Even weer een update.
Door de kerstdrukte op mijn werk (tuincentrum) heb ik in december helaas niet veel kunnen doen aan de Grand Raid.
Heb dus gedurende de maand december de 7 velgen (ja 7 stuks, 4 onder de auto, 2 reserve met de Bab-Terre terreinbanden en 1 reserve met een normale band) allemaal gestraald en gespoten.
Zien er weer als nieuw uit en zijn inmiddels ook weer van fris rubber voorzien.
Alleen die fabrieksoriginele Bab-Terre terreinbanden zijn weer teruggeplaatst, deze zijn niet meer te leveren.
Rijden met deze banden kan ik niet meer, ze doen alleen dienst voor de sier.
Maar de kerstbomen en ballen zijn inmiddels allemaal de deur uit, dus ik wil weer verder met de Grand Raid.
Het goede nieuws is dat ik nu de gehele maand januari vrij ben, ik ga even een beetje overuren wegwerken.
Het slechte nieuws is echter dat het nu veel te koud is om buiten te gaan lassen aan het chassis...
(ik kan binnen in de kas niet lassen i.v.m. brandgevaar)
Jammer, ik had eigenlijk gehoopt dat ik deze maand al het laswerk zou kunnen doen, maar ik heb dus nog geen geschikte verwarmde locatie kunnen vinden.
Maar ik heb tot nu toe nog niet helemaal stil gezeten, ik heb de motor dus maar eens aangepakt.
De motor is na de demontage dus zo op een pallet gezet, in een hoekje weggezet en verder niet meer naar om gekeken.
Deze motor heeft inmiddels 165.000 km gedraaid, maar heeft al eens een revisie ondergaan.
Aangezien er op verschillende plaatsen ergens olie weglekte moest er toch wat aan dedaan worden.
Ik ben maar eerst eens begonnen met het gehele blok schoon te maken, ook de motor zat goed in de tectyl gespoten...
... en daarnaast heeft de weglekkende olie ook de nodige stof en rommel verzameld.
Vervolgens heb ik maar eens een compressiemeter op het blok losgelaten.
Alle cylinders de druk netjes zo tussen de 8,6 en 8,7 bar op de meter. Daar ben ik dus al heel blij mee, het blok hoeft tenminste niet geheel uit elkaar.
Wat me echter niet aanstond was al die lekkage, dus heb ik de motor wel helemaal kaal gemaakt.
De eerste lekkages waren al snel gevonden.
De kurken pakking van het kleppendeksel was 3-delig en liet dus de nodige olie door.
Ook de carterpakking sloot niet geheel af, en de aftapplug van het carter miste ook de nodige afdichting.
Verder sloot de electronische oliepeilstok niet goed af.
Allemaal lekkages die simpel opgelost zijn dus.
Aangezien ik alle delen toch al los had liggen heb ik hier her en der ook maar eens de kwast overheen gehaald.
(...ja inderdaad, weer in de woonkamer dus want de verf droogt niet in m'n koude schuur....
)
Het tussenresultaat is dus weer mooie, schone en glimmende onderdelen...
...en het eindresultaat een mooie, schone, gezonde (en nu hopelijk lekvrije) motor.
De laatste lekkage bleek tussen de versnellingbak en het differentieel weg te komen.
Maar hier hoef ik niets aan te doen.
Dit gedeelte wordt dus geheel vervangen door een inmiddels al gereviseerde versnellingbak met een normaal differentieel.
Het originele dif is een Grand Raid 30% sperdif waarvan de frictieplaten zijn versleten, ik heb deze frictieplaten nog steeds niet kunnen vinden (net zoals de kortere bijbehorende aandrijfas).
Ik hoop echter dat ik de benodigde onderdelen ooit wel eens een keer zal vinden.
Ondanks de slechte rij-eigenschappen (met name in scherpe bochten) hoort dit sperdifferentieel eigenlijk wel in de Grand Raid gemonteerd te zitten.
Tot zover deze update.
Het zal voor mij nu wachten worden op geschikt lasweer buiten (of een geschikte overdekte en verwarmde ruimte) voordat ik weer verder kan.
Men klaagt al wel een paar jaar over de opwarming van onze aarde, maar ik merk er hier nu helemaal niks van.
De thermometer buiten geeft hier momenteel -10 aan....
Groeten,
Patrick.