mijn Rancho even voorstellen

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hoi Ruben,

Controleer dit gedeelte ook even heel goed:

Image

Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat er hier in de bodemplaat een scheurtje zit, vooral als de stoel veel in de achterste stand is gebruikt.
Ik heb deze plek aan de onderzijde moeten verstevigen met een extra stukje plaat, de puntlassen van de stoeldragers lagen bij mij ook deels losgescheurd door metaalmoeheid.

En ik moet zeggen: je hebt eigenlijk nog een knetterharde Rancho, in deze zit hooguit een kwart van mijn laswerk. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi!

@muddy
Bedankt voor de tip! Begin volgende week werk ik nog wat verder aan de Rancho en dan ga ik het even bekijken 8)
Leuk te horen dat mijn Rancho er naar jullie normen nog hard uitziet, alweer wat extra motivatie om verder te gaan :lol:
Tevens een occasie lasautomaat op de kop getikt, nu maar hopen dat ik hem toch niet al teveel nodig heb :roll:
O ja Muddy, ik moet op 6 februari in je regio zijn, toevallig niet thuis in de voormiddag, zodat ik kan zien hoe een nieuwe Grand Raid eruitziet? :wink:
@oetker
ondanks dat mijn kas er mss nog redelijk goed uitziet, ik denk toch niet het zo snel zal gaan voor mijn Rancho het straatbeeld zal zien... :lol:

Groeten,
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

rubain wrote: O ja Muddy, ik moet op 6 februari in je regio zijn, toevallig niet thuis in de voormiddag, zodat ik kan zien hoe een nieuwe Grand Raid eruitziet? :wink:
Je bent van harte wekom, daar maak ik graag wat tijd voor vrij.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Niemand gezien, en ook geen afmeldingen ontvangen... :(
Jammer, en dat is niet vanwege de koffie maar ik had deze vrij gemaakte dag dus wel wat beter kunnen besteden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Het lente-weer is aantocht, een weekje verlof en dan komen de Rancho-kriebels weer boven! 8-)
Dus begonnen met de demontage van het dashbord.

Image

Dan maar de teller eruit gehaald en deze even ter vergelijking gelegd naast de teller van de X die erin komt, intussentijd is ook de kilometerstand van de nieuwe teller aangepast aan de km's van het blok :roll:

Image

En een Rancho zou toch geen Rancho zijn als je niet wat rare dingen meemaakt ;)
Toen ik de buizen demonteerde van de verwarming kwam ik dit tegen... :o

Image

Een buis vol met prut, bladeren en andere troep...
Dan maar verdergaan met demonteren.

Image

Het kachelhuis wordt er ook netjes van onder gehaald.

Image

Uitendelijk is het dashbord quasi volledig gedemonteerd, en overal opschrijven waar het vandaan komt natuurlijk ;)

Image

En ja hoor, dan denk je dat je het allemaal gezien hebt, dan hoop je telkens weer dat je een keiharde Rancho hebt, je denkt van ja, die stond immers 15 jaar in een droge schuur, maar ja, dromen zijn maar al te vaak bedrog, en dat bewijst het nog maar eens. Op plaatsen waar je het niet verwacht komt de nodige roest even piepen... :evil:

Image

Image

En dan de beruchte A-stijl, die is volledig weggerot en dat terwijl de andere kant geen spetter roest vertoont :o

Image

Dan zinkt de moed je toch alweer even in de schoenen, vooral als je weet dat dit nagenoeg verre van het einde zal zijn :(
Volgende keer misschien beter ;)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Positief blijven denken: als het chassis eenmaal kaal is kun je overal goed bij komen. :lol:
Dat binnenpaneeltje van de A-stijl is best wel gemakkelijk te vervangen... veel belangrijker is dat het stuk wat daar achter zit nog in redelijke staat is, waar je portierscharnieren op zitten.

Heb je de spatschermen en de paravan inmiddels ook al gedemonteerd?.. daaronder vind je meestal de oorzaak van die verrotte A-stijlen wel.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daarom zijn het Matra's! Ze zitten vol verrassiningen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is meestal de rechtse kant die het meest te lijden heeft.
Daar liggen de meeste plassen dus ook het natst.
Hoe goed ze er ook uit lijken te zien, het worden bijna altijd projecten.
Gaat vast wel goed komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi!

Lang geleden dat er alweer een update geweest is, maar druk bezig geweest (spijtig genoeg niet met de rancho :( )
Maar dat maken we volgende week alweer goed, dan heb ik een weekje of twee verlof, en de Rancho staat alvast op het programma! 8)
Intussentijd heb ik, na veel vloeken, het spatbord losgekregen (bouten zaten onder de tectyl) en dan kom je inderdaad de oorzaak van het probleem tegen... :cry:
Duidelijk dat deze Rancho wel heeeel veel in de regen gereden heeft... :roll:

Image

Dit ziet er echt niet goed uit... :evil:
Hopelijk is dit het slechtste gedeelte :wink:
Groeten,
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!

Vandaag een dagje uitgetrokken voor de Rancho! :D
Eindelijk een dag vol ontspanning en vertier ;)
Begonnen met de portieren eraf te halen, gezien ik bang was dat ze er bijna zo gingen afvallen ;)

Image

Was best wel een gesakker, gezien de bouten niet direct mee wilden, maar bon, toch gelukt, en de portieren zijn in goede staat, enkel wat vliegroest, maar niets ernstigs 8-)
Dan verder gaan met het rechterspatbord, in de hoop wat minder ellende te zien aan de A-stijl :roll:

Image

Evenals radiator en lichtjes eruit, en stelselmatig beginnen kaalmaken!
Vervolgens begonnen aan de hoofdremcilinder eruit te halen en de embrayage-pomp

Image

Intussentijd vroeg ik me af wat deze drie kabels daar apart lagen bijdoen? Iemand een idee waarvoor die dienen? :idea:

Image

Alle pompen eraf, nu vroeg ik mij af of ik het ganse zootje zo eruit kan halen, of moet ik nog iets meer losmaken, om de kolom te kunnen verwijderen? :?:

Image

Morgen weer verder!
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Op mij Franse Matra zit daar een relais, ref 19 staat erop
In de X zit er ook niets op.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi Allemaal!

Toch maar even bezig geweest met de Rancho, gezien het mooie weer 8-)
Het dakimperiaal eraf gehaald, en wat een gesukkel, met de zonneklep, moeren die dusdanig vastgeroest waren dat alles meedraaide, behalve de moer, dan maar de popnagel er even uitgeboord ... ;)
Dan maar de plastiek stukken proberen heel te houden :roll:

Image

Vervolgens de buizen even uitkieperen en dan kom je tot een hoopje roest :evil:

Image

Gezien het mooie weer, en ik ook een manier zocht om de bullbar te ontdoen van de nodige inwendige roest, even wat experimenteren met wat water en elektriciteit, elektrolyse dus, maar dan op grote schaal

Image

De klemmetjes erop en dan maar even wat stroom erbij :D

Image

En dan borrelen maar! 8-)

Image

Intussentijd even de achterkant demonteren

Image

Image

Na een dagje borrelen was ik aangenaam verrast dat mijn experiment geslaagd was! 8-)

Image

Image

Tot de volgende!

Groeten,
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Werkt dat ontroesten echt. Wat heb je aan het water toegevoegd. Moet je tussendoor nog met een stalenborstel alles bewerken?

Heb zelf een zoutzuurbad gebruikt maar dit is niet aan te raden.
Gevaarlijk en de delen roesten nog sneller als ze eruit komen.
Ben daar van afgestapt. Ook ultrasoon reinigen is mij tegengevallen, kreeg mijn apparaat niet aan het werken. :x
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het valt me nog mee dat je de bullbar zo netjes los hebt gekregen... bij de meesten breken de bouten gewoon af, of is de buis op de bevestigingen al compleet doorgeroest.

Als je trouwens de losse roestschilvers goed uit die buizen van de dakdrager wilt krijgen moet je er even een stukje prikkeldraad doorheen raggen, daar worden ze mooi schoon van.
Vervolgens gelijk even en een paar afwaterings-/ventilatiegaatjes boren, dan ben je dat probleem voor de toekomst ook gelijk kwijt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, ik denk dat het een soda-badje is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Godfried, ik denk dat het een soda-badje is.
Benny, Ik ga daar ook eens een test mee doen. Jij ben daar ook al mee bezig geweest. Vindt je artikel niet terug.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

het is inderdaad een soda-badje, natuurlijk wel op grote schaal, zo'n 260 liter water in het bad, vermengt met 10 kilo soda, dat in combinatie met genoeg vers ijzer en dat brouwsel een uurtje of 7 laten borrelen 8)
ik had er al veel over gehoord, maar nog niet uitgeprobeerd en zeker niet op zulke grote schaal, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was 8) vooral omdat zo ook de inwendige roest in de buis zo ook verwijderd is
@ muddy
ik heb inderdaad je raad opgevolgd 8) een paar gaten in de dakdragers en dan ook het bad in! Ik heb slechts één stuk plastic afgebroken en één buis is er wat slecht aan toe, maar ik hoop de buis nog te kunnen oplassen :-?

Jammer dat mijn bad niet groot genoeg is om het ganse chassis in te doen, zo was het misschien ook ontroest :lol:
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Wel een hele mooie manier van ontroesten! Ben het zelf ook van plan bij mijn murena, maar helaas nog niet aan toegekomen.

Maar vaak kruipt de roest deels onder de verf, of er zit nog tectiel op het voorwerp. Word de verf/tectiel ook door dit proces losgeweekt?
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

de tectyl of verf moet best wel verwijderd worden voor een optimaal resultaat, dus even met grof schuurpapier of staalborstel erover en dan zo het bad in! 8)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, je moet kijken bij "Techniek" en dan bij elektrolitisch ontroesten.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Rubain heb je nu een stuk plastiek te weinig?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

@jo
ik heb inderdaad met het losmaken van de buizen het bevestigingsgedeelte dat in de ijzeren buis schuift afgebroken (met als resultaat dat het plastic gedeelte in de ijzeren buis zat :roll:, ik heb dat er intussentijd uitgepeuterd, maar ik zit dus inderdaad opgeschept met een hoekje zonder bevestigingsplastic... :cry:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Niet getreurd, zijn gemakkelijk te repareren.

Image

Image

Image

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Bedankt voor de tip Muddy, ik probeer dat ook wel op de één of andere manier op te kalfateren :wink:

Gisteren na mijn werk toch nog even de garage ingeduikeld om wat aan de Rancho te werken, en ja voor je het beseft ben je algauw weer een paar uur verder :roll:
Begonnen met het dakhemel te verwijderen. Wat een rotklus! Het dakhemel was serieus tussen de ruiten gekleefd, dus hier en daar toch een scheurtje van los te maken :cry: Ik ga waarschijnlijk even rondkijken om ergens een nieuw hemel te kopen of eventueel laten maken.

Image

Image

Het voorste gedeelte ging eraf als niets en de isolatie is nog perfect intact!

Image

Dan nog even de benzinetank er van onderuit gehaald en de reservewielbeugel 8-)

Image

En als afsluiter nog even de uitlaat er van onder, die was dusdanig vastgeroest en toch niet meer te redden, dus heb ik hem simpelweg gewoon doorgezaagd... :roll:

Image

Groeten,
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Waarom heb je niet eerst even de ruiten eruit gehaald? :-?
Dan had je de stof er heel uit kunnen halen, de stof van de hemel zit namelijk iets verlijmd en grotendeels geklemd door de raamrubbers...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

wel ja, ik zou eigenlijk liever de ruitjes in de kas laten zitten en de kap er in z'n geheel afhalen met de ruiten erin, kvrees er wat voor dat ik ze dan er niet meer mooi terug in zou krijgen en ze niet meer waterdicht zouden zijn ofzo, inderdaad niet de ideale manier... :oops:
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!

Gisterenavond nog even tijd gemaakt om de remklauwen te verwijderen.

Image

Image

Image

Dan dacht ik ook maar even gelijk de schijven verwijderen, maar daar liep het fout :evil: De 3 tussenbouten verwijderd, en dan dacht ik de centrale bout ook te kunnen verwijderen die op de as zit... Ik heb met alles geprobeerd (buiten nog niet met de compressor), verlengstukje erop, nog een extra lange buis, maar die bout wou dus absoluut niet los, het enige dat gebeurde dat ik zo mijn sleutels buigde :evil: Kan dit dat dit zo vast zit, of doe ik iets verkeerd? Iemand? :roll:

Groeten,
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Er is wel een inslag in de boord van de moer die je eerst moet wegslijpen. Ik denk niet dat het linkse draad is.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Is zeker géén linkse draad, denk niet dat er ooit cardanassen gemaakt zijn met linkse draad.

Indien ge nog remdruk had, had ge deze beter eerst losgemaakt.

Kunnen verdomd vast zitten.

Misschien eerst met de pneumatische luchthamer proberen.

Ik heb destijds een strip ijzer van 40mm op 10mm bevestigt op twee wielbouten en laten steunen op de vloer.

Vervolgens een buis met een lengte van +/- 2 meter op de sleutel en als ge geluk hebt: Hopa los.

Veel succes.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee linkse draad op een cardanas bestaat denk ik niet maar het is jammer dat de remmen ervan af zijn anders kon iemand de rem in houden dat kan ook al wat helpen.







grt harry de matra.
Post Reply