan behoeden voor bepaalde fouten en/of missers die mij zelf zijn overkomen zal ik dat zeker niet na laten.
Ik heb destijds ook veel tips gekregen van anderen, daar heb ik ook zeer veel baat bij gehad.
En uiteindelijk hebben we toch allemaal hetzelfde doel: de Rancho in ere houden.

Wat het onderdelenvergelijk betreft: ik had gewoon het voordeel dat er naast de Rancho ook een Talbot Horizon stond, en dan gaat het vergelijken natuurlijk een stuk gemakkelijker.

Posted: Tue May 13, 2014 8:31 am
by rubain
Hoi allemaal!
@muddy
ik heb er idd al veel van geleerd dat is het minste wat je ervan kan zeggen, en als ik het even niet zie zitten, dan bekijk ik eens die foto's van de Grand Raid, en dan denk ik, fiew die zag er nog een stuk erger uit :roll: en dan ga je weer verder! :wink:

Maarre ik heb het toch wat overroepen hoor, wat betreft die 'goede staat' van de achteras :cry: Toen ik gisteren de rubbers weghaalde, kwam dit te voorschijn... :oops:

Image

En de rechtse kant beduidend nog slechter...

Image

Intussentijd ligt de as klaar om verder gedemonteerd te worden, de remkrachtverdeler is eraf, en ik ga toch die van de horizon bestellen, sorry oetker was anders idd een goedkoop en goed alternatief geweest, maar khou het voorlopig liever wat origineel, toch bedankt voor de tip! :D

Image

De regenbui is ook verdwenen, dus begonnen aan het uitschijven van de achterste dorpel, deze werd door de vorige eigenaar al eens "gelapt en getapt" :roll:

Image

Image

Image

Gewoon het achterste gedeelte eruit en herbeginnen

Image

Image

Tot de volgende!

Posted: Wed May 14, 2014 1:46 am
by Muddy Bandit
rubain wrote:
Maarre ik heb het toch wat overroepen hoor, wat betreft die 'goede staat' van de achteras :cry: Toen ik gisteren de rubbers weghaalde, kwam dit te voorschijn... :oops:

Image




Bekend verschijnsel, daar zijn de meeste assen rot... maar je ziet het pas als je de rubbers eruit gehaald hebt.

Probeer ergens een donoras te vinden, dan kun je de schoteltjes van de achterste bevestiging eruit tikken (zitten geklemd in het gietijzer) en deze gebruiken om in te lassen.
Zo heb ik het ook gedaan.

Posted: Wed May 14, 2014 7:33 am
by rubain
Probeer ergens een donoras te vinden, dan kun je de schoteltjes van de achterste bevestiging eruit tikken (zitten geklemd in het gietijzer) en deze gebruiken om in te lassen.
Zo heb ik het ook gedaan.


Toen ik de rubbers uithaalde merkte ik op dat hij al eens moet bijgelast geweest zijn, toch vreemd hoe ze dan toch weer gaan roesten... :evil:
De as is nu ontdaan van remkrachtverdeler en trommels enzo, kwestie dat hij wat beter hanteerbaar is en lichter is :lol: ,intussen ook netjes gemaakt.
Ik had inderdaad al eens die foto's van jou bekeken hoe je het gedaan had, een goed as vinden is inmiddels een grote zeldzaamheid :x
Dus ik ga de as brengen naar een kennis van me die bronzen beelden oplast van schaars gekleede dames :wink:, eens vragen of hij het nog kan redden en zo niet, wordt het idd zoeken naar een deftige as... :cry:

Posted: Wed May 14, 2014 5:08 pm
by jo
Let op hier mag voor de keuring niet aan gelast worden dus zorg dat het niet zichtbaar is.
Mijn Rancho heeft daar een rode kaart voor, verboden tot het verkeer.

Posted: Wed May 14, 2014 10:28 pm
by Muddy Bandit
Hier in Nederland mag je officieel ook niet lassen aan draagarmen en vergelijkbare delen, je moet dus gewoon zorgen dat het netjes, degelijk en onzichtbaar hersteld wordt.
Maar kijk even goed of alleen de binnenkant is aangetast, of dat de buitenranden ook verrot zijn.
Als het alleen het gedeelte is waar de rubbers in zitten kun je dat deel vervangen door die eerder genoemde "schoteltjes" (zitten ook in de achteras van een 1100), en een grote carrosseriering nemen voor de boven- en onderkant.

De werking van de rubbers zijn de boosdoeners van dit euvel, verf slijt er in mum van tijd af en vocht blijft er tussen komen om z'n vernietigende werk te doen.
De enigste degelijke oplossing is bij montage eerst een dik soort vet (ik heb hiervoor schotelvet van vrachtwagens gebruikt) in de kommen te smeren alvorens de rubbers erin te drukken.
En gelijk ook even een paar ruime afwateringsgaatjes boren in de onderzijde, dan blijft de binnenkant daar ook droog en behandelbaar.

Succes met het herstel, of probeer eerst magazijn@simcaclub.com eens voor een nog goede achterbrug/complete as.
http://www.simcaclub.com/index.php/magazijn/ (zit in Angeren, net onder Arnhem)

Posted: Wed May 14, 2014 10:44 pm
by benny

Posted: Thu May 15, 2014 5:58 pm
by rubain


ik was al vol euforie dat dit het onderdeel was, maar helaas, bij nader inzicht in het onderdelenboek is dit het gedeelte waar de remtrommels op horen te zitten :cry:
nja, kga eerst eens horen wat de lasser zegt, maar goed dat je me er attent op maakt jo, en anders wordt het zoeken naar een andere as. :evil:

Ik heb me daar ook al zorgen over gemaakt over die keuring. Gezien de wetgeving van onze straffe politici hier in Belgiƫ betreffende de oltimerkeuring verandert is, ben ik ook bang als ze de laswerken zullen opmerken, je een permanente rode kaart geven :evil:
Kan natuurlijk de rancho altijd in Walloniƫ laten keuren, wss zijn ze daar vast wat lakser... :wink:

Posted: Thu May 15, 2014 9:19 pm
by jo
Permanent rood weet ik zo niet, zeker niet voor een as die je kunt wisselen.
Die van mij heeft rood maar is wel terug te keuren moest ik er minstens een andere as onder steken (en een klein beetje laswerk rondom :) )

Posted: Thu May 15, 2014 11:19 pm
by Muddy Bandit
Goed laswerk is niet zichtbaar, dus is geen reden tot afkeur.
Bak- en braadwerk valt altijd op, dus terechte afkeur.
:wink:

Posted: Thu May 15, 2014 11:57 pm
by jo
Bestaat ook nog het truckje om op bvb. de bodemplaat een zichtbare reparatie te doen, de rest was nog prima mijnheer..... :lol: