Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Moet die wel gelakt worden, ziet er zo al heel mooi uit.
Die moet zeker nog wel gelakt worden, en vooraf ook eerst strak gemaakt worden.
Zo op afstand ziet het er allemaal leuk uit, maar van dichtbij zijn er allemaal krassen, barstjes en kleine beschadigingen.
Daarnaast is er een gigantisch kleurverschil tussen verschillende delen.

In het metalen plaatwerk zitten op diverse plekken wat "parkeerdeukjes" die weggemaseerd moeten worden, en ook de polyester delen vertonen her en der kleine barstjes die hersteld moeten worden.

De komende weken is mijn minst favouriete klus aan de beurt.... schuren, plamuren en harsen.


Of ik het spuitwerk nu zelf ga doen of laat doen weet ik nog niet, zal grotendeels afhangen van het kostenplaatje.
De wagen spuitklaar maken doe ik in ieder geval wel zelf.
En ik hoop eigenlijk nog een spuiter te vinden die tegen een geringe vergoeding in de avonduren of in een weekeinde de werkplaats van z'n baas mag gebruiken, en zo niet zal ik het zelf maar moeten doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ben maar eerst even met een lichtbak en markeerstift rondom de Rancho gelopen om alle plekjes op te speuren die nog bijgewerkt moeten worden...

Image

Image

Image

Image

... zijn dus allemaal putjes, deukjes, diepere krassen en barstjes die je van afstand niet ziet, maar als het licht erop valt je des te beter ziet.
Kortom, nog veel werk te gaan voordat het zondagse verfjasje erop mag.
Ik ben vorige week continu aan het schuren, plamuren en primeren geweest, maar het einde is nog niet in zicht.
(het einde van het vel op m'n vingertoppen trouwens al wel... :cry: )

Image

Afgelopen weekeinde dus maar even een pauze ingelast om m'n vingertoppen weer wat aan te laten groeien.
Dat wil niet zeggen dat ik dan ook maar stil mag gaan zitten... vrouwlief heeft afgelopen week dus het gehele interieur van de Horizon gedemonteerd en schoon gemaakt. :o

Image

....woman power.... dat gekke besmettelijke virus ook. :lol:
Maar goed, het grote smeer- en kliederwerk met de ML-spuit mocht ik dus weer gaan doen... :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8005
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De vrouw moet vast gedacht hebben "Als die dan toch nooit thuis is, dan ga ik er maar bij zitten".
Zover heb ik mijn vrouw nooit gekregen.
Je kunt natuurlijk een nagel breken met dit soort werk :roll:
Dat is natuurlijk onzin, want dit werk moet je ook een beetje liggen.
Als ik een vrouw moet inzetten dan zou het mijn dochter zijn.
Die staat haar mannetje wel in de niet specifieke vrouwendingen.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9872
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wel handig zo een vrouw die mee helpt klussen. Zo zijn er, maar niet veel!!! Dat zijn waarschijnlijk" de goede"!!!!!!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4867
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, je moet je dochter ook wat aan je murena laten klussen zo te zien is ze wel handig.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

hendrik wrote:Herman, je moet je dochter ook wat aan je murena laten klussen zo te zien is ze wel handig.

... maar houd die afkortzaag dan wel ver uit de buurt. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8005
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Patrick.
==========
maar houd die afkortzaag dan wel ver uit de buurt.
=====================================

Dat lijkt me wel verstandig, anders eindig ik misschien met een halverena :)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2158
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De women-power komt hier aardig uit de hoek.

Ga toch wijselijk moeder de vrouw uit de buurt van de bagheera houden.

Die handigheid van haar kennende ????????????
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even weer een kleine update (voordat jullie gaan denken dat ik in de winterslaap gesukkeld ben :lol: ):

Het is nog steeds schuren, (spuit)plamuren, opnieuw schuren en primeren hier.
Vooral het schuren van de oude verflaag kost veel tijd.
De Rancho is in het verleden ook al eens opnieuw gespoten, een dikke laag met een vreemde, zachte lak.
En deze lak houdt helemaal niets vast... het is net of je water op een vet motorblok spuit, alles trekt samen en loopt er zo weer af.
Kortom, deze verflaag moet er dus eerst geheel afgeschuurd worden voordat ik kan beginnen met het strak maken... een zeer tijdrovende klus.
(maar goed, ik hoef m'n eigen uren gelukkig niet te betalen :wink: )
Ik ben nu ongeveer halverwege.
De motorkap, paravan en voorspatborden zijn inmiddels strak en in de primer gezet, klaar voor het definitieve spuitwerk:

Image

Het linkerportier en de polyester kap zijn inmiddels ook weer helemaal strak en staan nu in de spuitplamuur te wachten op korrel 800:

Image

Image

En dan moet ook het voorste dakdeel nog, het rechterportier, de achterklep, en het bovenstuk van de achterruit... dit zijn dus nog wel een paar daagjes te gaan. :(


En tussen al dat schuren door heb ik (en m'n vrouw) de Horizon ook weer geheel rijkaar gekregen.
Alle sapjes van de motor, versnellingbak, differentieel, radiateur en remmen vervangen, nieuwe remblokjes en remschoenen erop, lagers opnieuw ingevet, bodem van buiten behandeld met 1½ liter pure Owatrol-olie en vervolgens met een dikke laag van 5 liter tectyl... die kan er voorlopig weer tegen.
De Horizon heeft de warme stal dus weer verlaten en vrolijkt het straatbeeld in de omgeving van Almelo weer op. (en ik heb dus weer een beetje werkruimte :wink: )
Nu nog even een nieuwe eigenaar zoeken voor m'n '91 Swift en dan is de buurman ook weer tevreden over de parkeerplaatsvulling.

En daarnaast is (na 1½ dag sleutelen en lassen) m'n Suzuki SJ413 ook weer voorzien van een frisse APK. 8)


De eerstvolgende tijd gaat het echter wel weer een heel stuk langzamer, de voorjaarskriebels barsten weer los bij de tuinliefhebbers en al m'n vrije dagen zijn hiervoor volgepland in de komende 6 weken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9872
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ken dat, soms valt het tegen en gaat het niet zo snel zoals verwacht.
Gelukkig ben je een man met engelen geduld.
Wat je doet is vakkundig, een voorbeeld voor iederen.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8005
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb zo het gevoel dat we deze Rancho nog deze zomer buiten gaan zien. 8)
Heb je nog specifieke plamuur primer gebruikt voor het polyester?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:
Heb je nog specifieke plamuur primer gebruikt voor het polyester?
Ik heb gewoon polyesterplamuur en spuitplamuur gebruikt op de polyester
delen. (merk Motip)
De barstjes die in de toplaag van het polyester zaten heb ik eerst wat ruimer gemaakt met een klein konisch freesje in de dremel, tot maximaal 2mm diep en vervolgens met polyesterplamuur gevuld.
De freesdiepte die je kunt doen mag in ieder geval niet tot op de polyestervezel, is dus een beetje afhankelijk van de dikte van de toplaag.

De grotere scheuren en diepe barsten heb ik eerst geheel geruimd en verder afgebrokkeld/ruw gemaakt zodat de oude glasvezels weer bloot kwamen te liggen.
Dus een moker tegen de onderkant van het polyester, en met een bolhamer maar kloppen op de bovenkant... zo verpulvert de oude hars mooi en de kale glasvezel blijft over, een mooie basis die nog goed vast zit.
Dan een malletje maken voor beide kanten van het te repareren deel, met glasvezel en polyesterhars het geheel weer vullen en alles snel even klemmen zodat de luchtbellen en de overtollige hars er weer uit geperst wordt. (dan krijg je dun, sterk en flexibel polyester met veel glasvezels en minder hars)
Verpak de malletjes trouwens wel even in plastic voor het gebruik als je nog eens op deze manier wilt repareren, anders zitten die ook vastgeplakt. :wink:

Image

Een paar boorgaatjes heb ik gevuld met Bison Combi-Power, een soort 2-componenten vulmiddel.

Image

Maar die boorgaten en scheuren had ik vorig jaar al een keer hersteld, dat gesmeer met die hars is nu niet meer nodig.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2158
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er al zéér mooi uit.

Als dit zo blijft doorgaan gaan we deze Rancho zeker ergens in de zomer tegenkomen en kunnen bewonderen.

We zijn héél benieuwd.
User avatar
hendrik
Posts: 4867
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Goed bezig, dat wordt mooi.





grt harry de matra.
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Heb je weer een update voor ons?
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Matrarie wrote:Heb je weer een update voor ons?
Enkel de achterklep is strak en spuitklaar gekomen deze maand. :-?

Het zijn hoogtijdagen op het tuincentrum, dit betekent 7-daagse werkweken en 8 - 10 uur per dag.
Daarnaast ben ik ook nog bezig met een ander "project" wat niets met auto's te maken heeft maar wel veel denktijd, organisatie,geregel en kopzorgen geeft... momenteel weinig tijd over voor de Rancho dus. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Jammer dat je niet veel tijd hebt, maarja er moet ook geld in het laadje komen.

Hier idemdito, heb zelf ook niet veel tijd door m'n werk om mijn project(en) af te maken.

We zien vanzelf wel weer een update van de Rancho verschijnen 8)
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Even een tip. waarschijnlijk niet meer nodig.

Maar als je primer gaat gebruiken van motip. Ikzelf ben hier nooit echt fan van geweest. Vooral op metaal kan je dat er altijd met de nagel afkrabben. Geef mij iig geen zeker gevoel.

Ik heb tijdens schuren en plamuren ROSTEX primer gebruikt. Dit is een licht vullende primer die snel droogt en NIET weg te krabben is zoals bij motip. Echt topspul (betaal wel 15 euro per bus). Haal ik altijd bij de spuiter.
User avatar
oetker
Posts: 8005
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat motip spul heb ik ook geen goede ervaringen mee.
Je kunt nog beter primer van de Action hebben. :evil:
Op polyester zou ik de rostex maar niet gebruiken, en voor verzinkt een ets primer, ivm hechting.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De primer die er nu op zit is dus wel van Motip.... zijn lekker goedkope spuitbussen, een doos á 12 stuks kost me € 42,=. 8)

Maar dit is een flinterdunne laag die ik er op zet, puur om de vliegroest en vochtinwerking in het plamuur tegen te houden.
Als alles klaar is wat betreft het strakmaken wordt deze laag weer afgeschuurd (dan heb je tevens een goede eindcontrole) en gaat er een degelijke primer op met het verfpistool.

De eindprimer koop ik altijd gelijk met de lak, en het liefst van hetzelfde merk.
Dan weet je tenminste ook zeker dat de lak, primer en verdunner elkaar verdragen en niet onderling met elkaar gaan reageren.

Ik hoop dat jullie met deze info een beetje gerust gesteld zijn. :lol:
Maar toch allemaal bedankt voor de tips en waarschuwing, ik weet uit ervaring dat velen hiermee juist de fout ingaan... zo ben ik ook ooit begonnen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Dat motip spul heb ik ook geen goede ervaringen mee.
Je kunt nog beter primer van de Action hebben. :evil:
Op polyester zou ik de rostex maar niet gebruiken, en voor verzinkt een ets primer, ivm hechting.
Ik heb de rostex enkel gebruik voor afdekken van plamuurwerk, en op sommige kleine stukjes in een later stadium.

Mijn murena is helemaal in de epoxy gegaan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9872
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het spijtige van die spuitbussen is dat het allemaal veel te dun is, maar als eerste bescherming om later weg te schuren is het wel goed. Ik heb het ook gebruikt om de bagheera zwart te vernevelen en dan alles weg te schuren zodat je een duidelijk beeld krijgt van wat niet strak is.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Een primer moet toch niet dik liggen, dat is een hechtlaag.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
RanchoLover
Posts: 3
Joined: Sat Mar 20, 2010 8:38 pm
Location: België

Post by RanchoLover »

Als Rancho liefhebber( maar helaas heb ik er geen snif snif) doet het ongelooflijk goed deze top restauratie te zien!Veel respekt voor hetgeen je doet man!! Ik,twee linkse handen hebbend,zou het niet kunnen....
Ik kijk nu al uit naar het eindredultaat van de restauratie hoor :D
en het allerbelangrijkste:weer een Rancho gered van de sloop!!!
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

En welkom hier. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1647
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

RanchoLover wrote: ... Ik,twee linkse handen hebbend,zou het niet kunnen....
Ach, ik ben ook linkshandig hoor. :lol:
Gewoon eraan beginnen en doorzetten, waar een wil is is ook een weg.
Je moet er alleen geen haast mee hebben.

Maar wanneer het eindresultaat in zicht komt kan ik nog geen beloftes over doen.
Alles staat hier nu even op een zeer laag pitje... veel drukte op m'n werk en daarnaast nog een ernstige ziekte bij een naast familielid. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9872
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je met spuitpistool gewerkt heb weet je wat ik bedoel. Zelfs de laklaag mag niet te dik liggen, weet je dat ze soms nieuwe wagens afkeuren omdat de lak te dik ligt!!

Inderdaad, als er een wil is en geduld dan kun je zelf veel breiken.

Een ziekte kan je leven drastisch wijzigen, ik weet er alles van.
Veel sterkte.
Last edited by GODFRIED on Thu Apr 01, 2010 6:58 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
RanchoLover
Posts: 3
Joined: Sat Mar 20, 2010 8:38 pm
Location: België

Post by RanchoLover »

@Muddy bandit:Haast en spoed is zelden goed!...en spoedig herstel aan uw familielid.
Kon het niet laten om 2 mooie foto's te posten 8)
Attachments
Rancho-base.gif
Rancho-base.gif (389.83 KiB) Viewed 7970 times
Rancho-X.gif
Rancho-X.gif (376.85 KiB) Viewed 7970 times
User avatar
matrafan
Posts: 2158
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zien er inderdaad zéér mooi uit.

Die van den Muddy wordt zeker zo mooi.

En zoals ge zegt het einde komt in zicht.

Veel sterkte aan het zieke familielid.
Pietertje
Posts: 1
Joined: Thu Mar 25, 2010 10:23 am

Post by Pietertje »

Ik zag op de franse marktplaats een zeer zeldzame Rancho Decouvrable staan tegen een mooie prijs. Hij vraagt 4500 euro.
Dit wilde ik jullie toch niet laten ontgaan.

http://www.leboncoin.fr/vi/104454952.htm?ca=14_s

Alleen jammer dat de kleur niet orgineel is.
Attachments
9853171740.jpg
9853171740.jpg (38.05 KiB) Viewed 7935 times
Post Reply