Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Niet slecht een Matra vakantie. :lol:
Hier is het Berlingo werkweek, ga hem verkopen omdat ik uitzicht heb om een Defender 130 te kopen voor een prikje.
Mag geen andere wagen bij van m'n vrouw, eerst iets weg doen.
Nu hoopt ze dat ik de Rancho weg doe, ... NOT.
Doe de Berlingo wel weg want heb ook uitzicht op een andere baan met prive gebruik van de camionette.
Eerst even op en top zetten om de verkoopprijs in de richting van het bovenvermelde prikje (..... :oops: :D ) te kunnen zetten.

In elk geval begint de GR er al er goed uit te zien, ben benieuwd als je de deur erin hangt.
Zelf dacht ik er een paar kruisen in te hangen voor ik hem volledig strip als de jouwe, kwestie van de originele maten een beetje te behouden.
Nadeel is wel dat het lastiger werkt....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote: Zelf dacht ik er een paar kruisen in te hangen voor ik hem volledig strip als de jouwe, kwestie van de originele maten een beetje te behouden.
Nadeel is wel dat het lastiger werkt....
Daar heb ik ook al over nagedacht, mijn probleem was juist die originele maten.
Deze maten waren bij een vorige roestauratie al deels verdwenen, en de overige maten waren door de roest nadien ook opgelost.
Gelukkig heb ik van Matra 530 lx het complete matenplan van de Rancho-bodem gekregen,hier heb ik inmiddels al heel veel profijt van gehad.

Leuke wagen trouwens die Laro Defender.
Ga je je dan ook aanmelden bij www.modderpoel.nl ? :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

De Laro is ten vroegste voor december, mag er nog niet alles over vertellen omdat....
Je hoort het dan wel waarom. :wink:
Was inderdaad al aan het uitkijken naar een forum, bedankt voor de link.
Hij zal denkelijk wel don son jus blijven want anders kan ik de Rancho maar beter weg doen, en dat is toch wel iets dat ik ten einde wil brengen.
Eens ik aan de Rancho begin moet het net als bij jou vooruit gaan en grondig gebeuren.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat wordt daar inderdaad een heerlijke 3-weekse Rancho vakantie.

Ben er eigenlijk wel een beetje jaloers op.

Moet namelijk een weekje mee naar Turk.......land.

Veel amusement mannen en laat je maar gaan;
overdag: lassen, knippen en plooien,
s'nachts: de teoretische kant voor de volgende dag.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Na al dat puizelen kan ik goed begrijpen dat je nu een afkeer van gaatjes hebt. :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Na al dat puizelen kan ik goed begrijpen dat je nu een afkeer van gaatjes hebt. :wink:
:o
nou ja...enkel van roestgaatjes hoor. :wink:


Vandaag het portier er even ingehangen om de buitendorpel uit te lijnen.
Na slechts 2 corrigerende tikken tegen de A-stijl lag alles op 1 lijn om vastgelast te worden.
Dat viel mij dus 100% mee aangezien er nergens meer maatvaste punten aanwezig waren.
Matra530lx, dat matenplan van de Rancho die je mij gestuurd hebt is goud waard, nogmaals bedankt hiervoor.

Image

Gelijk ook maar even 4 fatsoenlijke afwaterings-/ventilatiegaten in de dorpel gemaakt, hier was een chronisch gebrek aan in de vorige versie.

Image

De tuinslang kan er in ieder geval goed in om de beide dorpelhelften eens goed uit te spoelen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat begint toch al weer aardig in de vorm te komen.
Lastig lijkt me om van niks naar nergens te moeten lassen.
Ik vind het kunstig hoor, ik doe het je niet na.
Gelukkig heb ik voor lasklusjes nog een goede kennis die proffesioneel lasser is van beroep.
Een echte vakman.
Daar heb ik ook nog een paar kleine klusjes voor liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Graag gedaan, het is fijn te weten dat er nog echte enthousiaste kerels als jezelf bestaan, om dit tot een goed einde te brengen.
Daar ben ik in alle geval van overtuigd, na wat ik al gezien heb van uw werk. Prachtig doe zo verder en neem je tijd.
Is het de bedoeling om het chassis te gaan galvaniseren?

Indien je nog vragen en of info nodig hebt over de Rancho, laat maar komen.

Mvg,

Matra 530 LX
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matra530lx wrote: Is het de bedoeling om het chassis te gaan galvaniseren?
Nee, het chassis wordt niet gegalvaniseerd, dat gaat mijn budget ver te boven. (en daarbij heb ik heel slechte ervaringen met het galvaniseren van oude onderstellen :( )

Er komt natuurlijk wel een degelijke anti-roestbehandeling.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit doen je er niet veel na, daar mag je zeker van zijn. Prachtig hoe je van niets terug een chassis maakt. :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Nou, de linker zijkant begint er eindelijk op te lijken.
Het was nog wel knap lastig om de gehele A-stijl zo af te werken dat het raamkader (voorruitframe) en de dorpel hier netjes op aansloten, en dat tevens het portier en spatbord hiermee ook nog in 1 lijn blijft liggen.
Maar het is gelukt.

Image


De onderkant van het raamkader was ook al ??n roestnest door de dubbele lagen plaat en gebrek aan ventilatie/afwatering, de meeste afwatering ging blijkbaar via het interieur...
Ik heb hier maar een zelfbedachte constructie in/onder gemaakt van 2mm plaat...niet helemaal origineel dus, maar wel een stuk beter en sterker.
Er is nu in ieder geval ruim voldoende ventilatie en afwatering door het gehele raamkader vanonder de wielkassen. (ook nog een beetje geforceerd door de rijwind. :D )

Image

Vanuit de binnenzijde zul je straks achter het dashboard moeten kruipen om deze wijziging te vinden, en vanuit de wielkas is het alleen zichtbaar als het spatbord en paravan gedemonteerd is...niets storends dus.
Van buitenaf zie je hier al helemaal niets van, het uiterlijk blijft geheel zoals het hoort.

Image

Image


Ook de aansluiting van de dorpel op de A-stijl was nogal een secuur puzzeltje.
De buitendorpel moet stoppen op gelijke hoogte met het begin van het portier, maar het spatbord moet dus ook op gelijke hoogte gemonteerd kunnen worden met het portier en de dorpel...millimeterwerk dus.
Aangezien ik dit dus niet op wil gaan lossen met vrachten plamuur ging hier ook veel tijd zitten in al het pas- en meetwerk...maar het geeft dan ook veel voldoening als het uiteindelijk toch gelukt is.

Image

Image


Morgen gaat het nieuwe front er eerst op, en dan is de linker-langsdrager aan de beurt om geheel vervangen te worden (samen met een stuk schutbord), en dan moet de gehele rechterzijkant nog.
Ik hoop dat ik genoeg heb aan de resterende 2? week vakantie... :-?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De pleisters waren vandaag uitverkocht bij het Kruidvat :lol: .
Gelukkig heeft de Etos nog, dus je kan nog vooruit.
Dit stukje ziet er wel complex uit.
Af en toe een koude klets er bij met deze warmte, en de dag vliegt voorbij.
Ook weer niet te veel, want voor je het weet wordt het een Kancho, maar het gaat goed zo te zien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je levert prachtig werk, veel zullen je er niet volgen daar ben ik zeker van.

Succes :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Image

Image

Image


Ik geniet van m'n vakantie... 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat ziet er inderdaad prachtig uit.

En dan nog eens kamperen onder dat tentje met de tropische temperaturen van de laatste dagen.

Men zou denken dat ge ergens in ??n of andere woestijn bezig bent.

Misschien nog af en toe een biertje of coctailtje erbij met een mix van rancho met laswerken en uw vakantie kan niet meer stuk.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zit zelfs alweer een beweegbaar deel op de voortrein.
Was denk ik om te passen.
Je ziet de auto per dag groeien.
Na de vakantie rijden denk ik :D
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Na de vakantie rijden gaat luken...ik weet alleen nog niet hoe lang na de vakantie. :lol:

Die brug van de onderste draagarmen zit er idd enkel onder om de vrij zware chassisbalk op z'n plek te houden tijdens het vastlassen.
Als je goed kijkt zie je zelfs dat die achterstevoren gemonteerd zit. (anders had ik de draagarmen weer in de weg zitten)

De temperatuur in de tent was vanmiddag 33 graden. :(
Ik heb mezelf 4x getracteerd op een emmer water over me heen, had dus ook geen last meer van brandgaatjes in m'n kleding.

Morgen gaat de kriksteun er nog onder en dan mag de auto op z'n andere zijde gaan liggen, de helft van het laswerk zit erop.
Bedenk me net.. :evil: ..moet morgen eerst nog een volle gasfles en een rol lasdraad halen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een vent met karakter. Vakantie en barbeque, ruikt alleen een beetje anders!! :)
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Enorm opgeschoten, ziet er allemaal goed uit :D .
joe
Posts: 25
Joined: Fri Jun 09, 2006 7:31 pm
Location: Lyon - France

Post by joe »

famous job... metal inert gas welding set must turn all the time :o

for information, i made a second version of my post in this forum ,where emigrate :-? much more french experts on simca 1100 and ranchos
http://simca1100.forums1.net/le-rancho- ... e-t890.htm
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hey Joe (Jimmy Hendriks),

I looked at the link.
Is almost a eqqual job.
It is no wonder that there are not many Rancho's left.
If they all look like this, it takes a lot os courage to get the car in shape.

Good job , good luck.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Er kwam even een metaalsplintertje in m'n oog... heb dus eerst drie dagen gedwongen rust moeten nemen. :evil:
Maar ik mag nu alles weer zien van de dokter, dus maar snel weer verder.

Image

De linker kriksteun is inmiddels geplaatst en de auto rust op z'n andere zijkant.
Lasdraad is weer voldoende voorradig en de lege 10 liter gasfles maar weer omgeruild voor een volle 20 liter versie. (10 liter bleek achteraf toch wel veel te klein bij een Rancho uitlassen :lol: )

Tsja, en eigenlijk begint nu alles weer opnieuw.
Alleen is de rechterkant nog een stukje rotter dan dat de linkerkant was, dit geeft toch weer een extra uitdaging.
Om te beginnen de wielkas en de schokbrekertoren achter.
Hier was dus praktisch alles in verregaande staat van ontbinding...slijpen, zagen, hakken, passen en meten om alles zelf weer in model te maken.
En alles gemaakt van 2mm dikke plaat, lekker stevig. :o
Maar het is gelukt, dr Frankenstein zou nog jaloers kunnen worden op het eindresultaat.

Image

Ik ben zojuist begonnen met de rechterdorpel.
De ellende die ik daar aantrof was dus ruimschoots te vergelijken met de chaos die ik vond aan de linkerzijde, heb daar dus niet zo'n gedetailleerd fotoverslag van gemaakt.
Ook hier weer veel lapwerk van vele lagen plaat over elkaar... :evil:

Image

...da's dus roestauratie door de jaren heen... :cry:

Maar het scheelt wel aanmerkelijk dat ik nu de ervaring van de andere zijde heb, het hakken/slijpen/zagen gaat nu veel sneller en met grote stukken tegelijk.

Image

Van roestbende tot kale uitgangsbasis in 2? uurtjes, zo even tussen de koffiepauze's door.
Morgen maar eens een begin maken met de nieuwe dorpel, dat zal wel iets langer gaan duren dan het slopen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo'n metaalsplinter in een oog kan uiterst vervelend zijn.
Vooral als die moeilijk te verwijderen is.
Dat gepiel met sateprikkers in je oog bij de dokter word je niet vrolijk van.
Gelukkig is het goed afgelopen.

Men praat altijd over de roestduivel, maar dit is meer het simcavirus.
De engelse MG's kunnen ook zo roesten, echter dan bestel je gewoon een nieuwe koets als het zover heen is.
Zoiets zou er voor de Simca/Rancho ook moeten zijn.
Dat zou een pak werk schelen, en meer mensen aanzetten tot een restauratie.
Onderdelen overschroeven kan iedereen wel.
De belangstelling zal echter te gering zijn in vergelijking tot de MG.
In ieder geval zal de voldoening op deze manier veel groter zijn, en de verschijning van de Rancho een grotere zeldzaamheid.
Gaat lekker zo Patrick.
Last edited by oetker on Fri Aug 14, 2009 10:29 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Bij de APK gaan ze ich een breuk zoeken naar slech plaatwerk : "hoe kan dat nou een Rancho zonder roest". :D
Hulde :wink:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor mij mag je titel krijgen van plaatchirurg, deze titel heb je zeker verdient. Weinigen zullen je dit nadoen. Dit wordt een zeer mooie en vooral stevige rancho.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ziet er echt prachtig werk uit, toch niet overwegen om te galvaniseren?
Ik ben zeker dat dit op termijn de beste oplossing is en wat is duur als je het op 10-tallen jaren van puur roestvrij genot beschouwd?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Over het galvaniseren zijn en blijven de meningen toch verdeeld.
Ik persoonlijk heb er geen goede ervaringen mee.

En daarnaast speelt mijn beperkte budget ook mee, van m'n gewone inkomen kan ik hooguit een oude astra of alto laten rijden totdat die van ellende uit elkaar valt.
Ik moet alles doen van wat ik er zo tussendoor bij scharrel, en als ik dit onderstel dus wil laten galvaniseren ben ik dus zeker 2 jaar verder.
(het galvaniseren zelf doen is niet mogelijk, en van 2e-hands galvaniseren heb ik eigenlijk nog nooit gehoord... :wink: )

Dat lamme rotgeld ook altijd... maar soms ook wel handig als je er af en toe eens wat meer van hebt. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Alles draait om geld, men heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn maar het is wel handig als er geen rekening mee moet houden.
Je gezondheid is je belangrijkste rijkdom. :wink:
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Muddy Bandit wrote:Over het galvaniseren zijn en blijven de meningen toch verdeeld.
Ik persoonlijk heb er geen goede ervaringen mee.

:
Persoonlijk zou ik het wel overwegen, als je ziet hoeveel werk en tijd je al geinvesteerd hebt. Misschien weet bassboss wel hoeveel galvaniseren nu exact kost..
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gebudgeteerd, ja dat ken ik.
Het is niet voor niets dat ik goedkopere wegen zoek om de Matra op de weg te houden, en evengoed loopt het nog aardig op.
We doen het met wat we hebben, en inderdaad, het belangrijkste is dat we het kunnen doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply