Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja, dat wordt een uniek exemplaar, prachtig.







grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja, dat wordt een uniek exemplaar, prachtig.







grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja, dat wordt een uniek exemplaar, prachtig.







grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb vandaag de rechterkant en het voorste dakdeel ook onder handen genomen.
De diepe krassen weggeplamuurd, alles geheel doodgeschuurd (droog)met korrel 150 en vervolgens in de spuitplamuur gezet.


Image

Image


Wanneer ik dit weer verder af kan gaan werken weet ik nog niet, de agenda staat voorlopig weer vol.
De spuitplamuur heeft in ieder geval weer genoeg tijd om te drogen...
Maar ik ben al blij dat ik na al die tijd eindelijk weer eens lekker een paar dagen aan de Rancho heb kunnen werken.

Wat z'n definitieve jasje betreft sta ik nog steeds in twijfel.
En dan niet over de kleur, maar wel over het zelf spuiten of laten spuiten... :-?
Ik zal hem zelf wel eerst verder helemaal strak maken en in de primer zetten, en dan maar eens een paar spuiters langs laten komen om een offerte te laten maken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De verf vloeit natuurlijk het mooist in de cabine op temperatuur.
Ook stof heeft dan geen kans.
Zoals je hem aanlevert hoeft dat toch niet te duur te zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

:D wauw!! wat een vooruitgang weer met de Rancho.

Schuur je de spuitplamuur nog op met fijn waterproof schuurpapier en water? (lijkt mij wel).
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Met water is niet goed, zou in de poriën van de polyester kruipen.
Maar als het project tijd heeft is dat water met deze temperatuur natuurlijk allang weg tegen dat je gaat spuiten.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Matrarie wrote:
Schuur je de spuitplamuur nog op met fijn waterproof schuurpapier en water? (lijkt mij wel).


Het wordt nog geschuurd met korrel 800, en dan krijg je (hopelijk :lol: ) net zo'n gevlekt en glad oppervlak als op de foto's van de linkerkant.
Daarna gaat alles in de primer en zet ik de wagen een paar dagen in de volle zon (of een warme ruimte) om te kijken of er nog ergens osmoseblaasjes gaan ontstaan, voordat de definitieve lak erop gaat.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat die blaasjes niet zo vlug tevoorschijn komen.
Ik heb deze een jaar na het spuiten pas opgemerkt bij een vorige auto, dit net na de winter. De auto een opel Gt had de winter doorgebracht in een garagebox. Ik had de wagen met water geschuurd, vooral het polyestergedeelte stond vol met blaasjes.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het weer was vandaag gunstig, dus de Rancho moest maar eens een frisse neus halen in de buitenlucht.
Dus snel even een afrikaanse bestuurdersstoel geplaatst...

Image

...en vervolgens vol gas de kas uit en de buitenlucht in.
Op de parkeerplaats de versnellingbak vervolgens ook eindelijk even getest, alles draait soepel en zonder vreemde bijgeluiden. (het enigste wat piepte waren de voorbanden 8) , het limited slip dif werkt dus ook goed...)
Het enigste wat nog niet goed is is de carburateur en/of z'n afstelling, deze werkt namelijk alleen maar vol op de choke... waarschijnlijk toch ergens rommel in dat ding.
Dit was afgelopen winter toch wel een stuk beter, toen liep alles nog perfect stationair.
Een ander mankementje wat me ook nog is opgevallen is een kleine lekkage aan de radiateur, daar moet dus toch een nieuw exemplaar in.

En voor de rest van de dag ben ik gewoon lekker bezig geweest in de "frisse" buitenlucht.... tekst en uitleg is verder niet nodig als je de volgende foto's bekijkt.

Image

Image

Image

Image

Image

De primer- c.q. controlelaag zit erop, en de controle is goed bevonden. :D
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Staat er fris bij in het zonnetje.
Als een pas geboren baby lijkt wel.
Jammer van de tegenslagen wat radia en carbrateur betreft.
De versheid van de benzine controleren misschien?

Gaaf hoor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er mooi uit. Het was een goed weer om een nieuwe laklaag te spuiten, gebakken in open lucht. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
RanchoLover
Posts: 3
Joined: Sat Mar 20, 2010 8:38 pm
Location: België

Post by RanchoLover »

WAUW...Ik word nu al verliefd op jouw Rancho! Tonnen respect voor hetgeen je doet!!
Jubile83
Posts: 7
Joined: Fri Aug 21, 2009 8:42 pm
Location: FRANCE
Contact:

Post by Jubile83 »

Bonjour,

Voici des travaux de carrosserie qui avancent vite et bien ! :wink:

Où en es-tu dans le calcul du nombre d'heures de travail sur ce véhicule...? :oops:

A bientôt

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hallo

Hier zijn enkele instantie werk dat is snel en goed gaat! :wink:

Waar bent u bij de berekening van het aantal uren werken aan deze auto ...? :oops:

Proost

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
vertaling met behulp van Google
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Jubile83 wrote:Bonjour,

Voici des travaux de carrosserie qui avancent vite et bien ! :wink:

Où en es-tu dans le calcul du nombre d'heures de travail sur ce véhicule...? :oops:

A bientôt

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hallo

Hier zijn enkele instantie werk dat is snel en goed gaat! :wink:

Waar bent u bij de berekening van het aantal uren werken aan deze auto ...? :oops:

Proost

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++het carroseriewerk gaat goed vooruit en is zeer goed utigevoerd,
heb je al eens berekend hoeveel werkuren er al zijn uitgevoerd?
lijkt een betere vertaling+
vertaling met behulp van Google
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Lang leve de vertaalsites. :D
Maar ik ben toch blij dat ze bestaan, want van de franse taal begrijp ik helemaal niets.

Het aantal werkuren wat ik in de Rancho geïnvesteerd heb?
Ik heb het wel bijgehouden vanaf de demontage op een kalender, maar nog niet exact uitgerekend.
Het zullen er ongeveer 1400 zijn tot nu toe. :o



Even de vertaling via http://nl.babelfish.yahoo.com/

Bonjour Jubile83,

Le nombre d'heures de travail j'ai investi que dans le Rancho ?
Je ne l'ai bien suivi à partir du démontage sur un calendrier, mais pas encore calculés exactement.
Il sera environ 1400 à ce jour. :o
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vandaag heb ik eindelijk weer even wat tijd over gehad.

Ben dus gelijk maar driftig begonnen met demonteren... :o ... oftewel de radiator is er weer uit.
En dat is bij de Grand Raid al een hele klus... ik moest eerst al een half uur van alles demonteren voordat ik bij de aftapplug van de waterpomp kon komen, en om de radiator eruit te halen moest de lierbevestiging ook eerst weer gedeeltelijk gedemonteerd worden... :evil:

Ik heb bij de locale radiatorreparateur de koeler maar eens af laten persen, en inderdaad... met druk erop is er een kleine lekkage op een soldeernaad rechts onderin.
Gelukkig is de verdere conditie van de koeler goed, en voor € 20,= wordt hij weer netjes gerepareerd.

Ik kan nu in ieder geval weer verder gaan met wachten :( .... op de radiatorreparateur die de rest van de week in het buitenland zit (ik kan dus ook niet verder met de carburateur testen) en op de spuiter (die me wil bellen als er een plaatsje vrij is).
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

....en de radiator is al weer terug, kostenloos gerepareerd door http://www.radiateuren-service.nl/index.php
René, bedankt voor de snelle reparatie!
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat kan nooit te duur zijn 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het is hier al een tijdje "winter wonderland", bevroren tuinen die verstopt gaan onder een pak sneeuw dus... geen gunstig weer voor een hovenier. :evil:
Maar elk nadeel heeft ook weer een voordeel, de Grand Raid krijgt weer aandacht. :lol:

Ik ben de afgelopen 2 weken druk bezig geweest met het interieur... na 27 jaren gebruik en 3 jaar zolderopslag is dat er nu niet bepaald schoner op geworden.

Ben eerst maar eens begonnen met alle hard-kunststoffen delen van het interieur.
Tuinslang dus uitgerold om buiten eerst de grootste stof/smeerbende eraf te spuiten, vervolgens direct door naar de badkamer, de badkuip vol met lauw/warm water, een sopje erbij en schrobben met de harde borstel...
Het resultaat na 3 dagen schrobben mag er zijn: de tuin is een ijspaleis, de badkamer is een grauwe smeerbende maar de kunststof panelen zijn weer als nieuw. :D
En vanwege het succes heb ik gelijk de rubberen matten en de raamrubbers ook maar even dezelfde behandeling gegeven.
(de badkamer heb ik daarna ook zelf weer schoongemaakt, vrouwlief was namelijk niet zo blij met de bende daar :oops: )

Nu zijn de stoelen en de achterbank aan de beurt.
Aangezien er aardig wat roest op de stoelframes zit heb ik besloten om ze maar geheel uit elkaar te halen, te beginnen met de linkerkant van het interieur.
Van de bestuurdersstoel is zowel het schuim van de rugleuning als van het zitvlak geheel kapot... hier komen andere vullingen (die van de oude Horizon-stoel) in.
De vulling van de linkse achterbank is nog goed te noemen, blijkbaar is de achterbank al die jaren gewoon weinig gebruikt.
De frames zijn inmiddels weer roestvrij en voorzien van een frisse, zwarte laklaag en drogen inmiddels langzaam op.

En de stoelbekleding... tsja, eigenlijk zou er gewoon nieuwe bekleding op moeten, maar zie dat nu maar eens ergens te vinden voor een Grand Raid.
Ik kan de stoelen en bank wel opnieuw laten stofferen door een autobekleder, maar € 1800,= ex. BTW gaat me veel te ver boven het budget... ik blijf wel zoeken naar de juiste stoffen en tot die tijd zullen stoelhoezen de oplossing zijn.

Momenteel is de wasmachine bezig met een schoonmaakbeurt op 30 graden... ik weet niet of dit werkt (ik hoor net zoveel positieve reacties als negatieve) maar wie niet waagt die niet wint.
Verpesten kan ik er in ieder geval niet veel aan, ik zal wel een paar foto's van de resultaten laten zien als de linkerstoel weer in elkaar gepuzzeld is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad het weer werkt niet mee voor je handel, maar het positieve is dat na een winter als deze er veel kapot gaat.
Ondertussen is het duimen draaien, of aan de Rancho werken natuurlijk.

De originele bekleding vinden zal niet meevallen.
De oude tinten zijn nog niet opnieuw in de mode gekomen, en de vraag is of het nog ooit komt.
De Bagheera's en Murena's hebben hier evengoed last van.
Gecapitioneerde bekleding kwam voor in een hoerenkast, en ook in sommige Matra's en de felle Bagheera kleuren zijn net zo goed onvindbaar.
Het kan natuurlijk allemaal bijgemaakt worden, maar dat is voor bedrijven alleen maar interessant in grotere aantallen.
Gezien het overgebleven aantal Rancho's zal er niet veel markt voor zijn.

Nou zijn er best wel veel Rancho's gesloopt, dus misschien dat er op e.o.a zoldertje er nog een keer wat te voorschijn komt.

Of de stof nog goed uit de wasmachine komt is nog maar de vraag.
Ik durf mijn bekleding niet eens nat te reinigen.
Ben bang dat het uit elkaar valt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je gaat tot de in kleinste details, dit wordt de mooiste rancho. :wink:
Succes met de bekleding. Er zijn van die handige jongens die een oud naaimachine kopen en hun zetels zelf bekleden. Ik heb al zeer mooie bekledingen gezien.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het probleem van de stoffen te stikken is niet zo groot.

Het grootste euvel is het vinden van de juiste stoffen (kleuren en tekeningen).

De originele bekleding is bijna niet te vinden.

Heb momentueel een set bagheera-zetels in Semi-leder gemaakt (foto's volgen nog).

Ben aan het zoeken geweest naar originele bagheera-stoffen of iets dat erop lijkt, is praktisch, zoniet onmogelijk.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Zetels van de Berlingo, de Peugeot 309 en de Landrover zijn bij mij ook nat gereinigd, enkel de Berlingo zetels waren met de hoge druk en veel schuim, de twee andere met het wasmachine.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zoals belooft hier de resultaten, voor en na de schoonmaak naast elkaar.
De stoelen rechts op de foto's zijn nu klaar, de stoelen links zijn volgend jaar aan de beurt.

Image

Image

Ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat, vooral als je bedenkt dat de bestuurderstoel nog veel smeriger was als de passagierstoel.
De stof en het kunstleer hebben zich (gelukkig) heel goed gehouden in de wasmachine, en alles ruikt ook weer fris. :D

In de toekomst zal er echter wel nieuwe bekleding op gaan komen, slijtplekken en brandgaatjes kun je nu eenmaal niet wegwassen.
Het kunstleder (ca 9 m1 incl. deurpanelen) in de goede kleur is gewoon goed te verkrijgen, maar het stoffen gedeelte (ca. 5 m2) is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar goed, ik heb er voorlopig even geen haast meer mee... dit kan ook nog wel een keer als de Grand Raid weer rijdend is. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Maar dat ziet er nog redelijk goed uit.
Als de naden het volhouden kun je daar best nog wel even mee verder.
Bij mij zijn ze bij de naden aan het scheuren.
Zal niet lang meer volhouden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja die stoelen zien er nog goed uit daar kan je nog wel een paar jaar mee verder.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het wassen is goed gelukt, zien er mooi uit.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb diverse stukken naden ook opnieuw gestikt, vooral op de overgang van kunstleer naar stof.
Maar het is vooral het kunstleer wat pleksgewijs slecht is... slijtplekken, kleine scheurtjes en winkelhaakjes.
Ik heb diverse stukken van het kunstleer al gerepareerd door er stukjes achter te plakken... van afstand zie je het niet meer maar mooi is wat anders.

Maar voorlopig kan het er wel even weer mee door.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4062
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zeer proper werk, maar dit had ik ook niet anders verwacht. :wink:
Post Reply