Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er zo op het oog leuk uit, maar als je ziet wat Patrick zo allemaal tegenkomt als je een beetje begint te demonteren, zou ik er niet eens aan durven beginnen.
Je moet een groot hart hebben om aan een Rancho te beginnen, en een zeer goed lasapparaat 8)
Gelukkig zijn er nog mensen die het aandurven, anders was deze auto compleet uit het straatbeeld verdwenen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er inderdaad nog een mooie rancho uit en dat voor die speciale uitvoering. Deze zul je zeer weinig tegenkomen.
Ik heb de rancho altijd al een mooie wagen gevonden.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Inderdaad op het oog een mooi exemplaar, fris in de lak.

Jammer dat de voorruitstijlen hier in kleur mee zijn gespoten, deze horen namelijk matzwart te zijn.
Ook mis ik de type-aanduiding "TALBOT * MATRA" op de motorkap en "RANCHO" op de achterklep, en de zijknipperlichten in de voorspatborden.
En dat rare zoeklicht hoort er niet op, dit is een exemplaar uit de agrarische sector....

Maar als deze tekortkomingen nu de enigste zijn en de beruchte krokante metaaldelen geheel smetteloos zijn bij dit exemplaar dan is het een koopje voor dat geld... gelijk toehappen dus en niet eerst gaan pingelen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk een mooie buitenkant, maar je weet nooit!
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Aankomende zomer al rijden met de Rancho gaat me niet meer lukken, een ander project (waar ik me in stilte me al een hele tijd op heb voorbereid) gaat nu voorrang krijgen. :oops:
Al m'n tijd, geld en energie zal ik daar dus in gaan (moeten) investeren, de restauratie van de Grand Raid komt voorlopig dus even op een lager pitje te staan.

Wat het nieuwe project is?... een eigen bedrijf, genaamd Hoveniersbedrijf Garden Unlimited.
8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Alvast Succes gewenst. :wink:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is een grote stap in je leven, en zal al je aandacht vragen.
Weet er alles van, heb 25 jaar voor mezelf gewerkt.
Het valt niet mee om evt wernemers aan de vreet te houden.
Vandaar dat de Murena er nu pas staat.
Wel jammer, want de Rancho is al ver gevorderd.
In ieder geval veel succes met je nieuwe baan als ondernemer.
Gezien je vasthoudendheid met bepaalde dingen zal dat wel goed komen.

Mijn lijfspreuk in deze, zaken doen is als een kruiwagen, je moet blijven duwen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ook van mij wens ik je veel succes met je bedrijf.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Veel succes gewenst met de nieuwe zaak.

Jammer van de Rancho, het einde kwam in zicht.

Maar om de ledige winterdagen te vullen :lol: :lol: :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Succes en dat al je wensen in vervulling mogen gaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Veel succes gewenst met Garden Unlimited!!!!.

:D
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Allen bedankt voor de goede wensen, ik zal in ieder geval m'n best gaan doen om er een rendabel succes van te maken.

Voorlopig blijf ik nog wel 1 of 2 dagen per week werkzaam in loondienst bij m'n huidige werkgever, en de overige dagen daarnaast ga ik dan zelfstandig aan het werk.
Het mooie is dat m'n huidige werkgever me ook steunt waar hij kan.
Hij is zelf inmiddels 62 en wil (bij gebrek aan opvolging) geleidelijk afbouwen met het tuincentrum, maar ik moet nog wel minstens 20 jaar verder.
Om een tuincentrum over te nemen heb ik de financiën niet voor, en gaan werken bij een andere werkgever zal me ook zwaar vallen (de vrijheid die ik nu heb krijg ik in loondienst nergens anders weer).
Vandaar dit besluit.

Ik heb er ruim een jaar over nagedacht, niet alleen over het bedrijf maar ook over de combinatie hiervan met m'n gezin en vele hobby's die dan ook in het gedrang gaan komen.
En de keuze is als volgt gemaakt:
-m'n gezin houd ik aan :lol:
-de Rancho houd ik aan maar gaat voorlopig wel op een laag pitje :-?
-de 4x4 met bijbehorende voorraad gaat in de verkoop :evil:


oetker wrote: Het valt niet mee om evt wernemers aan de vreet te houden.
En dat is ook de reden dat ik voorlopig gewoon als ZZP-er aan de slag wil gaan.
Het grove (grond)werk in de hoveniersbranche wordt meestal toch uitbesteed aan loonwerkersbedrijven, en daarnaast is het ook niet ongebruikelijk dat hoveniersbedrijven elkaar inschakelen bij grote opdrachten.
Verder is het zonder personeel in dienst ook nog vrij eenvoudig om in een slappe tijd (strenge winter) even wat werk via een uitzendburo of zoiets aan te pakken, maar als je personeel in dienst moet je die wel blijven betalen ook al is er even geen werk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo ongeveer heb ik het ook gedaan.
Tussendoor huppelde ik als buschauffeur, en werkte hier en daar free lance.

Image

Zeldzame verschijning, in apepak en stropdas.
Was wel leuk, we mochten in de garage gebruikmaken van de put en spullen om te sleutelen.
Helaas was er weinig tijd voor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman, die stropdas staat je goed. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Toch al een foto van enkele jaren terug.

Toen was hij nog jong en mooi.

Nu is hij ............................?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Toen was hij nog jong en mooi.
======================

Schoonheid vergaat :(
Ik voel me nog net zo oud als toen....een jaar of 80.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik schat dat herman daar een jaar of 30 is hij is. Hij is niet veel verandert.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even nagezocht.
Foto is van rond 1980.
Klopt ongeveer Harry.
Was wel een kilo of 20 lichter in die tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, als je een foto terug ziet van toen dan zie je hoe snel het leven voorbij gaat. En ons kunnen ze niet zo opknappen zo als een matra dat is wel jammer.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vandaag heb ik een hobby beëindigd... ik heb m'n Suzuki SJ 413 verkocht na ruim 16 jaren van trouwe dienst. :cry:
Het is wel met pijn in m'n hart, maar ik heb er geen tijd en ruimte meer voor.

De wagen is gelukkig wel bij een liefhebber terecht gekomen die hem ook gaat gebruiken waar ik hem voor gebouwd heb, namelijk het offroad rijden.
Voor diegenen die in de buurt van Damme (BE) wonen: PAS OP!

(en nee, de Rancho gaat NIET weg... :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Soms is keuzes maken moeilijk, maar er komt vast wel weer een tijd dat je dit soort dingen weer op kan pakken.
De Rancho zal er baat bij hebben, immers de weinige vrije tijd zal in family life of de auto gestoken worden.
De Suuz is in ieder geval goed terecht gekomen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb gisteren al een ander wagentje terug gekocht, en met deze gaat er(hopelijk) geld het laatje in komen in plaats van het laatje uit.


Image

Uploaded with ImageShack.us

Nissan Vanette Cargo 2.3 D
Bouwjaar oktober 1999, heeft net 114.000 gelopen.
De banden zijn z.g.a.n., de uitaat, remmen en distributie zijn pas vervangen.

Ben alleen wel een hele dag bezig geweest om de wagen weer toonbaar te maken, het dak was zwart-groen van algen en bladafval (heeft 1½ jaar onder bomen stil gestaan) en het interieur was wit van de kalk (de vorige eigenaar was een stucadoor)...
Maar op een paar kleine krasjes na schade- en roestvrij, nieuwe accu erin en starten-lopen.
Er passen in ieder geval heel veel Matra-onderdelen achter in. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Onverwoestbaar, en een goede keus.
Ziet er na het poetsen nog goed uit.
Prima vrachtvreter.
Veel plezier er mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen twijfel daar ga je een goede werkmakker aan hebben.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Goede aankoop, hoop dat ie niet vaak voor je deur zal stil staan :wink: .

Had je nog wat aan die Rancho foto's?
Waaren er niet veel dit keer, maar ik blijf voor je opletten.

Groetjes Arie
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even weer een update van de vooruitgang, al is het de laatste maanden dan niet bepaald snel gegaan.


Het demontabele plaatwerk (motorkap, spatborden voor, portieren, boven- en onderdeel van de achterklep) is nu allemaal geheel strak en in de primer gezet, dus klaar om in kleur gespoten te worden.

Image

Image



De rest van de carrosserie (het polyester) begint er nu ook enigszins op te lijken.
Het dak, de achterkant en de linker zijkant zijn inmiddels weer glad en strak.

Image

Nu de rechterkant nog...
De barsten en scheur in het polyester zijn inmiddels gerepareerd met hars, maar nu het secuur strak maken nog.... een zeer tijdrovende klus.

Maar ik hoop dat ik de Rancho deze zomer toch nog geheel op kleur kan spuiten, dan kan het afbouwen weer rustig doorgaan in de schaarse verloren uurtjes.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ondanks het drukke bestaan toch weer een stap voorwaarts gemaakt.
Dit is echt wel een arbeidsintensieve klus waar je geduld voor moet hebben en veel stof moet happen.
Ziet er gladjes uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je doet het wel heel vakkundig. Dat hij zo strak de fabriek niet verlaten heeft daar ben ik zeker van.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Klasse!
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Wordt zéér zeker één van de mooiste Rancho die er nog rondtoeren.
Post Reply