Remmen Rancho, merkenchaos?

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Remmen Rancho, merkenchaos?

Post by Muddy Bandit »

Ik ben op het moment bezig het gehele remsysteem te reviseren van m'n Rancho.
Na de schoonmaak van alle onderdelen kom ik echter vele merknamen tegen op de verschillende onderdelen.
De remtangen voor zijn Girling, de remcylinders achter Girling (links) en DBA (rechts), de hoofdremcylinder is van Teves (reservoir echter weer DBA), de remkrachtregelaar op de achteras ATE, en op de rembekrachtiger zit een stickertje van Lucas.... :o

Nu wist ik wel dat Matra tijdens de productie van de Rancho verschillende remmenmerken heeft gebruikt, maar dat alle merken in 1 auto vertegenwoordigd zijn lijkt mij wel een beetje vreemd, vooral die achteras. (de ankerplaat, schoenen en bevestiging zijn links en rechts totaal verschillend)
De diverse garageboeken geven wel revisie-instructies over de meeste merken (alleen ATE en Lucas komt nergens voor), maar niet welk type bij welk bouwjaar hoort.

Ik zit er nu sterk over te denken om de voor- en achteras geheel Girling te maken, maar ik wil alles wel zoals het origineel hoort.
Ook voor de hoofdremcylinder heb ik in m'n onderdelenvoorraad van de Rancho de keuze uit DBA, ATE en Teves....
Weet iemand wat er op een Rancho Grand Raid uit 1980 hoort te zitten, ik weet nu niet meer welke merken ik wel en welke ik niet moet gaan reviseren.... :cry:

Ik zal maar eerst eens nieuwe remleidingen op maat gaan maken en buigen, deze zijn gelukkig merkloos. :wink:
Alle oude leidingen heb ik maar afgedankt, de wartels waren deels rond en de rest zag er ook niet meer echt mooi uit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

vooraan Teves of Girling, achter DBA (Bendix) of Girling.
Hoofdremcylinder: Lockheed of Teves
Reservoir remvloeistof: Lockheed of Teves
Voor de remkrachtregelaar is geen merk opgegeven
Er werd dus niet specifiek 1 merk gebruikt, maar gewoon genomen wat op dat moment in voorraad was

Georges
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De remdrukregelaar op de achteras is van Ate, net zoals de donorregelaars die ik nog heb. (blijkbaar was hiervan dus maar 1 soort in de Matra-fabriek... :lol: )

Ik heb inmiddels ook al begrepen dat de hoofdremcylinder van Ate afkomstig is van de simca 1100 TI, deze blijken beter te zijn dan DBA en Teves (en gemakkelijker te reviseren), ze werden door de simca-dealers ook gebruikt als vervanger voor het origineel in de Rancho.

Maar de remmen voor en achter maak ik dan allen Girling.

Bedankt voor de info, ik kan nu de juiste revisiesetjes gaan bestellen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply