Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan is dat paintballen toch nog ergens goed voor geweest :lol:
Zal wel een zware dag zijn geweest, het was nogal benauwd hier met het weer.
Als ik het zo zie is de Rancho best wel veel laswerk.
Dat zou je op de eerste Foto's niet hebben verwacht.
Maar goed, toch weer een stap verder in het proces.
Nog maar een weekje ziektewet aanhouden.
Dan is ie klaar :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Daar is inderdaad veel laswerk aan maar naar ik zie gaat dat allemaal in orde komen.

Beelden komen me ook bekend voor van m'n eigen project maar dat begint stilaan te vervagen.

De vreugde achteraf is des te meer en het doet deugd als ge dan ziet dat er nog meer van die gek...... zijn die niet nalaten om hun doel te bereiken.

Nog veel puzzel- en laswerk.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote: ...het doet deugd als ge dan ziet dat er nog meer van die gek...... zijn die niet nalaten om hun doel te bereiken.

Noemen ze hier dus "prettig gestoord", oftewel "het virus".
Ik ben dus ongeneeslijk besmet met zowel het matravirus als het 4x4rus, en heb er zelf eigenlijk helemaal geen last van. 8)

(maar de rest om mij heen dus soms des te meer... :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, het chassis van de rancho is echt te vergelijken met dit van een bagheera.
Dat je het vakkundig aanpakt bewijzen alle foto's. Vooral de stukken waar al iemand anders plaatwerk op geplakt heeft zijn moeilijk te herstellen. Je hebt dan twee keer zoveel werk.

Je bent een vakman of werkt toch als een vakman, iedereen mag je werk komen bekijken. Prachtig doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Goh ik wou dat die van mij nog zo goed was....
Goed bezig!
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb inderdaad vandaag de gelegenheid gehad om de Rancho's van Jo te bewonderen.

Daar is hij inderdaad nog enkele dagen(of langer) zoet mee maar als ik z'n motivatie hoor dan gaat dat helemaal goed komen.

Veel succes ermee en nog bedankt voor de ventilator(nog niet geplaatst of getest maar dat komt wel).
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vandaag weer lekker bezig geweest, en nu in de schaduw. 8)

Image

En dat noemen ze dus een party-tent :o ...lijkt meer op een parttime-garage. (maar goed, bakken en braden hoort ook bij een party)
Maar ik ben er wel blij mee.
Dit scheelt me telkens een hoop gesleep met het casco van binnen naar buiten en weer terug.
Ik zie morgen wel of deze ook goed waterdicht is, de regen valt hier momenteel met bakken tegelijk uit de lucht. :-?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Meer moet dat niet zijn om droog te werken nu de zon ons terug gaat verlaten. :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De partytent bevalt prima. :D

Vandaag een begin gemaakt met de linkerdorpel, dit is dus de zijde die er zo op het oog nog redelijk gaaf uitzag.
Was dus letterlijk "zo op het oog nog redelijk", maar uiteindelijk toch ??n bonk roest en ellende...heel veel lapwerk van allerlei reparaties over elkaar heen.
Ziet en huiver......

Om te beginnen de buitendorpel maar even gedemonteerd, ondanks de uiterlijk nog redelijk gave staat moest deze eraf omdat ik aan de binnenzijde extra verstevigingen wil maken.
(ja, die prop snippers was ook een muizennest... :o )

Image

Maar bij de B-stijl begint de ellende...de dorpel was hier dus gewoon overheen geplaatst.

Image

Veel keuze heb je dan niet meer... weg ermee.
Daar onder kom je vervolgens dit tegen:

Image

Reparaties uit een ver verleden dus...alles weer in verregaande staat van ontbinding. :(
Ook weg ermee dus.
En zo komen we uiteindelijk bij de binnendorpel aan. (of wat daar nog van over is althans. :evil: )

Image

Dus ook maar weg met dat stuk...kom je weer uit op nieuw laswerk van afgelopen zondag. 8)
Aangezien de onderzijde van de binnendorpel van voor tot achter al een lappendeken was is alles gelijk maar weggesneden.

En zo blijft er van de gehele dorpel dit gezonde stuk nog over:

Image

Dus nog net genoeg om het model in de zijkant vast te houden, een mooie basis om weer met een schone lei te beginnen.
Hier ben je dus een hele dag zoet mee... te bedenken dat dit de "goede" zijkant dus was.
Het opbouwverslag volgt zo snel mogelijk, ik moet nu eerst weer een paar dagen werken.

...je moet er wat voor over hebben om straks met een Rancho te kunnen rijden... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

:-? :-? :-?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote::-? :-? :-?
Maak je borst maar nat Jo, ik vermoed dat dit jou waarschijnlijk ook nog te wachten staat.

(al hoop ik voor jou dat dit niet het geval is... :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

3 lagen bende over elkaar?
Rare constructie is dat.
Kun je er niet gewoom 1 H-balk in lassen van 100 kg 8)
Dat rot nooit meer weg.
Dat wordt creatief plaatwerken dus.
Als dit de goede kant is, dan vraag ik me af wat voor feest er aan de slechte kant zit.

Sterkte, en houdt de tent dicht nu, want anders rot de rest ook weg voor je klaar bent :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Bij mij kan ik zo al drie lagen tellen op de buitenste plaat. :o
[ik hou me van de stomme modus]Maar ik heb geen Grand Raid dus zal het meevallen. :lol: [/ik hou me van de stomme modus]
Om het nu een keertje in het Nederlands te lezen.... (staat al een uitvoerige restauratie in het Frans op het net)

Hoe zeggen jullie het in NL? "Het kost wat maar dan heb je wat" :roll:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Of de kost gaat voor de baat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Daar wordt je toch moedeloos van... Ik baal al als ik een plaatje van 2 op 2 cm moet laten lassen aan mijn auto :-?
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hoi muddy bandit,

Ziet er best pittig uit ik wens je heel veel sterkte vanaf deze kant.



groet Fjodor
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu kun je duidelijk zien wat het Matravirus met iemand doet. Zelfs een oudijzerman twijfelt wel of hij zo een wagen wil meenemen. Te weinig kg ijzer en te veel roest. Dan zeggen die Matrafrieken dat ze nog een goede hebben en gaan deze herstellen! Dat noem ik nu eens een vent met karakter. Die rancho zal herboren worden en rijden. Muddy Bandit, je bent de redder in nood. Deze rancho zal je daarvoor eeuwig dankbaar zijn en je een trouwe dienst van velen km in de plaats geven, maar het zal nog eventjes zweten worden!!

Om daar aan te beginnen moet je niet gek maar heel gek zijn!!! Als je ziet wat passie allemaal kan doen, dat is voor schrik te krijgen. :o

Veel succes. :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Die van mij is minstens even slecht. :oops:
De groene is zelfs niet meer te redden, dat is zoals je schrijft : te weinig ijzer voor de sloop.
Weet wel dat een kg roest evenveel ijzer bevat als een kg staal dus daar krijg je evenveel centen voor ; 9?/100kg.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De foto's roepen herineringen op van m'n restauratie van de bagheera.

Kwam zoiets gelijkaardigs tegen.

Vele uren, dagen, maanden zelfs jaren later mag echter het resultaat gezien worden.

De beloning voor het harde werk is des te meer en het latere gebruik van de wagen is zoveel intenser als je alles zelf hersteld hebt.

Veel succes mannen en laat maar af en toe wat foto's van de reparaties passeren.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Om daar aan te beginnen moet je niet gek maar heel gek zijn!!!
Hoeft echt niet. (al maakt dat gegeven alles misschien wel een stukje gemakkelijker :lol: )

Een Rancho (en met name de Grand Raid) is altijd al een jeugddroom van mij geweest, en aangezien het aanbod van deze uitvoering nu niet echt royaal te noemen is moet je het dus maar doen met wat verkrijgbaar is.

Voor tot aanschaf van een Rancho over te gaan heb ik me al een tijdje geori?nteerd op de kwetsbare plekken van de Rancho, de betrouwbaarheid van de techniek, en de verkrijgbaarheid (ook prijstechnisch) van onderdelen.
Mijn conclusie was simpel: de betrouwbaarheid en de technische onderdelenvoorziening van de Rancho is gewoon goed, maar het grote probleem is roest en de verkrijgbaarheid van bepaalde accesoires.

Dit heeft dus geleid in een speurtocht naar een Rancho die moest voldoen aan de volgende eisen:
-de wagen moet compleet zijn.
-de wagen moet rijdbaar zijn en nog een stevige drempel/remmentest kunnen doorstaan zonder op z'n buik te zakken.
-de wagen moet een geldig nederlands kenteken hebben. (ik heb geen zin in die dure papierrompslomp en keuringen van Rijksdienst Wegverkeer)

Tsja... dan zoek je dus een jaar, vind je een hoop slopers die niet aan al m'n eisen voldoen en 1 goed exemplaar.
Dan opeens een advertentie op marktplaats...aangeboden Rancho Grand Raid met een geldige APK, geheel origineel. :o
Direct erop af dus...maar na 15 minuten kijken bleek die geldige APK dus al een wassen neus...blijkbaar gekeurd door een blinde APK-keurmeester.

En dan moet je dus een keuze maken...of een goed rijdbare gewone Rancho, of toch een Grand Raid waar je nog heel veel aan moet doen.
De aanschafprijs lag dus ongeveer gelijk van beiden.

Uiteindelijk dus toch maar besloten om voor mijn ultieme jeugddroom te gaan.
De Grand Raid dus, zo'n kans zou ik nooit weer krijgen.
Een nog geheel komplete en originele wagen, en altijd op nederlands kenteken gestaan.
Ik wist dus dat er vele slechte plekken in de wagen zaten toen ik hem kocht, ondanks dat m'n rijtest nog positief uitgevallen is.

Of je daar dan gek moet zijn?
Ik denk het juist niet. (ondanks dat de meesten in m'n omgeving wel wat anders beweren... :lol: )
Hooguit zul je een knap stuk eigenwijs moeten zijn en wat doorzettingsvermogen moeten hebben.
Ik zie dit meer als een soort uitdaging tussen mens en auto waarbij ik dus de baas ben en bepaal wat er gebeurt.
Net zoiets als kinderen opvoeden dus.... 8)

Maar op deze manier leer je in ieder geval je voertuig goed kennen tot op het laatste boutje, en bouw je gelijk een (vertrouwens)band op.
Het bekende verhaaltje van geloof, hoop en liefde dus.
Ik denk dat dit trouwens voor velen hier wel bekend in de oren klinkt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En dan heb jij nog het geluk de jeugddroom te kunnen realiseren, waar velen niet de kennis of het budget hebben om dat te doen.
Je moet er dan wel veel voor over hebben, maar ik ben overtuigd dat dit project gaat slagen.

Mijn jeugddroom was een Aston Martin te bezitten, en die zijn nog wel te vinden, maar dit ligt zo ver boven het budget dat het niet gerealiseerd kan worden.
Dan moet je concessies doen.
Dat soort dingen moet je lang over na denken, en mag nooit een impuls aankoop zijn.
Een impuls aankoop is meestal korte liefde.

Ik denk toch de goede keus gemaakt te hebben.
De Murena geeft rij en sleutelplezier, en is voor een eenvoudige boerenl*l als ik ook nog begrijpbare techniek.
Ik heb er fun mee, en denk dat het voor jou ook zo is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:En dan heb jij nog het geluk de jeugddroom te kunnen realiseren, waar velen niet de kennis of het budget hebben om dat te doen.
Je zult mij ook niet horen klagen.
Ik hanteer altijd de regel: als je maar daadwerkelijk iets wilt dan kun je het ook, en oefening baart kunst.
Dus gewoon goed nadenken en oefenen, dan eraan beginnen en volhouden.
M'n eigenwijze karakter en doorzettingsvermogen doen de restdan wel,
en gelukkig zitten mijn handen niet verkeerd om.

Ik heb in de loop van de jaren wel leren te leven met een beperkt budget.
Als enigste kostwinner met eigen huis, een schat van een vrouw, 2 kinderen (15 en 17) en een inkomen ergens midden tussen bijstandnivo en modaal blijft er over het algemeen niet zo gek veel meer over. :cry:
De hobby's moet ik dus echt wel financieren met zo af en toe een tuintje aanleggen in m'n vrije tijd en een beetje handel in c.q. aanpassen van Suzuki Samurai/SJ413 en onderdelen.

Maar goed, op deze manier kom ik er ook prima, en ik denk dat je zo ook veel meer eer en waardering van je werk werk hebt dan als je alles maar zo onbeperkt kunt kopen of laten doen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik weet het, zeggen dat iemand gek is dat doe je niet, denken mag wel.
In de ogen van een niet oldtimer liefhebber mag je gerust zijn die zeggen dat je gek bent om daar aan te beginnen.
Ik weet zeker dat je project zal slagen. Je bent gedreven en hebt veel doorzettingsvermogen en de vurige passie zal dit alleen maar versterken.

Uiteindelijk ga je met een prachtige rancho tevoorschijn komen en met open mond zullen je er veel nastaren en denken waar heeft die deze prachtige wagen nog uitgehaald. :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is ook zo wat anderen er van denken moet je niet aan stoten want
als je een oldtimer liefhebber bent dan heb je er veel voor over.
Als het project ??ns klaar is dan is dat ook een uniek stuk.Maar je moet er
wel een doorzettingsvermogen voor hebben dat zie ik er niet veel na doen
chapau.


grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Vraagje tussendoor :
De binnenhemel heb je die er heel kunnen uithalen of is die nog ergens te koop?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote:Vraagje tussendoor :
De binnenhemel heb je die er heel kunnen uithalen of is die nog ergens te koop?
Ik heb hem er nog heel uit kunnen halen.
Eerst alle ruiten eruit en dan heel voorzichtig de vastgelijmde randjes lospulken.
Eerst de lijmranden loshalen en dan vanuit de achterkant beginnen met demonteren.

Als je een nieuwe wilt zal het waarschijnlijk "laten maken door een autostoffeerder" gaan worden, ik heb in anderhalf jaar zoeken totaal niets gevonden.

...even zoeken...
Volgens werkplaatshandboek anno 1978:

Image

Image

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik begon vandaag al een beetje het gevoel van "Dr Frankenstein" te krijgen...

Image

Image

...maar het begin is er. :D


Weet iemand hier trouwens hoeveel afwateringsgaten er in de dorpels van een Rancho horen te zitten?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Muddy
----------------
Ik begon vandaag al een beetje het gevoel van "Dr Frankenstein" te krijgen.
==============================================

Ik noem het reincarnatie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er al goed uit.

Beter een gaatje te veel dan ??n te weinig. :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Beter een gaatje te veel dan ??n te weinig. :wink:

Zal best, maar ik had veel te veel gaten...ik probeer ze juist weer dicht te krijgen. :lol:

Ben nu bezig met de bodem tussen de A- en B-stijl links.
Hetzelfde verhaal eigenlijk...al het roestige metaal eruit slijpen en opnieuw de conclusie trekken dat er eigenlijk bijna niets meer gezond is. :cry:

Image


Maar na 2 dagen puzzelen ziet dit deel er inmiddels weer zo uit:

Image

Morgen wil ik het portier er even inhangen.
Dan kan ik de buitendorpel hierop uitlijnen en inlassen en tevens de A-stijl verder afwerken.

Ik ben dus al een leuk stukje opgeschoten, al heb ik het vermoeden dat ik de komende 3 vakantieweken wel bijna dagelijks aan het slijpen en lassen ben...een Matra-vakantie dus. :D
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply