Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Door de kerstdrukte wat stilgevallen. Ik hoop voor u dat de drukte mag blijven duren want ze is geresulteerd in prachtig werk.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Sun Jan 11, 2009 12:05 pm, edited 1 time in total.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Bedankt voor alle positieve geluiden, dit geeft mij ook een stimulans om op deze wijze door te blijven gaan.
Ik had bij de aanschaf nog gehoopt dat de Grand Raid na een paar maandjes werken weer rijdbaar zou zijn, maar ik ben blijkbaar nog steeds te perfectionistisch aangelegd om kleine dingen over het hoofd te kunnen zien.
Geeft niets, dit is mij al vaker overkomen. :lol:
(en restaureren geeft mij vaak nog meer plezier als het rijden met de auto als die geheel klaar is... :oops: )

@oetker
Tijd is overal tussendoor te vinden.
Ik interesseer mij geheel niet voor de televisie of andere bezigheden waarbij ik m'n handen niet kan gebruiken...heb dus geregeld na het avondeten nog een uurtje of zo over.
(en als ik me ga vervelen ga ik anderen blijkbaar ook vervelen :oops: )

Een lekvrij Simca-blok moet kunnen lukken, de keerringen van het blok hebben nog maar 10.000km meegemaakt.
De meeste lekkages bij dit blok zijn blijkbaar ontstaan door het te vast aandraaien van de pakkingen en bouten.

Wat de aandrijfas betreft, de linkse as van een Grand Raid is 21 mm korter dan de gewone van de 1100 of Rancho, dit komt doordat het sperdif breder is dan een gewoon dif.


@benny
Hogedrukreinigers heb ik een hekel aan, deze blazen het vuil en water vaak op plaatsen waar je het al helemaal niet wilt hebben. (dus door de keerringen, in de lagers enz.)
Gebruik ik dus nooit voor een auto.

De aanslag op de aluminium delen haal ik gewoon weg met een schuurspons, en voor het reinigen gebruik ik deodorant voor echte kerels...(WD40 dus... :lol: )
Inspuiten, dagje laten weken, nog een keer deze behandeling herhalen, opnieuw inspuiten en dan met een harde kwast of (afwas)borstel erover.
Vervolgens met de spuitbus WD40 het blok schoonspuiten, en met een schone doek afvegen.

Ik heb voor dit blok 3 spuitbussen van 400ml gebruikt.
WD40 is mooi spul, het lost vet, olie en tectyl goed op, tast rubber en kabels e.d. niet aan, en is waterafstotend (dus ook na het schoonmaken voorlopig geen roest meer op gietijzer, geen witte uitslag op aluminium en geen vochtproblemen met de electra-delen).
Het kan in het begin trouwens wel even stinken als het blok warm draait, dit gaat echter vrij snel weer over.

Let wel even op dat je delen die je nog wilt schilderen niet inspuit, de verf hecht dan het eerste half jaar in ieder geval niet meer...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Post by Spyros »

Wonderfull work !
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo,
De motor, het koppelinghuis en de versnellingbak zijn weer met elkaar verenigd.
Ik was dus nog een dag kwijt met heen- en weer rijden om een paar rubberen keerringetjes en vulringen te vinden... :evil:

Eerst naar de locale Peugeot-garage, trof daar een magazijnmeester die nog nooit van Matra of Talbot had gehoord...was van voor zijn geboorte.

Vervolgens doorgestuurd naar een Peugeot-garage 35km verderop, hetzelfde verhaal...gelukkig zat hier nog een oudgediende monteur in de werkplaats, die precies begreep wat ik zocht.
Een oude bak met ringetjes van zolder gehaald, maar helaas allemaal verkeerde maten....
Geeft niks zegt die oudgediende, ik zoek de bestelnummers wel even op op de microfisches van Rancho....blijkt vervolgens dat die jonggediende monteurs al zijn microfisches + leesapparaat een half jaar geleden in de container heeft gedumpt... :cry:

Daar dus nog wel een ander adres gekregen van een restauratiebedrijf in Hengelo wat gespecialiseerd is in franse oldtimers.
Helaas daar ook niets te vinden, ze wilden mij wel verder helpen maar dat moest dan wel in de verloren uurtjes gebeuren.

Had er dus goed de pest in, ben dus maar naar huis gereden.
Kom ik op de terugweg langs het locale landbouwmechanisatiebedrijf, ben dus (eigenlijk zonder hoop) maar even gestopt en naar binnen gegaan.
Het duurde vervolgens 5 minuten, en toen had ik meer dan genoeg rubberen keerringen en vulringen in verschillende diktematen.. :D
Totale kosten: 1,87 voor alle ringen. :lol: (en een tank benzine voor al dat rijden)

Vandag dus alles gemonteerd, en vervolgens nog een kwartier zitten kijken en genieten van het resultaat...

Image
Image

Image
Image

Eigenlijk jammer dat het nu weer onder een zeil verstopt zit om te wachten op de inbouw.
(Maar ik krijg het thuis nog niet voor elkaar om de TV om te ruilen voor dit "kunstwerk". :wink:)


Dan nog een ander gunstig nieuwtje: Het sperdifferentieel wat bij de Grand Raid hoort is ook weer functioneel.

Image
Image

Het probleem zat hem dus niet (wat ik dus vermoedde) in de schijven, maar in de defecte veer erachter.
Het kan dus best nog zo zijn dat ik dit differentieel toch alsnog inbouw, mits ik de bijbehorende linker-aandrijfas nog ergens kan vinden (of op maat kan maken).
We zullen zien, maar nu eerst het laswerk aan het chassis klaar gaan maken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag muddy bandit, dat ziet er zeer goed uit. Het lijkt wel een nieuwe.
doe zo maar verder dat word nog wat zeker weten.




grt hendrik.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die rubbertjes kunnen je bezig houden.
Soms is de oplossing dichter bij dan je verwacht.
In huis had deze motor ook niet misstaan.
Doe je in de Rancho gewoon een V8 :D
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even weer een kleine update.

Ik heb inmiddels een begin gemaakt met het herstel van het casco, dus eerst maar het aanwezige vervangende plaatwerk exact op maat maken.

Ik moet zeggen dat de pasvorm van de verschillende onderdelen nogal vari?ert, het ene stuk past direct perfect, een ander stuk heeft nogal wat nabewerking nodig om de pasvorm perfect te krijgen.
Ook moeten er zo her en der nogal wat aanpassingen aan de Simca-delen gemaakt worden om ze geschikt te maken voor de Rancho. (extra verstevigingen, extra gaten waar straks bouten doorheen moeten of moeren in moeten)

Vervolgens de nog ontbrekende stukken dan zelf maar maken.
Dus veel slijpen, zagen knippen, passen en meten, in vorm plooien/kloppen enzovoort. (en soms opnieuw beginnen omdat het toch niet past zoals ik wil... :evil: )
Gaat een zee van tijd en geduld in zitten, en de EHBO-doos maakt overuren om de aanvoer van pleisters (Om de snijwonden in m'n vingers af te dekken :oops: ) op peil te houden.
Ik kan nu eenmaal niet werken met handschoenen aan, en vers gesneden metaal is soms scherp...

De kleinere stukken zijn vrij snel te maken, zoals de doorvoer in het schutbord (waar de pedalenwinkel en de stuurkolom doorheen gaat) en de vloerdelen onder het schutbord.
Andere stukken kosten heel wat meer tijd, zoals de A-stijlen en de schokbrekertorens achter.

De afgelopen 3 dagen ben ik bezig geweest met de linker A-stijl, hier leek op het eerste aanzicht de roest mee te vallen.

Image
Image

Bij nadere inspectie bleek het restant blik bol te staan van de onderliggende roest de lak eigenlijk de bovenste plaat bij elkaar te houden, dus weg ermee.
De werkelijke A-stijl hieronder (waar de portierschranieren aan zitten) is ook verroest, maar gelukkig is het merendeel oppervlakteroest.

Image
Image

Dus eerst maar eens goed schoonmaken, en vervolgens de kwast met Fertan erover.

Image
Image

Dan ook hier passen en meten, zagen en knippen, buigen en kloppen, vloeken en pleisters plakken...opnieuw beginnen omdat ik verkeerd gepast/geknipt had...maar na 11 uur worstelen was het vervangende deel dus eindelijk klaar.

Image
Image

Ik zal het deel maar eerst eens goed in de verf zetten samen met de onderliggende delen, straks kan ik hier nooit meer bij komen.

Inmiddels ben ik ook begonnen met hetzelfde recept voor de rechter A-stijl.
Al doende leert men, deze gaat (tot nu toe) al een heel stuk sneller.

Maar er zijn nog minimaal een 20-tal plaatsen meer die dezelfde behandeling nodig hebben, voorlopig kan ik dus nog even doorgaan.
En vanaf a.s. maandag zijn de pleisters in de aanbieding bij 't Kruidvat, kan ik de extra onkosten gelijk een stukje lager houden... :lol:

Groeten,
Patrick Boer.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Werken met handschoenen denk ik ook wel is over.
Meestal blijft het daarbij.
Mijn handen zien er ook wel is dun geschild uit, maar het is een feit dat je met handschoenen niet het gevoel met het materiaal hebt.

Gaat lekker zo te zien, ook valt het soms toch weer tegen.
Plaatwerken ligt me totaal niet.
Ik krijg het wel voor elkaar, maar het ziet er daarna mestal uit als een heel nadere auto :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat wordt inderdaad weer een z??r mooie restauratie.

Ge hebt gelijk als ge zegt ik zal het nu maar goed behandelen want achteraf kun je er niet meer bij.

Ik heb bij m'n bagheera ook de binnenzijde van de deurstijlen met een anti-roest behandeld alvorens te lakken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is een aardigheid om je werkzaamheden te volgen. Trouwens je pakt het zeer goed aan. Het kan niet anders, van deze wagen ga je nog jaren kunnen genieten.

Persoonlijk vind ik dat er te weinig leden hun doen en laten aan de Matra op het forum plaatsen. Deze restauratie is leerzaam en maakt het forum ook interessant om te bekijken.

Het is door jou dat ik Fertan heb leren kennen en ik ben er zeer tevreden van, het is ??n van de betere producten om roest te stoppen.

Zeer mooi werk wat je levert, doe zo verder.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Plaatwerken ligt me totaal niet.
Ik krijg het wel voor elkaar, maar het ziet er daarna mestal uit als een heel nadere auto :cry:
Oh?
Was jij dat dan in dit reclamefilmpje van Peugeot?
http://nl.youtube.com/watch?v=50A9wjJ40 ... re=related

:lol: :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee, dat is mijn neef, die kan het net zo goed als ik :)
Op tv is al een tijdje een serie bezig met een auto artiest uit India en een Britse autotechnieker.(ben even de naam van de serie kwijt).
Die bouwen oude barrels om tot iets geheel anders.
Daar komen soms hele vreemde creaties uit.
Of die dingen hier door de APK zouden komen is een ander verhaal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Muddy Bandit wrote:
Inmiddels ben ik ook begonnen met hetzelfde recept voor de rechter A-stijl.
Al doende leert men, deze gaat (tot nu toe) al een heel stuk sneller.
Dit deel gaat dus een heeeeeel stuk langer duren.... :cry:

Het plaatwerk om de rechter A-stijl weer af te dekken was in een paar uurtjes klaar.
Ga ik vervolgens dus die gehele rechter A-stijl kaal maken....kom ik eigenlijk alleen maar roest, roest en roest tegen.
Deze zijde van de wagen is in het verleden blijkbaar al een ..tig x hersteld op de meest slechte manier die je maar kunt bedenken.
Dus kleine stukjes plaat over de roest heenlassen, en dit in een veelvoud...enkel de lasrupsen hielden alles nog enigszins bij elkaar.

Image
Image

Image
Image

Kortom, hier rest mij eigenlijk niets anders meer dan deze gehele hoek te vervangen...
Dit gaat een beste klus worden.

Zoals je onder op de 2e foto al kunt zien zijn de vaste meetpunten waarop je je normaal kunt richten (kokerbalk, langsdrager/chassisbalk, kriksteun enz.) in dit deel van de auto ook al volledig weggerot.
Ik zal dus alles in spiegelbeeld van de andere zijde moeten copyeren.
(weet er iemand trouwens of er ook een copyright op rust? :P )

Maar dit betekend dus eerst de binnendorpel over de gehele zijkant vervangen, dan de vloerdelen daar passend maken en inlassen.
Vervolgens dan de rechter chassisbalk vervangen, kriksteun inlassen tussen de dorpel / chassisbalk /bodemplaat, en schutbord onder de raamstijl repareren...dit alles voordat de nieuwe A-stijl er weer in kan.

Ik baal hier dus goed van... :evil: :evil: ...en dat te bedenken dat er nog een geldige APK op deze Rancho zat.
Weer een hoop onverwacht moeilijk en extra werk erbij....
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat ziet er niet best uit.
Hoop dat je voldoende pleisters in huis hebt :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Laat je niet ontmoedigen door een tegenvaller als deze, ik ben er van overtuigd dat je dit ook tot een goed einde zal brengen.
In bijlage heb ik een tekening van het chassis geplaatst, wel in een mindere kwaliteit.
Als je er wat mee kan aanvangen stuur me dan uw emailadres even door en dan kan ik de beter versie doorsturen.

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
dinsdag 3 februari 2009 (Small).jpg
dinsdag 3 februari 2009 (Small).jpg (41.41 KiB) Viewed 7693 times
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matra530lx wrote: In bijlage heb ik een tekening van het chassis geplaatst, wel in een mindere kwaliteit.
Als je er wat mee kan aanvangen stuur me dan uw emailadres even door en dan kan ik de beter versie doorsturen.

Mvg,

Matra 530 LX
Je hebt een PM.
Alvast bedankt voor de spontane hulp, ik sta bij je in het krijt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat wordt inderdaad een hele klus.

Maar laat je niet ontmoedigen de vreugde achteraf zal des te groter zijn.

De slechte momenten zijn na de restauratie zeer snel vergeten.

Veel succes.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Laat maar weten of mijn gegevens goed en duidelijk zijn aangekomen.
Je kan de afbeelding redelijk uit vergroten.

Mvg,

Matra 530 LX
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Ik wil je toch nog even wat moed geven, als je de foto's hier onder bekijkt die zijn van mijn M530 chassis toen ik er aan begon, dat is volgens mij nog veel erger dan bij u. Er was gewoon geen bodem meer, dus maar alles namaken.

Mvg,

Matra 530 Lx
Attachments
z.jpg
z.jpg (62.08 KiB) Viewed 7657 times
zz.jpg
zz.jpg (53.85 KiB) Viewed 7657 times
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matra530lx wrote:Laat maar weten of mijn gegevens goed en duidelijk zijn aangekomen.
Je kan de afbeelding redelijk uit vergroten.

Mvg,

Matra 530 LX
Alles is goed en zeer duidelijk aangekomen.

Ik ga hem morgen gelijk op A3-formaat uitprinten en aan m'n werkplaatshandboek toevoegen.
Dit deel met de richtmaten ontbrak nog in het boek, ik ben er heel blij mee.

Maar wat een werk heb jij met de 530 gehad... :o ...en wat een prachtig eindresultaat.
Dit geeft mij zeker weer moed, hierbij vergeleken is m'n Rancho een peulenschilletje...

Bedankt, en tot wederdienst bereid.

Patrick Boer.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Graag gedaan Patrick, het is maar in bepaalde omstandigheden dat ik ne zeer moeilijke mens wordt. :wink:

Mvg,

Matra 530 LX
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even maar weer een aanvulling plaatsen, hoewel ik de afgelopen weken eigenlijk weinig tijd heb gehad om met de Grand Raid bezig te zijn.


M'n Suzuki SJ413 moest ook weer voor de APK, en na 22 jaar dienst waren de dorpels te krokant om nog weer goedgekeurd te worden.
Ben dus voornamelijk met deze auto bezig geweest.
Maar de nieuwe APK is weer een feit, ik kan (hopelijk) weer een jaartje ongestoord rijden en baggeren. :D


Wat de Grand Raid betreft: het laswerk moet nog steeds gebeuren... :oops:
De zoektocht naar een verwarmde ruimte waar ik mag lassen heb ik opgegeven, voor een maand huurprijs van zo'n ruimte kan ik de Grand Raid straks ook in de lak zetten.
Dit betekent dus gewoon maar wachten op aangename buitentemperaturen voordat ik hiermee verder ga.


Ondertussen heb ik nog wel de koppelingscylinder gereviseerd.
Hiervoor had ik in m'n voorraad nog het nodige materiaal aanwezig.

Image

De nemercylinder is geheel vervangen, hierin zaten al putjes in de cylindewand.

Ook heb ik de reserve-remklauwen maar vast gereviseerd, netjes in vetpapier gepakt en toegevoegd aan de magazijnvoorraad.
Godfried, bedankt voor de supersnelle levering van de revisiesetjes. :wink:


Ook de dakimperiaal boven de voorstoelen is weer als nieuw.
Hiervan waren de buizen ook aardig verrot aan de uiteinden waar ze in de kunststof houders gemonteerd zitten.

Image

Deze stangen zijn echter van een heel vreemde, ovale maat.
Gelukkig zaten er in m'n voorraad reserve-onderdelen ook nog de nodige verroeste exemplaren, dus met een beetje zagen, meten en lassen heb ik weer een paar gave exemplaren van de juiste lengte gemaakt.
Ik heb alleen een paar kleine ontwateringsgaatjes geboord in de onderzijde zodat er nu ook ventilatie door deze buizen gaat, en minder roest ontstaat.

Bij de demontage zijn helaas ook de voorste stangbevestigingen afgebroken, het kunststof zat vastgeroest in de buizen.
En probeer nog maar eens gave steunen te vinden....
Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan, zelf repareren dus.
En aangezien lijmen niet mogelijk bleek moest er maar een nieuw stukje in gemonteerd worden.
Kostte een paar dagen nadenken, maar de oplossing is in ieder geval wel doeltreffend en sterk.

De voorste steun, bovenop het breukvlak:
Image

Het breukvlak geheel uitfrezen met de kolomboor:
Image

...en de reparatie:
Image

De einddoppen aan de achterzijde van de imperiaal hebben de juiste inwendige vorm.
Van deze einddoppen heb ik er genoeg van in voorraad, dus een paar heb ik er opgeoffert om een inwendig koppelstuk van te maken tussen de stang en de steun.
Het past perfect, en de reparatie is na montage onzichtbaar.


Ik ben nu bezig met de polyester opbouw.
In deze opbouw zit een metalen frame wat aardig aangetast is door vliegroest.
Ben dus aardig aan het ontroesten geweest, met fertan strijken en vervolgens de kwast erover.
Een ander probleem is de ontwatering van de opbouw.
De voorste zijruiten zijn schuiframen, deze "glijden" door een sleuf waarin dus ook het regenwater komt.
In deze sleuf zitten dus afwateringsgaten die overeenkomen met gaten in de polyester kap...en deze komen dus weer uit op de onderzijde van het metalen binnenframe.
Een flap afdekplastic is hier de enigste bescherming, maar helaas is dit plastic niet gemaakt voor het leven en dus gewoon vergaan met alle gevolgen voor het onderliggende metaal.
Het aangetaste metaal heb ik dus maar vervangen, en als nieuwe flap heb ik een stuk rubber vijverfolie rondom ingelijmd.
Ik vermoed dat deze afwateringsgaten i.c.m. het vergane plastic bij de meeste rancho's de wateroverlast binnenin veroorzaken en uiteindelijk de achterste dorpeldelen dan ook oplossen...
Maar de nieuwe constructie is inmiddels getest met een gietertje water, de afvoer gaat nu weer zoals het hoort.

De komende weken ga ik nu met polyester aan het werk.
Onder de achterlichten zit aan beide kanten een barst over de lijmnaad die mij nu stoort, en tevens moet aan het voorste gedeelte nog op 3 plaatsen herstel plaatsvinden...hier zaten gaten en scheuren in die waren opgevuld met kit en plamuur. :evil:
De polyesterwerken zijn echter niet helemaal mijn ding (er blijft vaak meer aan mij plakken dan aan het werkobject) maar het hoort er nu eenmaal wel bij.
We zien wel wat het geeft.

Foto's hiervan moeten jullie maar even tegoed houden, ik ben m'n toestel nog ergens kwijt tussen de onderdelen...


Groeten,
Patrick.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Muddy,
---------------
ik ben m'n toestel nog ergens kwijt tussen de onderdelen...
---------------------------------------------------------------------

Zo'n glimmend dingetje moet toch opvallen tussen al dat bruine spul.
Die prutsklusjes kunnen je aardig bezig houden zo tussendoor.
Het bedenken van iets neemt soms veel tijd, maar ja, het moet ook gebeuren.
Toch weer een stapje verder.
Nou nog moed verzamelen voor die A-stijl :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Quote Muddy,
---------------
ik ben m'n toestel nog ergens kwijt tussen de onderdelen...
---------------------------------------------------------------------

Zo'n glimmend dingetje moet toch opvallen tussen al dat bruine spul.
Die prutsklusjes kunnen je aardig bezig houden zo tussendoor.
Het bedenken van iets neemt soms veel tijd, maar ja, het moet ook gebeuren.
Toch weer een stapje verder.
Nou nog moed verzamelen voor die A-stijl :wink:
toestel ligt ergens tussen het gereedschap, en dat krijgt niet de kans om bruin te worden tijdens de restauratie...
En de moed en materialen voor de A-stijl zijn al aanwezig, alleen de aangename temperatuur nog niet. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Patrick,

Vervelen staat niet in je dagboek dat is duidelijk.
Hier wordt het nogmaals bewezen, als je handig bent en een beetje fantasie gebruikt is nog veel te herstellen wat anderen weggooien.

Hier schijnt de zon, nu nog volhouden en we hebben aangename temperaturen. De laswerken zullen dan wel vlug volgen.

Geen dank voor het opsturen van de onderdelen. Alleen maar spijtig van die verzendingskosten daar heb je niets aan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hoera, het fototoestel is teruggevonden.
Lag dus in het dashboardkastje van de Rancho, en dat dashboard lag weer opgeborgen in de stelling met interieurdelen.... :oops:

Maar goed, eerst even een paar foto's van de polyesterreparatie van het voorste dakdeel:

Image

Deze hoeken waren aan beide kanten dus vervangen voor kit.
Ik heb een metalen malletje gemaakt met het zelfde profiel als het dak, deze mal (verpakt in plastic) met een paar griptangen vastgezet op het dakpaneel en vervolgens het ontbrekende deel met de nodige polyesterhars en matjes weer opgevuld.
Ik zal jullie de foto's van een vastgeplakte handschoen en kwast aan het dak maar besparen (ik kreeg een langdurig telefoontje tijdens de werkzaamheden), maar met het eindresultaat ben ik zeer tevreden.

Image

Het moet nog verder afgewerkt worden, maar dit komt wel met het spuitklaar maken van de auto.

Een paar andere kleine barsten en schroefgaatjes heb ik opgevuld met een Bison 2-componentengoedje, dit op aanraden van een polyester-specialist die hiermee ook vaak kuipen van motoren hersteld.

Image

Het is voor kleine reparaties net zo sterk en ook goed bewerkbaar/overschilderbaar na een paar dagen uitharding, maar je werkt er een stuk prettiger en secuurder mee als met polyesterhars.



Het probleem van de kortere linkse Grand Raid-aandrijfas is ook opgelost.
Zoals al eerder vermeld was de G.E.-koppeling (de homokineet aan de wielzijde) van deze aandrijfas versleten.
Deze koppeling is volgens de werkplaatshandboeken niet te vervangen, en moet er dan een nieuwe aandrijfas gemonterd worden.
De Grand Raid heeft hier echter een 21 mm kortere aandrijfas in zitten dan de gewone Rancho's, en deze kortere assen zijn nergens meer leverbaar.
De bovenste as is van een gewone Rancho, de onderste is de (kapotte)kortere Grand Raid-versie:

Image

Aangezien ik nog de nodige normale aandrijfassen voorradig heb besloot ik om zo'n as maar in te korten.
Dus eerst even oefenen met een ander defect exemplaar...
Het plan was dus gewoon 2x een forse pijpensnijder in het midden erop om de as recht door te snijdenen en die 21 mm er tussenuit te halen, en vervolgens de boel weer aan elkaar lassen en uitballanceren.
Tot mijn grote verbazing bleek tijdens de "sloop"werkzaamheden aan een as deze koppeling helemaal niet zo onvervangbaar als al die werkplaatshandboeken doen geloven....de gehele koppeling zit gewoon met spiebanen geperst in de aandrijfas! :o
(en daar kom je dus pas achter als je de as doorgesneden hebt en de binnenkant eens goed observeerd...maar goed dus dat dit ook een defecte as was om mee te oefenen)

Image

Ik heb dus met een brandertje het aseinde voor de koppeling eens goed heet gestookt, en na een paar forse tikken met een nylonhamer kon ik de defecte koppelingrestanten zo uit de as tikken.

Image

Hetzelfde proces heb ik toen herhaald met een andere as waarvan de koppeling goed was, hier kwam de koppeling ook probleemloos los.
Tsja, dan is het een kwestie van de Grand Raid-as weer heet stoken en de goede koppeling (koud) met een beetje kopervet op de spiebaan er weer snel indrukken.
Na afkoeling zat alles weer spelingsvrij vast, en functioneerde alles ook zonder stroeve bewegingen in de koppeling.
Low budget en geheel origineel! :D

Dat ze zulke simpele oplossingen niet in het werkplaatshandboek vermelden...blijkbaar kwam de wegwerpmaatschappij toen ook al op gang. :wink:


Tot zover voorlopig even.
De geraniumtijd breekt weer aan en iedereen heeft last van de voorjaarskriebels...ben dus weer druk bezig met vele overuren aan het maken op het tuincentrum in plaats van in de schuur. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is handig om te weten.
Van de 1100 zijn nog assen genoeg te vinden voor weinig.
Kun je voorlopig nog is een homokineet aan gort rijden.
Zal dat ook is met de aasen van de murena bekijken als ze er een keer af liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Let er dan wel even op dat er 2 verschillende diameters van assen gebruikt zijn voor de Simca 1100, namelijk 35 en 40 mm doorsnede.
Voor de Rancho passen alleen de latere, dikke versie's.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Hey Patrick,

Prachtig werk is dat! Het zijn die 'oplossingen' die je weer extra moed geven om door te gaan.

Groetjes.
Andr
Post Reply