Page 1 of 1

Motorverschil Y2 / Y2BTC

Posted: Fri Nov 28, 2008 1:19 am
by Muddy Bandit
In m'n Grand Raid zit een blok met verlaagde compressie, nl. 8,8 i.p.v 9,5.
Ben ik dus wel blij mee, kan er tenminste overal probleemloos euro 95 getankt worden.

Maar nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe deze verlaagde compressie gerealiseerd is, boring x slag is van beide motoren gelijk. (76,7 x 78 )
Dit zou dus moeten betekenen dat de krukas ook gelijk moet zijn...
Dan zou er dus verschil in de cylinderkop of de zuigers moeten zitten, of dat er kortere drijfstangen zijn gemonteerd.
Ik neem tenminste maar aan dat het niet op de afrikaanse manier is gerealiseerd. (dus dikkere of dubbele koppakking)

Ben er al een tijdje naar op zoek, maar ik heb er tot nu toe nog steeds niets over kunnen vinden... :(
Heeft er iemand hier enig idee van hoe dit zit?

Groeten,
Patrick.

Posted: Sat Jan 10, 2009 8:31 pm
by oetker
Heb een verhaal over de type's en motoren gevonden.
Men praat over 2 types motor in de diverse modellen.
low en high compression, dus niet een geheel aangepaste motor.
Volgens het verhaal gaat het om aangepaste verbrandingskamers.
Dat zou dus de vorm van de bovenkant van de zuiger kunnen zijn.
Heb ook inderdaad verschillende zuigervormen gezien voor de 1100.

Hier staat de story
http://www.rootes-chrysler.co.uk/car-de ... v1100.html

Posted: Sun Jan 11, 2009 12:00 am
by Muddy Bandit
Thanks. :wink:

Een mooie, voor mij nog onbekende site.
Heb hem meteen maar even tussen de favourieten gedrukt, kan ik hem eens rustig napluizen.