Even maar weer een aanvulling plaatsen, hoewel ik de afgelopen weken eigenlijk weinig tijd heb gehad om met de Grand Raid bezig te zijn.
M'n Suzuki SJ413 moest ook weer voor de APK, en na 22 jaar dienst waren de dorpels te krokant om nog weer goedgekeurd te worden.
Ben dus voornamelijk met deze auto bezig geweest.
Maar de nieuwe APK is weer een feit, ik kan (hopelijk) weer een jaartje ongestoord rijden en baggeren.
Wat de Grand Raid betreft: het laswerk moet nog steeds gebeuren...
De zoektocht naar een verwarmde ruimte waar ik mag lassen heb ik opgegeven, voor een maand huurprijs van zo'n ruimte kan ik de Grand Raid straks ook in de lak zetten.
Dit betekent dus gewoon maar wachten op aangename buitentemperaturen voordat ik hiermee verder ga.
Ondertussen heb ik nog wel de koppelingscylinder gereviseerd.
Hiervoor had ik in m'n voorraad nog het nodige materiaal aanwezig.
De nemercylinder is geheel vervangen, hierin zaten al putjes in de cylindewand.
Ook heb ik de reserve-remklauwen maar vast gereviseerd, netjes in vetpapier gepakt en toegevoegd aan de magazijnvoorraad.
Godfried, bedankt voor de supersnelle levering van de revisiesetjes.
Ook de dakimperiaal boven de voorstoelen is weer als nieuw.
Hiervan waren de buizen ook aardig verrot aan de uiteinden waar ze in de kunststof houders gemonteerd zitten.
Deze stangen zijn echter van een heel vreemde, ovale maat.
Gelukkig zaten er in m'n voorraad reserve-onderdelen ook nog de nodige verroeste exemplaren, dus met een beetje zagen, meten en lassen heb ik weer een paar gave exemplaren van de juiste lengte gemaakt.
Ik heb alleen een paar kleine ontwateringsgaatjes geboord in de onderzijde zodat er nu ook ventilatie door deze buizen gaat, en minder roest ontstaat.
Bij de demontage zijn helaas ook de voorste stangbevestigingen afgebroken, het kunststof zat vastgeroest in de buizen.
En probeer nog maar eens gave steunen te vinden....
Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan, zelf repareren dus.
En aangezien lijmen niet mogelijk bleek moest er maar een nieuw stukje in gemonteerd worden.
Kostte een paar dagen nadenken, maar de oplossing is in ieder geval wel doeltreffend en sterk.
De voorste steun, bovenop het breukvlak:
Het breukvlak geheel uitfrezen met de kolomboor:
...en de reparatie:
De einddoppen aan de achterzijde van de imperiaal hebben de juiste inwendige vorm.
Van deze einddoppen heb ik er genoeg van in voorraad, dus een paar heb ik er opgeoffert om een inwendig koppelstuk van te maken tussen de stang en de steun.
Het past perfect, en de reparatie is na montage onzichtbaar.
Ik ben nu bezig met de polyester opbouw.
In deze opbouw zit een metalen frame wat aardig aangetast is door vliegroest.
Ben dus aardig aan het ontroesten geweest, met fertan strijken en vervolgens de kwast erover.
Een ander probleem is de ontwatering van de opbouw.
De voorste zijruiten zijn schuiframen, deze "glijden" door een sleuf waarin dus ook het regenwater komt.
In deze sleuf zitten dus afwateringsgaten die overeenkomen met gaten in de polyester kap...en deze komen dus weer uit op de onderzijde van het metalen binnenframe.
Een flap afdekplastic is hier de enigste bescherming, maar helaas is dit plastic niet gemaakt voor het leven en dus gewoon vergaan met alle gevolgen voor het onderliggende metaal.
Het aangetaste metaal heb ik dus maar vervangen, en als nieuwe flap heb ik een stuk rubber vijverfolie rondom ingelijmd.
Ik vermoed dat deze afwateringsgaten i.c.m. het vergane plastic bij de meeste rancho's de wateroverlast binnenin veroorzaken en uiteindelijk de achterste dorpeldelen dan ook oplossen...
Maar de nieuwe constructie is inmiddels getest met een gietertje water, de afvoer gaat nu weer zoals het hoort.
De komende weken ga ik nu met polyester aan het werk.
Onder de achterlichten zit aan beide kanten een barst over de lijmnaad die mij nu stoort, en tevens moet aan het voorste gedeelte nog op 3 plaatsen herstel plaatsvinden...hier zaten gaten en scheuren in die waren opgevuld met kit en plamuur.
De polyesterwerken zijn echter niet helemaal mijn ding (er blijft vaak meer aan mij plakken dan aan het werkobject) maar het hoort er nu eenmaal wel bij.
We zien wel wat het geeft.
Foto's hiervan moeten jullie maar even tegoed houden, ik ben m'n toestel nog ergens kwijt tussen de onderdelen...
Groeten,
Patrick.