Onderdelen V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Sat Jul 14, 2007 10:17 pm

Vandaag een baantest gedaan met de M530 :roll:

Remmen zijn in orde :lol:

Motor ! ! Alleen tussen de 2500 en de 3000 toeren zit er een hapering :cry: ,een nog betere afstelling van de webers moet dit probleem oplossen.

Nieuw probleem ! ! ! ik heb een olie lek aan de motor,maar ik zie niet waar het lek juist is. :evil:

Hopelijk moet de motor er niet terug uit. :evil: :evil: :evil:
Attachments
M530 juli.JPG
M530 juli.JPG (40.58 KiB) Viewed 4646 times
M530 juli 3.JPG
M530 juli 3.JPG (53.28 KiB) Viewed 4646 times

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3578
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sun Jul 15, 2007 11:00 pm

Het komt wel goed Jules, je mag de moed niet verliezen het genot zal achteraf eens te groter zijn. :wink:

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Jul 16, 2007 5:18 am

Jules,

Je M530 ziet er prachtig uit. De problemen worden steeds minder. Doorzetten je bent al zover geraakt. De mooie km komen eraan. Heerlijk genieten!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Mon Jul 16, 2007 11:48 am

Leuk met die brede banden :D

Frank
Posts: 90
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank » Mon Jul 16, 2007 12:42 pm

Proficiat,

Dat karreke ziet er inderdaad schitterend uit.

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Mon Jul 16, 2007 1:14 pm

Knap, post eens een foto van de zijkant, ziet er idd leuk uit op die brede banden !
Bagheera X '78

georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 » Mon Jul 16, 2007 3:01 pm

heb je geen problemen bij het sturen met die brede banden?
Bij mij zit er een kleiner stuur op dan het originele en bij trage manoeuvres zoals parkeren moet ik redelijk aan het stuur trekken.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Mon Jul 16, 2007 9:19 pm

Het sturen is inderdaad nogal zwaar,vooral het parkeren is draaien aan het stuur met volle kracht,maar dat neem ik er graag bij.

Groeten
Attachments
Matra 530 LXScannen.jpg
Matra 530 LXScannen.jpg (54.81 KiB) Viewed 4588 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Jul 17, 2007 5:45 am

Jules,

Dat zwaarder sturen zou ik er ook bij nemen. Een prachtige M530 ??n van de weinigen!!

Proficiat :wink:
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Tue Jul 17, 2007 7:42 pm

Prachtig toch zo'n Matra 530.

User avatar
Urbain
Posts: 892
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Tue Jul 17, 2007 11:11 pm

Jules,

Een prachtresultaat, eigenlijk om een beetje jaloers op te worden....
Mijn eerste honger is met de Murena al gestild, maar zo'n 530 heeft toch wel iets...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Wed Jul 18, 2007 3:16 pm

:D Toch wel een sexy kontje, h?!? :D 8)

Jules, dit jaar moet je kunnen bollen, dan kan je stilaan beginnen vergeten welke inspanning het geverd heeft.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Sat Jul 21, 2007 9:32 pm

Vandaag verder gezocht naar de oorzaak van het olielek.
Het lek is juist boven de startmotor ,dus de starter demonteren,er is een lek in de carterdichting,ik heb alles eens aangespannen,de starter terug gemonteerd en een nieuwe test,het olie lek blijft :evil:

"Matra 530 LX ", kan die carterpan gedemonteerd worden zonder de motor te moeten uithalen ?

Groeten

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jul 22, 2007 10:23 am

Dag Jules,

Dat is kl?. h?! Spijtig maar volgens mij moet je op deze plaats het lek kunnen dichten zonder het carter te verwijderen.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Lek aan karterpan

Post by matra530lx » Sun Jul 22, 2007 11:27 am

Dag Jules,

Het kan wel degelijk, maar het enigste nadeel is dat ge lang moet wachten om alles terug te monteren.(olie blijft lang lekken)
Want ge moet nu zeker zijn dat de beide sluit vlakken vet vrij zijn, zodat ge de nieuwe pakking met vloeibare pakking kunt monteren.
Waar ik mij toch nog zorgen over maak, er is toch geen beschadiging aan de karterpan en dan bedoel ik daarmee een haarscheurtje of zo.
Ik denk hier bij aan het vallen van de motor.
Als ge alles terug gemonteerd hebt en na een nachtje uitharden van de vloeibare pakking, kan je voor dat ge er terug olie op doet eerst een test doen met perslucht.(slechts een 200 gr druk via de olievuldop)
Dan even sproeien met een zeepsopje langs de karterpan en als er geen belletjes te bespeuren zijn kan je gerust zijn.
Wees wel voorzichtig met de perslucht die 200 gr is de max., indien geniet over een nauwkeurige manometer beschikt zou ik dit maar achterwege laten.

Met vriendelijke groeten

Matra 530 LX

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Sun Jul 22, 2007 4:42 pm

matra530lx

De oliepomp zit dus niet in de weg om het carter te demonteren,en de motor kan op zijn plaats blijven zitten ?
Ik heb vorige dichting gekocht bij Simon,is er een verschil in kwaliteit van die carterdichting ?

Bedankt voor de uitleg.

Groeten.

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Olielek

Post by matra530lx » Sun Jul 22, 2007 8:14 pm

Jules,

Toch nog even een vraagje, heb je 2 korte bouten gebruikt op een wel bepaalde plaats om uw pan vast te schroeven?
Zoniet kan de lek daar van voort komen.
In bijlage een pagina uit het nederlandstalig reparatiehandboek.
Zie dit zeker na en volg zeker de werkwijze.

Mvg,

Matra 530LX
Attachments
Kopie van zondag 22 juli 2007.jpg
Kopie van zondag 22 juli 2007.jpg (398.11 KiB) Viewed 4507 times

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Sun Jul 22, 2007 9:00 pm

Matra530lx

Ik had die opmerking (was de tekening van de oliepomp aan het zoeken via uw cdrom)ook gelezen en zal dat eerst kontroleren.
Ik heb dat zeker niet gekontroleerd als ik de nieuwe pakking plaatste.
Maar het olielek bevind zich juist boven de starter.

Groeten

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3578
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sun Jul 22, 2007 9:04 pm

Jules, het zit je blijkbaar niet mee. Hopelijk is het enkel een dichtingsprobleem en geen beschadiging van de carterpan. Voor het afdichten gebruik ik altijd een "originele" pakking in combinatie met een dichtingspasta. De pasta is de rode vloeibare pakking van Nissan. Deze is in tube te verkrijgen en is van zeer goede kwaliteit. Een test zoals beschreven door Jean kan onnodige (her/de)montage voorkomen.
suc6

User avatar
GODFRIED
Posts: 8530
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Jul 23, 2007 10:24 am

Bij de bagheera is dit ook het geval in de versnellingsbak. Enkele bouten moeten met dichtingpasta ingesmeerd worden alvorens ze in te draaien omdat ze tot in de versnellingsbakolie komen. :wink:

Dag Alain,

Al een tijdje geen teken van leven meer gezien!!! Op vakantie geweest?
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon Jul 23, 2007 12:11 pm

Jules is een perfectionist en eigenlijk geef ik hem geen ongelijk.
Als je dan toch al die moeite hebt gedaan en je bent al zo ver geraakt .......... ja, dan mag het ?af? zijn.

Maar, ?? ooit komt de dag dat we voor Jules en zijn wel erg potente ?M? de baan zullen moeten ruimen.

PS. Porche?sten zijn bij deze gewaarschuwd! 8)

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3578
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Jul 23, 2007 8:08 pm

Nee, nog geen vakantie maar dagen zwoegen op het werk (ontslag of afscheid van wat vaste krachten) en dit moet opgevangen worden. Hopelijk loopt het nu terug wat meer zijn gewone gang.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Tue Jul 24, 2007 9:41 am

8) Alain, is back. :D

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Sun Jul 29, 2007 1:13 am

Vandaag (euh gisteren) het lek gezocht en gevonden. :lol:
Het was wel niet de dichting van het carter :oops: maar na 10 maal de starter te hebben gedemonteerd en gemonteerd om te proberen heb ik gezien dat de olie vanuit de opening van de peilstaaf komt :roll: :oops: :oops: en zo op de starter en op de dichting van het carter naar beneden komt.
"matra 530lx" zit er een dichting in die peilstaaf ?????

User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel » Sun Jul 29, 2007 6:09 am

jules
toch niet te veel olie op het motertje zeker.
heb dat met mijne p ook wel eens gehad spoot er langs alle kanten uit.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3578
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sun Jul 29, 2007 10:23 am

Ja Jules het zit soms in een kleinigheid maar met vervelende gevolgen.

georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 » Sun Jul 29, 2007 11:02 am

Jules, eens gekeken bij mijn 530, geen dichting op de peilstaaf - enkel een metalen kapje

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Olielek aan peilstok

Post by matra530lx » Sun Jul 29, 2007 12:00 pm

Jules,

Kunt ge eens nazien of er druk op het buisje van de peilstok zit als de motor draait met een redelijk toerental, want ik vermoed dar er te veel druk opgebouwd word in de motoren er op die manier olie uit geblazen komt.
Neem even een stukje slang dat over het buisje past, zodat je dit buiten de motor ruimte kunt testen, voelen of met een manoumetertje.
Door al die wijzigingen aan uw motor kan dit een oorzaak zijn, ik dacht hier aan de afzuiging van de motorgassen op de kleppendeksels naar de carburateur en dit is volgens mij bij u niet meer het geval, maar ik kan mij vergissen.
Laat het vervolg verhaal maar komen.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 LX

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3578
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sun Jul 29, 2007 12:06 pm

Ik denk dat er inderdaad wat druk in deze motor wordt opgebouwd gezien de olie langs het buisje waar de peilstok inzit omhoog geblazen komt. Zelfs al zit er een afdichting op de peilstok (wat bij de 530 volgens mij niet het geval is) dan is deze niet bedoeld om druk tegen te houden maar als olieafdichting.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules » Sun Jul 29, 2007 8:24 pm

Om de test te doen dat de olie wel degelijk uit de opening van de peilstok kwam heb ik een bout M8 met teflon voorzien en in de opening geduwd,geen lek meer te bespeuren.

"matra530lx",ik doe de test eens met de darm en laat iets weten.

Post Reply